Paard bokt na opstappen, hoe afleren?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JACKY_LOVER

Re: Paard bokt na opstappen, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:56

Ik heb dit ook net hetzelfde gehad bij mijn pony ,
En heb het echt geprobeerd met de zweep & nu lukt alles goed!
Ook al zeggen ze hier onmogelijk met zweep , gaat wel hoor
Maar dan moet je wel heel steviig in je zadel zitten & er vertrouwen in hebben !

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:41

Ik had het ook met Luna ,
Het heeft bij mij geholpen om op te stappen met een verhoogje !

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:44

ik ken ook zo paard dat dat doet , telkens bij het opstappen bokken. Die mevrouw lost dat op door haar eerst te longeren maar niet lang gewoon 2 rondjes links of rechts om. En dan is het over, doet ze dit niet dan blijft ie bokken. Mss kan je het eens proberen

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:50

Misschien een hengstenketting door de bitringen heen en daaraan een longeerlijn vast, zodat degene die hem vast houd er een paar keer aan rukt, als hij al zijn rug bol maakt. als hij gaat bokken moet hij naarvoren dus dan door zijn gebok heen hem naar voren trappen anders iemand met de longeerzweep ofzo

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 15:04

ik denk niet dat het uitproberen is.
lijkt me eerder dat hij ergens las heeft, niet passend zadel bv of ergens een probleem in de rug.

bokt hij echt gelijk of kun je een paar pasjes weg stappen? zo ja voel je dat ie eerst erg inzakt en dan daarna de rug omhoog duwt en bokt?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:37

meliiSsatjje schreef:
Misschien een hengstenketting door de bitringen heen en daaraan een longeerlijn vast, zodat degene die hem vast houd er een paar keer aan rukt, als hij al zijn rug bol maakt. als hij gaat bokken moet hij naarvoren dus dan door zijn gebok heen hem naar voren trappen anders iemand met de longeerzweep ofzo

Niet mee eens..
Ten eerste zet een dier niet zomaar zijn rug bol, daar moet een reden voor zijn..
Ten tweede is het niet handig als het paard zo gek doet, evt los breekt, en vervolgens op de longeerlijn gaat staan met ketting eraan door het bit..

Ik zou eerst eens gaan onderzoeken waarom hij zijn rug zo spant...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:40

eerst weten waarom..........

als ze bokt omdat ze haar blijheid niet in toom kan houden, ben je nogal dom bezig dat af te straffen, bokt ze omdat het tuig niet goed zit ben je nogal dom bezig om dat af te straffen........

Eigenlijk zijn er voor paarden weinig andere redenen dan de bovenste twee om op die manier te bokken..........

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 16:52

femmefatale1 : Ik ben het ermee eens dat je eerst meot onderzoeken waarom hij iets doet. Maar haar vraag is het afleren. Het lijkt me voor de hand liggend dat je het eerst laat onderzoeken maar ik bedoelde meer als hij het uit vervelendheid gaat doen dat misschien dit een oplossing is.

Oja en misschien nog een tip: een deel van de bak afzetten (wel veilig). Zodat hij niet de kans heeft om de hele bak door te rennen.

ashleyvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:47

misschien kun je zodra je voelt dat hij zich bokt probeert te maken de teugels losser maken, naar achteren gaan zitten en je zweepje bij zijn nek houden zodra hij wilt gaan bokken moet je hem/haar voor zijn met een tikje niet te hard op de schouder en been en goed naar achteren zitten zodra hij toch bokt trek je zijn hoofd omhoog meestal is de oorzaak dat je valt omdat hij tijdens het bokken zijn hoofd naar beneden doet maar om dit te doen moet je 100 % weten dat er geen klachten zijn ik heb zo een pony ingereden :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 17:48

ashleyvr schreef:
misschien kun je zodra je voelt dat hij zich bokt probeert te maken de teugels losser maken, naar achteren gaan zitten en je zweepje bij zijn nek houden zodra hij wilt gaan bokken moet je hem/haar voor zijn met een tikje niet te hard op de schouder en been en goed naar achteren zitten zodra hij toch bokt trek je zijn hoofd omhoog meestal is de oorzaak dat je valt omdat hij tijdens het bokken zijn hoofd naar beneden doet maar om dit te doen moet je 100 % weten dat er geen klachten zijn ik heb zo een pony ingereden :D

Kijk even naar de datum voordat je in een topic reageert, zou het probleem echt nog spelen na 8 jaar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 22:23

Omdat dit een heel oud topic is met een specifieke vraag die allang beantwoord zal zijn, komt hier een slotje.