_Sammie_ schreef:Bij de middengangen is het juist de bedoeling dat je de overgangen er naar toe en weer terug duidelijk kan laten zien. Ik vind het dus helemaal geen goed idee om eerder te verruimen dan bij de letter gevraagd wordt.
Klopt inderdaad, heb je helemaal gelijk in. Maar een overgang arbeidsstap - middenstap is heel erg klein, zeker in een B- of L-proef. Persoonlijk heb ik nog maar weinig mensen een goede overgang van arbeidsstap naar middenstap zien rijden, dat je echt zegt; He, dat is tenminste een overgang! Vaak zie je na enkele passen dat het paard verlengt in het frame, de hals en de passen.
Door stiekem wat eerder te beginnen met verruimen, ziet de jury op de diagonaal een paard wat zijn passen, frame en hals verlengt. Daarna kan je bij de hoekletter weer een mooie overgang terugrijden naar arbeidsstap. Wanneer je namelijk 10 passen nodig hebt om te verruimen, ben je over de helft voordat je een zichtbare middenstap hebt en heb je je 5 al staan.
Zoals ik al zei is bovenstaande een klein trucje om de jury (en met name jezelf ook!!) voor de gek te houden.
Maar zolang je dit thuis oefent, kan het naar mijn idee absoluut geen kwaad om dit toe te passen. Kan je echter in enkele passen een overgang laten zien, is het natuurlijk stom om eerder dan de gevraagde letter je paard al te laten verruimen.