Simoontjeh schreef:Dus korte samenvatting van hoe we nu gaan: Lang instappen, veel op focus rijden, veel figuren, rustig aandraven, veel voltes, zodra er spanning komt: weer stappen tot hij zich ontspant.
Normaal gesproken los ik de spannng vaak liever voorwaarts op, ook met wedstrijden kun je niet even stappen tussendoor. Paard is een vluchtdier, dus is dat ook meer logisch voor ze.
Echter is niet elk paard of combi hetzelfde, dus als dit voor je werkt, is het prima.
Wat een probleem kán zijn is dat jij zelf aanspant in de draf óf dat je iets aanspant als hij zich spant. Vaak merk je het zelf niet
Probeer je te focussen op je eigen lijf -> zorg dat je alles los hebt (handen,polsen,elleboog,schouder,onderrug en je (boven-) benen)
Ook het actief maken van de achterhand werkt het prettigste wanneer je veel gaat schakelen. Dit kan ook in stap. Ook kun je dan weer opletten op de spanning in jouw lijf!
Ik denk zelf dat je wat veel gewicht in je handen heb. Dit denk ik doordat je aangeeft dat jij denkt dat hij teveel op de voorhand loopt.
Door veel terug te rijden naar ontspanning is de kans groot dat hij idd op de voorhand gaat sukkelen en daardoor ook een beetje gaat hangen aan de teugels, vandaar mijn gedachte.
Natuurlijk raad ik wel aan om iig eens per maand een lesje te nemen..(maar dan van een betere instructeur dan je nu hebt gehad
) Je zal dan toch minder vaak dezelfde fouten maken, waardoor je sneller doorgroeid én het eerlijker is voor het paard.
Ik hoop dat je er wat aan heb
succes