Charlenexx schreef:Okee ga over op minimaal 3 kilo biks en veel minder hooi... De maismeel is voor vulling en als je wilt dat je paard aankomt (ik weet niet of je dat wilt?).
Om hem actiever te maken moet hij scherper worden voor je been. Dus scherpe(re) sporen om en lange zweep bij. Je geeft been, reageerd ie niet of gewoon niet voldoende sla hem dan net achter je been op zn "buik" dan vervangd de zweep je been voor meer effect.
Over dat bokken... Tja gewoon harder slaan als ie naar de zweep bokt. Blijkbaar heeft hij dan geen respect voor de zweep (het doet m niet genoeg zeer) en moet je hem dus gewoon harder slaan, als je dat niet kan, dan kan je hem inderdaad beter niet meer op zn kont slaan maar mijn eerste raad opvolgen
Even voor de mensen die mij nu een mishandelaar gaan noemen. Uiteindelijk heeft het paard er ook baat bij als hij gewoon gaat luisteren want dan hoeft ze niet constant "boos" op hem te zijn en heel de tijd te schoppen en te tikken maar gewoon normaal rijden. Je kan m beter 1 x goed slaan dan 100x een beetje...
IK geloof dat jij er helemaal niets van snapt.
Zou zeggen neem eens les of zoek een andere hobby.

.. Maar schoppen, nee, ik heb het resultaat daarvan in handen gehad, maar wat zou er met zo'n beestje gebeurd zijn als er een wat minder geduldig ruitertje haar had gekregen?!
. Ik denk dat het een kwestie is van meer afwisseling en les nemen. Dan heb je iemand aan de kant staan die ook echt kan zien of 'actie=reactie'. Het maakt in mijn ogen ook niet zo heel veel uit of je nu een tik met een zweep geeft, een prik met een spoor of een flinke schop. Mits met oordeel gegeven (daar kan alleen de TS zelf over oordelen) moet het in alle gevallen aan het paard duidelijk maken dat er iets van hem wordt verwacht (en wel onmiddellijk). Het ontwikkelen van dat gevoel betekent dat je vooral heel erg goed op je eigen hulpen moet letten. Ik ben het wel heel erg eens met iedereen die zegt dat je acuut reactie moet hebben. Ik denk dat je paarden prima kunt aanleren dat ze pas bij de 5e aansporing moeten gaan lopen - maar dat is op termijn voor ruiter en paard (die steeds tot 5 moeten tellen
) ook wel weer erg lastig en vermoeiend.
Alleen als een paard echt echt echt niet luistert dan sla ik hem. En dan doe ik dat 1 x goed en hard, zodat het daarna nooit meer hoeft. En na 10 paarden intensief rijden ben je ook al moe hoor. Maar ik kan het mezelf beter wat makkelijker maken zodat ik goed kan blijven rijden dan dat ik na paard nr 5 ga zitten prutsen. Daar word ook niemand wijzer van.
Ook is ze van de maismeel al een stuk aangekomen en gaat ze