Hoe rugspieren trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XbeaubienneX

Re: Hoe rugspieren trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:27

Probeer licht te zitten en haar zo laag mogelijk over der rug terijden. gewoon heel overdreven laag rijden, dan moet ze haar rijden wel gebruiken!

hoop dat je er iets aan hebt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 19:43

Gelukkig vind ze dat heel fijn, met dr koppie laag, dus dat gaan we lekker doen!

Moorke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:01

Ik heb hetzelfde probleem met mijn paard.. Ik heb hem 2 jaar lang maar wat langzaam laten sukkelen waardoor hij zijn achterhand er niet goed onderzet, daarbij kwam ook nog eens een zadel wat niet pastte. Nu zit hij helemaal vast in zijn lichaam en is hij kreupel. Daarom is er een fysiotherapeut bij. Zei heeft hem gemasseert. Ook heeft ze verteld wat ik anders moet doen en wat voor oefeningen ik moest doen.

Om de buikspieren te oefenen (dat zou ik ook doen als ik jou was) moet je met je vingers onder zijn buik drukken (volgensmij best wel hard, maar als je paard gevoelig is reageert hij misschien wel sneller) dan gaat hij met zijn rug omhoog en haal je de druk weg. Dit herhaal je een paar keer en elke dag weer.

Verder zou ik me alleen maar op de achterhand concentreren. en dat hij goed voor het been is, 1 keer been en dan meteen in een actieve draf liever te snel dan te langzaam (tenminste bij mijn paard..). Daarnaast veel longeren.

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:21

ik lees ook even mee Haha!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:29

Dankjewel Moorke! Daar heb ik toch erg veel aan, mensen met het zelfde probleem en dus ervaring met dit probleem! Haha!

Longeren doe ik veels te weinig Bloos
En als ik longeer hang ik er niks aan ofzo, gewoon halstertje om en rondjes laten lopen Clown Denken jullie dat ik haar beter met hulpteugels kan longeren?

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:48

Hoi!

Even een paar positieve puntjes: (ik heb t zelfde probleem en ik heb al veel research gedaan..vandaar dat ik deze opgedane kennis even met je wil delen)

Info over behandelingen:
-Fysio van happy athlete is ongeveer 50 euro per behandeling, valt toch best mee he? (nadeel is dat ze soms wel vaker terug moeten komen.. heb er zelf geen ervaring mee, maar stuk of 5 stalgenoten van mij wel, die waren erg tevreden)
-Osteopaat heb ik laten komen voor mijn pony met rugproblemen, was altijd een grote verbetering! (70 euro per behandeling, behandelingen hoeven vaak niet binnen een korte periode herhaald te worden)

Info over rijden:
-Jippie! Je bent een goede richting ingeslagen als je het mij vraagt. Ik ben een groot fan van Klassieke Dressuur en ik volg nu een half jaar ook lessen in die richting. Het doet echt wonderen voor mijn paardje en mijzelf. Geduld geduld zou ik zeggen...
-Vraag eens of jouw instructrice ook oefeningen aan de hand wil geven, die kun je uitvoeren zonder dat je je paardje belast (en t is leuk voor de afwisseling). Denk aan pasjes schouderbinnenwaarts etc. is nml een hele goede oefening om haar buikspieren te trainen en haar rug te ontspannen.

Allerlaatste tip:
Laat je niet uit t veld slaan! Je bent op de goede weg, mensen die kritisch op zichzelf zijn, komen vaak nog het verst!
Top dat je t beste voor je paardje voorhebt Lachen

Nog meer vragen? Dan hoor ik t wel Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 20:54

Dankje CaWa! Hier heb ik ook heel veel aan!

De prijzen voor de Fysio's en Osteopaten vallen me reuze mee! Ik zat echt over de 150 euro te denken!
Wat raad jij aan dan? Een osteopaat of een fysio?

En oefeningen aan de hand is inderdaad ook een goede, ik zal dr eens vragen!

En ik ben zeker erg kritisch, soms een beetje té naar mijn idee!

Dankje!! Haha!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:02

Hihi, dat (extreem) kritische dacht ik al te herkennen in je posts ja..

Een osteopaat kan best heavy zijn omdat deze echt de wervelkolom van je paardje bewerkt. Als je geen acute problemen merkt, dan zou ik ervoor kiezen om een masseur/fysio te laten komen. Mocht deze problemen tegenkomen in de wervelkolom of op andere plaatsen waar hij niks kan verbeteren, dan zeggen ze t ook hoor. Dan kan je eventueel nog kiezen om een osteopaat iod in te schakelen.

Dit is puur mijn eigen gedachtegang hoor! Je moet t natuurlijk helemaal zelf weten. Jij kent je paardje (en je portemonnee) natuurlijk het beste!

Vraag anders je instructrice wat zij zou doen als ze in jouw schoenen stond Lachen Wie weet heeft zij nog leuke opties.

Oh er schiet mij nog een tip te binnen die je alvast aan de hand kan gaan oefenen: balkje lopen. T liefst in een zo rustig mogelijk tempo, met haar hoofd zo dicht mogelijk bij de grond. Ik zou haar de eerste paar keer helpen door haar aan een doorhangend halstertouw/longeerlijn over de balken te leiden. Dan kan je meteen het tempo bepalen nml.

PS: ik rijd zelf ook bitloos en ik twijfel nogsteeds of het longeren met pessoa handig is in combinatie met bitloos..

Sorry voor mijn hele verhalen hoor... Dromen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:09

Mbt. het fysio, osteopatenverhaal: Misty is erg scheef, en ik wil eerst kijken of dat niet een probleem is aan haar rug, dat er wat vast zit ofzo. Want als dat zo is, kan ik wel blijven proberen het op te lossen met rijden, maar dan lukt het dus nooit.
Ik weet niet wie er beter is in paarden recht maken?

En met balkjes lopen, bedoel je dan in stap? En hoeveel achter elkaar?
Wij hebben trouwens hele dikke balken, en redelijk smal. Niet de normale balken.

Ik rijd ook bitloos, maar ik zoek nog naar het goede hoofdstel, want mijn paard word gek van dit hoofdstel (te veel druk op de kaken).

En ik zat ook te twijfelen of je bitloos kon longeren (pessoa dan inderdaad).

En je hele verhalen zijn altijd welkom! Haha!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:22

Crap, had net weer een heel verhaal getypt, klik k m weg Verdrietig Njah poging 2 dan:

Ik zou voor het rechtzetten van je paard kiezen voor een osteopaat: deze heeft (naar mijn mening) meer effect op dat gebied. Kijk anders even op http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm. Daar staat een hoop op over de behandelingen, behandelende osteopaten en hun werkgebieden etc.

Over t bitloos: ik weet niet met welk hoofdstel je nu rijdt? Ik heb goede ervaringen met een leren sidepull. Zal ff kijken of ik een plaatje kan uploaden (daar ging t net fout mee.. hihi).

Met balkjes lopen zou ik idd beginnen in stap. Stuk of 4/5 achter elkaar. Tussenruimte hangt van je paardje af: hoe groot zijn haar passen..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:25

Oh dat is kloten Boos!

Oké, dan zal ik eens mailen met de osteopaten die bij mijn provincie staan Haha! Dankjewel!

Ik rijd nu met de Crosslink van Harry's Horse, ben er niet blij mee.
Mijn paard reageert er gewoon niet fijn op, en ze word er alleen maar vervelender op.
Ik was ook al aan het rondkijken naar een Sidepull, lijkt mij een stuk vriendelijker Lachen

Ik loop ook regelmatig balkjes als ik op dr zit, ook in draf. Dat vind ze volgens mij ook nog leuk zelfs Tong uitsteken

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:28

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WIVABVN8.jpg --> deze heb ik *is niet mijn pony*
Over de crosslink is mijn instructrice ook niet tevreden, vaak een slechte relase en een verwarrende druk... Hoop dat je er wat aan hebt.

(heb mijn sidepull trouwens voor 55 euro op marktplaats gekocht, zo duur HOEVEN die dingen dus niet te zijn Slapen terwijl dit wel een goede kwaliteit leer is...)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:43

Weetje dat ik daar gisteren nog naar heb gekeken? Ik vroeg me af waarom dat in zo'n driehoekje loopt, geeft dat effecten?

En 55 is echt niet gek duur, hoeveel kosten deze nieuw dan? En hoe heet dit hoofdstel? Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:48

Sodeletuut schreef:
r ik zoek nog naar het goede hoofdstel, want mijn paard word gek van dit hoofdstel (te veel druk op de kaken).

ik had dat ook en rijd nu met een meroth. die bevalt mij super. misschien kun je daar eens naar kijken? druk is gelijk weg als je los laat omdat er een veer in zit als het ware...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:50

ikenindi schreef:
Sodeletuut schreef:
r ik zoek nog naar het goede hoofdstel, want mijn paard word gek van dit hoofdstel (te veel druk op de kaken).

ik had dat ook en rijd nu met een meroth. die bevalt mij super. misschien kun je daar eens naar kijken? druk is gelijk weg als je los laat omdat er een veer in zit als het ware...

En dat zoek ik dus! Dat de druk weg is als jij de druk van de teugels haalt! Want bij mijn hoofdstel blijft er druk op dr hooft, ook als ik loslaat, en dat zorgt voor irritatie.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:50

Het liefste zou ik met een touwhalster rijden, maar daar zijn wij nog niet ervaren genoeg voor helaas.

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:53

55 euro is de NIEUWprijs Knipoog De vrouw waarbij ik dit hoofdstel heb gekocht, handelt in die dingen. Dat driehoekje zit daar denk ik om de drukverdeling te bepalen.. en om t hoofdstel wat steviger te maken denk ik (maar pin me er niet op vast!)

Ps: bij dit hoofdstel geldt ook: als jij geen druk uitoefent, dan doet het hoofdstel dat ook niet... Vergelijk het simpel gezien met een simpel stalhalster met teugels..
Laatst bijgewerkt door CaWa op 28-10-08 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:54

Oh okee, dat is echt niet duur Haha!

En ikenindi: Als ik zoek op meroth krijg ik een of ander lederen bit ofzo? Verward

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 21:54

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:59

je hebt een bit die er in kan van leer, maar het hoofdstel zelf is bitloos Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:15

http://i266.photobucket.com/albums/ii25 ... 1225228124

is echt bitloos:
Afbeelding

dat hoekige wat je ziet is t deel dat op de neus zit. dat is hard (met zacht schuim er onder), en veert daardoor gelijk terug naar deze vorm als er geen druk op staat:
Afbeelding

(foto is gemaakt voor leverancier omdat er scheurtjes in het leer kwamen, dus voor ander doel gemaakt, maar zo kun je t wel redelijk duidelijk zien Knipoog )

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:18

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:28

Haha ikenindi, die was naar mij bedoeld..

En jaaaaaa dat is m Haha! Goed gevonden!

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:53

Mijn paardje heeft ook een beetje dit probleem. Ik heb hem vanaf juni. Hij is erg scheef. Rechtsom is zijn moeilijke kant.
Ik heb eerst een osteopaat laten komen. Die heeft een aantal blokkades verholpen.
Daarna heb ik lessen genomen. Ik ben begonnen met grondwerk en dubbele lijnen. Ook bitloos trouwens met dually halter.
Door het longeren met de dubbele lijnen is er een enorme vooruitgang gekomen in zijn ruggebruik. Hij ontspant veel beter en heeft ook duidelijk plezier in het werk. Mooie hiervan is dat je het paard niet alleen maar rondjes hoeft te laten lopen, maar ook slangevoltes kunt maken, rechte lijnen. Je kunt slalommen om pionnen heen. Voorwaarts, halthouden en achterwaarts doen.
Balkjes lopen aan de lijnen is ook heel goed mogelijk. Voordeel met de dubbele lijnen is ook dat je geen hulpteugels hoeft te gebruiken. Ben ik zowiezo ook niet een voorstander van, want je paard leert er niet echt van op eigen benen te lopen en wordt min of meer in een houding gedwongen. Dus probeer het eerst zonder.

Wat ook wel een leuke en goede oefening is om het paard meer bewust te laten worden van de achterhand is een paar balken neerleggen. Daar eerst voorwaarts overheen stappen en na elke pas even laten halthouden, vervolgens je paard achteruit zetten en hem dus terug eroverheen laten stappen. Wel voorzichtig. Geef haar de tijd om te zoeken waar ze haar benen moet plaatsen. Je kunt ook 4 balken in een L vorm leggen en haar ertussendoor laten lopen, voooruit en achteruit.

Ik zou gewoon eerst lekker veel aan de hand en op de grond trainen, en als je ziet dat ze sterker wordt, dan het rijden meer oppakken. Zelf doe ik momenteel 1 tot 3 keer per week grondwerk, waarvan minimaal 1 keer dubbele lijnen en rijden 1 of 2 keer en dan voornamelijk buiten. Goed voorwaarts en veel tempowisselingen.

Het komt wel goed, maar het kost tijd. Neem die tijd en blijf ook de vooruitgang zien! Concentreer je op het positieve. Is beter voor jou en je paard! Heel veel succes meid. OK dan!

CaWa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:08

diphranil schreef:
Wat ook wel een leuke en goede oefening is om het paard meer bewust te laten worden van de achterhand is een paar balken neerleggen. Daar eerst voorwaarts overheen stappen en na elke pas even laten halthouden, vervolgens je paard achteruit zetten en hem dus terug eroverheen laten stappen. Wel voorzichtig. Geef haar de tijd om te zoeken waar ze haar benen moet plaatsen. Je kunt ook 4 balken in een L vorm leggen en haar ertussendoor laten lopen, voooruit en achteruit.

Is inderdaad een hele goede oefening! Wil je dat je paardje extra bewust wordt van haar benen, strijk dan met een zweepje langs haar (onder)benen tijdens deze oefening (voordat ze haar benen op moet tillen). Hierdoor heeft ze een beter idee waar haar benen zitten.

Succes!