[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:01

Eerst even een vraag aan jou terug om je vast wat op weg te helpen en je zelf aan het denken te zetten, alles voorgekauwd krijgen is wel erg makkelijk en leer je niets van.

Wat is nageeflijkheid?

Wat doet het paard met zijn lijf (ledematen, wervelkolom, kaken), welke spieren moeten worden gebruikt en dus worden getraint en wat heeft de ruiter en zijn of haar houding en zit voor effect op het gaan van het paard.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:13

Bij het aan de teugel gaan loopt het paard goed los door de rug, dat houdt in dat de stuwkracht vanaf de achterhand komt, hij loopt dus met zijn achterhand goed dragend onder zijn lichaamsgewicht.
Bij het doorzitten merk je ook dat het paard lekkerder zit, hij stuitert minder, als het goed is, doordat hij zijn rug niet wegdrukt.
Hij moet dus goed ontspannen zijn. Maar hoe krijg je een paard nou aan de teugel?
Dit doe je dus absoluut NIET door te zagen!
Zagen is dat je steeds aan de linker en dan aan de rechter teugel trekt, en dit is echt NIET de bedoeling, je doet het paard er alleen maar pijn mee. Doordat het zeer doet zal hij zijn hals wel afbuigen, dus lijkt hij misschien aan de teugel te lopen, maar hij is absoluut niet ontspannen, en durchlässig!

Je kan nog beter een paard niet aan de teugel rijden, dan doen alsof je hem aan de teugel rijd, maar het dus niet op de goede manier doen, dus door te zagen.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:14

En ik vraag niet om alles voor gekaud te krijgen
maar ik wil graag de tips vanaf jullie kant en de basis dingentjes weten.
Zoals binnenbeen eraan etc.
trouwens ook handig voor andere mensen.....

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:27

Ik bedoelde het ook niet als een aanval hoor :(:) Meer om aan te geven dat je zelf al een behoorlijk eind komt (vaak ben je slimmer dan je denkt) en waar je moeite voor hebt moeten doen blijft beter hangen en het is meer van jou zegmaar. Jij met je knappe koppie hebt het helemaal zelf bedacht :D (oke zal stoppen)

Maar nu kan ik wel wat gerichtere tips geven want anders kreeg je een lijst van 100 meter van me hihi.

Misschien wat leuke oefeningen om mee te beginnen. Ik begin dan bij jou als ruiter omdat jij immers degene bent die op het paard zijn rug zit en hem hoe dan ook beïnvloed in zijn beweging en manier van gaan. Daarbij zul je dan waarschijnlijk zelf ontdekken dat je paard uit zichzelf al gaat zoeken naar een meer evenwichtigere houding omdat jij het ook doet.

Wat het paard moet kunnen of leren voor deze oefening is in een tempo te lopen daarbij mag die natuurlijk wel reageren op hulpen die een ruiter onbewust geeft.

Lichtrijden, een leuke oefening om mee te beginnen is in draf je evenwicht zoeken tijdens het lichtrijden. Paard mag zo lang mogelijke teugels zodat jij er niet aan kunt gaan hangen maar je wel controle houdt, eventueel met pluk manen oid erbij. Als je je paard lange teugels kunt geven kan ik dit aanraden.

In draf ga je nu oefeningen doen als sta-sta-zit-sta-sta-zit, Blijven staan, lichtrijden in de verlichte zit, 4 passen staan, 4 passen zitten, 4 passen lichtrijden.
Daarbij let je op je evenwicht in eerste instantie. Je gewrichten zijn om te veren en je rug is zo recht mogelijk maar blijf wel los in je bekken.

Ik heb tot nu toe mogen meemaken dat als ik meer evenwicht krijg het paard voor gaat zakken en meer gaat veren in de rug, misschien kort en nog op de voorhand, maar wel iets waar je mee verder kunt.

Als je dan lekker los bent en je het gevoel hebt dat het lekker gaat, hou dan als test eens expres 1 pink vast, deze span je en voel eens tot hoever de spanning doorgaat in je lijf. Vraag je dan ook even af wat dit met je paard zal doen, en waarom een ophouding kort aanspannen van de vingers is en niet trekken.

Ik vind ieder geval dat je al lekker aan het nadenken en weet zeker dat het je ooit zal lukken een paard echt lekker aan het lopen te krijgen en het wouw gevoel te krijgen.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:57

Lailapri! dankjewel voor de complimentjes
nog meer via de pb :o
hhaha nee hoor grapje

Heel erg bedankt, hier heb ik zeker wat aan!
ik ga het dinsdag proberen, en kijken of het werkt!

JE BENT SUPER!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:03

Mocht iemand je iets wijs proberen te maken waar je je twijvels bij hebt? Ga dan lekker zelf logisch nadenken, kan het uberhaupt wel en zo ja wat voor effect heeft het? Wil je dit, of juist niet?

Ik wacht nu natuurlijk op een verslagje.

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:24

haha oke is goed!

Maar ik verzorg hem pas sinds vandaag :o
ben ook net gestopt met een andere.
Dus even met de eigenaaresse overleggen of ze dit goed vind :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:26

Ja overleggen is wel belangrijk om de onderlinge verstandhouding goed te houden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:30

En niet treuren als het niet binnen een week lukt. Het is een kwestie van geduld en controle!

Van het weekend voor het eerst in mijn leven op een tinker gezeten en na een kwartier liep ie aan de teugel. Dus niets is onmogelijk (last hier laatst een keer iemand die zei dat tinkers het niet kunnen, weet niet of het dit topic was maar goed)
Rustig blijven en niet de fout bij het paard zoeken maar ook goed naar jezelf kijken. Eventueel goede hulp of hier navragen of filmpjes posten zodat we tips kunnen geven.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:32

Ook Tinkers kunnen mooi nageeflijk lopen hoor ;)
net zo goed!
Misschien hebben sommigen een nogal hengstennek waardoor het iets moeilijker gaat?
Laatst bijgewerkt door FireAndIce op 16-05-10 22:33, in het totaal 2 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:32

lillytjuh bied jij nu gratis online priveles aan, dat is aardig :D

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 22:40

hahahaha is eigenlijk geen gek idee!
Nee gekkigheid, als iemand een probleem heeft mag ie roepen, ik help graag.

Mijn paard heeft ook een enorme nek maar die doet het ook makkelijk. Heeft wat tijd en energie gekost (en wat instructeurs) maar uiteindelijk is het gelukt........ dus alles wat fout kan gaan heb ik meegemaakt. Daarom vind ik het ook altijd leuk om andere paarden te rijden en te laten zien dat het opzich helemaal niet moeilijk is.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 18:54

Ik heb een vraag:
ik kan mijn pony wel nagefelijk krijgen, en volgens mijn instructrice loopt ze goed en ontspannen,
maar ik krijg steeds bleinen en vaak krijg ik ook vermoeide armen. Toen ik haar ging testen had ik dit ook al.

Normaal doe ik niets fout (denk ik): hou mijn buitenteugel stil, en geef af en toe kneepjes als ze terug naar boven komt met mijn binnenhand.

Ik heb haar nog maar 2 weken, hangt dat nu gewoon van pony tot pony af, doe ik iets helemaal fout, of is het omdat ik niet getrained ben? :D

pegasus285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:43

Hi, als goed is rij je je paardje op 2 teugels en niet op alleen de buitenteugel... Wel is op de volte/schouderbwts meer aanleuning op de buitenteugel.. Door er steeds knijpjes in te geven wordt het paardje immuun. Een goed boek is bewuster paardrijden van Tineke Bartels... Het kan zijn dat je paardje op de teugels hangt... misschien rij je het paardje te diep...
Veel succes

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:54

Hai,
Tijd geleden heb ik hier ook wat vragen geplaats. Paardje wilde bijna tot niet nagevelijk worden. En al helemaal niet meer aan de teugel lopen.
Ben julle tips op gaan volgen. Minder focussen op het aan de teugel rijden. Lekker voorwaarts rijden, veel overgangen en wendingen.
Daarbij heb ik hem de ruimte gegeven aanleuning op te zoek. Dus teugels iets langer houden en hij ging na verloop vantijd vanzelf omlaag.
Laatste tijd kan ik hem ook lekker aan de teugel rijden (niet altijd). Gister was mijn moeder mee en heeft de volgende foto gemaakt die ik wil delen met jullie.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-STHAZKMK.jpg
Het is het nog niet helemaal maar dankzij jullie ben ik al een stuk verder met hem.
Bedankt daarvoor.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:29

Kijk dat horen we graag! Ga zo door! Uiteindelijk gaat je paard vanzelf je hand opzoeken. Blijf veel overgangen en wendingen rijden en probeer daarbij altijd aan de stelling te denken (dat vergat ik dan wel weer eens) Je zult zien dat het over een tijdje vanzelf gaat.

@jumpie: probeer je armen en handen meer te ontspannen. Als het paard met de hoofd omhoog komt meer been geven ipv je handen gebruiken. Probeer het paard goed voorwaarts te houden en veel wendingen en overgangen te rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:41

wouw wat een vooruitgang super. Wat je nog kan proberen is om niet met je paard mee op rechtsvoor te vallen maar juist op links achter te zitten (niet hangen)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 13:02

Ja klopt ik val indd mee naar voor. Bedankt voor de tip.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:51

Vandaag liep ik tegen een ander probleem aan.
In een weiland naast de bak zijn er werklui bezig. Hij is dan ontzettend snel afgeleid en loopt dan niet constant nagevelijk. (wat ook niet persee hoeft) maar elke keer in een hoek kwam hij omhoog en krijg ik hem pas na een lange tijd omlaag.
Ik rijd dan veel overgangen, tempowisselinge en wendingen maar nog blijft hij minder oplettend.
Ook reageerd hij wel op mijn hand als ik deze naast zijn schoft houd en niet als ik deze echt draag. Hier graag tips over.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:04

Hallo allemaal,
ik vind het een beetje moeilijk om een keuze te maken.
om les te nemen bij de club of om het zelf te proberen en af een toe een privé les te nemen.
Ik ben het niet echt eens met de manier van de ponyclub, dat is druk zetten als het paard zakt loslaten, dat gaat dus niet echt uit ontspanning, en ik krijg er alleen maar last van me armen van, en omdat ze ook nog best sterk is(haflinger) Nu ben ik zelf een beetje begonnen, beetje vragen met de buitenteugel en goed met me binnenbeen werken. Ze zakt dan keurig in de stap en houd dit dan een halve minuut vol, dan moet ze ff dr hoofd omhoog doen, in de draf word het al moeilijker, dan gaat ze af en toe even 10 meter naar beneden keurig , ik beloon haar dan metteen, maar dan gaat ie weer omhoog. En de galop is helemaal nog niks, ik heb alle tijd verder, maar wil het graag goed aanleren. Maar zit een beetje te twijfelen. Ik heb haar ook aan het elastiek gehad, dat gaat super, maar ben bang als ik hem dan eraf doe dat ze weer omhoog gaat. Hoe kan ik het het beste aanpakken?

Groetjes

Loesje93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:07

shartjec schreef:
Hallo allemaal,
ik vind het een beetje moeilijk om een keuze te maken.
om les te nemen bij de club of om het zelf te proberen en af een toe een privé les te nemen.
Ik ben het niet echt eens met de manier van de ponyclub, dat is druk zetten als het paard zakt loslaten, dat gaat dus niet echt uit ontspanning, en ik krijg er alleen maar last van me armen van, en omdat ze ook nog best sterk is(haflinger) Nu ben ik zelf een beetje begonnen, beetje vragen met de buitenteugel en goed met me binnenbeen werken. Ze zakt dan keurig in de stap en houd dit dan een halve minuut vol, dan moet ze ff dr hoofd omhoog doen, in de draf word het al moeilijker, dan gaat ze af en toe even 10 meter naar beneden keurig , ik beloon haar dan metteen, maar dan gaat ie weer omhoog. En de galop is helemaal nog niks, ik heb alle tijd verder, maar wil het graag goed aanleren. Maar zit een beetje te twijfelen. Ik heb haar ook aan het elastiek gehad, dat gaat super, maar ben bang als ik hem dan eraf doe dat ze weer omhoog gaat. Hoe kan ik het het beste aanpakken?

Groetjes

Je kan toch meepikken wat je daar hoort!? Het is altijd beter dan niets! Als jij het op een andere manier wilt doen moeten ze daar maar mee leven lijkt me!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:41

Tja, Ten eerste, contributie voor de club betaal je toch, of je nu wel of niet naar de lessen gaat dus ik zou gewoon gaan en meepikken wat je nuttig vindt. Daarnaast kun je altijd bijvoorbeeld om de week een prive les nemen van iemand waar je wel achter staat. Oke het kost je extra maar zoals je zelf aangeeft vind je dat nuttig dus is het het geld waard in mijn ogen. Ik heb natuurlijk geen idee hoe je ouders er tegen over staan.

Daarbij lost druk misschien tijdelijk (lees enkele minuten hooguit) het probleem op. Uiteindelijk is het toch een kwestie van balans en hulpen (al dan niet met benen, zit etc)
Als je paard naar beneden gaat ga je belonen, hoe doe je dat? Want zodra je je hand helemaal los laat is het contact en de balans weg en dat is voor het paard een reden om weer omhoog te komen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 19:48

lillytjuh schreef:
Daarbij lost druk misschien tijdelijk (lees enkele minuten hooguit) het probleem op. Uiteindelijk is het toch een kwestie van balans en hulpen (al dan niet met benen, zit etc)
Als je paard naar beneden gaat ga je belonen, hoe doe je dat? Want zodra je je hand helemaal los laat is het contact en de balans weg en dat is voor het paard een reden om weer omhoog te komen.

:?
imo heb je druk en druk. Zere armen = veel te veel druk
Ook is enkele minuten véél te lang. 1 hele minuut is nog te lang. Een hulp moet direct werken, anders doe je het imo niet goed.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:14

@superwoman: ik bedoelde het anders denk ik. Als je paard op druk naar beneden gaat (dus veel te veel druk) en je daarna je armen iets meer ontspant (nogsteeds meer dan normaal druk) dan zal hij na hooguit enkele minuten altijd weer omhoog komen. Zoveel druk houden houdt geen mens vol maar een paard ook niet.

shartjec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 21:49

bedankt voor de reactie's, ik heb vandaag me eerste privéles van iemand waarmee het super gaat, en neem voortaan om de week van haar les.ik heb haar in de draf al 2 minuten constant ontspannen gekregen, netjes naar beneden, en echt heel ontspannen. en heb in een uurtje tijd super veel geleerd.
gaat helemaal goed komen!