Jonge pony met bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Jonge pony met bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:49

Tja dat is waar, maar dan kent het paard iig alle andere dingen al wel die ook worden geleerd met het inrijden zodat je op een andere manier kan inspringen op het wennen aan het bit (wat je naar mijn mening dan altijd moet doen met dubbele teugels, een aan het bitloze hoofdstel, een aan het bit zodat je er netjes vanaf kan blijven en het zo niet vervelend wordt voor het paard).
Als je op een jong ding zit wat raar gaat lopen springen kan je wel drijven en doen, maar als dat nog niet ingebakken zit bij het paard kan je je lol op. Op latere leeftijd kent het dier dat tenminste al wel Vork

Kijk er is overal wel iets op te verzinnen, maar feit blijft dat het beter is voor de mond om het bitloos te doen.
In Spanje ed worden ze bijvoorbeeld ook altijd bitloos ingereden en komt het bit pas op 6 jaar om de hoek kijken. Ik kan me daar wel in vinden Nagelbijten / Gniffelen

ooklis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:52

dat vind ik een goede vraag ik zou graag ook willen weten welke bid je nodig heb ik gebruik nu af en toe een gewone bit in maar dat is niej goed

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 09:55

ooklis schreef:
dat vind ik een goede vraag ik zou graag ook willen weten welke bid je nodig heb ik gebruik nu af en toe een gewone bit in maar dat is niej goed

Wat heb je nu voor bit dan?

ooklis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:00

13,5
dat is een verkeerde voor een jong paard tog

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:02

ooklis schreef:
13,5
dat is een verkeerde voor een jong paard tog

Hangt er vanaf hoe breed de mond is van je paard.
Mijn vraag was eerder hoe het bit heet wat je nu gebruikt>

ooklis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:07

ow srry hahahahaha correctie bit maat 13,5

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 23:16

ooklis schreef:

ben je daar je paard mee aan het beleren?!?!? Sigaar

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:07

Ik heb m'n verzorgfjordje beleerd met een gebroken trensje maat 13,5 hoor Clown en dat was echt niet te groot Tong uitsteken (ze was 4)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 09:30

Ooklis: Je doet de opleiding MBO paardenhouderij en je weet niet met welk bit je een jong paard moet beleren? Wat leer je daar in vredesnaam dan??

Overigens waarom typ je geen normaal nederlands? Ik dacht dat je een jaar of 10-12 was, maar je bent 17. Erg serieus nemen mensen je met zulk taalgebruik niet hoor. Het is maar een tip.

WendyxSenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 12:06

Ik ga volgend jaar ook beginnen met het beleren van mijn merrie.
Ik begin dan met het wennen aan een leren bitje.
Dit omdat het niet zo pijnlijk in de mond is.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:17

Ineke2 schreef:
Ooklis: Je doet de opleiding MBO paardenhouderij en je weet niet met welk bit je een jong paard moet beleren? Wat leer je daar in vredesnaam dan??

Overigens waarom typ je geen normaal nederlands? Ik dacht dat je een jaar of 10-12 was, maar je bent 17. Erg serieus nemen mensen je met zulk taalgebruik niet hoor. Het is maar een tip.

mag ik vragen waarop je dat basseerd (of hoe je dat ook maar schrijft) sommige mensen zijn daar gewoon niet goed in,, ik weet ook niet altijd hoe ik et beschrijven kan of ik hoe ik moet schrijven,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:21

ooklis schreef:

Nu wil ik toch wel eeeeven de opmerking maken dat een correctiebit niet het aangewezen bit is om een jong dier mee in te rijden Koe

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:27

suleilitha schreef:
ooklis schreef:

Nu wil ik toch wel eeeeven de opmerking maken dat een correctiebit niet het aangewezen bit is om een jong dier mee in te rijden Koe

nou nee dat vin ik ook,, dat is een hulpmiddel als et ware,, dus als je et niet nodig hebt waarvoor zou je et dan gebruiken,, gewoon een simpel bitje,, dubbelgebroken,, koper waardoor ze der lkkr op gaan kauwen
rubber zou ik niet doen,, omdat dat dus echt niet lkkr in de mond zit,, leer dat kan,, maar dat kunnne ze ook kapot kauwen,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:31

Ik ben ook geen voorstander van leer, ik zie de voordelen er niet van in en bovendien willen paarden vaak niet eens leer in de mond accepteren.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 13:33

toucher schreef:
mag ik vragen waarop je dat basseerd (of hoe je dat ook maar schrijft) sommige mensen zijn daar gewoon niet goed in,, ik weet ook niet altijd hoe ik et beschrijven kan of ik hoe ik moet schrijven,,

Jahoor, iedereen (en zeker iemand die op de middelbare school zit) weet toch dat het programma word een spellingscontrole heeft?

Ik maak ook typfoutjes hoor, maar bijvb op een paardenopleiding zitten en niet eens weten hoe je bit schrijft dat vind ik wel typisch...

Martine_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 15:55

toucher schreef:
suleilitha schreef:

nou nee dat vin ik ook,, dat is een hulpmiddel als et ware,, dus als je et niet nodig hebt waarvoor zou je et dan gebruiken,, gewoon een simpel bitje,, dubbelgebroken,, koper waardoor ze der lkkr op gaan kauwen
rubber zou ik niet doen,, omdat dat dus echt niet lkkr in de mond zit,, leer dat kan,, maar dat kunnne ze ook kapot kauwen,,

Vandaar ook mijn reactie...
die van mij ben ik aan het beleren met een dubbelgebroken waertrens.. Kouwen doet hij prima op het bitje hoor.. en pijn heeft mijn paardje ook niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:03

Ik wil nog wel even de nadelen van leer opnoemen hoor Knipoog
Een leren bit wordt keihard als het uitdroogt en is dan een wreed bit. Ze zijn namelijk plat en niet rond zoals een trensje. Het bit "kantelt" bij teugeldruk waardoor de randen in de tong en kaak inwerken.
Verder is leer gelooid voor het gebruikt kan worden, en dit is een chemisch proces. Ik zou er niet aan moeten denken als mijn paard elke keer die stoffen inslikt, mij niet gezien!
Dubbelgebroken watertrensje met een bol tussenstukje is over het algemeen het beste en vriendelijkst voor een jong paard.

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:00

Ineke2 schreef:
toucher schreef:

Jahoor, iedereen (en zeker iemand die op de middelbare school zit) weet toch dat het programma word een spellingscontrole heeft?

Ik maak ook typfoutjes hoor, maar bijvb op een paardenopleiding zitten en niet eens weten hoe je bit schrijft dat vind ik wel typisch...

ja hoor dat begrijp ik wel van je,, miss heeft ze disclectie,, dan kun je ook de raarste woorden verkeerd schrijven,, snap wat je bedoelt,, heb ook op die opleiding gezeten,, en daar word dus wel wat aan je spelling gedaan.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:03

Een dubbelgebroken trensje Je pakt een hoofdstel en doet het bitje er aan en hangt het in de mond van de pony

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:06

Dit is wel erg offtopic hoor, maar wanneer je dislectie hebt wil je uiteindelijk wel zo goed mogelijk je best doen om je woorden correct te spellen. Althans als ik in hun schoenen zou staan wel, want ik zou niet willen dat het opvalt dat ik moeite heb met lezen en vooral schrijven.

Daarom vind ik het wel jammer dat MSN taal zo "in" is, zo leer je minder snel hoe je een woord goed moet spellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:07

baloo schreef:
Een dubbelgebroken trensje Je pakt een hoofdstel en doet het bitje er aan en hangt het in de mond van de pony

Echt waar? Clown

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:10

Ineke2 schreef:
Dit is wel erg offtopic hoor, maar wanneer je dislectie hebt wil je uiteindelijk wel zo goed mogelijk je best doen om je woorden correct te spellen. Althans als ik in hun schoenen zou staan wel, want ik zou niet willen dat het opvalt dat ik moeite heb met lezen en vooral schrijven.

Daarom vind ik het wel jammer dat MSN taal zo "in" is, zo leer je minder snel hoe je een woord goed moet spellen.

jaah idd.. dat zou ik ook doen,, maar klaar snap wat jij bedoelt,, alleen ik denk niet dat je daar zo'n probleem van hoeft te maken tochh?

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:11

suleilitha schreef:
baloo schreef:

Echt waar? Clown

wist niet dat et zo makkelijk ging Haha! haha

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:13

Laten we even duidelijk zijn...een leren bit doet net zoveel pijn als een ijzeren bit als er teveel aan wordt getrokken en het gebruik dus verkeerd is!
Om op de vraag terug te komen van TS...hoe leer ik mijn paard wennen aan een bit. In elk geval iemand erbij die precies weet hoe je een bit in moet doen bij een nog niet beleerd paard. Gaat dit in het begin al fout, dan krijg je een kopschuw paard zonder dat je er ooit hebt op gezeten. Dan. als het bit in is, laat je hem er aan wennen door hem b.v eens te poetsen en dat niet een 1/2 uur lang, maar b.v 10 minuten. De 2 of 3 de keer laat je hem eens los in de bak en speelt even met hem. Dan ga je eens longeren met bit in...maar doet een halster over het hoofdstel en longeerd dus NIET aan het bit. Zo ga je stapje voor stapje verder, tot je er op kan gaan zitten en hij inmiddels weet wat een bit is. Aan leuning komt pas later als het paard het bit zonder druk accepteerd.

baloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 18:14

suleilitha schreef:
baloo schreef:

Echt waar? Clown

Ja echt waar Tong uitsteken