Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Re: Wat doe je als je paard ècht niet meer stopt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:30

gelijk een one-rein stop als hij zou beginnen met rennen. Maar ik denk dat als ze er echt van tussen gaan dat een beetje hooo zegggen daarboven niet echt meer werkt. Een paard dat in pure paniek ervantussen gaat, is bijna alleen te stoppen door in de bosjes probereen te sturen of een one rein stop ofzo. Ik vind het gewoon te gevaarlijk om als ze beginnen te rennen ze door te laten rennen. je laat zien dat jij dus niet de baas bent, en als ze blijven rennen kunnen sommige paarden ook gek worden. Dan kan je ze gewoon echt niet meer stoppen. een paard bij ons op de manege is een aantal jaren terug ervan tussen gegaan in het bos, en was niet meer te stoppen. Dan kan je gewoon niks meer doen. Dat paard is daaarna ook zonder ruiter nog even een paar dorpen verder gerend, kon gelijk daaran afgemaakt worden, had zichzelf helemaal opgerent.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:56

Gelukkig heb ik met mijn eigen paarden iets dergelijks nooit meegemaakt.
Die reageren tot nu toe super op stemhulpen.

Vroeger ben ik wel een keer met een engels volbloed aan de kletter geweest.
Het paard had een jaar training op de renbaan gehad in Engeland en werd afgekeurd op 1 van haar ogen.
Tijdens een buitenrit werd ik ingehaald door een niet bekende ruiter in draf die net gepasseerd, al weer in galop aansprong.
Mijn paard dacht schijnbaar, yes, racen en wilde er achteraan.
Ik ben gaan zigzaggen om het tempo er uit te krijgen, dat lukte in eerste instantie een beetje maar vervolgens brak ze dwars door de teugels heen. Het ging snoeihard maar door toch te proberen te blijven zigzaggen ging de grootste snelheid er een beetje uit, echter ik kreeg haar niet terug in draf.
Toen ik vlak achter de andere ruiter zat heb ik geroepen dat ze moest stoppen.
Dat deed ze gelukkig gelijk en zette haar paard dwars over het zandpad.
Zodoende kreeg ik de mijne nog net voor een drukke doorgaande weg weer onder controle.

Het ging in elk geval toen verschrikkelijk hard en ik vrees dat als je met zo'n vaart een one reinstop doet, je falikant met paard en al over de kop kunt gaan.
Je ziet toch ook in films wel eens dat het gebruikt wordt om een paard onderuit te laten gaan ?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:15

suleilitha schreef:
Romytjuuh schreef:
Hem laten gaan werkt bij mijn bijrijdpaard echt niet, die rent gerust door tot dat die er dood bij neervalt!

Echt niet, zodra de aanleuning weg is, stopt hij wel. Je moet het alleen zelf even aandurven.

Dan ken jij mijn bijrijdpaard niet, die stopt echt niet voordat die thuis is Knipoog Huilen van het lachen

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:19

sommige paarden stoppen niet!
Paard van een kennis van ons is van arnhem tot aan ede doorgerend. Was zo erg vermagerd van het rennen. Paard was gestopt door allemaal politiewagens, maar uit zichzelf had dat paard zich letterlijk doordgerend. Paard was daarna ook ingeslapen. Verdrietig

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:19

Mijne kent dezelfde kuren, hem in een rondje zetten werk perfect Haha!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:21

btw van arnhem naar ede is 25 km, en dat 8 km over de snelweg

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:22

denk ook dat als ze beginnen met rennen de one rein stop, op een volte zetten gewoon het beste is Haha!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:22

En je kan je desnoods nog laten vallen ook, probeer goed neer te komen op je voeten haha, als er voor je een gevaarlijke situatie kan voordoen bijv door een weg. Is echt het allerlaatste middel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:26

Ja, daarmee redt je je eigen vege lijf, maar wat er dan met je paard gebeurd is wel erg onzeker, Hannanas.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 19:31

suleilitha schreef:
Ja, daarmee redt je je eigen vege lijf, maar wat er dan met je paard gebeurd is wel erg onzeker, Hannanas.

Ja kiezen of delen.
Vandaar ook: echt laatste redmiddel als er echt iets gevaarlijks op het program staat.

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:39

Zeker niet gaan trekken. Ik zou hem gewoon laten gaan en met m'n stem proberen te kalmeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:15

lindake schreef:
Nu veralgemeen je...

Citaat:
Elk paard die bang is of schrikt niet meer te houden zijn.

Ik ken veel paarden die dan nog wel te houden zijn...
Dat is een kwestie van: ruiter moet vertrouwen en leiderschap uitstralen en rijtechnisch moet ook alles voor elkaar zijn. Dus misschien hier aan werken?

Uiteraard kan het gebeuren dat het paard 'echt' weg is. In dit geval kan je weinig doen... enkel er op blijven zitten en proberen het dier op een volte te krijgen en het zo te stoppen...

ik vind jou wel een beetje kort door de bocht hoor...

Ieder paard kan wel eens op hol slaan.. Zie mijn luie dikke fries er bv. ook wel voor aan, om ineens heel hard weg te rennen voor fires-opetende paddestoelen ofzo Haha! Opzich geen ramp, maar wel als de sloot steeds dichterbij komt ofzo.. Kan altijd gebeuren, en is toch wel fijn als je weet hoe je dan moet handelen...

Vind die one-reinstop ofzo trouwens niet zo vriendelijk klinken.. Als het moet dan moet het, maar om nou in de bak te oefenen hoe je ee paard moet omtrekken Tong uitsteken? Of snap ik nu iets verkeerd..

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:17

dat ken ik Haha! daar heb ik ook heeel vaak last van ik probeer meestal een beetje te slingeren stem gebruiken en als het echt heel erg wordt aan een teugel gaan hangen...
succes Clown

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:23

P_A_R_Love schreef:
Wat ik weleens heb gehoord is dat je dan de neus gaten heel even dicht moet drukken ofzo
Was op Animalplanet dacht ik
Maar ik probeer haar altijd gewoon te kalmeren zelf rustig blijven

Hoe kom je dan bij de neusgaten als het paard in rengalop zit vraag ik me af..? Clown

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:27

Zoezi schreef:
Mijne kent dezelfde kuren, hem in een rondje zetten werk perfect Haha!

Maar wat als je daar de ruimte niet voor heb?
even een vb mijn haf gaat er nooit vandoor, schud meestal een keer als hij schrikt tot vorige week toen kwam er een vrachtwagen van achter (is hij niet bang van ). Vrachtwagen reed op de weg ik op het fietspad tussen de weg en de sloot.
Die meneer dacht vriendelijk te zijn door af te remmen waarmee je dat fijne sis geluid krijgt, hier schrok hij dus wel van aangezien dit achter hem gebeurde en voor het eerst ging hij er ook in volle galop vandoor (wist niet eens dat meneer zo hard kon) Clown En daarbij gooide hij ook fijn zijn tong over het bit.
Ik kon geen kant op en alleen maar rechtdoor, ben maar diep gaan zitten en gelukkig werd hij snel weer rustig, maar wat te doen als dat niet het geval is?

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:41

ik probeer atyd een volte te rijden .. en als dat niet lukt haar ergens in tussen de struiken klem te zetten Lachen ik weet het niet de beste oplossing , maar alles beter dan als een gek de wegop rennen en overreden worden toch ?
x

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:45

Ik vond de keuze --> weg met auto's waar ze 80 rijden of een sloot van 3 meter diep <-- nou ook niet echt makkelijk, maar gelukkig kreeg ik hem met mijn zit terug Haha!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 18:57

Gelukkig is mijn paardje meestal wel te houden als ze er vandoor gaat (beter dan in gallop buiten en dat doe ik alleen op stukken waar ik genoeg afrempad heb.) dan is diep zitten en teugels genoeg. Soms een kalmerend of boos(heb nogal aansteller Clown ) genoeg.
Mocht mijn paard onstopbaar worden door normaal terugrijden rijd ik een volte in. Remt over het algemeen genoeg af om weer grip op je paard (en jezelf) te krijgen.

XbeaubienneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:24

Die van mij deed dat ook altijd!

hij pakt waarschijnlijk het bit vast en heb je niets meer te zeggen.
Ik heb toen zijn zwakte punt gepakt door als er ergens een sloot is in een keer bij het bit te pakken en naar de sloot toe sturen.. hijs namelijk bang voor water dus toen stopte hij wel Haha! en daarna een harde klap op de oren geven dat het niet normaal is en dan rustig door rijden alsof er niets is gebeuren.. wel even rustig maken.

En als hij nou niet bang voor water is of er is geen sloot, dan kun je hem altijd plotseling omtrekken, dan laten ze het bit wel los en dan heb en meer te zeggen Tong uitsteken hoop dat je hier wat aan hebt.

berbertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:59

Als er echt geen rem meer op zit en ik bijvoorbeeld een weg nader, zou ik een gigantische ruk in zn bek geven. Maar alleen als het gevaarlijk wordt, anders zou ik hem gewoon laten uitrennen ieder paard stopt vanzelf wel een keer!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:38

P_A_R_Love schreef:
Wat ik weleens heb gehoord is dat je dan de neus gaten heel even dicht moet drukken ofzo

Lijkt me vrij logisch dat hij dan gaat flippen omdat ie geen lucht meer krijgt Huilen van het lachen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:42

P_A_R_Love schreef:

Nou als mijn paard er tussen uit naait ga ik echt niet over zijn nek hangen om de neus gaten dicht te duwen.

Als ik haar echt niet meer kan houden en het wordt gevaarlijk trek ik haar om.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:50

Wanneer het mij ooit nog eens gebeurt dan zal ik proberen het hoofdstelriempje naast het hoofd vast te pakken en haar hoofd zijwaarts naar mij toetrekken, want daardoor kwam eerder eindelijk een einde aan de wildemansrit

anita26

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:16

ja gewoon rustig blijven.
Als ze echt gaan dan gaan ze. Maar wel altijd je eigen veiligheid voorop stellen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:27

als het paard echt de kolder in zijn bol krijgt (nog nooit meegemaakt) en je hem niet terug krijgt op je zit/stem e.d. en het gevaarlijk wordt voor paard en ruiter ga ik voor een teugel. Oftwel ik trek hem aan een teugel om om het een beetje cru te zeggen. Paard heeft dan geen balans op twee teugels en kan dan ook niet door het bit heen lopen. Heb dit nog nooit hoeven doen ben ben daar ook heel blij mee. Maar als het echt gevaarlijk wordt zijn je opties vaak ook op. Knipoog