Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:06

Annemeik, is je opgevallen dat de zin die ja aanhaalt, begint met 'When' en dat er dan een statement komt dat begint met 'I guess' gevolgd door een mening en wat suggesties? Er staat nergens in het hele artikel iets over objectieve bevindingen, niets.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:10

ja dat is me ook opgevallen, alleen kapt mijn toetsenbord er nu net mee dus ik kon mijn stukje met eigen mening niet tikken...

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:19

Hij doet het weer.

Waar voornamelijk naar verwezen wordt is dat het door de spanjaarden altijd al zo gedaan werd. Verder wordt er verwezen naar de groeiplaten die dan pas op 6 jarige leeftijd sluiten. Wel wordt er aangegeven dat ze het "zelf zo zou doen". Dit zegt mij dat het haar eigen mening is, misschien wel gebaseerd op verschillende wetenschappelijke artikelen, maar toch haar eigen mening. Misschien zouden wij wel een andere verklaring uit de onderzoeken halen.

Op zich vind ik haar planning niet slecht, dit zou ongeveer ook wel mijn planning zijn. Maar die was al beinvloed door het boek van Klimke.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:24

jessiel22 schreef:
midgie

zeker groeien paarden tot een jaar of 6 maar is toch niet gezegd dat je er dan pas op mag, ik wou ook eerst met die van mij beginnen, ze was een paar maand geleden ,lekker vol ,niet overbouwd, ze zeggen bij mij op stal, je kan er gerust mee beginnen ,rustig aan opbouwen , het kan geen kwaad.
Nu ik zelf heb gezien hoe veel ze nog groeit , lijkt me dit niet verstandig.

Jessiel22, ik vind het heel goed van je dat je naar je gevoel wilt luisteren. Als jij vindt dat je paard er nog niet klaar voor is, gewoon nog niet doen. Wat vervelend trouwens dat je paard niet wat langer na haar derde kan blijven in de opfok. Ik vind dat echt belachelijk.
Ik vind 3 jaar zelf ook te vroeg om al te beginnen. Wat je wel al kunt doen is beginnen met grondwerk (NH) of desnoods met longeren en wandelen, dubbele lange lijnen enzo. Doe je dat een jaartje, voor je er eens een zadeltje op legt.

Ik ben zelf met die van mij ook later begonnen en ik heb bij hem het verschil gezien tussen zijn 3-jarige lijf en het nu ruim 4-jarige lijf. Wat een wereld van verschil en nu zie ik pas hoeveel sterker hij is. En dan doen wij nog heel rustig aan, is grondwerk nog het meeste arbeid wat wij doen (hij wordt over 2 maanden 5 jaar).

Volg je eigen gevoel, hoor, en luister naar je paard. Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:08

crystal schreef:
met wandelen vraag je toch ook geen belasting van een paard. Tevens als me een paarden leeftijd naar mensen jaren gaan rekenen is een paard van 2 net zo ver als een kind van 10.....

En een kind van 10 stuur je ook niet de bouw in. Daarbij is het complete onzin om paarden leeftijd naar mensen leeftijd om te rekenen, omdat een paard niet hetzelfde groeit als een mens. Feit is dat het nog een 2 tot 3tal jaren duurt voordat de groeiplaten in de rug sluiten, en nog zeker 4 jaar voordat het dier uitgegroeit is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:40

Nou, ik zal je vertellen dat mijn vorige paard van negen naar tien nog steeds groeide, dus misschien had ik daar ook pas bij die leeftijd op moeten gaan zitten.

Een beetje paardrijden vergelijken met werken in de bouw is ook niet echt helemaal helder hoor. Het slaat zogezegd als een tang op een varken om het zo te vergelijken, je laat een driejarige toch niet volop werken gelijk?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:41

Lovely schreef:
Als die van hetzelfde wetenschappelijk allooi zijn als dit artikel, dan ben ik niet geinteresseerd in de inhoud. Het is ongeveer net zo informatief als een boeketreeksroman.

Was getekend, Dr. Lovely, Hoofd van het Diergeneeskundig onderzoek op een andere Planeet zeker?

Heeft u bronnen waar andere feiten aan het licht worden gebracht? Of is het meer, "ach het interesseert me eigenlijk toch niet wat die persoon te zeggen heeft, en ik heb ook helemaal geen zin om me erin te verdiepen, want ik heb hier toch mijn eigen mening over en die is geldig".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:48

Beste henkb, ik heb het artikel dat Arabesk hierover aanraadde gelezen en daarvan heb ik gezegd wat ik ervan vond. Het artikel zegt mij niets en brengt mij geen andere wijsheid dan die van de ononderbouwde mening van de schrijver. Het lijkt mij, gezien de kwaliteit van dat artikel, niet interessant om de materialen waaraan die mening is ontleend ook nog te bestuderen, vooral niet als die van dezelfde kwaliteit zijn als het artikel waar Arabesk direct naar verwijst. Het wordt hoe langer hoe opvallender hoe weinig onderbouwd en informatief de artikelen zijn waar Arabesk naar verwijst.

Kijk, als het unbedingt onverantwoord zou blijken te zijn om een driejarig paard onder het zadel te brengen en met het werk kennis te laten maken, dan stond er heus een in rode hoofdletters gedrukte waarschuwing voorop de Hoefslag, Paardenkrant en Paard en Sport en zouden alle vooraanstaande dierenartsen hun dagen vullen met het geven van lezingen en presentaties om de nieuw ontdekte feiten zo goed mogelijk onder het paardenvolk te verspreiden. Maar er zijn geen nieuw ontdekte feiten en geen baanbrekende inzichten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:51

Lovely schreef:
Nou, ik zal je vertellen dat mijn vorige paard van negen naar tien nog steeds groeide, dus misschien had ik daar ook pas bij die leeftijd op moeten gaan zitten.

Een beetje paardrijden vergelijken met werken in de bouw is ook niet echt helemaal helder hoor. Het slaat zogezegd als een tang op een varken om het zo te vergelijken, je laat een driejarige toch niet volop werken gelijk?

Dat zeg ik niet, maar er is niets mis met wachten tot de groeischrijven iig gesloten zijn.

Nee, alsof het wel logisch is om het beginnen met naar school gaan van een kind te vergelijken met het beleren van een paard. Of de groei van een kind met de groei van een paard. Daarbij laat je een 3jarige misschien niet gelijk vollop werken, maar binnen een jaar toch wel flink wat intensiever, eens een b proefje gaan lopen enz. Nou, dan vind k dat je toch al aardig belastend bezig bent.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:57

Mijn DA raadde me destijds aan heel rustig aan te doen met mijn laat rijpe paard. Zij vond 3 jaar ook erg vroeg. Terwijl de 'hele wereld' om me heen maar zei 'wanneer ga je op hem rijden?'. Zo normaal is het om met een net 3-jarige te beginnen. Probeerde je netjes uit te leggen wat je tegen hield, dan snapten ze je niet. Ik vond dat erg irritant, eerlijk gezegd. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:58

Wat is er belastend aan een B proefje? Ze hoeven alleen maar de hoefslag te volgen, voltetje te maken en wat simpele overgangetjes. Als een paard dat binnen die tijd niet kan, is het wel een kluns en misschien helemaal niet geschikt als rijpaard Lachen.

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 00:58

Lovely schreef:
Beste henkb, ik heb het artikel dat Arabesk hierover aanraadde gelezen en daarvan heb ik gezegd wat ik ervan vond. Het artikel zegt mij niets en brengt mij geen andere wijsheid dan die van de ononderbouwde mening van de schrijver. Het lijkt mij, gezien de kwaliteit van dat artikel, niet interessant om de materialen waaraan die mening is ontleend ook nog te bestuderen, vooral niet als die van dezelfde kwaliteit zijn als het artikel waar Arabesk direct naar verwijst. Het wordt hoe langer hoe opvallender hoe weinig onderbouwd en informatief de artikelen zijn waar Arabesk naar verwijst.

Kijk, als het unbedingt onverantwoord zou blijken te zijn om een driejarig paard onder het zadel te brengen en met het werk kennis te laten maken, dan stond er heus een in rode hoofdletters gedrukte waarschuwing voorop de Hoefslag, Paardenkrant en Paard en Sport en zouden alle vooraanstaande dierenartsen hun dagen vullen met het geven van lezingen en presentaties om de nieuw ontdekte feiten zo goed mogelijk onder het paardenvolk te verspreiden. Maar er zijn geen nieuw ontdekte feiten en geen baanbrekende inzichten.

Dat hebben we als mensheid met betrekking tot roken ook idd een jaar of 40 volgehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:01

henkb, in dat geval kwam er daadwerkelijk nieuwe informatie en nog een heleboel meer, maar dat is bij het aanrijden van paarden niet zo, anders hadden we 40 jaar geleden wel op veulentjes gereden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:02

Lovely schreef:
Wat is er belastend aan een B proefje? Ze hoeven alleen maar de hoefslag te volgen, voltetje te maken en wat simpele overgangetjes. Als een paard dat binnen die tijd niet kan, is het wel een kluns en misschien helemaal niet geschikt als rijpaard Lachen.

Het feit dat je erop zit, waardoor je dus ook vraagt om het hele lichaam anders te gaan dragen, dat ze niet alleen hun eigen maar ook jouw bewegingen moeten corrigeren, dat er verwacht wordt dat ze netjes nagefelijk lopen.

En als een paard het binnen die tijd niet kan, zijn ze misschien gewoon nog wel niet klaar (geestelijk of lichamelijk) om aan het werk te gaan, of heeft een eigenaar besloten om het heel erg rustig aan te doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:05

Lovely, het gaat mij niet om dat B-proefje, het gaat mij om de fysieke belasting. Mijn paard was daar nog niet aan toe (mentaal vond ik hem ook nog een baby Knipoog ). Kun je je kop voor in het zand steken, wat veel mensen vast gedaan zouden hebben, gezien de reacties destijds Rolleyes van naar mijn idee erg ongeduldige mensen, maar ik ben blij dat ik gewacht heb. Mijn paard is nu veel sterker, dat merk je ook aan hem in het werk. Bovendien kun je al zoveel meer doen op die leeftijd dan rijden alleen, waardoor je je paard fysiek en mentaal al veel beter voorbereid op het rijdende werk. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:10

Eerlijk gezegd vind ik dat als je een jaar bezig bent met het africhten van je paard, dat een B proefje geen punt moet zijn. Of je nu bij 3 of 4 begint, na een jaar moet een paard toch echt wel wat kunnen. Als je bij 4 pas begint betekent imo dus niet dat je dan maar extra snel kunt gaan, dat je paard er door een hogere leeftijd beter mee om zal kunnen gaan. Want laten we wel wezen, al laat je hem tot zijn 10e op het weiland sloffen, hij zal de ruiterhulpen er niet beter door gaan snappen.
Wat ik wel weer met jullie eens ben is dat je je paard niet in de weg moet zitten, dus als je niet weet hoe het werkt met een jong paard: zeker niet zomaar mee beginnen.

Twiggy, misschien trek ik mij minder aan van wat andere ervan vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 01:16

Misschien trek je je er minder van aan, Lovely, dat kan. Al hoewel ik toch mijn eigen plan wel trek, hoor. Knipoog
Ik lig verder niet wakker van mensen die tegen me zeggen dat het allemaal eerder en sneller moet. Mijn paard geeft iets aan en ik doe mijn best met de tijd die ik heb. Duurt iets langer of zelfs korter (komt ook voor Knipoog ), prima. Lachen

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 02:55

Ook ik vind 2 jaar veeeel te vroeg... Laat zo'n beestje eerst wat groeien!
Persoonlijk vind ik 3,5 de juiste leeftijd om een paard licht te beleren,
afhankelijk van het paard natuurlijk.. eentje die heel groot is / gaat worden is beter om nóg
een extra jaar mee te wachten.. maargoed, dat is mijn mening Knipoog

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:33

[quote="suleilitha"]Mwah, een driejarige rij je niet meer dan drie keer per week, hooguit twintig minuten en daar kan niet veel mee fout gaan. Alles waar "te" voor staat is niet goed maar met mate kan het, mits je een normaal gebouwd en normaal ontwikkeld dier hebt.

hier sluit ik mij helemaal bij aan, met mate dus!! maarrr er zijn veel mensen die dus niet met mate kunnen rijden.....wees er zelf van bewust dat je met mate met een 2 en een half jarige omgaat. ik heb zelf ook een 2 en een half jarige, zadeltje op, hoofdstel om, beetje longeren, het gaat super. in maart/april stap ik er ff op. we gaan het heeeel rustig aan doen.Afbeelding

Reddish

Re: Is het verstandig om mijn bijna 3 jarige paard te belere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:15

Hai jessiel22,

Zoals sommige al aangeven, het is echt afhankelijk van jou paard. Wanneer jij denkt dat ze er nog niet klaar voor is, dan kan je haar beter nog even laten staan. Misschien kan je idd. bij een boer in de buurt terecht, waar je wel alvast wat andere dingetjes kan gaan oefenen, maar waar je wel weidegang behoud. Oefen met een zadel opdoen, hoofdstel in, wennen aan beenbeschermers, etc. etc. etc. Want voordat je kan beginnen met rijden valt er nog zoveel te doen! En met goed grondwerk kan je ook al een goede basis leggen voor het zadelmak maken. Maar met het grondwerk zou ik het wel rustig aan doen, misschien 1 x in de maand en dan langzaam opbouwen. Als ze dit allemaal goed op pakt kan je aan zadelmak maken gaan denken. Persoonlijk zou ik niet wachten totdat je merrie 5, 6 of 7 jaar is (tenzij je er eerst mee wil fokken???) dan zijn ze echt in de pubertijd en kennen ze hun eigen krachten goed....
Je zou er ook voor kunnen kiezen om er in de zomer een paar keer op te gaan zitten (mits ze hier sterk genoeg voor is!) dan terug zetten in het land en pas weer in het voorjaar daarop verder gaan met beleren. Er zijn zoveel manieren en zeker net zoveel, of misschien nog wel meer meningen over paardrijden/beleren.... Lekker je gevoel volgen, want jij bent uiteindelijk degene die verantwoordelijk is voor het welzijn van jou paard. Succes ermee!

Groetjes!

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:14

je kan beter nog niet beginnen met erop stappen, maar gewoon grondwerk en longeren kan al wel. dan kan je al vertrouwen winne, en dat heeft alleen maar voordelen met het beleren zelf! Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 11:24

Heb je het al eens met je DA overlegd.. Die heeft er namelijk voor gestudeerd, en die kan je waarschijnlijk wel vertellen waar je goed aan doet.
Ik heb dat zelf ook gedaan, en ben nu begonnen met het licht beleren van mijn jonkie. Ik ga er alleen mee naar buiten.. rechtdoor dus, nog geen bochtenwerk e.d.
Lastig is dat ik zijn preciese leeftijd niet weet, dus hebben we dat laten schatten op basis van bouw en gebit.
Hij zal nu tussen 3 en 3.5 jaar oud zijn ongeveer.

smaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:40

ik zou nog even wachten als ik jou was,
misschien een beetje beginnen met longeren enzo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:51

Vjestagirl schreef:
Lovely schreef:

Het feit dat je erop zit, waardoor je dus ook vraagt om het hele lichaam anders te gaan dragen, dat ze niet alleen hun eigen maar ook jouw bewegingen moeten corrigeren, dat er verwacht wordt dat ze netjes nagefelijk lopen.

En als een paard het binnen die tijd niet kan, zijn ze misschien gewoon nog wel niet klaar (geestelijk of lichamelijk) om aan het werk te gaan, of heeft een eigenaar besloten om het heel erg rustig aan te doen.

Het nageeflijk rijden is juist goed, dan dragen ze de ruiter beter....
Een paard wat dat niet kan,kan niet -> daarvan is de ruiter een kluns

Citaat:
En een kind van 10 stuur je ook niet de bouw in. Daarbij is het complete onzin om paarden leeftijd naar mensen leeftijd om te rekenen, omdat een paard niet hetzelfde groeit als een mens. Feit is dat het nog een 2 tot 3tal jaren duurt voordat de groeiplaten in de rug sluiten, en nog zeker 4 jaar voordat het dier uitgegroeit is.

Waarom met de bouw vergelijken? Terwijl je dat zelf al onzin vindt.... Verward
Op jonge leeftijd laten we kinderen ook sporten (met mate)

Wanneer het paard zoals bij de ts nog erg iel is, zou ik ook aanraden om nog even te wachten óf om hem zadelmak te maken en dan weer een half jaar op het land te laten lopen...

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:53

Als ze op de pensionstal lekker veel naar buiten gaat en contact heeft met soortgenoten dan kan het denk ik niet zoveel kwaad om haar uit de opfok te halen. Zo kan ze toch nog volop spelen en groeien maar komt ze toch al wat meer in de hand en kan je vast rustigaan beginnen haar voor te bereiden op het echte werk. Wanneer je daarmee kan beginnen ligt idd aan de ontwikkeling van je paard, als ze 4 is zal ze nog steeds groeien en uitzwaren maar de echte spurt hebben ze dan al gehad en mentaal kunnen ze het dan vaak ook beter aan.