Ik wil naar links hij gaat naar rechts, paard luistert niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne_noyb

Re: Ik wil naar links hij gaat naar rechts, paard luistert niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:57

Hmm, ik ken suus wel een beetje, met "erop los meppen" bedoelt ze niet echt dat ze dat paard helemaal kapot slaat. Al twijfel ik er niet aan dat dit dier de nodige klappen en meppen al heeft moeten incasseren..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:59

Het gaat me niet eens om het meppen, maar als je pislink moet worden met paard rijden ben je niet goed bezig, Zodra je emoties de overhand krijgen, ben je niet meer goed aan het paard rijden en dan leg je het altijd af. Zelf rustig blijven, en ondertussen consequent hetzelfde vragen.

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:04

Al blijf ik er bij dat ik dit een walgelijke manier van met paarden omgaan vind, en dat ik er nog steeds op z'n minst verbaasd over ben dat je zo met je dier kan omgaan als je een opleiding paardenhouderij doet. Ik krijg in de lessen kennelijk wat anders mee dan jij.

Bv: Ik heb een paard (2,5 jaar, v. Citango) op stage, inderdaad ook geen enkel respect voor de zweep. Je kan 'm voor z'n ogen langs zwiepen, prikken, zachtjes tikken, hard tikken, hij kijkt niet op of om. Voor de duuvel niet bang.
Dan ga je 'm niet verrot slaan, maar dan zoek je een andere manier om hem voorwaarts te krijgen. In het geval van dit paard is dat stemhulpen, dan welliswaar zo hard dat alle andere paarden op stal ook spontaan beginnen te draven, maar hij doet het wel. Zonder slaan.

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:05

Ja, helemaal waar wat Lielle daar zegt.. Je paard wordt niet rustig als je zelf panisch schreeuwt dat hij rustig moet doen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:07

Overigens heb ik helemaal niets tegen een flinke tik met een zweep, maar wel goed overwogen, juist gedoseerd en precies getimed.

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:10

Hmm kweenie, ik hou er niet van om te rijden met zweep of sporen.. Ik ben toch van mening dat als je je paard zonder dat niet aankan, dat je niet kan rijden.
Nou is het wat anders als je vanaf een bepaald niveau dressuur sporen/zweep gaat gebruiken ter correctie of verscherping van je hulpen, mits je je been goed stil kan houden en weet hoe je die dingen moet gebruiken.

Ik weet bv prima hoe ik sporen moet gebruiken, maar ik draag ze simpelweg niet omdat ik weet dat ik m'n benen niet stil genoeg houd en dus m'n paard open snijd. En een zweep ben ik gewoon consequent tegen. Ik rijd altijd, overal zonder zweep. Wedstrijden, training, buitenrit, cross. Ik vertik het om m'n paard op zo'n manier te straffen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:21

Maar als je een zweep gebruikt om te straffen, gebruik je hem verkeerd. Een zweep is een hulp; op de schouder om die te begrenzen, achter je kuit om je kuithulp te versterken, met longeren als drijvende hulp. Net als dus een spoor, niets mis mee.

En je eerste zin "als je zonder dat je paard niet aankan" is gewoon raar. Het heeft niets met aankunnen te maken, maar met trainen. En een paard dat onvoldoende reageert op bv een beenhulp zul je toch op een andere manier duidelijk moeten maken, dat je niet voor niets drijft.

Ik rijd bij voorkeur met zweep, muv de dressuurwedstrijd (mag niet meer) en vrijwel altijd zonder sporen (muv dressuurwedstrijd weer, verplicht), maar dat hangt wel helemaal van het paard in kwestie af. Raimaer thuis altijd zonder sporen en niet altijd met zweep, Cobalt meestal met sporen en altijd met zweep. Verschillende karakters, verschillende aanpak.

Ik zou bv niet zo gecharmeerd zijn van schreeuwen tegen je paard, zodat hij gaat draven. Dan maar een gerichte tik, als je die echt goed plaatst, krijgt je ieder paard aan de gang, mits je verhouding op de grond ook al goed is.

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:38

Snap dat het overkomt als schreeuwen, maar het is niet zo dat ik in de eerste instantie al begin te blèren. Ik probeer het eerst met alleen stemhulp en klakken met m'n tong, ondersteund door een drijvende zwiep met de zweep. Wanneer dat niet helpt, doe ik dat nog eens, en raak hem zacht aan met de zweep. Dat helpt ook niet, dan geef ik hem een iets hardere tik en daar kijkt hij ook niet van op. Wanneer ik iets met hem meeloop, behoorlijk hard "DRRRRAF!" zeg, draaft hij aan en maakt hij harstikke mooi z'n rondjes.
Toegegeven: Ik ben geen held met longeren en die gerichte tik, komt altijd harder of zachter aan dan bedoeld. Krijg nu longeerles, o.a. van Lammert Haanstra, dus dat gaat nog helemaal goed komen!

En over die zweep, ja ik krijg vaker die reactie.
Ik denk er eigenlijk vrij krom over. Mensen die hoger niveau rijden, en een zweep gebruiken, die gebruiken hem naar mijn mening ook meestal goed. Inderdaad om te begrenzen of als extra hulp. Wat ik echter veel meer zie, zijn meisjes die zichzelf erg goed vinden kunnen rijden, maar eigenlijk pas begin B-niveau hangen, en dán een zweep gebruiken. En niet voor begrenzen e.d., maar echt om mee te slaan. En dát, vind ik walgelijk. Hoop dat m'n lap tekst het nou iets duidelijker maakt wat ik bedoel, want m'n vorige bericht klonk indd erg krom.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:40

Ik denk dat we het dan wel helemaal eens zijn, als ik jouw reactie nu lees. In principe heb je niets tegen een zweep maar wel tegen verkeerd gebruik, als ik je goed begrijp.

Longeren is idd een hele kunst, maar zo te zien ben je wel lekker bezig.

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:56

Jep. Daar komt het op neer. Om me heen zie ik gewoon ontzettend veel verkeerd gebruik van zweep, sporen en hulpteugels. Dan hoor je verhalen over "verrot slaan", "buik openprikken" en "slof er op gooien" & daar gaan me de nekharen van overeind staan..

Ohja, mijn mening over een slof is wel lichtelijk bevooroordeeld.
Mijn vader reed zijn KWPN-merrie (vroeger een ster merrie, beetje jammer!) met een slof omdat hijzelf zo sterk was, dat hij haar ontzettend hard in de mond had gemaakt en zij dus vrij onbestuurbaar was geworden voor hem. Als ik er op rijd, moet ik weliswaar extreem los in de mond zijn, maar dat gaat al steeds beter. Daarom vind ik het zo erg als meisjes als Susanne een slof gebruiken. Je kan je paard er zo ontzettend mee verpesten, en een ander moet het oplossen.

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 20:26

Heb je dit probleem zowel linksom als rechtsom?
Mijn paard heeft ook ooit wekenlang keer op keer uitgebroken, altijd op de linkerhand, altijd op de volte.
Ruim 800 kg. onbestuurbaar, ging zelfs dwars door de houten omheining heen tot grote wanhoop van mij.
Op een dag kwam de paardentandarts en die vroeg mij of mijn paard nooit flipte tijdens het rijden.
Bleek dat hij linksboven in zijn mond een heel vervelend wolfstandje had zitten waar het bit tegenaankwam.
Sinds het tandje getrokken is, is mijn paard nooit meer uitgebroken tijdens het rijden. Pling

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 08:51

geerke schreef:
dat zegt dus dat je dat "erop los meppen "al geprobeert hebt....ik word hier niet echt blij van...en krijg het vermoeden dat jij geen paard waard bent(nu zal je wel boos worden)

Als ik zeg er op los meppen betekent het niet dat ik dat doe, waarom zou ik een paard hellemaal kapot meppen als ik dat beest dan alleen maar banger en erger laat worden, dat doe ik niet en emt de zin jij bent geen paard waard ieders zijn eigen mening, maar ik vind mezelf er wel 1 waard, zodra ik wat meer ervaring heb qua ziektes en gebreken.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 08:52

suzanne_noyb schreef:
Hmm, ik ken suus wel een beetje, met "erop los meppen" bedoelt ze niet echt dat ze dat paard helemaal kapot slaat. Al twijfel ik er niet aan dat dit dier de nodige klappen en meppen al heeft moeten incasseren..

ken jij mij? wauw ik jou niet Clown

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 08:58

Okay nu wil ik ff een paard ingen ter verduidelijkheid zeggen voordat mensen van mij het totaal verkeerde beeld krijgen!

1.

Ik sla een paard neit verrot met een zweep of met welke henadeling dan ook! Ik geef een tikje zoals iedereen dat doet!

2.

Met pislink bedoel ik neit echt over de rooie heen, Ik wordt wel kwaad, maar ik ga meer met me stemhulpen werken van bijv. heej niet doen!

3. Met de slof, heb ik nog neit geprobeerd en ga ik ook niet doen! Heb daar al een mooie oplossing voor, geen enkele hulpteugel!

4. Jullie mogen van mij denken wat ik wil, maar doe dat pas als je mij door en door kent! Dus neit gaan zeggen ik ken susanne al een beetje en dan vervolgens je oordeel geven, neit doen, bereik je niks mee!

Uiteindelijke oplossing:

Ik heb gister weer gereden, maar ben toen gaan rijden aan de longe en ben net zolang aan de longe blijven rijden tot en emt hij netjes braaf was en niet meer uitwijkte, ben toen los gaan rijden en toen ging het helemaal perfect! Hij had nog wel wat neigingen om uit te zwaaien, maar ik heb toen de zweep naar voren gestoken(hbe m niet aangeraakt!!) zodat hij de zweep kon zien waardoor hij netjes recht bleef, ik heb daarvcoor eerst met me stem en mijn beenhulpen gedaan.

Ik ga dit net zolang doen totdat ik aan me 1e les ga beginnen en doe dit ook als ik geen les heb. Ik ag het langzaam opbouwen en zo verder uitbreiden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 09:23

dat verkeerde beeld krijgen wij waarschijnlijk door jou eigen schuld....misschien moet je de zinnen en woordgebruik iets anders formuleren?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 09:55

of moeten mensen niet zo denken en dingen verzinnen die ik neit doen probleem opgelost! Topic kan sluiten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:02

Suusje92 schreef:
btw ik heb al een oplossing heb m gereden emt slof en daar ging eht al stukken beter mee( heb op de juiste manier gereden hoor dus neit denken dat ik dat neit kan WANT EJ KENT ME NIET!)

het spijt me, je schrijft zelf dat je met slof rijdt. Dan kun je wel boos worden dat wij dingen verzinnen, maar ik zou eerst eens goed nadenken voordat je zoiets roept. Bovendien is kwaad worden met rijden (of je dat nu pislink noemnt of niet) dus niet de juiste weg. En als ik zie hoe aangebrand je reageert in dit topic, belooft dat niet veel goeds voor je aanpak met rijden, als je kwaad bent.

Verder klinkt je aanpak aan de longe prima.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:20

Suusje92 schreef:
Okay nu wil ik ff een paard ingen ter verduidelijkheid zeggen voordat mensen van mij het totaal verkeerde beeld krijgen!

1.

Ik sla een paard neit verrot met een zweep of met welke henadeling dan ook! Ik geef een tikje zoals iedereen dat doet!

2.

Met pislink bedoel ik neit echt over de rooie heen, Ik wordt wel kwaad, maar ik ga meer met me stemhulpen werken van bijv. heej niet doen!

3. Met de slof, heb ik nog neit geprobeerd en ga ik ook niet doen! Heb daar al een mooie oplossing voor, geen enkele hulpteugel!

4. Jullie mogen van mij denken wat ik wil, maar doe dat pas als je mij door en door kent! Dus neit gaan zeggen ik ken susanne al een beetje en dan vervolgens je oordeel geven, neit doen, bereik je niks mee!

Uiteindelijke oplossing:

Ik heb gister weer gereden, maar ben toen gaan rijden aan de longe en ben net zolang aan de longe blijven rijden tot en emt hij netjes braaf was en niet meer uitwijkte, ben toen los gaan rijden en toen ging het helemaal perfect! Hij had nog wel wat neigingen om uit te zwaaien, maar ik heb toen de zweep naar voren gestoken(hbe m niet aangeraakt!!) zodat hij de zweep kon zien waardoor hij netjes recht bleef, ik heb daarvcoor eerst met me stem en mijn beenhulpen gedaan.

Ik ga dit net zolang doen totdat ik aan me 1e les ga beginnen en doe dit ook als ik geen les heb. Ik ag het langzaam opbouwen en zo verder uitbreiden.

"bereik je niks mee" niemand bereikt iets hier, want je steekt je vingers in je oren en blert er keihard overheen. Maar goed, zelfs dat heeft mij nooit van weerhouden om mijn ongezouten mening te geven. Dus hierbij:

Net zei je nog dat je nooit stemhulpen tijdens het rijden hebt gebruikt?!
"ik heb er expres al scherpere sporen om gegooit" waar zijn sporen voor??? Nou?! Volgens mij zijn die er om je hulpen dusdanig te verfijnen dat je er in de dressuur profijt van hebt, zodat je tijdens een travers je hak niet op hoeft te trekken of je been meters naar achter hoeft te gooien tijdens een changement. Maar dat je met kleine subtiele hulpen je paard zijn oefening kan laten verbeteren.. of was het nou om een vervelend paard de goeie kant op te schoppen... uhm... ik weet het niet meer.
Je zegt in 2 posts iets totaal anders je zegt "ik heb al een slof en nu gaat het wel goed (OID)" en "ik heb slof nog niet geprobeerd" wat is het nou?
En die slof, waar is die ookalweer voor... zou het zijn om je paard dusdanig in de krul te trekken dat hij wel naar je luisterd in een wending... een slof heeft een hefboomwerking en moet dus gebruikt worden door mensen met ruitergevoel, proffesionals die weten waar ze mee bezig zijn of als je er zelden/nooit mee hebt gereden onder begeleiding van een kundig instructeur.

"en doe dit ook als ik geen les heb" goed zo meid, niks van anderen aannemen, goeie instelling!! Paarden die mensen als jij zo vern**ken krijg ik op mn correctie stal OF op mn bord (in de vorm van een bitterbal oid).

En als laatste de ervaring waar jij zo mee te koop loopt... gebakken lucht, mijn inziens. Als je dit niet op kunt lossen (het klinkt namelijk niet als een groot probleem, wat jij er inmiddels wel van aan het maken bent) EN niet inziet dat je dringend les nodig hebt (potverdikkes zeg ik het ook al... foei) dan neig je toch wel naar brutaal ipv ervaren.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 10:40

het probleem ligt 99,9999999 % bij de ruiter. in dit geval ook neem k aan. wat ik al eerder zei heb ik precies hetzelfde probleem alleeen mijn pogingen tot oplossen zijn wat anders.

suzanne_noyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:00

Waarom post je zoiets als je deze kritiek niet te horen wil krijgen? Wil je alleen maar horen dat je een rotbok hebt en dat jij zelf zo super kan rijden, en dat je je paard maar moet verkopen, omdat jij wat beters verdient? Doe normaal zeg. En je kent me wel want ik zit verdorie bij je in de klas!

wisja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:36

Suusje92 schreef:

1.

2.

Uiteindelijke oplossing:

Hoe jij alles nu verteld, en hoe je het door het topic heen verteld hebt is nogal tegenstrijdig. Ik krijg hier toch zeer het idee dat je gewoon maar probeert te zeggen wat iedereen wil horen. Als je geen kritiek kan hebben, heeft een topic openen niet zoveel zin..

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 18:35

suzanne_noyb schreef:
Waarom post je zoiets als je deze kritiek niet te horen wil krijgen? Wil je alleen maar horen dat je een rotbok hebt en dat jij zelf zo super kan rijden, en dat je je paard maar moet verkopen, omdat jij wat beters verdient? Doe normaal zeg. En je kent me wel want ik zit verdorie bij je in de klas!

Ten eerste het paard is neit van mij dus verkopen kan ik neit en ten 2e ik ken zoveel susanne's we hebben er 3 ind e klas dus logisch dat ik raar opkijk van he ken je mij en zo ja welke ben je dan ik denk nu aan lamping.

Ik zelf kan neit super rijden dat kan niemand!

En dat ik op een rotbok rijd is ook niet zo, hij is heelmlief op stal maar onder zadel een heethoofd.

Wat ik allemaal heb gezegt wat fout overkwam was niet mijn bedoeling.

Ik hbe de oplossing gevonden heb les ga er volgende week mee beginnen en tot dusaver rijd ik dus gewoon vast aan de longe zodat er niks fout kan gaan.

En dat met die slof was ik eigenlijk al een beetje vergeten heb het wel met sof geprobeerd, maar m niet gebruikt hij had als het ware geen functie tijdens het rijden. En dat ik zij heb m nog neit tgebruikt was mijn fout.

Maar het probleem is nu opgelost dus

a.u.b. geen reactie's meer in dit topic want het gaat sluiten.

Omdat ik al een probleem heb en kritiek leveren heeft ook geen zin.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:41

Ik denk niet dat jij bepaalt dat dit topic op slot gaat, daar zijn de mods voor Knipoog En eerlijk gezegd geloof ik geen woord van je verhaal over die slof, in je vorige bericht was dat dé oplossing, en nu zou je hem niet hebben gebruikt, ook al hing die eraan.

Jouw probleem is absoluut niet opgelost, je krijgt alleen iets anders te horen dan je graag zou willen.

En lees je teksten nou eens door, het stikt van de typ- en spelfouten.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:51

Susanne, je praat jezelf continu tegen. Beetje dom!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 19:13

Okay ik heb toenet het topic doorgezelen en het klinkt raar en dom maar ik wil echt alleen maar horen wat ik wil horen!

En ik ga dus volgende week op les en ik zal tot die tijd m alleen longeren of m aan de longe rijden totdat er in de les naar een oplossing kan worden gevonden.

Ik heb fouten gemaakt, die neit recht kunnen als ik eht zo begrijp.

Ik heb domme dingen gedaan en gezegt en aparte opmerkingen gedaan.

Ik heb hier weer wat goeds van geleerd en zal de goekgekeurde opties(de tips van jullie) gaan proberen.

Ik zal zonder zweep of sporen gaan rijden en eens zien hoe daar op reageert.

Ik laat nog horen hoe het ging de 1e les en wat ik al dan die les heb geleerd of waar ik aan moet werken.

Sorry voor mijn vage gedrag en teksten en ik zal op mijn spelfouten letten.