Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Tips betere middendraf.. ( Geen verschil in proef ! )

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:52

soeboenoe schreef:
1. Je paard NOOIT in de hoek iets terug nemen! Dat veroorzaakt alleen verwarring bij je paard/pony. Je vraagt hem/haar eerst terug en dan wil je volle chass vooruit.. Dat zien de juryleden ook wel en dat straffen ze ook écht af als ze het zien.

Het is natuurlijk de kunst om hem gelijkmatig wat meer te verzamelen en daardoor op het achterbeen te zetten. Niet door hem in de hoek voor de diagonaal ineens op de rem te trekken. Wanneer je de hele korte zijde (want die ruimte heb je vaak gemakkelijk) gebruik om hem terug te rijden, kan je een betere overgang laten zien.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:11

Nee, ik bedoel juist dat je vanuit je arbeidsdraf naar een middendraf moet kunnen gaan. de meeste mensen pakken hun paard terug en als de Jury dat ziet dan ben je dus de klos want dan beschouwen ze je middendraf niet als middendraf maar als een verzamelde draf naar arbeidsdraf.
En denk eens als je verder gaat en je moet hele diagonalen gaan rijden! dan kun je je paard écht niet even terugpakken en dan middendraf gaan rijden (en zo de jury proberen te foppen)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:18

Ik weet het niet hoor maar in de B hebben we het niet over een verzamelde draf. Dan hebben we het misschien over een te laag tempo in de arbeidsdraf. Maar heb nog nooit een B-combinatie een goede verzamelde draf zien rijden.
Juist door het tempo wat op te vangen en het paard daarna ook bij je te houden kan je je paard leren dat hij grotere passen moet gaan nemen. En niet dat hij harder moet gaan. Natuurlijk probeer je in de trainingen steeds meer vanuit je gewone werktempo te verruimen. Maar in de proef mag je dit soort trucjes best toe passen. En een jury ziet echt wel verschil tussen een arbeidsdraf of een middendraf!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 21:29

Ik zeg alleen wat ik van de jury's waar ik bij geschreven heb gehoord heb. en hun vertelden dit aan mij.
en oke ik snap ook wel dat B combi's nog geen goede verzamelde draf kunnen rijden en ik had het dan ook een te laag tempo moeten noemen Sorry daarvoor.
En tuurlijk moet je je paard niet sneller maar ruimer laten gaan dat weet ik zelf ook wel, maar juist als je je paard eerst terugneemt en dan volle chass vooruit is ook niet dé manier... dan ben je juist geneigd om gehaast te werken en dat zie je dan terug in de pas van je paard.
Ja en juist daarom gaan er veel ruiters de fout in met: Ik krijg maar een 5/6 voor mijn middendraf! Omdat ze bekant arbeidsdraf rijden vanwege dat terugrijden...

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 22:19

Ik lees ook even mee met dit topic over een goede middendraf.

Mijn tip aan Kimmie
Probeer tijdens de training voor je middendraf op de korte zijde, met een flinke impuls "op te drijven".
Door dit te doen wilt ze graag vooruit, maar houd je haar een beetje tegen.
Op de diagonaal stel je dr recht, open je handen en rijd dan je middendraf.

Je zult zien dat je op een gegeven moment, deze hulp maar heel fijn nog hoeft te geven.
Ook helpt veel schakelen in draf.

Als ze dan wat feller op je hulpen gaat worden, moet jij eens kijken....
Dan rijden jullie straks ook een spetterende middendraf!!

Oefening baart kunst Knipoog succes!!

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 07:40

@ soeboenoe: duidelijke tips! Ik ga ermee aan 't werk Lachen
Vanavond maar es evenzien of de training van de laatste weken iets heeft geholpen. Gisteravond nog gereden, maar daar was ik niet helemaal tevreden over. Vanmiddag kan Marije nog lekker even in het land en dan kan ze er vanavond weer lekker voor! We gaan voor de voldoende op de middendraf en de middengalop!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:45

Maar jij noemt nu een heel ander verschijnsel. Natuurlijk moet je middendraf wel echt een middendraf zijn en niet een arbeidsdraf. Maar daar is een overduidelijk verschil tussen. Net zoals er een verschil is tussen het op de rem trekken vlak voordat je weggaat en hem rustig iets verzamelen en hem daardoor meer op het achterbeen te zetten. Het verschil tussen arbeidsdraf en middendraf is niet zo groot. Door je paard vanaf het vorige onderdeel tot het begin van de diagonaal iets te verzamelen, wordt je overgang groter. (Dan komt deze overgang van mijn kleine pony nog een klein beetje in de buurt van de overgang die een paard laat zien) Daarnaast zet je hem ook meer op het achterbeen, waardoor hij meer draagt van achteren en van voren meer ruimte heeft om zijn benen weg te zetten.
Dit werkt trouwens ook gewoon als je een hele diagonaal moet rijden, ik zou niet weten waarom niet?

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:52

Heel veel schakelen in draf, dat is iets wat bij een 3-4 jarige waar ik op rijd wel goed werkt. Ga heel veel kleine en grotere stukjes schakelen. Ook bijvoorbeeld midden in een oefening en verander eens van hand zónder middendraf. Wat ook nog wel wil helpen voor het beter strekken v/d benen van je pony is iets langzamer lichtrijden i.p.v sneller, je bekken iets naar voren kantelen (wel je rug recht houden!) zo duw je hem als het ware een beetje naar voren met je zit Knipoog Succes, je hebt een hele mooie pony en je proef zag er netjes uit Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:04

soeboenoe schreef:
En denk eens als je verder gaat en je moet hele diagonalen gaan rijden! dan kun je je paard écht niet even terugpakken en dan middendraf gaan rijden (en zo de jury proberen te foppen)

a) kan dat prima Haha!
b) is het niet de bedoeling 'de jury te foppen' maar extra spanning op te bouwen in je paard, als een springveer die je loslaat. Daardoor lopen ze met meer impuls en hoef je dus alleen een starthulp te geven en je hand te openen.

Ik zou niet weten waarom het verwarrend zou zijn voor je paard. Ik rij thuis in de training regelmatig zeer korte snelle overgangen om mijn paard snel aan de hulpen te krijgen. Op zijn ergst worden ze er wat heet van, maar verwarrend? Peerd moet niet denken, maar luisteren naar wat jij aangeeft Duivel

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 14:30

Bedankt allemaal, ga erg mn best doen morgen!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:27

Laat maar Knipoog Ik doe het zo niet en jullie wel Tong uitsteken
Heb geen zin om hier ellenlange discussies over te voeren Tong uitsteken dat waren mijn tips hoe ik ze van de jury heb gehoord en zo schrijf ik ze ook op Knipoog
Verder even goede vrienden hoor Haha!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 17:28

@mirjam79: Graag gedaan hoop dat je er verder mee komt! Haha!

Linnnnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:32

Zoals meer mensen zeggen hierboven ben ik het mee eens.
Probeer je paard eerst recht te krijgen en hem nagefelijk te rijden, daarna kun je hem naar je been toe rijden en dan doe je met je benen links recht links rechts enzz... ik hoop dat je het snapt anders Pm kan ook even..

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 22:36

Het ging vandaag heel goed.
Moesten ook middengalop doen & dit vondt ik
echt veel makelijker!
Hier voelde ik zelf ook het verschil duidelijker..
Middendraf ging ook goed moet ik zeggen maar
de galop was duidelijker en voelde zo fijn!
Is galop gewoon makkelijker of ligt dat aan mij?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 22:57

Even een stipje.
Ik oefen het iedere keer als ik rijd, maar in de proef komt het er nooit goed uit!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 09:53

kiimmiie schreef:
Is galop gewoon makkelijker of ligt dat aan mij?

Doordat je 'doorzit' in galop kan je makkelijker voelen of hij verruimt. Galop kan bij jouw paard misschien makkelijker zijn, bij een andere hoeft dat weer niet. Mijn pony bijvoorbeeld heeft ohz enorm veel moeite met galop, middengalop is voor hem daarom nog moeilijker. Middendraf gooit hij er juist weer heel gemakkelijk uit.
Lekker blijven oefenen. Het kan jullie allebei helpen om ook de middenganen in stap en galop te oefenen.

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 16:22

Je hebt al een heleboel goede rijtechnische tips gekregen maar die kan je pas (goed) toepassen als je een
onafhankelijke zit en hand hebt. Je kunt op het filmpje heel goed zien dat je nog moeite hebt je pony uit te zitten en daardoor is je hand heel onrustig en blokkeert hij (zij?) Kijk of je zitlessen aan de longe kan krijgen. Verder een hele leuke pony, als jij beter gaat zitten komt die middendraf ook wel Lachen

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:26

En vandaag weer 2x een 5 met de opmerking meer verschil Nagelbijten / Gniffelen En dat klopte ook goed. Kwam er weer niet goed uit. Dus wij gaan nog ff flink door met oefenen! En Kimmie wat waren jou cijfers vandaag? Ben erg benieuwd!

Op de middenstap had ik ook een 5 met de opmerking=> moet meer. Dit kwam omdat ik het dan wat te laat inzet. Dit kan hij beter als de middendraf alleen ik moet het hele stuk E tot F doen omdat hij wel even 'op gang' moet komen en dan komt het pas een paar passen voor de F echt goed uit. Dus als ik daar de volgende keer iets meer rekening mee houd en het beter voorbereid dan zit dat al aardig goed en moet een 6 lukken(denk ik).

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:24

Als je nu weet dat jullie er lang over doen om de middenstap op te starten, begin stiekem alvast eerder dan de E. Thuis natuurlijk blijven oefenen op een snellere overgang van stap naar middenstap. Maar door in je proef eerder te beginnen met je overgang, kan je op de lijn E-F meteen mooie verruiming laten zien. Daar moet je dan natuurlijk wel eerder aan denken. Je moet in de B bijna altijd tussen de hoek en E overgang naar stap en dan daarna meteen middenstap. Dan moet je je overgang naar stap meteen bij de hoekletter proberen te maken, zodat je vanaf daar tot de E kan verruimen.
(Ik ben daar altijd wel van, om 'trucjes' te vinden waarmee we onze tekortkomingen in de proef wat kunnen verdoezelen.)
Laatst bijgewerkt door Sjonniej op 11-01-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:26

Daar heb je dan ook de zogenaamde grijze gedeeltes voor in de proef. Om dat soort aanloopjes te nemen! Ik ben het er helemaal mee eens hoor Sjonniej!

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:31

Dat bedoel ik idd ook met beter voorbereiden. Eerder moet beginnen met inzetten zodat het er tussen de E en F beter uit komt. En vooral thuis oefenen op het direct verruimen als ik daarom vraag. Dat doen we ook wel, maar ja dat gaat allemaal niet in een paar weken.
En de middendraf zal nog wel enkele maanden duren voordat dat echt beter gaat denk ik. Hij moet sowieso nog sterker worden in het achterbeen en de gehele achterhand moet nog veel beter ondertreden. Cijfer voor de impuls moet ook omhoog Clown Kortom ik heb nog voldoende uitdagingen!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:00

Bij de middengangen is het juist de bedoeling dat je de overgangen er naar toe en weer terug duidelijk kan laten zien. Ik vind het dus helemaal geen goed idee om eerder te verruimen dan bij de letter gevraagd wordt. Als het niet anders kan, kan het niet anders, maar ik zou wel zoveel mogelijk proberen om de middengangen zeker op de goede plekken te laten zien.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:10

_Sammie_ schreef:
Bij de middengangen is het juist de bedoeling dat je de overgangen er naar toe en weer terug duidelijk kan laten zien. Ik vind het dus helemaal geen goed idee om eerder te verruimen dan bij de letter gevraagd wordt.

Klopt inderdaad, heb je helemaal gelijk in. Maar een overgang arbeidsstap - middenstap is heel erg klein, zeker in een B- of L-proef. Persoonlijk heb ik nog maar weinig mensen een goede overgang van arbeidsstap naar middenstap zien rijden, dat je echt zegt; He, dat is tenminste een overgang! Vaak zie je na enkele passen dat het paard verlengt in het frame, de hals en de passen.
Door stiekem wat eerder te beginnen met verruimen, ziet de jury op de diagonaal een paard wat zijn passen, frame en hals verlengt. Daarna kan je bij de hoekletter weer een mooie overgang terugrijden naar arbeidsstap. Wanneer je namelijk 10 passen nodig hebt om te verruimen, ben je over de helft voordat je een zichtbare middenstap hebt en heb je je 5 al staan.
Zoals ik al zei is bovenstaande een klein trucje om de jury (en met name jezelf ook!!) voor de gek te houden. Maar zolang je dit thuis oefent, kan het naar mijn idee absoluut geen kwaad om dit toe te passen. Kan je echter in enkele passen een overgang laten zien, is het natuurlijk stom om eerder dan de gevraagde letter je paard al te laten verruimen.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:51

Sjonniej schreef:
_Sammie_ schreef:
Bij de middengangen is het juist de bedoeling dat je de overgangen er naar toe en weer terug duidelijk kan laten zien. Ik vind het dus helemaal geen goed idee om eerder te verruimen dan bij de letter gevraagd wordt.

Klopt inderdaad, heb je helemaal gelijk in. Maar een overgang arbeidsstap - middenstap is heel erg klein, zeker in een B- of L-proef. Persoonlijk heb ik nog maar weinig mensen een goede overgang van arbeidsstap naar middenstap zien rijden, dat je echt zegt; He, dat is tenminste een overgang! Vaak zie je na enkele passen dat het paard verlengt in het frame, de hals en de passen.
Door stiekem wat eerder te beginnen met verruimen, ziet de jury op de diagonaal een paard wat zijn passen, frame en hals verlengt. Daarna kan je bij de hoekletter weer een mooie overgang terugrijden naar arbeidsstap. Wanneer je namelijk 10 passen nodig hebt om te verruimen, ben je over de helft voordat je een zichtbare middenstap hebt en heb je je 5 al staan.
Zoals ik al zei is bovenstaande een klein trucje om de jury (en met name jezelf ook!!) voor de gek te houden. Maar zolang je dit thuis oefent, kan het naar mijn idee absoluut geen kwaad om dit toe te passen. Kan je echter in enkele passen een overgang laten zien, is het natuurlijk stom om eerder dan de gevraagde letter je paard al te laten verruimen.

Thuis oefenen staat voorop, en idd zolang je het thuis oefent is er ook niet zoveel aan de hand.
Persoonlijk zie ik vaak een betere middenstap dan een arbeidsstap. Doordat het paard meer teugel krijgt, kan hij overstappen. In stap wordt er vaak veel te veel terug gereden met de hand, waardoor het achterbeen van het paard geen ruimte krijgt. Doordat ze teugel krijgen en er met meer been gereden wordt, kunnen paarden vaak wel stappen.

kiimmiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 21:13

Middendraf ging dus poedersuiker.. Ik kwam perongeluk
met mn zweep tegen zn billen waardoor die
onregelmatig ging lopen...
Maar ik was eerste en tweede met 180 en 190 puntjessss..