Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
jessiel22 schreef:midgie
zeker groeien paarden tot een jaar of 6 maar is toch niet gezegd dat je er dan pas op mag, ik wou ook eerst met die van mij beginnen, ze was een paar maand geleden ,lekker vol ,niet overbouwd, ze zeggen bij mij op stal, je kan er gerust mee beginnen ,rustig aan opbouwen , het kan geen kwaad.
Nu ik zelf heb gezien hoe veel ze nog groeit , lijkt me dit niet verstandig.
crystal schreef:met wandelen vraag je toch ook geen belasting van een paard. Tevens als me een paarden leeftijd naar mensen jaren gaan rekenen is een paard van 2 net zo ver als een kind van 10.....
Lovely schreef:Als die van hetzelfde wetenschappelijk allooi zijn als dit artikel, dan ben ik niet geinteresseerd in de inhoud. Het is ongeveer net zo informatief als een boeketreeksroman.
Lovely schreef:Nou, ik zal je vertellen dat mijn vorige paard van negen naar tien nog steeds groeide, dus misschien had ik daar ook pas bij die leeftijd op moeten gaan zitten.
Een beetje paardrijden vergelijken met werken in de bouw is ook niet echt helemaal helder hoor. Het slaat zogezegd als een tang op een varken om het zo te vergelijken, je laat een driejarige toch niet volop werken gelijk?
. Lovely schreef:Beste henkb, ik heb het artikel dat Arabesk hierover aanraadde gelezen en daarvan heb ik gezegd wat ik ervan vond. Het artikel zegt mij niets en brengt mij geen andere wijsheid dan die van de ononderbouwde mening van de schrijver. Het lijkt mij, gezien de kwaliteit van dat artikel, niet interessant om de materialen waaraan die mening is ontleend ook nog te bestuderen, vooral niet als die van dezelfde kwaliteit zijn als het artikel waar Arabesk direct naar verwijst. Het wordt hoe langer hoe opvallender hoe weinig onderbouwd en informatief de artikelen zijn waar Arabesk naar verwijst.
Kijk, als het unbedingt onverantwoord zou blijken te zijn om een driejarig paard onder het zadel te brengen en met het werk kennis te laten maken, dan stond er heus een in rode hoofdletters gedrukte waarschuwing voorop de Hoefslag, Paardenkrant en Paard en Sport en zouden alle vooraanstaande dierenartsen hun dagen vullen met het geven van lezingen en presentaties om de nieuw ontdekte feiten zo goed mogelijk onder het paardenvolk te verspreiden. Maar er zijn geen nieuw ontdekte feiten en geen baanbrekende inzichten.
Lovely schreef:Wat is er belastend aan een B proefje? Ze hoeven alleen maar de hoefslag te volgen, voltetje te maken en wat simpele overgangetjes. Als een paard dat binnen die tijd niet kan, is het wel een kluns en misschien helemaal niet geschikt als rijpaard.
). Kun je je kop voor in het zand steken, wat veel mensen vast gedaan zouden hebben, gezien de reacties destijds
van naar mijn idee erg ongeduldige mensen, maar ik ben blij dat ik gewacht heb. Mijn paard is nu veel sterker, dat merk je ook aan hem in het werk. Bovendien kun je al zoveel meer doen op die leeftijd dan rijden alleen, waardoor je je paard fysiek en mentaal al veel beter voorbereid op het rijdende werk.
), prima.
Vjestagirl schreef:Lovely schreef:Wat is er belastend aan een B proefje? Ze hoeven alleen maar de hoefslag te volgen, voltetje te maken en wat simpele overgangetjes. Als een paard dat binnen die tijd niet kan, is het wel een kluns en misschien helemaal niet geschikt als rijpaard.
Het feit dat je erop zit, waardoor je dus ook vraagt om het hele lichaam anders te gaan dragen, dat ze niet alleen hun eigen maar ook jouw bewegingen moeten corrigeren, dat er verwacht wordt dat ze netjes nagefelijk lopen.
En als een paard het binnen die tijd niet kan, zijn ze misschien gewoon nog wel niet klaar (geestelijk of lichamelijk) om aan het werk te gaan, of heeft een eigenaar besloten om het heel erg rustig aan te doen.
Citaat:En een kind van 10 stuur je ook niet de bouw in. Daarbij is het complete onzin om paarden leeftijd naar mensen leeftijd om te rekenen, omdat een paard niet hetzelfde groeit als een mens. Feit is dat het nog een 2 tot 3tal jaren duurt voordat de groeiplaten in de rug sluiten, en nog zeker 4 jaar voordat het dier uitgegroeit is.