Verzorgpony meer leren; piaffe verwacht!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Re: Verzorgpony meer leren; piaffe verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:02

En het leuke is dat heel Bokt massaal reageert in zo'n penny-achtig onzin topic Clown

Een vijfjarige waar nog niet veel mee is gedaan ga je niet leren piafferen. Die ga je eerst bij de basis verzameling oppakken en vanuit daar verder....

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:08

Buitenzorg schreef:
En het leuke is dat heel Bokt massaal reageert in zo'n penny-achtig onzin topic Clown

Een vijfjarige waar nog niet veel mee is gedaan ga je niet leren piafferen. Die ga je eerst bij de basis verzameling oppakken en vanuit daar verder....

En het trieste is dat er zoveel reacties zijn die haar belachelijk maken. Het is inderdaad een rare vraag, maar uit het berichtje kun je wel opmaken dat het nog een jong meisje is. Zijn jullie niet jong geweest en hebben jullie toen geen domme vragen gesteld?

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:18

sillyhorse schreef:
En het trieste is dat er zoveel reacties zijn die haar belachelijk maken. Het is inderdaad een rare vraag, maar uit het berichtje kun je wel opmaken dat het nog een jong meisje is. Zijn jullie niet jong geweest en hebben jullie toen geen domme vragen gesteld?

Vind dit niet overkomen als een "domme onschuldige vraag". Er is behoorlijk wat voorwerk gedaan gezien de termen die ze gebruikt. Dus ze weet waar ze t over heeft, of het is echt een penny achtig aandachtvragend topic Haha!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:20

whahahahaha die reacties. typisch bokt!!!

sorry maar ehm ja moet ik dit nu allemaal serieus nemen of toch maar denken aan een penny dametje?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:21

Voorwerk? Piroutte en verzamelende draf en galop? Clown

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:25

Buitenzorg schreef:
sillyhorse schreef:

Vind dit niet overkomen als een "domme onschuldige vraag". Er is behoorlijk wat voorwerk gedaan gezien de termen die ze gebruikt. Dus ze weet waar ze t over heeft, of het is echt een penny achtig aandachtvragend topic Haha!

Je begint in een boek vanaf het Z2 nivo te lezen en je komt de termen die ze noemt vanzelf tegen.

maar meisje toch, ga eerst eens kilometers maken en wedstrijdjes rijden, als jij echt zoveel talent hebt kom je vanzelf bij je appuyementjes. De rest zal menig ponyrijdend NL nooit gaan rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:27

Alleen dan nog even de juiste spelling, hahaha Haha! Het is pirouette, geen piroutte en wat een verzamelende draf is, wie het weet mag het zeggen Haha!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:29

De pony is 5 jaar. Je kunt dan nog niet zoveel verwachten. Uiteraard heb je ook pony's van 5 jaar die al Z2 rijden maar dit zijn dan ook uitzonderingen.
als je bv. B rijdt kun je natuurlijk niet verwachten dat je in 1,2,3 even Z2,ZZ,... oefeningen kunt neerzetten.
Het beste is dat je gewoon begint met een goede lesgever op hoger niveau.
Veel succes,

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:31

iig les nemen. Afgelopen week hebben we een begin gemaakt met de voorwaartse/zijwaartse gangen. We hebben travers geoefend en zonder m'n instructeur had ik er niet eens aan gedacht om dit te doen. Gelukkig met de juiste uitleg deed m'n paard het uitstekend. Maar zonder hulp was het vast een drama geworden.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:31

Ladygiroc schreef:
Je begint in een boek vanaf het Z2 nivo te lezen en je komt de termen die ze noemt vanzelf tegen.

En dat bedoel ik dus nou net met voorwerk Knipoog
Uberhaupt een boek erbij pakken, of googlen op termen oid om in je topic te gebruiken, zie ik als een bewuste schreeuw om aandacht en niet als serieuze vraag Haha!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:35

Ik vind het echt jammer dat iedereen dit meisje een beetje belachelijk zit te maken.
Oke, het is niet de slimste vraag om te stellen hier op bokt. Maar wat vriendelijker mag ook wel weer.

Het is gewoon de leeftijd en de ervaring.
Volgens mij is dit meisje nog niet zo heel oud en dan droom je gewoon nog echt van dit soort dingen.
Langzamerhand kom je er zelf toch wel achter dat het allemaal ff anders in elkaar steekt.
Volgens mij dachten 8 van de 10 meisjes vroeger dat het zo in elkaar steekt.
bv. als de kop maar in de krul zit...want dan kun je goed rijden. Nu weet je wel beter toch?
En gewoon goed les nemen, maar dat weet dat meisje nu ook wel, want dat is al 40 keer verteld hier in dit topic op een
soms gemene manier.

En dat ze niet reageerd snap ik wel, ze krijgt toch niets aardigs te horen.
En ik denk als ze een paar maandjes op dit paard lest, is ze er zo achter dat het nog heeeel lang kan duren voordat
ze oefeningen goed onder de knie hebt. En mischien dat het er van sommige oefeningen wel helemaal nooit van gaat komen.

TS
Ik rij op een ex GP paard, en ik rij er absoluut niet de sterren van de hemel er vanaf helaas. (zoals mijn instructrices wel doen)
Passage en Piaffe haal ik er echt niet uit.
Dus zelfs als je paard het kan, maar de ruiter nog niet. Dan doet je paard het ook niet.
Neem eerst lekker les op eigen niveau. Ik ben nu in de les ook enkel bezig met de basis ( aanleuning, ontspanning enz.)
Soms doen we geen eens een "makkelijke" oefening in de les zoals schouderbinnen.
Want als de basis niet goed is, kun je de oefeningen ook niet correct uitvoeren, en heeft de oefening geen nut.
Heb geen haast. Het komt vanzelf, heb vooral lol met je verzorgknol. De eigenaresse snapt heust wel dat ze dit soort
oefeningen niet van je kan verlangen. Maar blijf vooral van dat ene dromen, want zonder dromen is het leven saai.
En wie weet, over een aantal jaar en mischien een paar verzorgpaarden later ( hopelijk een eigen paard he Knipoog ) rij je een prachtige
dressuurproef .
Laatst bijgewerkt door estherpitout op 16-11-08 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:38

Mooie reactie Esther! OK dan!

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:43

Urielle schreef:
Mooie reactie Esther! OK dan!

Dank je Urielle, we zijn allemaal jong en onervaren geweest toch.
Moest het ff kwijt, want vind dat je niet mensen belachelijk moet maken.
Ookal stellen ze soms niet de meest slimme vragen.
Knipoog

lolokanarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:46

Ik weet niet welk niveau uw pony momenteel heeft maar dressuur rijden houdt veel meer in dan alleen passage en piaffe. Bovendien heeft een 5-jarige pony die zo te horen weinig ervaring heeft in dressuur nog een zeer lange weg af te leggen alvorens een proper appuyement te rijden en een krachtige piaffe. Misschien zou het helpen eens een boek te lezen over dressuur. Ik veronderstel dat u zich een verkeerd beeld voor ogen hebt over de africhting van een paard. Denkt u dat u in de korste keren uw pony zal kunnen omtoveren tot een piaffemachine. Dit doel zal u alleen maar teleurstellen en u zult gefrustreerd graken, wat ook niet positief is voor u pony. Tenzij u weekelijks profesioneel begeleid wordt en uw pony toch minstens matig talent heeft.
De eigenaares verwacht waarschijnlijk niet dat u deze verzorgpony uitbrengt op een zeer hoog niveau.

ohja,

en ik herken mezelf in deze vraag! Een aantal jaren geleden wist ik ook totaal niet hoe de vork aan de steel zat, en was ik ook in staat om hier zo'n bericht te posten. Dus ik vind het totaal niet belachelijk van dit meisje om zo iets te posten, terwijl anderen hier op bokt er anders over denken. Ze zit waarschijnlijk nog vol vragen waarop ze graag antwoord wil krijgen, en bokt is daarvoor een oplossing.
Laatst bijgewerkt door lolokanarie op 16-11-08 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:51

Aahhh, ik vind dit best heel aandoenlijk hoor.
Meiske is nog jong, ziet al dat prachtige op tv en waarschijnlijk is haar wens dat ook ooit te kunnen.
En wees eerlijk, als we hoge dressuur ruiters zien rijden, willen we dat dan niet stiekem allemaal kunnen??
Laat dit meiske lekker dromen, hoe het werkelijk zit komt ze snel genoeg achter.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:56

Onassa schreef:
Aahhh, ik vind dit best heel aandoenlijk hoor.
Meiske is nog jong, ziet al dat prachtige op tv en waarschijnlijk is haar wens dat ook ooit te kunnen.
En wees eerlijk, als we hoge dressuur ruiters zien rijden, willen we dat dan niet stiekem allemaal kunnen??
Laat dit meiske lekker dromen, hoe het werkelijk zit komt ze snel genoeg achter.

Precies, dat bedoel ik ook Haha!
Hoevaak ik wel niet droom over dat ene moment dat ik goud win op de Olympische Spelen.
Zittend op mijn statige paard met een grote bos bloemen in mij handen, zwaaiend naar het duizend koppen tellende juichende publiek,
met dat prachtige outfit aan, hoedje op, grote glimlach, terwijl mijn paard vrolijk verder passageert.
Geweldig toch! Haha!

Juangii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:57

Het valt me een beetje op (is mijn gevoel) dat iedereen haar even wil afzeiken ofzo Verward Er is al 3 keer hetzelfde gezegd, volgens mij weet ze het nu wel. Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:01

estherpitout schreef:
Precies, dat bedoel ik ook Haha!
Hoevaak ik wel niet droom over dat ene moment dat ik goud win op de Olympische Spelen.
Zittend op mijn statige paard met een grote bos bloemen in mij handen, zwaaiend naar het duizend koppen tellende juichende publiek,
met dat prachtige outfit aan, hoedje op, grote glimlach, terwijl mijn paard vrolijk verder passageert.
Geweldig toch! Haha!

Precies, dat is toch heerlijk????
Dromen moet je blijven houden hoor, is heel belangrijk.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:03

Als de eigenaar van je verzorgpaardje een goede dressuur ruiter heeft gevonden (misschien kan je wel helpen zoeken), dus iemand die deze oefeningen kan, moet je er maar vaak bij gaan staan en vragen of ze jou dat ook wil leren. Als het paard het eenmaal kan natuurlijk.
Iedereen roept hier wel "les nemen", en daar ben ik het ook wel mee eens maar, piaffe en dergelijke leer je NOOIT in je eerste les en al helemaal niet als je paard het niet kan.
Ik wil je niet kwetsen maar, ik denk dat je je droom om met dit paard een piaffe te rijden wel op kan geven. Ik dacht namelijk ergens te lezen dat je paardje niet zo groot was? Ik ben bang dat jij te groot bent voor hem voordat hij de piaffe echt goed onder de knie heeft.
Maar, als je echt ooit eens piaffe wilt rijden, moet je vooral in de paardenwereld blijven hangen, veel paarden verzorgen en rijden en iedere keer een stapje meer doen. En wie weet zien we jou dan wel een keer op de Olympische Spelen voorbij komen.

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:08

Ja dromen moet je inderdaad blijven doen, zeker weten.
Maar je moet wel het verschil weten tussen realiteit en dromen.
Dit meisje is 13/14, dan ben je nog niet heel onervaren, maar toch wel dat je zelf wel kan bedenken dat dit je niet gaat lukken?
Tuurlijk heeft iedereen dromen, iedereen zou wel bij de Olympische Spelen goud willen winnen, maar dat is maar voor een enkeling mogelijk.
Het liefst zou ik mijn verzorgpony ook de sterren uit de hemel willen rijden, gaat mij ook niet lukken
Ja op mijn manier, op mijn niveau en met les. Maar gelijk de piaffe? No way.
Dromen moet je zeker weten doen, maar realitieit wel blijven zien.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 20:37

Dit meisje is eerlijk en voelt zich gedwongen om alles uit de kast te trekken wat ze kan, ze wil het in ieder geval graag om de pony zelf te kunnen blijven rijden naar de eisen van de eigenaresse......en ja , dan ben je nog een penny om dat daadwerkelijk te denken dat het zo simpel kan.....

Een paard/pony moet het lichamelijk en psychisch aankunnen, maar ook de ruiter/amazone moet het lichamelijk en geestelijk aankunnen en daar kom je achter door heel veel ervaringen op te doen....les, wedstrijden,ervaringen opdoen en uitzoeken wat en hoe jij en je paard/pony samen 1 kunnen worden, maar dat lukt niet als denkt dat dat er gewoon is....
Nee, er zijn meer paarden en mensen die het NIET kunnen als WEL.....of vormen géén éénheid.....of lessen tegen hun gevoel in en storten in doordat ze de manier waarop niet kunnen/willen.....

Zorg ervoor dat de eerste vereiste plezier in je hobby hebben is....
werken om gezond te blijven......als 2e sterker worden.....als 3e accepteren als er grenzen zijn....en zoeken naar nieuwe wegen !!!
Stap voor stap vooruit, maar ook weleens een stap terug (of 2).....als dat moet.....
Zoeken naar een weg die je met je paard kunt volhouden.......maar dit moet opbouwend en met beleid uitgevoerd worden !
Dat haal je echt niet uit boekjes en/of mondeling.....maar ervaren door te rijden.....trainen met een coach/instructeur/instr.ice....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:13

Moderatoropmerking:
Een jonge bokker stelt een vraag. Daarop zou je ook op een normale manier kunnen uitleggen waarom ze wel of niet aan de piaffe moet beginnen. Het is niet nodig om zo aanvallend te reageren.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:22

komop mensen.
dit meisje is jong en wilt heel graag leren kunnen er zoals voorige mensen ook al zeggen niet normaal gereageerd worden?
ik kom dit soort dingen vaker hier tegen op bokt altijd dat gezeur van penny dit penny dat
ik vind dat iedereen maar eens respectvol comments moetten geven
jullie zijn ook ´´jong´´ geweest en hebben ook gedroomt van een pony die alles kan wat anky ook kent etc??
ofniet soms geef me geen ongelijk
er zijn ook oudere mensen die hier van dromen waarom moet hat dan gelijk penny zijn??

nou dit is mijn mening en blijf gewoon een beetje ontopic aub

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:25

ik droom niet van een piaffe,en ik heb er ook nooit van gedroomd...ook omdat ik mij realiseer dat het voor veel paarden niet is weggelegd deze zware oefening....net als dat ik nooit een dubbele salto zou kunnen maken op de balk...hoe hard ik ook oefen...

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 10:31

geerke schreef:
ik droom niet van een piaffe,en ik heb er ook nooit van gedroomd...ook omdat ik mij realiseer dat het voor veel paarden niet is weggelegd deze zware oefening....net als dat ik nooit een dubbele salto zou kunnen maken op de balk...hoe hard ik ook oefen...

het was maar een voorbeeld hé