Heel moeilijk te rijden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stal_kuiper

Re: Heel moeilijk te rijden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 18:27

en misschien de eigenaar een paar weekjes eraf houden tot ie wat beter loopt...

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 19:14

Ga eens onder begeleiding grondwerken met de kaptoom, daar begin je met het loslaten van de hals en rugspieren en stimuleer je rust. Mijn ex-jachtpaard pakt dit ook goed op en draagt zichzelf nu meer ipv dat eeuwige gestuw met het achterbeen.

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staat behoorlijk wat informatie op.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:18

Ladygiroc schreef:
Overgangen is voor paarden die niet aan je been zijn ed. Dat werkt bij dit soort hete paarden dus averechts.
Misschien moet het hele topic even lezen. Dit paard gaat niet vanzelf zakken. Ze wordt al een paar jaar met losse teugel gereden met als resultaat onderhals. Dus sorry maar heb niet veel aan je antwoord.

Overgangen worden ook gereden om je paard sterker van achteren te maken zodat ze makkelijker vw-nw kunnen gaan lopen. Je hebt dus ontzettend veel aan dit antwoord.
Geloof dat jij nog veel moet leren Ja

Je moet ook wat duidelijker zijn of je nu een ex-renpaard hebt, of een draver.
Een volbloed is namelijk op de voorhand getraint en het kost ze veel moeite om over te schakelen naar de achterhand (vandaar dus die overgangen Knipoog )
Ik ga nu eerst verder lezen voordat ik antwoord Ja

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:21

je hebt grote kans dat ze heel erg haar balans aan het zoeken is..
je kan proberen haar een beetje te laten zakken door bv een thiedemanteugel te gebruiken, maar deze op het 1e or 2e ringetje vastzetten.. ik ken het hoor.. ik heb zelf een draver ingereden

Gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:23

Ik heb nog nooit gehoord dat een paard een onderhals krijgt als je het met een los teugeltje rijdt. Dit is nieuw voor mij.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:31

griebels schreef:
Ladygiroc schreef:
Overgangen is voor paarden die niet aan je been zijn ed. Dat werkt bij dit soort hete paarden dus averechts.
Misschien moet het hele topic even lezen. Dit paard gaat niet vanzelf zakken. Ze wordt al een paar jaar met losse teugel gereden met als resultaat onderhals. Dus sorry maar heb niet veel aan je antwoord.

Overgangen worden ook gereden om je paard sterker van achteren te maken zodat ze makkelijker vw-nw kunnen gaan lopen. Je hebt dus ontzettend veel aan dit antwoord.
Geloof dat jij nog veel moet leren Ja

Je moet ook wat duidelijker zijn of je nu een ex-renpaard hebt, of een draver.
Een volbloed is namelijk op de voorhand getraint en het kost ze veel moeite om over te schakelen naar de achterhand (vandaar dus die overgangen Knipoog )
Ik ga nu eerst verder lezen voordat ik antwoord Ja

Ik moet inderdaad een hoop leren maar heb wel ervaring genoeg om te kunnen weten dat overgangen bij dit paard niet werken. Denk je dat ik niet heel veel heb geprobeerd?

Of het een draver of een volbloed is? I don't know. dat zeg ik, dat is het leuke als ze bij een handelaar vandaan komen. Maar het schijnt dat ze op de baan heeft gelopen met zo'n jockey.

Ze heeft ook erg veel moeite met het dragen van achter. Maar als ik ze al niet rustig onder me kan houden en ze niet lekker door de rug wil komen kan ik ook niet verder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:39

Meis, dan heb je de basis niet geleerd in je ervaringspad Knipoog
Overgangen zijn een basaal iets namelijk. Als je nu al roept dat dit voor dit paard niet werkt, ben je i.m.o niet goed bezig.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:42

Een volbloed is zo gebouwd dat het skelet ervoor zorgt dat ze makkelijker op de voorhand lopen, daarbij worden ze ook zo getraint.
En ik weet genoeg om je te helpen hiermee, heb zelf namelijk ook een arabisch volbloed van de baan die hetzelfde gebouwd is als jouw paard. Weke rug dus en met een hoger kruis.
Een paard als dat van ons heeft zelf moeite om de motor van achteren te houden...
Jij gaat hem beperken dmv een slof (cq andere hulpteugel) en eigenlijk is het enige wat je kunt doen geduld hebben.
Ik heb de mijne nu 4 jaar en hij begint nu pas vw-nw te lopen. NOg geen heel lesuur, maar kleine stukken die ik aan elkaar geplakt moet zien te krijgen.
Die onderhals komt van de baan. Renpaarden hangen in het bit voor steun, en daar krijgen ze een onderhals van.
Het enige wat jij kunt doen tijdens je geduld is veel overgangen, niet te veel aan het bit zitten en veel ronde figuren rijden. Zorgen dat zijn achterhand sterker wordt en hij attenter wordt op jouw been. Pas als hij van achter naar voren gaat lopen, zal hij over de rug gaan lopen, voor de ontspanning opzoeken, meer uit de schouder bewegen en dan heb je hem daar waar je hem hebben wilt.

Oh en longeren met pessoa is indd een heel goed idee om hem sterker te krijgen. Maar, begin losjes en werk beide kanten goed los voordat je hem iets strakker zet. Leer hem de juiste spieren gebruiken, dmv een slof ga je ze forceren en zal hij pijn krijgen waardoor hij alleen maar dwarser wordt.
Geloof me, ik heb ook veel geprobeerd en veel fout gedaan. Nu ik goed les heb, zie ik ook echt verbetering.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:48

wij hebben op stal ook een draver die koers heeft gelopen. Ik het begin was het een ramp met rijden maar nu ze bitloos rijd( dus druk uit de mond wegneemt) gaaat het egt een heel stuk beter alleen met de galop gaat ie nog wel eens hard maar dat vind hij ook erg moeilijk. Je kan kijken hoe die op alleen rijden met halster reageert en anders proberen het met grondwerk rustiger te krijgen en daarna misschien aan een longereer lijn onder de man als die daar wat rustiger onder is en dan steeds meer afbouwen zo hebben hun het ook gedaan en het is nu een schat van een beesje.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 17:50

Ladygiroc schreef:
Ze heeft ook erg veel moeite met het dragen van achter. Maar als ik ze al niet rustig onder me kan houden en ze niet lekker door de rug wil komen kan ik ook niet verder.

Oh en voorwaarts rijden is de sleutel naar de oplossing.
Als ze voorwaarts lopen gaan ze uiteindelijk voor de ontspanning opzoeken. Ja dit duurt lang, heel lang. Maar inhouden werkt niet.
Nog een tip, voor een versnelling terug, je knieen aanknijpen. Ook de ronde figuren kleiner maken als ze onder je uit gaat lopen. Maar NOOIT van voren inhouden

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 17:58

@ griebels, die onderhals is inmiddels met heel veel longeren weg. Daar heb ik dus ook absoluut geen last van. Maar hoe rij ik een paard terug wat niet reageert op me zit? Wachten tot ze stopt kan ik heel lang wachten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:15

ELK paard reageert op je zit Lachen het is namelijk geen kunstje het is een natuurlijk gegeven Lachen

als jij dieper gaat zitten moet het paard meer dragen, en hoe meer een paard moet dragen, hoe minder hard hij gaat Lachen

met je knieen belemmer je de schouder, dus leg je knieen aan en de schouder kan minder bewegen.......

zijn geen kunstjes, kwestie van correct rijden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 18:23

Ik ben er trouwens nog steeds niet uit of dit een draver of een volbloed was Haha!
TS, zat diegene die jij aanduidt als jockey erop of erachter?
Ik heb zelf ooit de eer gehad een uitgekoerst renpaard te rijden, een zomer lang en het viel me op dat die juist supereenvoudig op de zit terug was te nemen. Immers, tijdens de race ZIT de berijder niet maar staat vooroverhangend in de beugels. Verlichte zit betekent voor zo'n paard: Gaan!
Ik hoefde maar ietsie zwaarder te zitten, desnoods iets meer naar achter in het zadel en het beessie kwam gelijk al terug...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:29

Ladygiroc schreef:
@ griebels, die onderhals is inmiddels met heel veel longeren weg. Daar heb ik dus ook absoluut geen last van. Maar hoe rij ik een paard terug wat niet reageert op me zit? Wachten tot ze stopt kan ik heel lang wachten.

Gewoon doen zoals het hoort (wel met het aanknijpen van de knieen erbij en je stem!), krijg je geen reactie, dan mag je best even kort hard inkomen, om vervolgens daarna weer lucht te geven. Ze moet leren wat jouw zit betekend.
Daarbij is zwaar zitten voor een renpaard een drijvende vorm (je drijft hem als het ware naar voren), dus je zult echt bij de basis moeten beginnen Ja

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:30

KiWiKo schreef:
ELK paard reageert op je zit Lachen het is namelijk geen kunstje het is een natuurlijk gegeven Lachen

Ben het bijna altijd met je eens maar met bovenstaande zin niet, lees mijn bericht hierboven Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 23:31

suleilitha schreef:
Ik ben er trouwens nog steeds niet uit of dit een draver of een volbloed was Haha!
TS, zat diegene die jij aanduidt als jockey erop of erachter?
Ik heb zelf ooit de eer gehad een uitgekoerst renpaard te rijden, een zomer lang en het viel me op dat die juist supereenvoudig op de zit terug was te nemen. Immers, tijdens de race ZIT de berijder niet maar staat vooroverhangend in de beugels. Verlichte zit betekent voor zo'n paard: Gaan!
Ik hoefde maar ietsie zwaarder te zitten, desnoods iets meer naar achter in het zadel en het beessie kwam gelijk al terug...

Dan heb jij geluk gehad Haha!

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:50

Allereerst denk ik dat het hier om een volbloed gaat aangezien er gesproken wordt over galopraces.
Een draver draaft Haha!
Daarbij wordt ook aangegeven dat het paard de galop goed beheerst. Dit is bij een draver ook vaak een probleem, let wel, niet bij iedere draver.

De TS geeft aan meerdere paarden te hebben gecorrigeerd maar waarschijnlijk geen paarden van de baan. Deze zijn namelijk heel anders gereden en daarmee is het gedrag van dit paard al te verklaren. Het is een kwestie van tijd.
Probeer in stap de ontspanning te vinden en hieruit aan te draven. Mocht je het paard 'kwijtraken' dan meteen weer terug in stap naar de ontspanning. Het paard weet nog helemaal niet wat dit is en heeft nog nooit op jouw gegeven hulpen te hoeven reageren als dat jij verwacht.
Veel renstallen rijden op verschillende manieren en sommige paarden weten echt niets van dressuurmatig rijden. (Al is dat niet altijd zo)

Ik heb zelf een volbloed van de baan gehad met hetzelfde probleem. Met tijd (1 jaar) ben ik er toch gekomen. Veel en veel geduld. Een paard omscholen is moeilijker voor ruiter en paard dan een groen paard iets leren.
Je moet nu namelijk iets afleren wat hem is aangeleerd, of waar hij nooit op werd afgerekend.

Nu heb ik een draver van de baan die drie jaar gekoerst heeft. Deze pakt het heel snel op. Alleen de galop blijft een probleem. Hier kan ik mijn handen voor in het haar steken maar dan had ik geen draver van de baan moeten kopen. Hij heeft immers nooit mogen gelopperen want dan werd hij uitgesloten. Daarbij is de galop een moeilijke gang voor een draver.

Tijd is ook hier de oplossing. Ik denk dat dat voor TS ook is. Hoe meer hulpteugels hoe meer tijd je nodig gaat hebben... het paard snapt het niet Bloos

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 14:52

Ik volg dit even want heb hier ook mee te maken.

Heb zelf een Engels volbloed die op de baan gelopen heeft.
Na veel geharrewar met haar bleek ze kissing spines te hebben en is ook een headshaker.
Dus...ga er maar aan staan.
Uiteindelijk heb ik het advies van de DA opgevolgd en heb haar heel lang stil gezet, ruim 2 jaar!
Nu word ze elke 4 weken door een osteopaat behandelt en in haar gedrag zo aan de hand kan je al verbetering zien.

Ik mag haar weer voorzichtig aan op gaan pakken, maar niet meer dan om de dag 15 minuten!!
(lukt momenteel helaas ivm ziekte van mezelf).
Hiermee wil ik dus wel aan geven dat het mij zeer bekend is dat je met een EV echt heel veel geduld moet hebben en niks moet willen forceren.
Ook ik heb ervaren dat je met welke lichte vorm van dwang dan ook niets bereikt dan het tegen over gestelde.
Ik denk dat ik pas over een jaar, dan ben ik dus drie jaar in totaal verder, kan zeggen of het allemaal al dan niet gaat lukken.
Ja, die tijd ben ik bereid erin te steken, want ik wil het eerlijk houden ten opzichte van haar.
Het is zo verdomde moeilijk om aan geleerde dingen af te leren.
Mijn nrps heb ik zelf ingereden en dat was een stuk makkelijker kan ik je vertellen.
Ik vind dan ook dat hier erg veel nuttige tips opgenoemd worden.
Ik weet dat ik ook weer bij de basis moet beginnen en dat vind ik helemaal niet erg!
Maar tips zoals met chabon longeren enzo die neem ik ter harte (aangezien ze het bontje van de pessoa op haar rug bokt).
Dus veel goede alternatieve.
Als jij daar niets mee wilt doen, okee, is ook prima, maar ik doe er in ieder geval wel mijn voordeel mee.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 15:14

Ik ben zelf niet zo´n fan van hulpteugels.
Bij ons op stal staat een ex-draver
Hij heeft een paar jaar langer op de baan gelopen dan een gemiddelde draver
omdat het een goed leerpaardje was voor de jonge dravers
Hij is door een ruiter bij ons op stal een tijdje geleased. Die buiten een beetje gespannen
was en het paard zo dusdanig in hield dat het paard met z´n neus op z´n borst liep.
Dat bleef hij doen ook al zat er geen enkele druk op de teugels en gaf je geen enkele hulpen.
Hij liep zich daardoor constant kreupel. Ik rijd hem nu ontspannen met touwhalster en er
is helemaal niets aan de hand.
Als het paard rent laat hem gewoon rennen en geef ook geen hulpen ga vooral niet aan
de teugels hangen. Jij spant je spieren aan en de paarden voelen dat ook en gaan zich
ertegen verzetten. Ze komen vanzelf tot de ontdekkening dat hard rennen niets helpt
en ze stoppen er vanzelf wel mee. Maar dat is een lange leerweg

BiancaSLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:13

haha het is te hopen dat je paard dan geen TOP conditie heeft.. 'Ze komen vanzelf tot de ontdekkening dat hard rennen niets helpt en ze stoppen er vanzelf wel mee.'

maar je hebt wel gelijk, vind ik, dat het niet helpt om aan de teugels te hangen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:20

Even een stipje, ik rij er zelf ook zoeen, maar dan op een manege Lachen

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:14

griebels schreef:
KiWiKo schreef:

als een paard moeite heeft met de achterhand gebruiken moet je niet zwaarder gaan zitten , tuurlijk word hij evt langzamer maar niet beter , en de doel van de dressuur is het verbeteren van de 3 natuurlijke gangen van je paard , ddor hem zo tegen te zitten in zijn bewegingen dat hij langzamer gaat word hij echt niet beter , gewoon strenger optreden en duidenlijk aangeven wat je wenst en net als bij een jong paard eerder verlichte zit gebruiken bij het verzamelen van je paard om hem achter te ontlasten , daar heeft hij het al moeilijk net als in zijn rug waar hij niet ontspant (geef je aan) je gaat toch ook niet doorzitten op een paard wat niet over de rug is , dan blokkeer je de beweging en creer je dus nog meer spanning ...

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 21:44

kheb precies hetzelfde probleem als jou gehad, ook een draver!
Bijzet, dat kan ik je aanraden.
Het heeft bij mij echt geholpen. Ze loopt nu ontspannen, na de galop ook, ze gooit haar hoofd niet meer omhoog.
Kan nu lekker ontspannen rijden zonder die hele toestand van te hard willen en haar heel erg moeten inhouden!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 21:22

Zo een beetje een late reactie.. Heb ze nu een paar weekjes met een slofje gereden. Gister eraf gehaald en het ging goed.

Vandaag ook weer gereden en liep ze ook rustig en onder me..Ben erg blij met dit resultaat. Als ik me slof zou misbruiken zou ze gelijk onder me vandaan rennen en d'r hoofd omhoog gooien...Dit was niet het geval..