Paard loopt te diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard loopt te diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:56

Ach got Unamie, ben je weer aan het spammen voor je site? Flauw dat je altijd alles afdoet als zijnde spierproblemen.

Het topic gaat in eerste instantie over een Fries, en die hebben het in den beginne vaak dat ze te diep gaan lopen. Kwestie van geduld in dit hele verhaal en de rest van de problemen ook, als ik het zo lees. Dier moet gewoon sterk worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 15:59

het is inderdaad een friezen probleem....... paarden zijn gemaakt om te trekken en dat gebeurd altijd met een te diepe dressuurmatige houding........ gaat over als ze meer draagkracht krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 16:01

Precies, verder heb ik liever een Fries die te diep loopt dan eentje die zijn hele front opblaast.
Wat ze bij het paard in dit topic ook nog kunnen overwegen is, hem voor de sleep zetten. Beetje trekarbeid erbij en ze worden zo sterk als een beer en je bent van de problemen af.
Ik zal wel half bokt over me heenkrijgen, maar ik laat de aap doodleuk uit de mouw komen.
Mijn Fries was op driejarige leeftijd groooooooooooooot, heet, en in 't begin een slungel.
Ik heb er dus eerst alleen maar mee gaan stappen en, nu komt het, heb meneer gelijk maar betuigd omdat we toch bezig waren. De eerste weken heb ik twee keer in de week de hele manege met hem gesleept. (60x20 bak) Gewoon een oude deur erachter, met een zweng met losse strengen, pak stro erop en stappen. Ze worden dan met name van achteren beresterk en het is niet belastend voor de rug. Ze gaan voor een sleep vanzelf laag, diep en rond lopen zonder dat je daar verder iets voor hoeft te doen.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-08 17:35

suleilitha schreef:
Suusje, ik heb nergens last van hoor, alleen ik heb in mijn leven al heel wat jonge Friezen beleerd en ik denk dat die van jou er zeer bij gebaat is dat je eerst buiten lange rechte stukken met hem rijdt om hem sterk te maken. En hoezo lig je er dan zo naast, rij je zo slecht? Verder is het onzin dat je zegt dat Friezen problemen hebben in de rug en in de achterhand. Menig Fries paard blinkt uit in achterhandgebruik, maar je moet het motortje aan de achterkant eerst wel activeren en dat doe je door van achteren naar voren te rijden. En die vier weken stappen zeg ik niet voor de kat zijn viool, bovendien kun je dat prima onder het zadel doen maar volgens mij heb je zelf geen geduld en dat kan een paard de rug kosten, of de kop.
Ik doe toch alles andersom dan de meesten in mijn omgeving Haha! en heb er bij Friezen het meest baat bij gehad door er eerst langdurig staparbeid mee te doen.

mijn rijstijl en hoe ik rijd goed of niet ken jij niet en met eraf valen bedoel ik dat meneer doodsbang is in het bos en ik geen zin heb om het paard v erder telaten racen en dat ik nog tig kilometers verderop lig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:43

Als meneer doodsbang is in het bos, heb je nog heel wat te trainen, meissie. Ik heb je probleem goed doorgelezen en ik weet zeker dat het makkelijk is op te lossen. En dat redt je echt alleen maar met lange stukken rechtuit. Als je bang bent om te vallen moet je trouwens helemaal niet gaan rijden, of zitles nemen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:49

Wat is dat nou weer voor rare opmerking? Niet iedereen is zo perfect en heldhaftig als jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:51

Rare opmerking? Als iemand niet met een jong paard het bos indurft, wat doet diegene dan op de rug van een jong dier wat eigenlijk nog helemaal moet worden doorgereden.
Goed, TS is weliswaar 16 maar doet goede raad af met een grote bek Knipoog en dan zeg ik: ga eerst maar eens heel hard trainen, ja sorry...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 17:57

Het is toch niet te geloven, komt er een keertje nuttig advies, dat ook nog eens goed wordt uitgelegd, wordt daarop gereageerd met het aloude ja-maar en nee-want. Zonde hoor, om een goed idee daarmee af te doen. Misschien lukt het met hulp van anderen wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:00

Nuttig advies wordt op Bokt vaak afgekat, Lovely Haha!
Ik heb alles geprobeerd om duidelijk te maken wat voor een jonge Fries supergoed is om het dier van achteren sterk te maken en dan komen inderdaad de ja-maren die eigenlijk nee betekenen, en de nee-wanten.
Ach, TS is 16 en ik 41 en heb al zoveel Friesjes door de handen gehad, ik denk dat ik nog heel wat te leren heb Haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:06

Er reageert er maar 1 hier met een grote bek en dat ben jij Suleilitha. Als zij nou aangeeft dat ze het bos niet in durft, dan kan je toch een paar nuttige tips geven ipv zo'n lomp antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:13

Ze slaat mijn overige tips ook in de wind, Betteke en verder heb ik geen onvertogen woord gezegd, behalve dat ik het onverantwoord vindt dat een zestienjarige met een jong dier aan de gang is en het nu al helemaal mis lijkt te gaan. Getuige haar verhalen hoe het er met rijden aan toe gaat.

I rest my case.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:16

Ik vind dat Suleilitha zeker geen grote bek geeft,mar ook zeer nuttig advies.Als je dus niet met een jong pard het bos in durft moet je ook niet een jong paard gaan inrijden.
En idd sommige 16 jarige denken dat ze de wijsheid inpacht hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:18

En hier zit de kneep, het paard waar dit topic over gaat, is juist gebaat bij buitenritten en rechttoe rechtaan werk, om hem sterk te maken.
Zucht ik zou bijna zeggen, andere ruiter er op dan maar....
Ik zit verder niet uit mijn nek te kletsen, ik heb net even zitten tellen en onlangs heb ik voor de 31 ste keer een Fries ingereden...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:19

Proficiat, hou je daar dan lekker mee bezig ipv raadvragende bokkers af te katten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:21

TS vroeg raad, kreeg raad en katte raadgevers af Knipoog even goed teruglezen alsjeblieft Haha!

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:23

Ja hoor,dat is ook wat ik gedaan heb toen ik miijn 3 jarige ging in rijden,mee het bos in. Ja En het is niet eens een fries. Haha! Maar ik denk dat het voor alle paarden goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 18:25

Nou, ik ken ook mensen die denken dat het goed is om een driejarige met slofteugel te rijden, omdat dat zo leerzaam zou zijn Nagelbijten / Gniffelen.
In het bos rijden is natuurlijk prima en als het paard zelf wat te vrolijk is, dan is het misschien een idee om samen met een ander paard te gaan zodat hij daar wat steun aan heeft.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:13

Citaat:
En hoezo lig je er dan zo naast, rij je zo slecht?

Vriendelijk ja.

Citaat:
Als je bang bent om te vallen moet je trouwens helemaal niet gaan rijden, of zitles nemen.

Nuttige tip idd.

Citaat:
Als iemand niet met een jong paard het bos indurft, wat doet diegene dan op de rug van een jong dier wat eigenlijk nog helemaal moet worden doorgereden.

Weer zo'n fijn advies.

Citaat:
En hier zit de kneep, het paard waar dit topic over gaat, is juist gebaat bij buitenritten en rechttoe rechtaan werk, om hem sterk te maken.
Zucht ik zou bijna zeggen, andere ruiter er op dan maar....

Knap dat je vanachter je computer kan zien wat dit paard nodig heeft. Petje af.

Citaat:
TS vroeg raad, kreeg raad en katte raadgevers af even goed teruglezen alsjeblieft

Goed teruggelezen. Zoek de afkatter. Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:18

hooooooooo Betteje!!!

ze heeft wel gelijk Haha! niet aangenaam om te horen.......... maar er zit wel waarheid in Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:23

Betteke, als iemand vanaf een computer om hulp vraagt, is de informatie die gegeven wordt ook het enige waar vanuit gegaan kan worden, of die compleet en betrouwbaar is, hangt af van de hulpvrager, daar kan iemand die reageert niks aan doen.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:36

Zo ga me er ook even mee bemoeien, niet zo lang geleden ook een frieze merrie beleerd. Zelfde verhaal. heb er voor gezorgd dat er met longeren een stuur op kwam. In de bak zadelmak gemaakt. En toen minstens 1 a 2x in de week naar buiten met een ander beest. Diep lopen is helemaal niet erg zolang hij maar sterker wordt. Lange stukken draf galop als de conditie er is natuurlijk of flinke stap ritten is nog heel zo een verkeerde tip niet.

Het door je been vallen kan zo veel redenen hebben als ik alles zo lees is het waarschijnlijk gewoon onbalans, maar Unami.....sorry... je kan alles wel afdoen met spier problemen maar zou jij geen last van spierpijn hebben nadat je beleerd zou zijn? (denk even paard) Ikke wel... maar om er nou gelijk een ortopheet bij te halen... poeh poeh, wat een verspilling van geld. Kan je beter een goed passend zadel van kopen want wist je dat +- 80% Clown van ons paarden liefhebbers een slecht passend zadel heeft?

Ts kijk of je wat kan met de tips die je geboden worden want ze zijn wel degelijk nuttig! En blijf bij jezelf gewoon denken: Is wat ik vraag wel duidelijk???

Succes

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:39

KiWiKo schreef:
hooooooooo Betteje!!!

ze heeft wel gelijk Haha! niet aangenaam om te horen.......... maar er zit wel waarheid in Lachen

Niks hooooooooooo, Suleilitha kan wel gelijk hebben volgens jou, maar het komt behoorlijk rot uit haar toetsenbord. Knipoog

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:40

Wel vrij triest dat als je op je 41e nog steeds je leven moet vinden in het afkatten van meisjes van 16.
Er zit wel waarheid in dat het beter is om te stappen enz. maar ik kan best begrijpen dat je niet alleen het bos in durft met een paardje dat alles eng vind en net aan het wennen is een ruiter op z'n rug te hebben, zoiets heeft tijd nodig.
Is het geen idee om met iemand ernaast te stappen zodat je er wat meer vertrouwen in krijgt??
Veel succes!!¡¡¡!!!¡¡

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:41

soms is rot nodig betteke Lachen om erger leed te voorkomen..........

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 20:44

suleilitha schreef:
TS vroeg raad, kreeg raad en katte raadgevers af Knipoog even goed teruglezen alsjeblieft Haha!

heb ik ook even gedaan.
Ik zie dat TS luistert naar vele tips die gegeven zijn. Ze vertelt zelfs dat ze tips heeft opgevolgd.

Ze vraagt om tips en kan tussen die tips degene nemen die haar het best aanstaan. Sommige wel en sommige niet.
Suleilitha, hardstikke goed dat je een tip geeft, maar ik krijg bij jouw reacties het gevoel dat jij TS beschuldigd om het feit dat ze jouw tip nu niet kan/wil/durft te gebruiken.
dat is haar keus.
Mijn mening is dat ze daarvoor niet beschuldigd hoeft te worden.

Suusje92, Ik rijd zelf geen friezen, maar heb er meerdere zien lopen. en dat diep lopen is wel een probleem ja.
Ik zie vaak dat dat diep lopen samen gaat met te weinig impuls. ik weet niet of dat in jouw geval zo is, maar zo ja:
begin lekker met flink voorwaarts rijden, niet tegenhouden van voor! pas als je paard echt goed aan je been is en echt voorwaarts loopt met impuls, kan je van voor wat gaan doen.
Dat zou inderdaad in het bos kunnen, maar in de bak ook prima.