hij snapt het niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romy18

Re: hij snapt het niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:13

Weet je wat je doet je laat je vriendin de hele boel een keer filmen en dat plaats je hier dan kunnen we mss wat meer zeggen!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:14

RENSKIRT schreef:
maar sowieso - ja het ligt deels aan mij

maar waarom kan ik mijn kwnptuiger verzorgpaard dan wel normaal longeren terwijl hij supersterk is, maar hem niet ?

Omdat die het begrip longeren misschien..

Mijn moeder kan mijn merrie ook aan de longeerlijn laten lopen, maar ze kan zelf helemaal niet longeren. Tenzij je onder longeren verstaat een touw vasthouden en het paard rondjes laten lopen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:15

waarom moet die shet eigenlijk gelongeerd worden? Moet hij getraind worden ofzo? Er wordt toch ook niet op gereden?

Het doel van longeren is een paard te gymnatiseren, je moet dus duidelijk een doel voor ogen hebben wat je met longeren wilt bereiken.
Anders is longeren nutteloos.

Dus wat is het doel wat je hebt?

1Sigrid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:16

kan je niet een soort cirkel/ring uitzetten met pionnen.
Dat heb ik ook met mijn shet gedaan toen hij het longeren nog niet helemaal begreep.
Eerst gewoon rustig het stappen aanleren in die cirkel van pionnen en als dat goed gaat probeer je de volgende keer een voorzichtig drafje. Na een tijdje snapt hij vast wel dat hij in die cirkel moet blijven en hij kan sowieso ook niet wegrennen uit die cirkel.
Na alles rustig opgebouwd te hebben heeft dit het beste gewerkt bij mijn shet. Hij was trouwens ook bang voor de zweep dus heb alles zonder zweep gedaan, als hij naar binnen viel gewoon even met het uiteinde van de longeer lijn naar hem gezwiept [of hoe je dat ook noemt Clown]

edit: typefout
Laatst bijgewerkt door 1Sigrid1 op 14-12-08 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:16

Prijzen staan op de site. Even zelf kijken. Knipoog

Waarschijnlijk kende je andere verzorgpaard het longeren al correct?

Je geeft aan dat hij zijn streken al had voor jij hem verzorgde. Punt is vaak dat mini's vaak op een totaal onnozele manier beleerd worden, of eigenlijk niet, dus.

Mensen schijnen te denken dat ze met zon pluizig aaibaar diertje maar wat aan kunnen zooien. Allemaal goed en wel, maar het zijn gewoon paarden die op dezelfde manier behandeld en beleerd moeten worden.

Ik heb een clinic van Lammert Haanstra bijgewoond en daarin vertelde hij over een mini die bij hem kwam omdat deze, jawel, telkens omkeerde. En zelfs hij kon deze mini niet vóór zijn. Ze zijn heel kort en razendsnel.

Nou hebben wij voornamelijk minis en je wordt er vanzelf handig in. Ze zijn gewoon razendsnel!

Denk na over wáár je pony omdraait. Doet hij dat willekeurig, of meestal om naar bijvoorbeeld de stal of uitgang te komen? Dat is meestal het geval nl. Als je weet waarom hij het doet en wanneer, kun je hem veel makkelijker te slim af zijn.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:20

RENSKIRT schreef:
maar vaak draait hij zich ook plotseling om, wat is dan het beste om te doen ? want dan haal ik hem meestal terug om het touw weer goed te doen, maar na 20 keer denk ik ook van ; waarom draai je je de hele tijd om Bloos

waarschijnlijk omdat jij met je lichaamstaal die opdracht geeft, in gedachte heb je wat anders in je hoofd maar door de plek waar je staat en hoe je staat reageert een paard op.
daarom adviseerde ik je je eens te verdiepen in het loswerken.
daar ga je door lichaamshouding en plaats ten opzichte van het paard hem sturen, afremmen, versnellen, omdraaien enz.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:23

ik longeer ook een kleine shetlander (rond de 80 cm hoog)
deze ging ook altijd heel hard draven en zetten zijn neus op de grond en sleepte me altij helemaal mee. ook stond die vaak in een keer stil en kwam naar me toe en kreeg hem niet meer weg.
nu longeer ik vaak met een schofje moet je toevallig hebben maar kan ook zonder ik longeer dan op een dubbele lijn manier maar dan met 1 longeer lijn. je maakt de longeerlijn aan een kant van het bit vast gewoon aan het haakje en aan de andere kant waar het handvat zit haak je ook een haakje vast en klikt die ook vast aan het bit. dan doe je de logeerlijn via de buitenkant van het paard om de achterbenen heen en heb je zelf in het middenstuk van de longeerlijn vast en gaat dan weer naar het bit. (weet niet of dit een beetje duidelijk is.) je kan dan makkelijker naar buiten sturen. bij mij duurde het wel even voordat hij het goed deed heb aardig wat keren er nog achteraan gesleept en hij is aardig wat keren naar me toe gekomen maar uiteindelijk doet hij het nu na een hafljaartje goed.
verder als tip kijk veel filmpjes over longeren en weet niet of je lid bent van de bieb maar daar vind je ook wel boeken over die gewoon gratis zijn. het boek van lammert kan je daar ook lenen. of ga kijken bij andere mensen die longeren en vraag aan hun het een en ander.
en stop op tijd als het goed gaat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:44

Ik begrijp dat je geen longeerbak mag gaan aanleggen maar kun je niet in een hoek van de wei met draad of lint een hoek afzetten?
Dan sleurt hij je alvast niet meer het hele land over.
Ook kun je aan de hand beginnen met het aanleren van commando's. "halt", "stap" en "draf" kun je hem zo aanleren, want snapt hij die begrippen wel?
Dat kun je heel goed aan leren terwijl je er naast loopt( niet vergeten hem heel goed te belonen als hij het goed doet).
Pas als hij dat snapt ga je weer longeren.
Jij in het midden en een vriendin die met de pony meeloopt om hem rustig te corrigeren als hij gaat racen. Hij moet ook leren op een volte te blijven lopen.
Maar als eerste:"leer hem luisteren aan de hand"!