Niet willen werken, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Niet willen werken, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:19

Charlenexx schreef:
Okee ga over op minimaal 3 kilo biks en veel minder hooi... De maismeel is voor vulling en als je wilt dat je paard aankomt (ik weet niet of je dat wilt?).

Om hem actiever te maken moet hij scherper worden voor je been. Dus scherpe(re) sporen om en lange zweep bij. Je geeft been, reageerd ie niet of gewoon niet voldoende sla hem dan net achter je been op zn "buik" dan vervangd de zweep je been voor meer effect.
Over dat bokken... Tja gewoon harder slaan als ie naar de zweep bokt. Blijkbaar heeft hij dan geen respect voor de zweep (het doet m niet genoeg zeer) en moet je hem dus gewoon harder slaan, als je dat niet kan, dan kan je hem inderdaad beter niet meer op zn kont slaan maar mijn eerste raad opvolgen Knipoog

Even voor de mensen die mij nu een mishandelaar gaan noemen. Uiteindelijk heeft het paard er ook baat bij als hij gewoon gaat luisteren want dan hoeft ze niet constant "boos" op hem te zijn en heel de tijd te schoppen en te tikken maar gewoon normaal rijden. Je kan m beter 1 x goed slaan dan 100x een beetje...

IK geloof dat jij er helemaal niets van snapt.
Zou zeggen neem eens les of zoek een andere hobby.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:20

Narya schreef:
xkimmx schreef:
Ik weet nu echt niet wat ik moet doen, er worden zoveel verschillende meningen gegeven, de een zegt dat ik gewoon als ze niet luisterd naar mijn been een tik moet geven. De ander zegt dat ik mijn zweep niet moet gebruiken omdat ze dan juist in protest gaat..
Het liefst doe ik het zonder geweld natuurlijk, maar als ze zo echt niet luisterd? Hoe moet ik het dan anders aan haar vertelllen dat gewoon been betekend dat ze moet draven ?

Staat zweepgebruik meteeen gelijk aan geweld? Dat zou fraai zijn zeg. Zoals sommige mensen hun zweep hanteren, daar krijg ik echt kotsneigingen van, maar even aanraken achter je kuit is toch geen geweld gebruiken? Dat is gewoon de hulp versterken. Ik moet mijzelf er ook nog voor overtuigen dat mijn pony mij daar niet om zal gaan haten, maar als je een zweep met beleid hanteert, dan is er toch geen sprake van geweld?

ik wou net zeggen.. Ik had zelf een paard (Wamorkus) en ik hield en hou ziels en zielsveel van hem. Te veel om hem goed te kunnen rijden want ik kon hem niet hard genoeg aanpakken. Hij word nu gereden door mijn collega. Die heeft hem 2 x echt hard aangepakt en sindsdien loopt ie als een zonnetje. En mn paard is er echt niet minder gelukkig om. Als hij en ik samen in de gang zijn let Wamorkus meer op hem dan op mij, terwijl ik altijd zo lief voor m was... een paard moet respect voor je hebben. Das het allerbelangrijkste.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:21

midgie schreef:
Charlenexx schreef:
Okee ga over op minimaal 3 kilo biks en veel minder hooi... De maismeel is voor vulling en als je wilt dat je paard aankomt (ik weet niet of je dat wilt?).

Om hem actiever te maken moet hij scherper worden voor je been. Dus scherpe(re) sporen om en lange zweep bij. Je geeft been, reageerd ie niet of gewoon niet voldoende sla hem dan net achter je been op zn "buik" dan vervangd de zweep je been voor meer effect.
Over dat bokken... Tja gewoon harder slaan als ie naar de zweep bokt. Blijkbaar heeft hij dan geen respect voor de zweep (het doet m niet genoeg zeer) en moet je hem dus gewoon harder slaan, als je dat niet kan, dan kan je hem inderdaad beter niet meer op zn kont slaan maar mijn eerste raad opvolgen Knipoog

Even voor de mensen die mij nu een mishandelaar gaan noemen. Uiteindelijk heeft het paard er ook baat bij als hij gewoon gaat luisteren want dan hoeft ze niet constant "boos" op hem te zijn en heel de tijd te schoppen en te tikken maar gewoon normaal rijden. Je kan m beter 1 x goed slaan dan 100x een beetje...

IK geloof dat jij er helemaal niets van snapt.
Zou zeggen neem eens les of zoek een andere hobby.

Als je met me wil discussieren over dit onderwerp zou ik zeggen, gebruik argumenten in plaats van zon kansloze reactie te plaatsen. En het is voor mij geen hobby, maar mijn beroep.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:21

Charlenexx schreef:
CarolShadow schreef:
Nou, mijn pony doet alles op stem, heb daar geen zweep of spoor voor nodig.
Misschien ligt het wel aan de persoon die rijdt hoe een dier is?

Wat ik hierboven al zei, op cc mag je geen stem gebruiken in je dressuurproef.

Niet iedereen heeft de ambities om een dressuurproef te rijden. In dat geval is stemgebruik echt niet zo verkeerd hoor.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:23

Narya schreef:
Charlenexx schreef:

Wat ik hierboven al zei, op cc mag je geen stem gebruiken in je dressuurproef.

Niet iedereen heeft de ambities om een dressuurproef te rijden. In dat geval is stemgebruik echt niet zo verkeerd hoor.

Ik ben springruiter en ik klik en fluit ook vaak zat. Maar uiteindelijk gaat paardrijden nog steeds om het feit dat ie scherp aan je been moet zijn en fijn in de hand om gewoon fijn te kunnen rijden. Denk dat dat een simpel streven is wat iedereen wel wil...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:26

Ik snap niet dat ze de regels op Concour ook zo strak houden, net alsof ze alles maar willen zien.
Ik zie liever iemand die zijn sullige paard leuk rijdt en dan lekker op stem, dan iemand die een gigantisch beest onder zich heeft die opgefokt staat te doen door alle toevoegingen in het voer, tussen de ruiter wordt gehouden door middel van het bit en de sporen.
En thuis de harde klappen moet ondergaan omdat hij moet luisteren?

Charlenexx: dat jij de dieren zo behandeld zoals jij hier beschrijft, komt inderdaad omdat het jouw beroep is, daar ga je dus al de 'grens' over.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:29

wat fijn, met mijn verzorgpony heb ik precies hetzelfde probleem als de ts en nee, dat probleem is niet fijn, maar wel dat iemand anders hetzelfde heeft.
Er zijn heus wel eens momentjes dat ponylief wel lekker meewerkt, maar na meer dan drie keer achter elkaar in de binnenbak is er niets meer met het paard te beginnen en tja, ik kan er wel iets uitrijden als ik eens flink boos wordt, maar daar heb ik niet elke keer zin in.

Gelukkig is deze pony buiten erg enthousiast, maar de dagen dat ik op stal komt en Mazzel me al aankijkt met een blik van: nee, ik wil niet. Weet ik al dat wanneer ik in de binnenbak rijd het feest is.

Overigens, als er wat om hem heen gebeurd, dus in een buitenbak, is Mazzel een stuk beter te doen. Hij vind het dan net wat leuker.

We hebben dus gewoon pony's die de bak niet leuk vinden. Klaar.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:30

CarolShadow schreef:
Ik snap niet dat ze de regels op Concour ook zo strak houden, net alsof ze alles maar willen zien.
Ik zie liever iemand die zijn sullige paard leuk rijdt en dan lekker op stem, dan iemand die een gigantisch beest onder zich heeft die opgefokt staat te doen door alle toevoegingen in het voer, tussen de ruiter wordt gehouden door middel van het bit en de sporen.
En thuis de harde klappen moet ondergaan omdat hij moet luisteren?

Charlenexx: dat jij de dieren zo behandeld zoals jij hier beschrijft, komt inderdaad omdat het jouw beroep is, daar ga je dus al de 'grens' over.

Kijk jij brengt het gelijk alweer zo of dat Salinero en Okiedokie elke dag worden afgerost. Als je een paard goed slaat doet het niet eens zeer-zeer maar hij moet wel gewoon luisteren. En ik rijd ook liever met een spoor dan dat ik m sla. Ik geloof ook niet heel erg in slaan in die zin... Maar met echt trage slome paarden. Tja wat moet je dan? En nu heeft de TS lekker de tijd met dr Haf, maar idd omdat het mijn beroep is en die paarden wel verkocht moeten worden heb ik niet eeuwig de tijd en moet dat paard niet alleen naar mij luisteren omdat ie mij zo lief vind maar ook naar klanten. Dus moet dat paard gewoon lopen zoals het volgens "onze norm" hoort.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:32

Ik merk met geen enkel paard geen verschil of ik binnen of buiten rijd... Ik vind buiten rijden zelf vele malen prettiger. Onze buitenbaan is 100 bij 60 en de binnenbaan 20 bij 60. Dan kan je minder fijn goed vooruit rijden om hem dan te sluiten.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:38

Nou, als ik die dieren uit de topsport bekijk, kan ik niet zeggen dat ik het leuk of mooi vindt.
[Laatst weer iets van Anky gezien, en ik vindt het echt vreselijk om aan te zien.]
Ok, als jij zo met de dieren om wil gaan, is jou verantwoordelijkheid, ik doe het op mijn manier.
En zo is iedereen tevreden.
Je kan hier wel eeuwig over blijven discussiëren, het heeft toch geen nut, ieder blijft bij zijn of haar mening.
En dat is ieders goed recht.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:43

Tuurlijk wel, ik respecteer jouw manier ook. helaas zou dat voor ons niet werken. Ik vind Anky ook helemaal niets dus wat dat betreft zijn we het nog eens ook Tong uitsteken

Maarja simpel zat, sowieso doen wij iets met die paarden wat volledig onnatuurlijk is. Of dat nu een paard debiele danspasjes laten doen is of over hindernissen heenspringen van 1.60 hoog en 1.50 breed..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 21:46

Ja, ik ben geen NH'er maar heb ook geen wedstrijdambities.
Ik zit ergens tussenin, en heb zo mijn opvattingen over dingen.
Jij denkt zo, ik zo, nou ja afijn, we schieten er niets mee op.
Daarbij rijdt ik ook wel paard, en krijgt een dier van mij ook heus weleens een zetje als die zich echt gevaarlijk gedraagt, maar ik kijk verder dan alleen het dier, ook naar mezelf. Maar goed, zullen we het hierbij maar sluiten, omwille het topic van de TS verder te laten gaan, daar waar zij tips nodig heeft, mensen die kunnen geven, en zij zelf kan kiezen wat ze doet

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:56

Het gaat hier om een paard dat zich in de bak blijkbaar het schompes verveelt, en waarmee geen wedstrijden worden gereden. Simpele oplossing is dan: Zorg voor afwisseling, ga buitenrijden, zet gewoon die sprong eens neer en kijk hoe hij erop reageert, veel luie paarden worden iets heter als ze een hindernisje zien, en als het te koud/ nat/ winderig is kan je je paard even losgooien in de bak, longeren, gaan wandelen, spelletjes gaan doen, kortom meer dan genoeg om je paard bezig te houden en te zorgen dat ie zich niet gaat vervelen, en mischien de bak ooit nog wel met leuke dingen gaat associeren ook!

Zolang het niet om een sportgericht paard gaat zie ik totaal het nut niet in van afranselen, sporen erin prikken en al dat soort onzin. Trouwens, ook bij een wel sporgericht paard zie ik dat nut niet in. Als een paard "lui" is ligt het meestal aan de ruiter, ook bij sportpaarden. En dan kan je de makkelijke weg kiezen en gewoon voor blind geweld gaan (paard zal er heus wel van gaan lopen), of de moeilijke weg, waar je mischien zelf ook nog moe van wordt! En als je 10 paarden per dag met geweld rijdt, kan je je afvragen of dat mischien niet een beetje veel is, of je niet veel meer kan bereiken door minder paarden vriendelijker te rijden...

Bij een goed opgevoed en getraind paard heb je tot minstens de Z geen hulpmiddelen nodig (al is het vanaf de M helaas verplicht met sporen te rijden. Maar niet verplicht ze ook te gebruiken!!!), en is het gewoon luiheid van de ruiter om "snel snel snel" te kunnen gaan, want hij moet met 4,5 jaar toch echt in de Z lopen en liefst met 7 in de Grand Prix.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:55

Alsjeblieft niet schoppen.. Toen ik mijn vorige pony kreeg, wilde ze niet lopen en als ze het wel deed, is het mij een keer gebeurd dat ze gewoon op de grond ging liggen, met mij erop.. Er werd verteld dat ik haar zo hard moest schoppen dat de lucht bijna uit haar longen vloog.. Blijkbaar had dat beestje al zoveel schoppen gehad dat het nu echt hard moest voordat ze wat deed. Vreselijk vind ik dat, op een gegeven moment word je zelf toch ook murw/gevoelloos als je geschopt wordt? Ik heb het opgelost door idd veel figuren te rijden, afwisseling en heel goed voelen wat er onder het zadel gebeurde, zodra ze het goed deed en ik voelde dat ze ineens langzamer wilde gaan direct een tikje erbij met been of zweep en commando: door, gevolgd door een heel enthousiast goed zo, braaf! Ook veel buiten mee gelopen, zodat ze mij echt interessant vond. En als ze in de bak dan toch langzamer dreigde te gaan, gelijk omdraaien, kon ze het nog een keer overdoen, gevolgd (bij goed gevolg) gelijk weer een figuur erachteraan, ze had geen tijd om na te denken van: he, tijd voor weer een Slapen .. Maar schoppen, nee, ik heb het resultaat daarvan in handen gehad, maar wat zou er met zo'n beestje gebeurd zijn als er een wat minder geduldig ruitertje haar had gekregen?!
Bovenstaande neemt overigens niet weg dat ze het af en toe niet nog een keer probeerde Knipoog , maar het werd wel stukken beter!
Succes, komt vast goed!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:24

@Charlenexx
Als je verder terug zou lezen, zie je mijn argumenten.
Wat doe je dan als beroeps als ik het vragen mag, paarden breken?
Als beroeps ruiter kun je ook een paard met respect rijden , als hij wat trager is zou je als beroeps moeten weten waarom en daar een passende oplossing voor zoeken, want bij een volgende eigenaar vervalt hij zeker weer in zijn eigen tempo, omdat die misschien niet met de zweep ramt, maar ja wat maakt het uit , jij levert een snle product af en wat daarna gebeurd is niet belangrijk, draait tenslotte om de pegels, niet waar??

Ik vind het niet eerlijk om een paard zomaar te slaan als hij niet reageert, de fout ligt 9 van de 10 x bij de ruiter, waarom zo hardhandig?
Je mag best duidelijk zijn in wat je vraagt,maar er zomaar op los rammen vind ik niet kunnen.
Als jij een paard leert respect voor de zweep te hebben, waar is dat voor nodig??

Je kan een paard ook op een hele andere manier benaderen en dat is dus met respect voor jou en niet voor de zweep.
En als jij als beroeps niet weet waarom een paard echt bokt naar de zweep, dan vraag ik me af wie jou leermeester is geweest?
Waarom een paard zeer doen en respect afdwingen met de zweep en scherpere sporen , sorry maar vind dat ook geen taal voor een zogenaamde beroeps.
Laatst bijgewerkt door midgie op 25-11-08 00:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:26

Ik denk dat TS haar paard niet zo scherp aan de hulpen wil als Charlenexx, misschien gebeuren er dan wel ongelukken Haha! . Ik denk dat het een kwestie is van meer afwisseling en les nemen. Dan heb je iemand aan de kant staan die ook echt kan zien of 'actie=reactie'. Het maakt in mijn ogen ook niet zo heel veel uit of je nu een tik met een zweep geeft, een prik met een spoor of een flinke schop. Mits met oordeel gegeven (daar kan alleen de TS zelf over oordelen) moet het in alle gevallen aan het paard duidelijk maken dat er iets van hem wordt verwacht (en wel onmiddellijk). Het ontwikkelen van dat gevoel betekent dat je vooral heel erg goed op je eigen hulpen moet letten. Ik ben het wel heel erg eens met iedereen die zegt dat je acuut reactie moet hebben. Ik denk dat je paarden prima kunt aanleren dat ze pas bij de 5e aansporing moeten gaan lopen - maar dat is op termijn voor ruiter en paard (die steeds tot 5 moeten tellen Duivel ) ook wel weer erg lastig en vermoeiend.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:52

Wat Charlenexx doet is het paard niet scherp op de hulpen maken, maar bang voor de zweep/ sporen (pijnprikkels). Als je een paard dat zo getraind is scherp op de hulpen wil krijgen heb je heel wat werk te verzetten, en moet je in feite weer terug naar af, naar het inrijden. Het dier is immers niets anders dan geweld gewend, die weet helemaal niet dat je ook een rustige beenhulp kan geven! Maar het geeft wel snel schijnbaar resultaat, en dat is waar het bij haar om draait. Hoe het dier bij een volgende eigenaar is heeft zij niets meer mee te maken.

Ik rij een paardje dat vreselijk scherp aan de hulpen is, en waar ik in het begin dus ook regelmatig naast heb gelegen door misverstanden (lees, foutief gegeven hulpen). Ook deed ze regelmatig dingen die ik niet (dacht) te vragen, totdat ik doorhad dat zij gewoon heel scherp en precies reageert. Daar is bij mijn miep geen spoor of zweep voor nodig. Zij is gewoon heel goed opgeleid door een heel kundig persoon die ik eeuwig dankbaar ben, met geduld en beleid! Maar als ze iets saai vindt, dan vindt ze het ook echt saai en kan je doen wat je wilt, haar interesse wek je pas weer als je echt iets heel anders gaat doen en van geweld gaat ze alleen maar harder in het verzet en een Fjord kan verdomd koppig zijn (maar dat moet je gewoon breken, toch Charlenexx?). Als je normaal met haar omgaat krijg je ook een normale reactie van haar en heb je een superpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:57

toen ik dit topic zag staan dacht ik: te lui om te werken zulke mensen ken ik ook dom he haha

maar ff ontopic, misschien een hele stomme tip maar ik heb op een aantal paarden gereden die op (bijna) niet reageren op het been en de zweep maar wel op stemhulpen gewoon klikken of draf en galop zeggen klinkt heel stom maar bij sommige paarden werkt het wel

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:58

Hee,
Ik had hetzelfde probleem met mijn hafje.
Totaal geen zin om te lopen en vooral als
ik met been dr bij kwam nee dan stond ze
stil en ging ze steigeren. De oplossing was
bij mij: veel wandelen en longeren tot ze
minder protest toonde. Toen erop gaan
zitten (met dressuurzweep) en elke keer
als ze het tempo liet vallen en haar eigen
ding wou doen heel iets bijdrijven met de
zweep. NIET SLAAN maar gewoon even
een klein tikje zodat ze weet dat jij er ook
nog bent en dat je best gevaarlijk bent
met zweep. Ondertussen moet je wel veel
figuren en overgangen rijden om het paard
een beetje nagevelijk en voorwaarts te
houden.

PS. ik rijd altijd met zweep maar gebruik
hem nooit -heb hem alleen voor de show:P-
nee grapje; ik heb mijn zweep alleen om
mijn pony te laten merken dat ik hem kan
gebruiken als het echt nodig is (en gelukkig
is het dat niet meer;))

Vivjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:03

[/quote]
Als je paard bokt naar een tik heeft dat meer met het respect van de ruiter naar het paard te maken te maken, waarom zou je je paard steeds harder moeten willen slaan??
Het paard geeft aan dat de hulp te groot is en gaat ertegen in, een ruiter die respect heeft voor zijn paard/pony, zal dan zeker niet harder gaan tikken, maar juist zijn hulpen verfijnen en proberen samen te werken, paardrijden is wederzijds respect en slaan en bokken hoort daar niet bij.
Als je paard niet wil lopen, dan zul je een andere oplossing moeten gaan zoeken dan doortikken met de zweep lijkt me,

Anders krijg je een wissel werking, de ruiter tikt, het paard bokt en de ruiter tikt harder, dan ben je toch in een soort gevecht met je paard, wie het langst volhoud en het hardst tikt/bokt heeft gewonnen, heeft niets met paardrijden te maken, maar meer met ongeduld van de ruiter.[/quote]

Ik snap je. Maar als ik een tik geef en hij bokt, ik geef nog een tikje na van; he, dat mag niet ..dan is die tik zeker niet harder dan de vorige..en ik wíl hem ook niet harder geven, en op die 2e tik geeft hij daarna geen bok, dus dan is het klaar.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:26

Als iedereen nou een keer goed zou lezen.. geef ik als eerste advies gewoon zweepje erbij en daarmee de beenhulp versterken. Maar als ze dr paard wil slaan dan moet ze het wel goed doen anders is het alleen zielig en heb je er niets aan...

Ik breek geen paarden ik los het samen met ze op. En ik ransel niet dagelijks 10 paarden af wat een overdreven generalisatie zeg Verward Alleen als een paard echt echt echt niet luistert dan sla ik hem. En dan doe ik dat 1 x goed en hard, zodat het daarna nooit meer hoeft. En na 10 paarden intensief rijden ben je ook al moe hoor. Maar ik kan het mezelf beter wat makkelijker maken zodat ik goed kan blijven rijden dan dat ik na paard nr 5 ga zitten prutsen. Daar word ook niemand wijzer van.

En je kan langskomen hoor, ze zijn niet bang voor mij, niet schieterig voor mn been. Maar gewoon scherp aan de hulp.

Ik rijd dagelijks zijgangen etc om ze scherp voor mn been te maken, reageren ze niet krijgen ze prik met de spoor. Verder rijd ik op mn kuit. Dus wil iedereen aub ophouden met mij gelijk te beschuldigen? Ik ben geen NH en ook geen reacreatieruiter die al dr paardjes lief vind. Grootste gedeelte blijft gewoon kort want die worden allemaal verkocht...

Edit: Oh trouwens ik heb nog nooit klachten gehad van klanten, vinden mijn paarden altijd heel fijn gereden en goed te bewerken. Dus dat nog even.
Laatst bijgewerkt door Cherrypop op 25-11-08 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:28

@midgie

Ik heb even terug gelezen, sorry ik had daar in eerste instantie overheen gelezen.

Ik persoonlijk heb geen tijd voor grondwerk en handwerk om met ieder paard dat hier binnenkomt een band op te bouwen zodat hij het voor mij wil doen. Heb ik ook geen zak aan want dan doet ie het voor de klanten ook niet, dus das ook vrij nutteloos...

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:30

danneke80 schreef:
een paard weet wel degelijk wanneer die je aan het uitproberen is. Dan is het voor het paard ook heel duidelijk waarom ie die tik krijgt.
als een paard niet snapt waarom ie die tik krijgt zal die eerder bokken daarop.

heb nog niet het hele topic gelezen, maar ben zo blij met deze reactie..
Meeste verzet(bokken steigeren staken) komt gewoon, door het niet begrijpen -> miscommunicatie..
en anders iets medisch..
het is echt niet zo dat een paard denkt: pff.. ik heb er geen zin in, dus ik loop maar niet..
ga is bij jezelf na, hoe consequent ben jij?
dan kom je met: ja reageert niet op been, is lui..
nee, snapt je hulp niet..(ja misschien kende hij de hulp maand geleden nog wel, nou dan heb je hem onbewust weer iets anders aangeleerd..)
ben maar is echt consequent.. zachtjes been, geen reactie, harder been, geen reactie? rotschop of tik of weet ik wat.. tot je gewenste reactie krijgt.. en dan weer belonen.. --> weghalen van been!
volgende keer, precies t zelfde..
een paard legt verbanden.. die gaat die volgorde snappen... en dus weer gaat lopen, op licht been..

en dan kan je wss wel zeggen: ja maar ik ben zoo consequent.. nou is dat? laat um even nakijken..

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 19:19

Ik zal even vertellen hoe hte nu gaat.

Ik heb vandaag privéles gehad en wat een vooruitgang zeg!
Mijn verzorgster heeft ook les genomen ( bij dezelfde instructrice)
en ze is nu steeds beter aan het been . We hebben gewoon gedaan
dat je kuit geeft, luisterd ze niet, tik erbij. Nou dit heeft heel veel geholpen.
Zelfs als ik van de draf naar de stap moet of van stap halt houden. Krijg ik dr bijna
niet terug . ROFL Ook is ze van de maismeel al een stuk aangekomen en gaat ze
steeds meer glimmen. Word hier helemaal weer blij van om dit te typen. Haha!

mdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:29

Als je je paard bij tikt is het handig om het vlak achter de kuit te doen om dat je wil dat je paard op de druk van je kuit naar voren gaat.
Met je zweep benadruk je je kuit hulp.
Op het moment dat je op de kont tikt zal je paard eerder bokken.
Het kan ook zijn dat het paard het bokken op de zweep gebruikt om niet voorwaards te gaan en ipv harder te gaan een bok geeft.
Dan is het soms goed om een confrontatie aan te gaan, maar met hulp van een instructeur die je kan helpen om je paard niet in de weg te zitten en op een steeds kleiner wordende hulp te reageren.
Veel succes.

Groeten,
Marieke