[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 22:26

lillytjuh schreef:
@superwoman: ik bedoelde het anders denk ik. Als je paard op druk naar beneden gaat (dus veel te veel druk) en je daarna je armen iets meer ontspant (nogsteeds meer dan normaal druk) dan zal hij na hooguit enkele minuten altijd weer omhoog komen. Zoveel druk houden houdt geen mens vol maar een paard ook niet.

aha, ik dacht al dat je het anders bedoelde, aangezien ik meer berichten van je had gelezen.
Toch vond ik het belangrijk om te reageren voor iemand anders (die het nog moet leren) het ook zo opvatte ;)

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 14:01

Maakt niet uit! haha ik kom soms erg slecht uit mijn woorden!

Vandaag heerlijk weer begonnen met mijn eigen paardje nadat ze een paar weken stil heeft gestaan omdat ze echt te dun was na de winter. In de rui begon ze als een gek af te vallen. Tja ze is 27 (mijn andere is 31) en dat blijkt toch een lastige leeftijd op het moment. Maar met de senior priority die ze nu krijgt knapt ze met de dag op eigenlijk!

Vandaag dus heel rustig begonnen! Heerlijk in het zonnetje gestapt en wat balans oefeningen gedaan. Staan in de beugels, verlichte zit en het laaste stuk zonder beugels. Voor mij ook erg belangrijk want ik wil nog weleens scheef gaan zitten. Ze pakt het eigenlijk allemaal zo weer op! Ze vond het ook weer leuk om in galop ff te gaan crossen toen ik even niet op zat te letten (een paard wordt ouder maar de streken gaan er noooiiittt uit haha) hahaha ze heeft er gelukkig weer lol in want een paar weken geleden was de fut er wel een beetje uit.

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 13:15

Ik weet niet goed wat de hulpen zijn.
X

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 17:04

zou je misschien wat duidelijker je vraag kunnen omschrijven?

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:20

@Jenniferlevy.
Er zijn geen speciale hulpen om je paard aan de teugel te rijden. Als je meer wilt weten moet je even een paar bladzijden terug lezen. Het wordt steeds opnieuw uitgelegd.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:33

Ik heb een beetje een probleempje, ik rij op een manege,
daar hebben ze ook vrij veel jong paardjes. Er is een bij waar
ik regelmatig op rij die snel te diep gaat. Ik rij dan ook voorwaards en
probeer hem af te lijden, maar als je zech maar minder druk geeft gaat ze heel erg
schudden met haar hoofd, en zoeken naar de druk, maar als je haar die druk geeft gaat
ze toch vrij snel weer te diep lopen. Ik heb een super goede instructeur, maargoed aangezien we
met zijn 8ten rijden krijg je niet super veel hulp. Hebben jullie nog tips?
Ik rij (al zech ik het zelf) wel met een stille hand, dus daar zal het niet aan liggen.

3567

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:59

ik wil wel zeggen het is best lastig om een paardje aan de teugel te rijden.
en je moet heeel erg veel oefenen, wil het je uiteindelijk écht lukken. maar de beste manier die mij geleerd is (en dat lukt tot nu toe bij bijna álle paarden) ik begin wel bij het begin hahaha.

het aller belangrijkste van aan de teugel lopen is dat je eerst goed de gangen beheerst. je stapt bijvoor 8 stappen goed door, vervolgens stap je 8 stappen bijna in stilstand, dan 8 stappen in midde stap. daarna spring je aan in de draf 8 stappen gewone draf, ga vervolgens 8 stappen goed draf veruimen *mag wel iets langer dan 8 stappen) , vervolgens 8 stappen heel rustig draf bijna stap.
dan spring je een klein stukje aan in de galop.

nu je dit allemaal hebt gedaan is je paardje warm. hou je handen altijd boven de schoft van het paard, anders ga je de teugels gebruiken als hulpteugel, ( dat is niet de bedoeling).
laat je binnenteugel wat slapper hangen, en ga met je buitenteugel kneepjes geven, ondertussen duw je met je binnenbeen steeds in zijn buik zachtjes, en op dat zelfde ritme geef je met je buitenteugel kneepjes.
zorg wel dat je altijd! druk op bijde teugels hebt, (bij gevaar van er vandoor schieten is druk op beide teugels wel fijn!!!)

als hij hier niet op reageert, probeer het dan iets harder in zijn mond (íéts dus niet gaan trekken maar dan heeft het paard blijkbaar een wat gevoelozere mond (komt vooral veel voor bij manege paarden)!

probeer dit net zo lang tot het paard iets omlaag gaat, en als hij op zijn bit gaat kouwen dan gaat het de goed kant op, blijf op dat moment door gaan met kneepjes geven en benen aan drukken!

nou, is het nu dus in gelukt in stap gelukt! spring dan aan in draf... enz...

ik hoop dat ik jullie heb geholpen!
ik hoop dat ik heb duidelijk kunnen maken dat ontspanning veel belangrijker is dan trekken in de mond!

Groetjes, Elke

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Ik zoek verzorgpaard in de buurt van Krimpen aan den ijssel, Lekkerkerk, Krimpen aan de lek, Capelle aan den IJssel, Oudekerk, voor 3x per week. intresse in mij? stuur me dan een pb

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 07:37

Citaat:
laat je binnenteugel wat slapper hangen, en ga met je buitenteugel kneepjes geven, ondertussen duw je met je binnenbeen steeds in zijn buik zachtjes, en op dat zelfde ritme geef je met je buitenteugel kneepjes.

Oke ik ben even het paard. Met druk op 2 teugels hebben we overgangen gereden. Nu wil de ruiter mij aan de teugel, laat ineens de binnenteugel los en daarbij is ons evenwicht ineens verstoort. Als het ware geeft het ruimte aan een kant zonder dat er bijvoorbeeld buiging en een spanningsboog is. Wat gebeurt is dat ik op binnenvoorbeen val en dus niet rechtgericht kan lopen. Door het geven voel ik druk op de buitenteugel. Ik wil het hek in lopen (dit is immers een vereenvoudigde manier van sturen, zoals je bij mennen bijvoorbeeld kan toepassen). De ruiter sluit dan ook nog de buitenhand. De hulp het hek in te lopen wordt versterkt. Daarbij wordt ik geport in mijn buik wat normaal een overgang zou betekenen. Ik snap er geen ... van want de zit van de ruiter geeft mij niet de mogelijkheid om mijn gewicht over 4 benen te gaan verdelen, ook lekker over de ruiter door naar voren kan niet en daarbij wordt ik daarin geremt door het hek en de buitenteugel.
Het porren en sluiten/openen van de hand gaat door en het irriteerd me. Ik probeer eronderuit te komen en trek, dit werkt niet. Vervolgens krul ik mij op in me hals met een strakke rug. Hé het stopt. Ik heb nu geleerd dat die hulpen dus betekenen je hoofd oprollen.

Kun je mij uitleggen wat dit met nageeflijkheid en aan de teugel te maken heeft en de spanningsboog, is die er dan wel?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:07

Goed uitgelegd lailapri!
Het is idd niet de bedoeling zo nageeflijkheid te vragen.
Die hoor je te krijgen door ontspanning,niet door extra druk op de teugels! ;)
(of alleen buitenteugel in dat geval)
Bovendien vraag je zo stelling naar buiten i.p.v. naar binnen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:48

Het is ook de bedoeling dat je met 1 ophouding wat voor ekaar krijgt, eventueel 2 of 3 maar de hele tijd dat is denk ik ook erg verwarrend.
Ik heb ook wel eens dat ze zich sterk maken op 1 kant, en dan even rebalanceer (tenminste probeer) dmv een halve ophouding en vaak worden ze dan ook nageeflijker, maar de hele tijd maar ophoudingen geven????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:20

lailapri schreef:
Citaat:

Oke ik ben even het paard. Met druk op 2 teugels hebben we overgangen gereden. Nu wil de ruiter mij aan de teugel, laat ineens de binnenteugel los en daarbij is ons evenwicht ineens verstoort. Als het ware geeft het ruimte aan een kant zonder dat er bijvoorbeeld buiging en een spanningsboog is. Wat gebeurt is dat ik op binnenvoorbeen val en dus niet rechtgericht kan lopen. Door het geven voel ik druk op de buitenteugel. Ik wil het hek in lopen (dit is immers een vereenvoudigde manier van sturen, zoals je bij mennen bijvoorbeeld kan toepassen). De ruiter sluit dan ook nog de buitenhand. De hulp het hek in te lopen wordt versterkt. Daarbij wordt ik geport in mijn buik wat normaal een overgang zou betekenen. Ik snap er geen ... van want de zit van de ruiter geeft mij niet de mogelijkheid om mijn gewicht over 4 benen te gaan verdelen, ook lekker over de ruiter door naar voren kan niet en daarbij wordt ik daarin geremt door het hek en de buitenteugel.
Het porren en sluiten/openen van de hand gaat door en het irriteerd me. Ik probeer eronderuit te komen en trek, dit werkt niet. Vervolgens krul ik mij op in me hals met een strakke rug. Hé het stopt. Ik heb nu geleerd dat die hulpen dus betekenen je hoofd oprollen.

Kun je mij uitleggen wat dit met nageeflijkheid en aan de teugel te maken heeft en de spanningsboog, is die er dan wel?

_/-\o_
geweldig omschreven :D

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 13:37

Tsja, een echt probleem is het niet. Toch zou ik graag willen weten of ik nu dan eindelijk goed bezig ben...

Ik zal het voorafgaande verhaal even kort vertellen:
Ik rijd een vijf jarige ruin voor een handelaar. Ik heb hem onder begeleiding van mijn ex-instructrice ingereden. In het begin ging het heel goed. Hij was super cool, erg braaf, en alleen nog wat knijperig op het been. Maar dat zou er zo uit zijn, dacht ik. Het ging dus prima, totdat ik hem "aan de teugel" moest gaan rijden. M.a.w. flink plukken tot hij zijn kop maar buigt. Vanaf dat moment werd hij erg bang (niet gek als ik daar nu op terug kijk) hij ging er vaak vandoor, en daarom werd er een slofteugel aan gehangen. Ook dat hielp natuurlijk niet erg, en ik kreeg een steeds slechter gevoel bij het hele gebeuren. Ik heb een aantal wedstrijden gereden, maar dat ging niet heel geweldig. Daarom heb ik nu een wedstrijdstop ingelast.
Toen, aan het eind van de winter, kreeg ik de mogelijkheid om les te krijgen in PNH. Dat heb ik met beide handen aangegrepen omdat ik daar al heel lang in geïnteresseerd was. Omdat de ruin niet van mij is, kon ik hem niet meenemen, maar moest hij daar blijven staan, en kon ik ook geen les mt hem nemen op een andere plek. Omdat de PNH lessen toch behoorlijk duur waren, moest ik kiezen: PNH of dressuur. Ik heb toen voor PNH gekozen.

Nu ben ik dus voor mezelf bezig, en kan ik eindelijk rijden op een manier die voor mij goed voelt. Ik probeer zoveel mogelijk naar ontspanning toe te rijden. Maar omdat ik nog nooit op een echt fijn losgelaten paard heb gereden weet ik niet of dit het nu is...
Hij zakt steeds meer met zijn hoofd, en omdat ik niet meer loop te plukken, durft hij ook wat meer gewicht in mijn handen te leggen. (Zo interpreteer ik het, tenminste) Het contact is nog wel erg onrustig, maar ik denk dat dit nog wel komt (zodra hij iets ziet, en dat doet hij vaak, hoofd omhoog). Ik weet dat dit verre van ideaal is, en ik ben zeker geen expert. Bovendien is de laatste keer dat ik echt fatsoenlijk dressurles heb gehad naar onspanning zonder te "kneden" lang, lang geleden...
Ik ben nu vooral bang dat hij teveel op de voorhand loopt. Ook wil ik zijn achterbeen nog wat activeren, maar hoe kan ik dit doen? Want als ik dat nu probeer (wat extra drijven) bouwt hij onmiddelijk weer spanning op. Verder wil ik weten of dit gevoel van ontspanning nou echt "het gevoel" is wat je zou moeten krijgen.
Dus korte samenvatting van hoe we nu gaan: Lang instappen, veel op focus rijden, veel figuren, rustig aandraven, veel voltes, zodra er spanning komt: weer stappen tot hij zich ontspant.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:47

Simoontjeh schreef:
Dus korte samenvatting van hoe we nu gaan: Lang instappen, veel op focus rijden, veel figuren, rustig aandraven, veel voltes, zodra er spanning komt: weer stappen tot hij zich ontspant.

Normaal gesproken los ik de spannng vaak liever voorwaarts op, ook met wedstrijden kun je niet even stappen tussendoor. Paard is een vluchtdier, dus is dat ook meer logisch voor ze.
Echter is niet elk paard of combi hetzelfde, dus als dit voor je werkt, is het prima.
Wat een probleem kán zijn is dat jij zelf aanspant in de draf óf dat je iets aanspant als hij zich spant. Vaak merk je het zelf niet ;) Probeer je te focussen op je eigen lijf -> zorg dat je alles los hebt (handen,polsen,elleboog,schouder,onderrug en je (boven-) benen)

Ook het actief maken van de achterhand werkt het prettigste wanneer je veel gaat schakelen. Dit kan ook in stap. Ook kun je dan weer opletten op de spanning in jouw lijf!

Ik denk zelf dat je wat veel gewicht in je handen heb. Dit denk ik doordat je aangeeft dat jij denkt dat hij teveel op de voorhand loopt.
Door veel terug te rijden naar ontspanning is de kans groot dat hij idd op de voorhand gaat sukkelen en daardoor ook een beetje gaat hangen aan de teugels, vandaar mijn gedachte.

Natuurlijk raad ik wel aan om iig eens per maand een lesje te nemen..(maar dan van een betere instructeur dan je nu hebt gehad :P ) Je zal dan toch minder vaak dezelfde fouten maken, waardoor je sneller doorgroeid én het eerlijker is voor het paard. ;)

Ik hoop dat je er wat aan heb ;)
succes

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:54

Ik ben het met super woman eens. Mijn paard komt ook snel op de voorhand. Ik zie het gewoon gebeuren als ik er iemand anders op zet. Ik laat veel overgangen en tempo wisselingen rijden. Wat ook weleens wil gebeuren is dat iemand net iets te ver naar voren gaat zitten/leunen. Daardoor denk het paard ook: ohhh maar dat is makkelijk dat kan ik ook! Die gaat dan de balans op de voorkant zoeken waardoor de achterhand er niet meer goed onder komt.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 13:22

Bedankt voor jullie reacties! Ze zijn zeker bruikbaar, en ik ga er dan ook wat mee doen!

JuniorAbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 17:27

het is zo standaart meestal meestal zijn de paarden scheef waardoor ze niet naar beneden kunnen omdat ze dan uit balans raken.
ik geef hierbij de tip om stelling naar binnen als buiten te vragen en als het paard naar beneden loopt niet gelijk oprichten eerst lang over de rug laten lopen zodat hij voorwaarts neerwaarts komt telopen.
zelf doe ik ook wel eens druk op de teugel zetten paard geeft na jij geeft na en als hij omhoogt komt gelijk weer druk zetten suc6!
aantal site's:
http://www.hoefkatrol.com/
http://www.youtube.com/watch?v=J75GgmD-1-s
http://www.youtube.com/watch?v=-Q0QXT1MqGQ
goodluck en groetjes Annemay

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:19

JuniorAbel schreef:
het is zo standaart meestal meestal zijn de paarden scheef waardoor ze niet naar beneden kunnen omdat ze dan uit balans raken.

Volgens mij is het meer standaard dat het ligt aan de ruiter en niet aan het paard :=
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard zó scheef was dat hij niet aan de teugel kon lopen.... :o
Daarbij is aan de teugel rijden dát hij over de rug moet lopen, anders is het in de krul lopen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:49

julie hebben beide gelijk het is denk ik:
meestal zijn de paarden scheef waardoor de ruiter scheef op het paard gaat zitten, hierdoor wordt het onmogeijk voor het paard om balans op 4 benen te vinden.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 08:25

Hadden jullie het over mijn probleem? Want hij loopt wel voorwaarts-neerwaarts,
hij spant zich alleen weer erg snel.
Natuurlijk kan het zijn dat hij wat scheef is, maar hij komt wel naar beneden,
en heeft dus regelmatig wél balans.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 10:06

Simoontjeh schreef:
Hadden jullie het over mijn probleem?

:n
Ik denk eerder dat jij teveel vw nw rijdt, omdat je paard meer op de voorhand loopt en deze oefening dat eerder verterkt ;)
Zorg dat je een beetje afwisselt. (bijv beginnen en eindigen met vw-nw en tussendoor een andere houding)

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:26

Oke :D Nee, maar dat was omdat JuniorAbel het had over het niet naar beneden kunnen, door een gebrek aan balans. En dat is volgens mij niet zo!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:46

Simoontjeh schreef:
Oke :D Nee, maar dat was omdat JuniorAbel het had over het niet naar beneden kunnen, door een gebrek aan balans. En dat is volgens mij niet zo!

Nou jonge paarden kúnnen daar wel last van hebben, maar dan komt de onbalans niet door scheefheid, maar door o.a te weinig kracht. Paard moet leren zijn balans te vinden met een ruiter op zijn rug. Omdat de ruiter ook beweegt is dit (iig in het begin) vrij lastig voor een jong paard. Mensen vergeten vaak hoe een paard helpt de ruiter in balans te houden - ze corrigeren mee, omdat ze anders om zouden vallen :D Daardoor kunnen ze ook snel scheef worden.

Standaard niet aan de teugel kunnen door scheefheid vind ik onzin, omdat ik dat nog nooit heb meegemaakt en het dus zeker niet standaard is :o

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:14

Een paard aan de teugel rijden is niet zomaar iets wat mensen op internet uit kunnen leggen.
Dat moet je leren door steeds weer proberen. Het enige wat ik je kan aanraden is: Neem les.
Wil je het zelf doen, zorg dat ie VOORWAARDS loopt! Dat is het aller belangrijkste! De energie die
van achter komt moet je aan de voorkant opvangen. En niet zagen! Maar 'spelen!' Voor de rest
is er weinig over te zeggen. Als het eenmaal lukt, dan heb je het door. Wat je wel moet doen,
elke keer als je weer in de bak gaat rijden, steeds hem weer proberen aan de teugel te rijden.
Anders weet ie niet wanneer het wel en niet moet. Succes!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 06-06-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief en vetgedrukt uit tekst verwijderd.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:22

Niet zagen maar spelen? What's the difference? :o?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 16:29

mag ik mag ik :D