Wat als je paard ervandoor gaat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Re: Wat als je paard ervandoor gaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:06

Sodeletuut schreef:
Ik ben zelf ook niet zo;n fan van hulpteugels, ik wil het liever zonder oplossen, en als ik nou ten einde raad ben zou ik daar misschien aan gaan denken..

Een martingaal werkt alleen in als je paard zijn hoofd in de lucht gooit, daardoor verlies je het contact met zijn mond niet. Anders voelt hij er helemaal niks van. Ik zou er een gebruiken bij buitenritten, voor de veiligheid. Heb je hem niet nodig, des te beter Lachen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 06:35

is per paard verschillend; mijn paard doet exact hetzelfde als hij op de kletter gaat; hoofd helemaal omhoog(net een giraffe), nek en rug zet hij vast en contact met de teugels is niet meer mogelijk; een martingaal bij mijn paard had totaal geen nut en daarbrak hij als het ware gewoon doorheen
als ik ga buitenrijden doe ik dit met een slof; puur om te voorkomen dat het hoofd zover omhoog kan dat ik de controle kwijtraak
maar laat de ts eerst maar eens oefenen in de weide/bak
haar paard gaat alleen racen buiten als er een ander paard bij is maar in de bak is het uit verzet

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 07:05

Hmm, ik lees bij jullie dat jullie paard dit doen omdat ze bang zijn ofzo, maar mijn paard absoluut niet. Dit is geen vluchtgedrag, want als ze ergens bang voor is gaat ze alleen dribbelen. Maar ze doet het rennen puur omdat ze het leuk vind..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:13

Zitten gaan, Diep in ademen rustig weer uit ademen en dan de one rein stop

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:42

het is mij ook vaak overokomen, ik heb een ander bit gepakt en dat hielp, hij kon zijn bit niet meer tussen zijn tanden pakken, ik weet natuurlijk niet of jouw paard dat ook doet, nu probeer ik weer met mijn oude bit, en hij rent niet eer weg!

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:49

wat ik nu ga zeggen gaan veel mensen onzin vinden waarschijnlijk. maar een paard is een vluchtdier, als hij/zij ervandoor gaat heeft het normaal gesprokken een reden. ik heb dit zelf nog neit uitgeprobeerd om dat i ker gelukkig nog nooit last van heb gehad, maar heb wel gezien dat het werkt. als je paard ervan door gaat even laten rennen, waarschijnlijk is hij/zij ergens van geschrokken en probeerd er dus van weg te vluchten, als je hem even laat gaan is voor zijn gevoel het gevaar weg en is er dus ook niks meer aan de hand. klinkt mischien niet logisch of dom om te doen, maar heb het bij verschillende mensen gezien dat het echt werkt. succes met je paardje Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:43

Oh ja, ik rijdt bitloos Haha!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:36

Kei hard gillen en aan de teugels trekken Clown

Nee, grapje. Handen laag houden en druk erop. Achterover zitten en probeer met je stem terug te nemen en te kalmeren..
Niet veel paarden slaan gelukkig écht op hol. De meeste trekken gewoon flink een sprintje.

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:15

Ik vind dit ook wel een boeiende, mijn pony heeft dit ook meerdere keren gedaan. Op een recht stuk, en hij is jong, mijn grootste angs is dat hij valt, omdat hij nog niet stabiel genoeg is, en als hij zo aan de kletter gaat zijn benen alle kanten uit lijken te zwaaien, en ik dus echt niets meer kan doen, tot er iemand voor springt.... Om trekken durf ik niet, bang dat hij valt. Hij deed het ook vanuit draf, keihard bokken, en dan vanuit het bokken keihard weg. Of ik nou zit, rem, bijdrijf en dan rem, kalmerend praat, rustig hooooo zeg of kwaad wordt, op iedere prikkel die ik geef versnelde hij alleen maar nog verder.... terwijl ik hem wekenlang gewoon gegaloppeerd heb daar, rustig stabiel, netjes wanneer ik het zei starten en stoppen... geen idee waarom er ineens kortsluiting was. Iemand een tip om hier mee om te gaan??? Haha!

Vind het jammer nl. lekker rechtuit galopperen zou juist goed voor hem zijn, maar ik doe het dus echt voorlopig niet meer....

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:25

xxxNaatjuhxx schreef:
wat ik nu ga zeggen gaan veel mensen onzin vinden waarschijnlijk. maar een paard is een vluchtdier, als hij/zij ervandoor gaat heeft het normaal gesprokken een reden. ik heb dit zelf nog neit uitgeprobeerd om dat i ker gelukkig nog nooit last van heb gehad, maar heb wel gezien dat het werkt. als je paard ervan door gaat even laten rennen, waarschijnlijk is hij/zij ergens van geschrokken en probeerd er dus van weg te vluchten, als je hem even laat gaan is voor zijn gevoel het gevaar weg en is er dus ook niks meer aan de hand. klinkt mischien niet logisch of dom om te doen, maar heb het bij verschillende mensen gezien dat het echt werkt. succes met je paardje Lachen

maar in dit topic gaat het niet om paarden die op hol gaan door angst maar paarden die op hol gaan door verzet

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:27

xIrlijn schreef:
Kei hard gillen en aan de teugels trekken Clown

Nee, grapje. Handen laag houden en druk erop. Achterover zitten en probeer met je stem terug te nemen en te kalmeren..
Niet veel paarden slaan gelukkig écht op hol. De meeste trekken gewoon flink een sprintje.

nee, nee, juist geen druk op de teugels en absoluut niet achterover zitten!!!!!
op deze manier gaat het paard juist nog harder
door het achteroverzitten drijf je het paard onbewust met je bekken en houding naar voren en een paard op hol kan geen druk op de teugel hebben en zal daardoor nog meer in paniek raken
paard proberen om te trekken of stil te trekken en daarna goed aanpakken door flink aan aan het werk te zetten

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:04

tamaramt schreef:
xxxNaatjuhxx schreef:

maar in dit topic gaat het niet om paarden die op hol gaan door angst maar paarden die op hol gaan door verzet

ja i nkow, kwam er alleen een beetj laat achter Bloos soooowrry Bloos

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 05:44

tamaramt schreef:
een paard op hol kan geen druk op de teugel hebben en zal daardoor nog meer in paniek raken
paard proberen om te trekken of stil te trekken en daarna goed aanpakken door flink aan aan het werk te zetten

Hoe wil je dan zonder druk op je teugel proberen hem stil te trekken??? Want dat is exact wat je doet als je hem stil trekt..... Verward

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 13:12

Mijn paard had een periode dat ie ook in de vluchtstand liep, en ik kon er echt weinig mee. Vond het zelf ook doodeng Nagelbijten / Gniffelen Ik was ook niet de meest dominante ruiter zachtsgezegd Clown Dus kwam ze met het volgende aan, omdat ik er toen ook echt knoerdhard af ben gedonderd...

Maar als ie echt knoeperdhard aan de haal gaat weet ik niet of je wel contact krijgt, als het geen paniek is.

Als hij nu weg schiet, geef ik een keer een aardige ophouding, en dan gelijk ontspannen en belonen als hij terugkomt. Hij weet nu precies, als hij schrikt of wegschiet is het inmiddels zo dat hij binnen 1 meter weer normaal doet. Hoef ik niet eens wat voor te doen. Hij schoot dan wel echt van stap naar galop of zo.

Een vriendin van mij lost het anders op, zij maakt een volte op een plek waar hij het niet verwacht.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:11

Paard heeft meestal wel zijn "redenen" om er van door te vliegen, ookal is dit voor ons niet te begrijpen of erg onlogisch. Maarja. Ik (en velen met mij) straffen het paard niet voor dit gedrag. Het hoord er bij, risico van het vak zeg maar. alleen is het niet een leuke ervaring (spreekt uit ervaring)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:12

_Judje_ schreef:
tamaramt schreef:
een paard op hol kan geen druk op de teugel hebben en zal daardoor nog meer in paniek raken

Hoe wil je dan zonder druk op je teugel proberen hem stil te trekken??? Want dat is exact wat je doet als je hem stil trekt..... Verward

ik bedoel omtrekken of stil trekken door tegen de bakrand of iets dergelijks te trekken zodat hij stopt

dus niet doelloos aan de teugels trekken (dus doelloos druk op de teugels Knipoog)

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:17

Cynthiaaapje schreef:
Paard heeft meestal wel zijn "redenen" om er van door te vliegen, ookal is dit voor ons niet te begrijpen of erg onlogisch. Maarja. Ik (en velen met mij) straffen het paard niet voor dit gedrag. Het hoord er bij, risico van het vak zeg maar. alleen is het niet een leuke ervaring (spreekt uit ervaring)

als een paard als reden verzet heeft dan is dit geen goede reden
en als jij je paard hiervoor niet straft hoop ik niet dat je paard ooit dergelijke kunstjes bij je gaat flikken want ik kan je garanderen dat als jij niks doet(dus niet straft) dat je binnen no time je paard van de hand moet doen omdat je geen controle meer hebt en geen respect van je paard en je hierdoor in levensgevaarlijke situaties terechtkomt
en dat jij je paard hiervoor niet straft wil niet zeggen dat anderen dat ook niet doen
iedereen pakt het paard alleen op zijn eigen manier aan
ik heb ruim 22 jaar ervaring met voornamelijk jonge en zeer moeilijke (soms zelfs gevaarlijke/onbetrouwbare) paarden en ik heb nog nooi meegemaakt dat iemand zegt dat het het risico van het vak is en dat je niet moet straffen

dit is jouw mening en daar heb ik respect voor maar aan dit soort dingen heeft de ts niets want dit is niet de normale gang van paardrijden

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:17

de eerste keer dat ze dat gefikt had kreeg ze een ander bit voor buiten. kon haar ook nite zo maar stoppen en dat vind ik buiten wel een vereiste. kan haar nu met mijn stem tot stoppen zetten maar het bit blijft erin. je weet maar nooit

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:19

tamaramt schreef:
_Judje_ schreef:

ik bedoel omtrekken of stil trekken door tegen de bakrand of iets dergelijks te trekken zodat hij stopt

dus niet doelloos aan de teugels trekken (dus doelloos druk op de teugels Knipoog)

Ok, maar mijn paard doet het bv buiten op rechte stukken... Als ik hem dan omtrek liggen we in de sloot of breekt hij zijn benen (en ik mijn nek...) Maar iets van rem geef ik toch wel...

_Judje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:24

Cynthiaaapje schreef:

Ook als het paard zijn redenen heeft, als er dergelijke dingen gebeuren (echt gaan rennen of omdraaien op de weg, op de weg staan), gevaarlijke dingen, geef ik hem wel degelijk op zijn lazer. Hij moet toch weten dat bang of niet bang, vervelend of niet vervelend, last van iets of geen last van iets, zo'n reactie niet toegestaan is. Voor de rest ben ik ook gewoon heel eerlijk tegen mijn paard, als ik merk dat hij ergens echt geen zin in heeft, ga ik het hem niet moeilijker maken dan het is, ik heb ook wel is geen zin, toch? Maar de manier waarop hij zich uit kan wel degelijk gecorrigeerd worden. Maar tuurlijk moet je je paard niet keihard gaan slaan ofzo. Met mijn paard, laatste keer dat hij ging rennen, ben ik daarna omgekeerd, en een klein stukje terug gestapt. Hij was nog dribbelig, maar net zo vaak heen en weer gegaan (nogmaals een klein stukje, niet het hele pad) tot hij rustig liep. En toen beloond, dan weet hij ook wat dan wel de bedoeling is! En dan kan je hem ook rustig naar stal brengen, want het einde was braaf. Maar na het rennen heb ik wel echt een behoorlijk grote muil open getrokken hoor, dat moettie gewoon niet doen, kan me niet schelen waarom.

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:42

Op de manege waar mijn dochter rijdt was ook een pony die dit vaak deed. Ik heb wat keren aan de rand vd bak gestaan met trillend lijf als tie er weer eens van door ging en ik aan mijn dochter zag dat ze de controle kwijt was. Deze pony ging dan recht op de bakrand af en stond echt op het allerlaatste moment stokstijf stil. Ik geloof niet dat dit vlucht gedrag was. Het was een teken van verzet. Hij was op een plek waar hij niet wilde zijn. (Was aan de manege verkocht door mensen die het paardje altijd ontzettend hadden verwend.) Uiteindelijk is de pony verkocht omdat het gewoon te gevaarlijk werd.
Op de manege werd geleerd dat als dit gebeurde, kalm blijven en een volte laten draaien.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:26

Cynthiaaapje schreef:

Maar wat als na 1 of 2 keer beest door heeft dat jij toch niks doet en hij zo onder het werk uit komt?
Geloof me, dan is de lol er heel snel vanaf.

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:28

korte ophoudingen en diep zitten... bij het pard dat ik nog wle is rij is rust, en mijn zit heeel belangrijk... eiglkuk doe ik daarbij haast alles op mijn zit! doormiddel van diep zitten, lichter zitten, kantelen van huepen etc..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 21:06

Het gaat echt supergoed nu!
Ik rijd sinds kort bitloos en ze heeft het nog geen een keer weer gedaan! Haha!
Zo blij!