Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DNICIA

Re: Wat doen jullie als je paard ervan door gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:06

Ik zet die van mij op de volte Knipoog

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:25

die van mij gaat er nooit vandoor,alleen als hij ergens van schrikt of iets engs vind dan draait hij om en rent weg,maar krijg hem wel terug,zeg ook hooo en geef ophoudingen,ik vind het weleens eng,had het vandaag ook,maar had gelukkig de slof ereens aan wat ik normaal nooit doe..alleen martingaal gebruik ik in het bos,uit voorzorg,maar als hij erg fris is,heb ik liever de slof eraan uit voorzorg..wie doet dit ook?

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:12

ik rijd gewoon op een manege, dus alleen in de bak.
Als mijn paard er is vandoor gaat blijf ik vooral rustig, draai een volte en probeer hem zo steeds rustiger te krijgen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:27

In een beschermde omgeving proberen te blijven zit en het op de juiste manier terug nemen(zwaar zitten, ophouding met de hand, stemhulp). Hier moeten ze het leren.

Buiten ligt het er een beetje aan wat de situatie is, gevaarlijk of een heel mooi lang ruiterpad. Als we een zeer drukke weg ongevraagd dreigen over te steken gaat ie toch echt op de ho houwer. Varierend van om trekken tot echt hard zagen. Het doel heiligt de middelen zeg maar. Moet zeggen dat ik zo'n situatie nog maar twee of drie keer in mijn leven heb meegemaakt en ik rij al meer dan 30 jaar paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:29

Proberen te blijven zitten, paard wil nog wel eens 180 graden draaien, bokje erbij...

Bij mij is het altijd: op mijn kont zitten, handen laag en op de volte zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:31

Soms is er geen houden aan, dan gaat ze alle kanten op (in de bak), en dan kan ik sturen of trekken wat ik wil, dan loopt ze toch waar ze zin in heeft. Ik hou me vast aan mijn zadel, hoop dat ze niet gaat bokken en als ze echt te vervelend wordt dan laat ik me vallen.

Buiten heb ik het 2x gehad. De eerste keer heb ik nog pogingen gedaan tot stilzetten, maar dat ging niet werken, dus ben ik me gaan focussen op dat ze op de weg bleef, en niet naar de parallelweg ging, waar ze 80km/h rijden. De 2de keer ging ze achter haar losgebroken grote vriend aan, en was er dus ook geen houden aan. Langere teugel gegeven, pogingen gedaan om haar niet RECHT achter hem te laten lopen, maar er wel achter te houden. Zodra ik de kans had ben ik afgestapt en ernaast gaan lopen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:34

vooral proberen rustig te blijven, dan met je stem en gewichtshulpen m te laten stoppen, als ie daar niet op reageert op de volte zetten (al is dat niet echt veilig als het zo glad is als nu... Bloos )

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:34

Gister nog mee gemaakt.. paard aan de kletter in een volle bak met hindernissen en een eng bont paard Clown

Belangrijkste is dat jij blijft zitten, en je paard stuurd waar Jij heen wilt!
en hem proberen te kalmeren door stem-teugel en zithulpen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:40

de meeste hier hebben het alleen over aan de haal gaan in de BAK
maar wat doe je als je buiten rijd?

vaak kan je niet op de volte omdat daar de ruimte niet voor is

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:43

als hij in de bak gaat rennen gewoon rustig proberen te stoppen of op een volte zetten en als dat niet lukt parkeer ik hem tegen de wand. staat ie stil en heel braaf om zich heen te loeren, huh? wat was er nou Clown

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:53

Als hij buiten aan de kletter gaat, en hij echt niet meer te stoppen is trek ik hem haaks om. je moet toch wat..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 14:52

hangt af van het paard en van de situatie.

Buiten als er verkeer is of een andere gevaarlijke situatie en er is geen ruimte voor een volte dan trek ik hem haaks om. Dit om ongelukken te voorkomen.

Binnen ga ik gewoon rustig diep zitten, fluister kalmerende woordjes als "hoo" "rustig maar" etc. in zijn oor en zet hem gelijk op de volte. Ik houd rustig contact maar ga zeker niet in de mond zitten, maar rijd op stem en zit terug anders wordt het vaak alleen maar erger.

Is het een extreem loperig paard dat gewoon gaat racen (dus niet echt ergens van geschrokken is ofzo) dan gooi ik hem helemaal los van voren en gooi er nog een tandje bovenop tot hij het echt helemaal gehad heeft. Als ie zo graag aan de kletter wil dan wel op mijn voorwaarden. Meestal doen ze het geen 2e keer. Duivel

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:01

Binnen: Achterover en zwaar gaan zitten, ho zeggen, de volte inzetten en een ophouding maken, en belonen als ze braaf terug komt. (Madam is nogal een heethoofd)
En als ze gewoon loopt te kwalen een keer op de bakrand parkeren.

Buiten: hetzelfde alleen dan zonder de volte.

Mijn mn vorige pony (die deed het er gewoon om): een tandje bij zetten en net zolang volhouden tot dat hij het op gaf, hij had zo door dat het geen zin had. Clown Duivel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:04

IkbenLief schreef:
Als hij buiten aan de kletter gaat, en hij echt niet meer te stoppen is trek ik hem haaks om. je moet toch wat..

Dat vind ik erg makkelijk klinken, mijn ervaring is dat zelfs dat buiten niet meer gaat. Ik heb ook altijd geleerd, langs een vreemd erf sturen, akker op sturen, haaks omtrekken, als het echt niet anders meer kan dan zagen. Werkt niet. Het enige wat ik nog kon doen was proberen of ik haar meer naar links of naar rechts van de weg kon krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:17

Dan zou ik heel verbaasd zijn want dat doet hij eigenlijk nooit. En als het wel gebeurt is hij gelukkig heel snel weer terug te nemen in tempo, zelfs als hij geschrokken is.

Mijn enige ervaring met een paard wat echt aan de kletter ging (in het bos) was met een buitenrit op de manege en het paard ging achter twee anderen aan. Enige wat ik dus kon doen was blijven zitten en wachten tot de voorste twee af remden. Er was echt niks aan te remmen of te sturen namelijk, want voor haar waren twee stipjes en daar moest ze achteraan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:29

Heb maar 1 keer meegemaakt dat omtrekken echt niet lukte buiten. Dat was toen een paard echt in blinde paniek was en op geen enkele prikkel meer reageerde (ze werd aangevallen door 2 honden). Tja, dan kan je alleen nog maar aan damage control doen. Zover mogelijk van de weg vandaan krijgen en op hoop van zegen uitzitten dan maar.

Ik moet zeggen dat het een van de weinige keren was dat ik echt met hartkloppingen op een paard zat en dat ik het echt niet verantwoord meer vond:o

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 15:43

Als ik op een paard rijd dat er opeens vandoor gaat dan schrik ik in het begin zelf waarschijnlijk nog erger dan het paard. En als ik schrik, dan heb ik de vervelende neiging om te verstijven van angst; wat absoluut niet handig is als je op een paard zit! Het eerste dat ik dus moet doen is mezelf kalmeren en mezelf herinneren om goed (achterover) te blijven zitten. Als ik mezelf onder controle heb, dan volgt het paard hopelijk ook wel.
Verder heb ik niet zo'n geweldige balans, dus is het altijd maar hopen dat ze geen gekke sprongen maken. Ik ben echter wel een vasthoudertje, maar als het echt niet meer gaat dan zoek ik een geschikt moment om me te laten vallen.

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:09

Als je paard heel even schrikt, gewoon een beetje achterover zitten, ophouding maken en dan weer ontspannen. Als je paard echt aan de kletter gaat eerst zitten en ophouding maken, reageert ie niet?; dan een duidelijkere ophouding!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:16

Angst of vrolijkheid, maakt tot nu toe niet uit. Ik probeer hem altijd gelijk te stoppen door hem om te draaien met mijn binnehand. En dan rij ik weer verder Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 16:17

Meerreell schreef:
Als je paard heel even schrikt, gewoon een beetje achterover zitten, ophouding maken en dan weer ontspannen. Als je paard echt aan de kletter gaat eerst zitten en ophouding maken, reageert ie niet?; dan een duidelijkere ophouding!

En als hij dan nog niet reageerd? En op een nog duidelijkelijkere ophouding ook niet?

IkbenLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:41

Vjestagirl schreef:
IkbenLief schreef:

Dat vind ik erg makkelijk klinken, mijn ervaring is dat zelfs dat buiten niet meer gaat. Ik heb ook altijd geleerd, langs een vreemd erf sturen, akker op sturen, haaks omtrekken, als het echt niet anders meer kan dan zagen. Werkt niet. Het enige wat ik nog kon doen was proberen of ik haar meer naar links of naar rechts van de weg kon krijgen.

Je moet dan het bakstuk vast pakken en hem daaraan omtrekken. als ook dat niet meer gaat is het hopen dat hij vanzelf weer te sturen is

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 11:50

Iets heel anders dan al het voorgaande:
1. achterover zitten.
2. situatie overzien ( binnen/buiten, veel/weinig plek) Maakt ie zich rond/neiging om te bokken? ophouding naar boven, dat hoofd omhoog en zwaar zitten.
3. Been geven!! Naar voren dat paard, jij wil rennen, prima, maar dan wel in míjn tempo. Als een paard er van door gaat (écht er van door gaat) zal hij altijd het bit vast pakken of zijn hoofd zo hoog de lucht in gooien dat het bit niet meer in werkt. Dát is op dat moment het grote probleem dus is dát ook hetgeen je als eerste op zal moeten lossen. Hoe los je dat op? Been geven, zodra jij been geeft komt het paard zachtjes aan weer tegen het bit aan, en pas als je weer verbinding (=aanleuning) hebt kan je zachtjes gaan remmen en opvangen. je kan trekken wat je wil, maar als ze écht gaan heb je met bit ook niks te zeggen.
4. zodra je dus weer verbinding hebt zachtjes remmen met zit en teugelhulp.

Ja, het lijkt heel tegenstrijdig (maar het is eigenlijk heel logisch) en JA dat is echt eng hoor de eerste keer, maar het werkt het best in mijn ervaring. Als een paard er echt uit klapt en je gaat aan die teugels hangen gaan ze 9 vd 10 keer alleen maar harder en oncontroleerbaar. Dan worden ze in mijn ervaring alleen maar gevaarlijker.

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:12

als hij dr vandoor gaat is dat meestal buit... dus voltes zijn daar niet bij maar hij luistert heel goed naar mijn stem en ik ga een beetje aan de teugels zitten (links kneepje rechts kneepje) en achterover zitten enzo

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:15

Ik weet nooit wat ik doen, dat gaat altijd zo snel. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:28

IkbenLief schreef:
Vjestagirl schreef:

Je moet dan het bakstuk vast pakken en hem daaraan omtrekken. als ook dat niet meer gaat is het hopen dat hij vanzelf weer te sturen is

Sorry, ik vind het weer erg makkelijk gedacht. Wat je vergeet is dat je dus op een openbare weg zit, op een paard wat compleet in paniek is (want anders was hij wel te sturen). Je gaat niet zo makkelijk voorover hangen om maar bij die compleet uitgestoken neus van je paard te komen. Tenminste dat is mijn ervaring. Ik heb t gedaan, op zo'n paard zitten, en het enige wat je nog doet is achterover zitten, je vasthouden, proberen een beetje te sturen, en hopen dat de automobilisten op de weg waar je recht opaf stuift je optijd zien...

[VVDD] Een bijzonder enge buitenrit...
Dit is mijn verslag van een paard wat buiten op hol slaat. Ik heb het geluk gehad dat we relatief dicht bij huis waren, dat de paarden de weg wisten en dat het die dag niet zo druk was. Ook heb ik geluk gehad dat de bomen langs de kant van het kersenpad net gesnoeid waren, en dat automobilisten konden zien dat er iets mis was...