Ik weet het echt niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zanora1

Re: Ik weet het echt niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 18:57

Ik heb ook nog aan de optie gedacht om haar naar een trainingsstal te brengen, omdat ik nu niks wil verpesten en ondertussen het probleem vanmezelf op te lossen. Ze vlucht zeg maar omdat ze het eng vind.. ik zet mezelf vast en dat werk echt negatief op haar.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:00

Ik heb vaker op jonge paarden gereden, maar mijn eigen pony's waren rond de 10 jaar. Ik heb me er inderdaad in vergist ik dacht dat ik dat wel kon. En dat kan ik dus niet. Maar ik wil wel heel erg graag proberen om er samen uit te komen want ik zou haar niet weg kunnen doen.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:04

Ik heb toen een nieuw zadel gekocht omdat die ander toch niet helemaal lekker lag.

Toen ik het zadel kocht, paste het zadel maar ze is gegroeid dus eruit gegroeid zodra ik dit merkte heb ik een nieuw zadel gekocht, ze heeft dus niet een tijdje met een zadel gelopen wat niet paste. Ik heb er zo snel mogenlijk wat aan gedaan en toen haar rug na laten kijken.

Ik ben op wedstrijd geweest, en dit ging de eerste 2keren goed en toen 2 keer dus helemaal niet goed en toen ben ik daarna niet meer geweest.

Als ik haar onder het zadel heb ik dat hoogstens 20 minuten

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 19:07

En echt ik hoop dat jullie mij niet verkeerd begrijpen ik heb echt het beste met haar voor.
Het is trouwens een merrie van Don Primaire

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 20:41

Wat zegt je instructrice ervan? Heeft zij geen tips? Was dit dezelfde instructrice die je had als dat je op wedstrijd ging? Wat vond ze ervan dat je op wedstrijd ging?

Waarom denk je dat je haar niet overbelast hebt? Even op een rijtje. Je hebt haar gekocht van iemand. Ik ga er even vanuit dat ze toen verhuisd is? Daarna ben jij op haar gaan rijden ipv degene die haar heeft ingereden. Dat lijkt me een grote verandering. Ze is op wedstrijd geweest. Ze is nogmaals verhuisd. Een paard heeft ongveer 6 maanden nodig om volledig te wennen aan een nieuwe plek. Ze wordt door iemand gereden die vaak kwaad wordt. Er is veel spanning in het spel. Dat vindt ik behoorlijk veel veranderingen voor driekwart jaar tijd. Dan kan je wel maar 20 minuten om de dag rijden. Als dit telkens 20 minuten vol spanning is kan je je paard daar evengoed mee overbelasten. Een paard overbelast je in mijn ogen als ie op een gegeven moment denkt van: nee he, niet weer! Volgens mij is dat bij jou paardje wel het geval.

Ik snap dat je het beste met haar voor hebt Lachen Het is ook absoluut niet bedoeld als aanval.

Waarom denk je zelf dat je paard niet meewerkt? Ik ga er altijd vanuit dat het aan de ruiter ligt en niet aan het paard. Wat is jou aandeel hierin?

Hoe denk jezelf dat je het kan oplossen? Ik bedoel bokt is leuk maar over het algemeen niet de oplossing. Clown Als ik dit soort problemen heb bespreek ik ze met mijn instructrice. Die kan ik altijd bellen voor advies, voegt zo nodig een extra lesje in of we nemen op haar advies een stapje terug.

Grondwerk is zo als andere zeggen ook een oplossing waarbij jullie vertrouwen uit kunnen winnen. Maar dit kan je ook alleen maar doen als je weet waar je mee bezig bent. Dat valt niet zomaar te leren van Wikipedia. Ook daarvoor zul je een goede instructeur moeten hebben.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:33

Misschien dat ik je wel kan helpen, stuur me een pb'tje.

Verder ga ik mee wat Winkie zegt: wat zegt je huidige instructrice ervan? Wat zijn je plannen om dit op te lossen (behalve bokt)?
Duidelijk dat het op de huidige manier niet goed gaat en ik denk dat je eerst aan je eigen vaardigheden moet werken, voordat je met contact en aanleuning gaat rijden. Dat ze nu aan de hand braaf is, hoeft nog niet te betekenen dat je ook respect in het zadel hebt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:42

wat ik vaa tegen kom op bokt, zijn ruiters of amazones met jonge paarden en geen of onvoldoende ervaring.
Ik begrijp dat niet!!!
Een jong paard heeft duidelijkheid nodig en een plaats in de rangorde. Verder is een goede kennis van de ruiter -eigenaar , van primordiaal belang. Een jong of onervaren persoon mag nog goede intenties hebben, maar ik ben er absoluut geen voorstander van. Al te vaak krijg je vroeg of laat problemen en dan is het het paard dat fout is, verkocht wordt een hele lijdensweg kan ondergaan.
Daarom een raad, verkopen dat paard, een koop je eens gewoon een wat ouder ervaren paard. waar je alles eerst goed mee leert. Klinkt mss grof, omdat je vast wel een relatie hebt met je paard. Maar sommige zaken kan je nu gewoon ook niet verwachten dat altijd een ander het zal oplossen.
khoop dat je er voor jezelf uitkomt, veel succes

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:41

bulck schreef:
wat ik vaa tegen kom op bokt, zijn ruiters of amazones met jonge paarden en geen of onvoldoende ervaring.
Ik begrijp dat niet!!!
Een jong paard heeft duidelijkheid nodig en een plaats in de rangorde. Verder is een goede kennis van de ruiter -eigenaar , van primordiaal belang. Een jong of onervaren persoon mag nog goede intenties hebben, maar ik ben er absoluut geen voorstander van. Al te vaak krijg je vroeg of laat problemen en dan is het het paard dat fout is, verkocht wordt een hele lijdensweg kan ondergaan.
Daarom een raad, verkopen dat paard, een koop je eens gewoon een wat ouder ervaren paard. waar je alles eerst goed mee leert. Klinkt mss grof, omdat je vast wel een relatie hebt met je paard. Maar sommige zaken kan je nu gewoon ook niet verwachten dat altijd een ander het zal oplossen.
khoop dat je er voor jezelf uitkomt, veel succes

Het was misschien wel beter geweest maar nu heeft ze het paard eenmaal en is er natuurlijk van gaan houden. En trouwens..dan maar weer wegdoen? Zo makkelijk is het niet en hoe is het voor het paard steeds weer verhuizen. Wel prof-hulp zoeken en samen lekker eraan gaan werken met zowel grond als rij- werk.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:57

Ik begrijp dat ze er gehecht aan is. Maar sorry combinatie onervarenheid jong paard komt nooit goed. Dan mag je er nog een goede instructie op zetten. het zal Ts zijn dat het respect moet verdienen. en zolang je niet die handelingen hebt, niet die ervaring, zal je altijd problemen tegenkomen.
Daarom enige rationele beslissing, goed voor beiden, zal verkopen worden. Ts zou best een leerpaard kopen, waar ze alles mee kan aanvangen, van verzorgen tot longeren en rijden. zodat je handeling en ervaring krijgt. en dan eens je dat bevestigd hebt kan je je aan een jong paard wagen.
Maar tegenwoordig lijkt het mode een jong paard te hebben, zelf te klooien en dan tegen dat ze 6-7 jaar zen, hebben de beesten geen basis, noch respect en vliegen ze de handel in.
Dat is de realiteit, want het paard is altijd de dupe.
Ben mss wat radicaal in men betoog, maar wil enkel duidelijk stellen dat een jong paard een goede degelijke en vooral duidelijke opleiding moet genieten, zodat het een basis meekrijgt die hij de rest van zen leven zal meedragen.

jefenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 00:41

sorry maar dit vind ik toch wat grof
je kan enkel ervaring krijgen door ermee bezig te zijn
met een leerpaard leer je niet wat je met een jong paard leert
ik vind het heel goed van de ts dat ze ermee wil doorgaan
de instructie zal noodzakelijk blijven, en uiteindelijk zal ze hiervan heel veel leren
ik leer ook nog elke dag dingen van mijn jong paard, dat mijn oudere pony me nooit had kunne leren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 06:12

Ik zou fijn op zoek gaan naar een andere instructeur................ want deze kan je niet goed genoeg helpen blijkt. En dat geeft niks, iedere instructeur heeft zijn specialiteiten zegmaar........ en deze klikt niet met jullie Lachen

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:32

Verkopen vind ik zelf geen optie, dan moet ze weg.. en dan waar komt ze dan terrecht, ik heb de keuze gemaakt haar te nemen en zal dit dus ook moeten doen. Ik heb hiervoor pony's gehad van een wat oudere leeftijd en dit paard is op mijn pad gekomen. En natuurlijk ga ik opzoek naar hulp van buitenaf, maar ik wilde graag jullie kant van het verhaal horen. Ik ga opzoek naar een andere instructie en alleen met les rijden.
Bedankt voor alle reacties

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 11:36

Ze wordt door iemand gereden die vaak kwaad wordt.

Ik word inderdaad boos op haar als ze niet luistert maar dan ben ik gewoon boos in mezelf, ik doe niks tegen haar. Ik ga haar niet slaan ofzo. En daarmee wil ik ook helemaal niet zeggen dat ik elke dag boos ben nee helemaal niet. En word ik wel boos dan stap ik af. Er is menig ruiter dat altijd boos word en z'n paard helemaal afranseld.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 12:02

Ik denk dat ik mee ga met wat hier gezegd is: andere instructrice die je wel kan helpen en misschien ook een paar keer op jouw paard kan rijden.
Het paard geeft reactie op de ruiter die haar vertrouwen kwijt is, zo'n vicieuze cirkel doorbreek je niet zomaar, daar heb je hulp bij nodig (aanbod van Alicia2u, wellicht goede hulp?!)

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 12:16

Ja ik ga ook hulp zoeken:) Ja ik wilde haar vanavond even een pbtje sturen:)