Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

brennie85 schreef:ik heb een tijdje een jonge haflinger gereden maar ik merkte als ik maar af en toe in de week reed dat we dan eigenlijk weer n btje overnieuw moesten beginnen. hebben jullie daar dan geen last van als je maar 2/3 keer rijd?
rij nu een 3 jarige 3 keer in de week ongeveer 30 minutjes, verder wordt er veel met dr gewandeld en getut en komt ze vaak wel 2 tot 3 keer per dag hiervoor de stal uit (ook in de paddock met vriendjes)
Ik rij ongeveer 2 keer per week, en dan nog 1 keer per week longeren. Elke keer is er wel iets wat weer wat beter gaat, maar omdat ik maar zo weinig rij schiet het gewoon niet zo op. Maar dat komt wel als ze wat ouder wordt
, ik vind het goed genoeg zo.
Ik rij 2 keer per week 20 min. Als je 3 keer per week een uur rijdt, dan rij jij per week 4,5 keer zo lang als mij dus dat is dan niet echt te vergelijken
Hinke schreef:Bolieke: het hangt er maar net van af hoeveel je doet tijdens het rijdenIk rij 2 keer per week 20 min. Als je 3 keer per week een uur rijdt, dan rij jij per week 4,5 keer zo lang als mij dus dat is dan niet echt te vergelijken
) en ik probeer het rijden te beperken tot een uur. Vooral om z'n rug etc nog niet te veel te belasten. De les die ik volg is intensief maar er wordt opbouwend gewerkt en gekeken wat hij al aan kan en wat niet. De trainingen die ik zelf doe is heel wat rustiger en bevestigen even het geleerde. Die buitenrit is voor afwisseling want, verdimme, dat is toch ook nog werken geblazen
. Ik tel dat dus wel nog mee als training, zeker in het begin van de rit.
brittje88 schreef:Nou heb gister weer een hele discussie gehad op stal. Ze vroegen aan me wat ik ging doen met me paardje dus ik zei helemaal niks hij heb lekker een rust dagje. Zegtie alweer?! kzeg ja een 3 jarig paard werkt 3 keer in de week max. Hij helemaal van zn stuk want een paard hoord gewoon elke dag tewerken als is het longeren al is het rijden. Nou vat ik het niet zo serieus op de jongen is pas met paarden een jaar bezig maar heeft wel gelijk een paard van 3 gekocht. Uitgelegt dat al zn groeischrijven nog open staan dat hij nu ook alweer 2cm gegroeid, dat elke dag longeren gewoon nog véél te zwaar is en dat je dat misschien met een paard van 7 kan doen maar zelfs die verdiend één of 2 dage rust. Nou toen was hij helemaal van stuk dat ik het niet van hem aan wou nemen, het paard zou het zelf wel aangeven en met zijn paard deed hij ook rustig elke dag 3 kwartier tot een uur longeren en dan nu ook volop rijden. Nou toen kwam een vriendin van hem er ook nog bij die reed wel al veel langer en die zei ook waar haal je die gekkigheid vandaan dat is helemaal niet waar. Zij had ook der paard op 3 jarige leeftijd gekocht vroeger. Nouja ik heb toch me voet bij stuk gehouden. 't paard gaat heus niet aangeven wanneer het genoeg is. Heb ze ook gezegt dat je het nu nog niet hoeft te merken maar als ze straks al vroeg arthrose hebben ze wel eens terug mogen komen. Word toch wel een beetje moe van dit soort mensen.
Ik sta zelf ook elke keer weer versteld van hoe weinig paardenkennis de meeste paardeneigenaren hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat ik zelf nou zoveel paardenkennis heb
). Soms moet je gewoon even duidelijk zijn: zeg gewoon dat ze zich met hun eigen zaken moeten bemoeien. Als je in discussie gaat kom je er helemaal nooit van af
(dat zeg ik nu wel heel gemakkelijk maar zelf blijf ik ook altijd te aardig
) Hinke schreef:Niet naar luisterenIk sta zelf ook elke keer weer versteld van hoe weinig paardenkennis de meeste paardeneigenaren hebben (waarmee ik niet wil zeggen dat ik zelf nou zoveel paardenkennis heb
). Soms moet je gewoon even duidelijk zijn: zeg gewoon dat ze zich met hun eigen zaken moeten bemoeien. Als je in discussie gaat kom je er helemaal nooit van af
(dat zeg ik nu wel heel gemakkelijk maar zelf blijf ik ook altijd te aardig
)
Maar volopig gaat het goed zo. Hij is nu 3 en 3 maanden en denk dat ik pas over 2 maanden misschien een beetje rijden ga proberen maar dan ook niet 3 dagen in de week.
Bij een western of natural ruiter op de engelse manier laten leren.