Les geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Re: Les geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 19:51

Leg me dit dan uit,

komt waarschijnlijk omdat ik behoorlijk wat ellende heb zien komen van dit soort dingen...........

wat bedoel je daar percies mee?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:54

ik heb 15 jaar paarden gecorrigeerd......... en dat is geen leuk werk............ echt niet!

meeste paarden waren verpest door ruiters en slechte instructeurs...........

een ding kan ik je wel vertellen en dat is dat ik er niet vrolijk van werd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:54

Maar KiWiKO ik begrijp heel goed wat je bedoeld. Misschien moet het niet in deze bewoording worden gezegd, je moet er voor zorgen dat het niet gebeurd en ik denk dat TS dat dus niet op tijd kan aangeven in haar les. Dat maakt lesgeven ook zo moeilijk..het inspelen op de situatie van het moment en daar direkt een oplossing voor bieden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:57

Dat is ook het moeilijke van lesgeven Lachen soms dan brul ik er dingen uit waarvan ik achteraf denk....... OEPS Kimmetje, had ook anders gekund Lachen

maar op DAT moment zo belangrijk, en dan komt het uit mijn tenen als het ware........ moet je niet over na hoeven denken

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:57

je hoeft zelf geen z ruiter te zijn om les te kunnen geven
wel denk ik dat je een beetje voorzichtig moet zijn in Gewoon lesgeven en iemand niet de verkeerde dingen aanleert die later moeilijk af te leren zijn.
Als de moeder die les geeft erbij is en jou ook tips geeft hebben jullie in ieder geval veel lol met elkaar en de paarden

inderdaad pionnen en balkjes zijn leuke oefeningen
als het verder echt niet lukt kun je er misschien een andere instructrice bij halen en daar samen eenboel van leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:01

Pardon, Nicoleboogie? Nee, je hoeft geen Z ruiter te zijn maar een instructeursopleiding is wel aan te bevelen!
Wat bedoel je met voorzichtig zijn? En wat voor toegevoegde waarde heeft een moeder die zelf slechts assisteert met beginnertjeslesjes?
Ik geef zelf geen paardrijles en zal dit ook nooit gaan doen, omdat ik mezelf er niet goed genoeg voor vind en er geen papieren voor heb. Wel heb ik door de jaren heen menig paard gecorrigeerd wat totaal verkl**t was door verkeerd rijden en verkeerde instructie, net als Kiwiko dus.
En ik denk dat als de wildgroei van lesgevers enigszins zou stoppen, er niet half zoveel totaal verreden paarden en ponies zouden rondlopen!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:10

tuurlijk zeg je wel eens verkeerde dingen, heb ik vorrige les ook gedaan maar toen dacht ik er over na en denk ik nee dat moet zo, en dan vraag ik nog even hoe ze dat moet doen en als ze het op de verkeerde manier doet (dus wat ik de eerste keer zij) probeer ik het weer te verbeteren en zeg ik ook sorry dat was mijn schuld, maar iedereen maakt fouten je kan toch niet alles super zeggen? en ik leer het meisje geen verkeerde dingen aan, ik heb jaren les gehad (toevallig van wel een z ruiter) die woonde vlakbij ons en heeft mij les gegeven, ik heb daar veel van geleerd, en heb er ook veel van opgestoken (qua lesgeven bedoel ik dan ook). en we kunnen eindeloos discuseren over of ik het wel of niet kan, er zijn veel mensen in me buurt waar ik dingen aan kan vragen als ik iets niet weet, maar ik heb echt wel de kennis om een meisje op mijn pony de kleine kneepjes van het paardrijden aan te leren, ik ben namelijk nog helemaal niet bezig met dressuur dingen enzo gewoon met de simpele dingen en vooral dingen om de lol er in te houden, en dat was ook de aanleiding om dit topic te openen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:11

de lol hou je erin als er vooruitgang in zit.......... hoef je geen gekkigheid voor uit te halen..........

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:11

wat voor gekkigheid haal ik uit? en de verbetering zit erin, dat zie ik zelf en die moeder zegt het ook, je merkt echt dat ze vooruit gaat op een goede positieve manier. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:12

balkjes en dat soort dingen........... kind moet gewoon netjes leren rijden, en als het kind netjes rijd gaat het hele spul vooruit.......... en als het spul vooruit gaat heeft het kind lol Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:14

De neusriem van de Shet in je profiel verkeerd omdoen bijvoorbeeld. Een klein voorbeeld van gekkigheid?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:14

bedoel je met de balkjes dat dat gekkigheid is of? oo en die neusriem was toen ik mijn pony net had Bloos nog nooit zo een neusriem gehad namelijk.

@ suleilitha, als je niks nuttigs hebt op te merken over dingen waarover dit topic hoort te gaan reageer dan niet Knipoog

oja, en het kind gaat vooruit en dat merk ik want ze heeft lol, maar het is toch geen misdaad om wat meer te doen dan serieus rijden? je kan toch ook lol met je knol hebben wat toch ook zin heeft?
Laatst bijgewerkt door xmarliez op 20-10-08 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:17

Balkjes is ook gekkigheid, dat vind ik ook. Bovendien hoort iemand die les geeft te weten, hoe je een africhtingsneusriem op de juiste manier aanbrengt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:19

suleilitha schreef:
Balkjes is ook gekkigheid, dat vind ik ook. Bovendien hoort iemand die les geeft te weten, hoe je een africhtingsneusriem op de juiste manier aanbrengt.

dat is jou mening, ik heb nooit zulke neusriemen en toevallig bij me shetje erbij gekregen en ga mij niet oordelen om hoe ik in hemelsnaam een neusriem om doe Slapen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:19

Probleem TS is...dat alles wat je verkeerd aanleerd heel moeilijk is om weer af te leren! De basis is zo verschrikkelijk belangrijk dat wil je echt niet weten! En ik heb zelf geen opleiding gedaan wat betreft lesgeven, maar ik heb wel al vele jaren ervaring in omgaan met paarden. Weet hoe een paard in elkaar zit, zie hoe een paard loopt en ontspant en hoe een paard zich voelt onder een ruiter. Denk dat dat veel en dan ook veel meer waard is dan welke ORUN of deurne opleiding dan ook! BIJ all die opleidingen leren de curcisten niet te kijken naar het paard, maar naar de ruiter en dat vind ik persoonlijk een zeer kwalijke zaak!!!
Paard staat bij mij nog steeds voorop en ik denk dat dat eigenlijk bij elke lesgeven zo zou moeten zijn. Jammer genoeg is de waarheid anders en moet de ruiter lekker rijden en komt het paard op n.r 2!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:20

weet je toen ik nog verenigingslessen gaf gingen we tikkertje spelen........... dat was lol met je knol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:21

Jij geeft les zeg je, en ik vind dat een lesgever behoort te weten hoe het harnachement behoort te zitten. Zo niet, dan leren je leerlingen het ook fout aan. Je kunt nu wel met een weerwoord komen maar materiaalkennis is toch wel iets wat een lesgever voor elkaar hoort te hebben.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:23

En stiekem door de boomgaard crossen Haha!

Diploma is slechts een bewijsje van goed werk, voor de rest ervaring, en heleboel jaren aan ervaring. Overigens hebben wij op cursus wel degelijk naar het paard gekeken.

xmarliez schreef:
.......maar ik heb echt wel de kennis om een meisje op mijn pony de kleine kneepjes van het paardrijden aan te leren,

Potjandrie... ik beheers de kleine kneepjes absoluut nog niet, kan je mij niet eens komen helpen Knipoog

Juist door je posts in dit topic roep je de reacties op, bescheidenheid siert de mens zullen we maar zeggen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:26

En ik heb al bijna mijn hele leven lang tussen de peerden gezeten, vind mezelf nog lang niet goed genoeg om les te geven en bovendien, ook ik moet zelf nog elke keer bijleren!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:28

het is een constant leerproces............ echt Lachen

van elke les die ik geef leer ik, van elk paard dat ik rij leer ik, van elk paard dat ik zie leer ik, van elke les die ik zie leer ik.......van elke dag op bokt leer ik.......

Je bent nooit uitgeleerd, en er is niemand in de hele wereld die de wijsheid in pacht heeft

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:28

Potverdorrie we gaan offtopic...maar scheur ritjes met de pony's??? Zonder zadel naar het strand en daar rengalop??

Breek me de bek niet open...maar wel met ruiters die heel goed konden blijven zitten onder alle omstandigheden!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:29

Mijn pony staat op 1, dit draait namelijk om mijn pony, ik kan niet meer op haar rijden omdat ik te groot ben, en een meisje (waarbij de basis er duidelijk al heeeel goed inzit) wilde mijn pony rijden, ik kijk erg goed hoe mijn pony zich er bij voelt, de klik was er gelijk en Killy loopt lekker ontspannen en met de oren naar voren het doet me goed om te zien hoeveel plezier Killy hierin heeft, daarna is de ruiter natuurlijk erg belangrijk en ik wil haar wat dingen bijleren die ik ook altijd geleerd heb en ik doe het gewoon rustig, en ik vind het gewoon belangrijk dat de ruiter een word met de pony zodat het rijden beter gaat, als ze het vol met plezier doet merk je dat, en dat merk ik iig wel ze doet het echt met plezier Lachen maar af en toe lekker wendingen oefenen tussen balkjes door is in mijn ogen geen misdaad. Ik denk dat we hier beter mee op kunnen houden, ieder zijn mening. ik zie iig wel dat Mijn pony er plezier in heeft en echt wil werken voor het meisje, en dat het meisje echt wil werken voor mijn pony en er onwijs veel plezier in heeft. daar heb ik jullie commentaar (dat ik niet kan les geven) niet bij nodig, ik weet waar ik het over heb en ik weet wat ik doe.

bedankt voor de rest van de leuke goede tips, maar dit was mijn laatste berichje in dit topic.

Je bent nooit uitgeleerd, en er is niemand in de hele wereld die de wijsheid in pacht heeft daar heb je helemaal gelijk in Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:30

aerdenhout1 schreef:
Potverdorrie we gaan offtopic...maar scheur ritjes met de pony's??? Zonder zadel naar het strand en daar rengalop??

Breek me de bek niet open...maar wel met ruiters die heel goed konden blijven zitten onder alle omstandigheden!

dabedoelik handig worden Lachen zitten kunnen......... das toch zo belangrijk Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:31

TS, Je lokte de meningen anders wel zelf uit.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:31

xmarliez schreef:
Je bent nooit uitgeleerd, en er is niemand in de hele wereld die de wijsheid in pacht heeft daar heb je helemaal gelijk in Lachen

Doe er je voordeel mee Lachen