van braafste paard naar wilde merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinZZZZ

Re: van braafste paard naar wilde merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:27

Latisha schreef:
van te voren longeren of losgooien kan nu niet, omdat buiten alles bevroren is en in de binnenbak mag het niet. Maar als het frissigheid is waarom is ze dan zo ontspannen in stap en draf, merk er dan echt helemaal niks aan! Ik zet haar nu wel op de wei waar ze gewoon lekker galoppeerd.

Tjaa... daar kan ik je helaas ook geen antwoord op geven.
Mijn pony loopt altijd lekker ontspannen en nageeflijk. Maar ze hoeft dan maar iets te horen of een aanleiding te vinden en ze is weg. Ik kan ook een half uur lekker rijden en al gegalopeerd hebben en dan kan ze nog weleens wegschieten.
Het heeft ook met karakter te maken en hoeveel bloed een pony in zich heeft. Ik heb een welsh-NWR met veel bloed en dat is ook echt te merken in de winter.

Ik heb het natuurlijk niet gezien maar in denk niet dat het te maken heeft dat er iets mis is, of dat ze last heeft van iets. Ik denk gewoon joligheid in combinatie met het koude weer.
Als je niet kan losgooien of longeren zou ik haar zoveel mogelijk buiten zetten.

Faya_barock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 16:09

Het zou natuurlijk goed kunnen, door het weer. Die van mij schrikt nu ook van dingen waar ze normaal niet eens naar kijkt.
Toch zou het misschien ook aan je zadel kunnen liggen, gebroken boom/lepel. Kan pijnlijk zijn/raar aanvoelen en dan kunnen ze er ook vandoor gaan.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:02

Latisha schreef:
van te voren longeren of losgooien kan nu niet, omdat buiten alles bevroren is en in de binnenbak mag het niet. Maar als het frissigheid is waarom is ze dan zo ontspannen in stap en draf, merk er dan echt helemaal niks aan! Ik zet haar nu wel op de wei waar ze gewoon lekker galoppeerd.

Misschien moet je dit toch even met je stalhouder overleggen. Bij ons in de binnenbak/buitenbak mag je ook niet longeren. Ze willen echter ook niet dat je verongelukt, dus bij jonge paarden of als je het niet vertrouwt mag je echt wel even een kwartiertje de longeerlijn eraanknopen. Ik zou het in elk geval even bespreekbaar maken in dit geval! Ik neem aan dat je stalhouder toch liever geen ongelukken heeft.

AMY_AMY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:19

Is ze niet gewoon lekker fris met dit koude weer?
Ik liet ze met dit weer juist altijd even uitrazen en bokken aan de longeerlijn of los in de bak zodat ze even lekker hun energie kwijt kunnen. Pling

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:10

In je vorige topic heb ik je aangeraden om eens rustig met haver te beginnen, maar als ik het zo hoor is jou paard in de winter behoorlijk fris en kun je daar misschien maar beter mee wachten tot die frissigheid eraf is. verder zou ik als de mogelijkheid daar is haar gewoon wat meer los laten ofzo zodat ze eens lekker haar benen kan strekken, Die van mij is nu in de winter ook een stuk frisser en uit aan het proberen omdat ze gewoon veel minder naar buiten komt. Wel probeer ik haar toch nog veel afwisseling te geven, longeren, loslaten wandelen rijden enz. Zo hou ik de frissigheid toch een beetje binnen de perken en als ze toch niet luisterd probeer ik haar wel meteen af te straffen of met voorwaarts te rijden en haar geen kans te geven om onzin te bedenken of eenkeer een tik met de zweep.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 22:11

Vind het trouwens raar dat je haar niet even mag longeren, het moet toch allemaal verantwoord zijn als je erop moet? Dat zal de stalhouder toch ook wel begrijpen?

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 09:45

Ja, maar als ik mag longeren, dan mag iedereen longeren. En daar krijg je dan weer problemen mee, dus ik denk dat het echt niet mag:( M'n instructrice heeft haar gelongeerd, en vond haar niet vast zitten in rug of bekken. Wat ze wel zag is dat ze een klein beetje onregelmatig loopt rechtsachter. Daar heeft ze ook een wondje, ik weet niet of het gek doen daar vandaan komt, maar ik denk dat ze zich gewoon verstapt heeft in de wei met die harde grond of misschien zichzelf aangetikt. Het been is alleen niet warm of dik.. Gister was de buitenbak wat zachter dus heb haar losgegooid. Toen was ze echt heel druk, rennen, bokken, springen. Dus heb niet het idee dat ze echt pijn heeft. Overigens vond ik dr ook niet echt kreupel hoor, meer stijf in een been, dit heeft ze normaal niet zo.

Wyah_Rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:56

Ik denk dat het van het weer komt. Zomers en met een normale temperatuur kan ik gerust buitenrijden, maar met deze temperaturen(als de bak niet bevroren is) en ik ga buiten rijden dan is ze soms ietswat jolig. Ze laat eerst alles even over dr heen komen en na enkele minuten beginnen de bokpartijen.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 21:02

Ik vind dr toch niet goed genoeg om te rijden. Rechter achterbeen houd ze stijf en met longeren bokt ze van pijn denk ik. Het lijkt alsof het in haar knie zit, daar reageerde ze ook wat gevoelig op toen ik daar aanraakte. Ik heb eens gehoord dat jonge grote paarden vaak knieklachten hebben, door bijvoorbeeld uitglijden in de wei of een gekke sprong gemaakt hebben. Ik weet niet goed wat ik nu moet doen, gewoon weekje aankijken en stappen? Of toch dierenarts... En moet ik haar binnenhouden of de wei op.. Je ne sais pas!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:41

Ik zou haar als ze last heeft van haar knie, wel op de wei zetten. Als ze op stal komt te staan wordt ze stijf en doet ze weer gek als ze wel op de wei komt!
Als je op safe wilt spelen zou ik toch de dierenarts er bij halen.

Dat ie wild doet, komt dus niet van de frissigheid? Balen zeg..

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 08:54

Mijn ruin heeft het plots ook wel erg fris in het koppie, gewoon van de kou zelfs met inrijdeken vlieg ik de eerste tien minuten alle kanten op Tong uitsteken even longeren als je met veel in de bak bent want ik kan me voorstellen dat je bakgenoten het niet erg leuk vinden als er altijd een lancerende ruiter voorbij komt gevlogen Haha! Spierpijn wordt nu verergerd met de kou, er zijn wel meer paarden die er last van hebben.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:18

Het weer kan idd een grote invloed hebben, die van mij lopen ook wat sneller nu.