Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:26

Nombrado, ik heb niets persoonlijks tegen jou maar ik ben niet gecharmeerd om PeeBees van je te ontvangen met wat ik wel en niet moet schrijven.
Ik schrijf hier steeds mijn eigen gedachten, mening enz. op en volgens mij is dat op een openbaar forum gewoon toe gestaan. Daarbij is dit topic een discussietopic en ben ik vrij om mijn gedachten hier te delen. Wanneer ik jou teksten lees, zie ik dezelfde teksten van Karel de Lange voor me en ik denk dan ook dat hij jouw leermeester is. Dan ben je één van de weinige. Die man is zo gefrustreerd. Hij is op socioal media en op andere online paardensites zoals Horses en Hoefslag een hetze begonnen tegen de Nederlandse dressuurruiters, Nederlandse trainers en het Nederlandse KWPN stamboek.
Ik wil de mensen graat attenderen cq waarschuwen tegen dit soort griezels.
(aangezien er op bokt over diverse trainers/ruiters enz. wordt gesproken ga ik er vanuit dat mogelijk moet zijn om ook over de heer de Lange te schrijven.
De heer de lange is de goeroe op het gebied van de biomechanica in NL en aangezien we het hier over hebben is het m.i. ontopic.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-14 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:27

terpentijn schreef:
ZUCHT... heb ik enkele posts terug al beantwoord... maar alleen diegenen met een blok voor hun hoofd zien en lezen alleen dat wat hun hun eigen bekrompen straatje te pas komt.

Je hebt gelijk Nombrado: wij kunnen je NIETS meer leren.....

klopt
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:34

Nobrado, ik antwoord even op je tweede PeeBee, Nogmaals, ik heb niets tegen jou. Alleen zou het je nu toch eens moeten opvallen dat je alleen staat in jouw denkwijze. Ik vind dat oprecht jammer en hoop dat je toch eens de ogen gaat openen. Ik DENK dat jij je door de verkeerde mens(en) laat informeren. Heel heel jammer, ga eens zelf nadenken want je zegt hier echt hele rare dingen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:34

Mens hou op, ook mij heb je indertijd vervelende PB's gestuurd, waarvan ik toen ook al meldde dat ik daar totaal niet van gediend was, ging ook over wat ik wel en niet naar je zin mocht posten. "t Ging er toen om dat ik je niet bij je voornaam mocht noemen (want het moest "Nombrado' zijn...) en meer van die irrelevante kul.

Discussieren doe ik graag, maar wel met intelligente mensen die evtl ook voor andere invalshoeken openstaan en weten waar ze het over hebben.
Niet met dit soort blinde vinken.
Laatst bijgewerkt door Apple op 19-07-14 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam verwijderd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:35

Anoniem schreef:
Nombrado, ik heb niets persoonlijks tegen jou maar ik ben niet gecharmeerd om PeeBees van je te ontvangen met wat ik wel en niet moet schrijven.
Ik schrijf hier steeds mijn eigen gedachten, mening enz. op en volgens mij is dat op een openbaar forum gewoon toe gestaan. Daarbij is dit topic een discussietopic en ben ik vrij om mijn gedachten hier te delen. Wanneer ik jou teksten lees, zie ik dezelfde teksten van Karel de Lange voor me en ik denk dan ook dat hij jouw leermeester is. Dan ben je één van de weinige. Die man is zo gefrustreerd. Hij is op socioal media en op andere online paardensites zoals Horses en Hoefslag een hetze begonnen tegen de Nederlandse dressuurruiters, Nederlandse trainers en het Nederlandse KWPN stamboek.
(aangezien er op bokt over diverse trainers/ruiters enz. wordt gesproken ga ik er vanuit dat mogelijk moet zijn om ook over de heer de Lange te schrijven.
De heer de lange is de goeroe op het gebied van de biomechanica in NL en aangezien we het hier over hebben is het m.i. ontopic.

jammer, had dit graag via pb gehoord.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:41

Anoniem schreef:

meent hij zelf ja....maar in al die jaren dat zijn stamboek bestaat
(eigen clubje uit rancune/onderlinge ruzies tegen de rest van de stamboeken) is er nog nooit een fatsoenlijk sportpaard uitgekomen :7
Zou toch moeten lukken als je zoveel wijsheid en kennis in huis hebt....

Tip voor Nombrado: Zet dan niet zoveel onzin overal op openbare fora,
dan krijg je ook geen commentaar en heb je geen last van stalkers ;) ik heb er iig geen last van!

Wat betreft die theorie over het skelet, daar haak ik af, ik hou mezelf liever met rijden in de praktijk bezig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:43

Anoniem schreef:
Nobrado, ik antwoord even op je tweede PeeBee, Nogmaals, ik heb niets tegen jou. Alleen zou het je nu toch eens moeten opvallen dat je alleen staat in jouw denkwijze. Ik vind dat oprecht jammer en hoop dat je toch eens de ogen gaat openen. Ik DENK dat jij je door de verkeerde mens(en) laat informeren. Heel heel jammer, ga eens zelf nadenken want je zegt hier echt hele rare dingen.

ik ga af op EIGEN ervaringen.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 17:03, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:44

listiglistje schreef:
Tip voor Nombrado: Zet dan niet zoveel onzin overal op openbare fora,
dan krijg je ook geen commentaar en heb je geen last van stalkers ;) ik heb er iig geen last van!

Wat betreft die theorie over het skelet, daar haak ik af, ik hou mezelf liever met rijden in de praktijk bezig.

groot gelijk :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:46

Hier een meelezer.
Jou posts zijn vervelend om te lezen Nombrado!!!! Maar volgens mij heb je dat zelf niet eens door.Je ontwijkt vragen van anderen en begint gewoon ergens anders over.
Gewoon heel erg vervelend om te lezen.
Ik heb je filmpje van jezelf ook gezien en veel van wat je zelf zegt komt daar echt niet in terug!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:47

Beste Nombrado, ik stalk je niet. Jij verward mij met iemand anders. Je hebt mij vanmorgen een PB gestuurd met een naam wat je denkt dat ik dat ben. Ik ben daar niet op in gegaan maar als jij gaat zeggen dat ik je stalk heb je het mis. Ik ben niet diegene die jij zegt dat ik ben. Jij bent nogal aanwezig op online paarden sites/forums dus als bezoeker van die sites kom ik je nogal eens tegen en jouw berichten vallen nogal op.
Sorry voor mijn offtopic inbreng maar ik laat mij niet zeggen dat ik stalk en vind het uitermate vervelend voor ene Viola dat je mij voor haar aanziet.
Dus graag weer verder online graag.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:51

nombrado schreef:
Probeer je focus te houden op het positieve van dit onderwerp. Dan blijft het misschien voor veel meelezers ook leerzaam en leuk om te lezen.. En dat is fijner dan al die op de man af reacties.

Als ik als stille meelezer dan even mag reageren, waar ik me vooral aan stoor is al dat muggenziften en doorhameren op wat blijkbaar de enige juiste omschrijving kan zijn over dit onderwerp, de jouwe. En dat al het andere niet juist is, terwijl jullie volgens mij grotendeels hetzelfde bedoelen maar je ontzettend valt over de beeldspraak die sommigen gebruiken en alles veel te letterlijk neemt. Dus als je het voor de meelezers weer leuk wil maken zitten daar denk ik de verbeteringspuntjes...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:58

oke, heel veel plezier nog in dit topic, die ik weer wat leven in blies met het filmpje uit 1964.
*\%/* *\o/* O:) :)) :)ddd +:)+ _O- ;) :+ 8-) {:}

ik stoor me aan alle commentaar die afkomstig is van mensen zonder enig profiel.
Voelt als een beetje laf.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:05

http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... 000.61.399

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... ated=false

http://scholar.google.nl/scholar?q=rhod ... _sdt=0%2C5

De schoftwervels kunnen (net als de rest van de wervels) allemaal bewegen in flexie-extensie. In de laatste link kan je een boek downloaden, staat een mooi staafdiagram in over de beweeglijkheid van de verschillende delen van de wervelkolom.

Veel leesplezier Nombrado :)

Als je meer wilt lezen over biomechanica, zoek eens op: biomechanics and physical training of the horse, Jean-marie Denoix.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:07

Anoniem schreef:
Heb jij de proef van Totilas in Aken gezien Simpelman?
Ik vond hem echt goed lopen daar maar eigenlijk vraag ik mij tegelijkertijd af of die beweging van het voorbeen getruct is
Ik ben bang van wel.

Ik heb het wel gezien en wat ik opvallend vond is dat Totilas in de drafverruimingen zelfs overstapte en de wissels groot en foutloos sprong. Zou wel willen weten wat er veranderd/verbeterd is in de training dat dit nu zo lukt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:13

nombrado schreef:
oke, heel veel plezier nog in dit topic, die ik weer wat leven in blies met het filmpje uit 1964.
*\%/* *\o/* O:) :)) :)ddd +:)+ _O- ;) :+ 8-) {:}

ik stoor me aan alle commentaar die afkomstig is van mensen zonder enig profiel.

Ik had een profiel maar daar werd door dhr. Karel de Lange gebruikt om mij te kakken te zetten op zijn forum.
Sneu vind je niet? En dat is de reden dat ik geen foto's van mij zelf meer plaats.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:16

vur schreef:
Anoniem schreef:
Ik vond hem echt goed lopen daar maar eigenlijk vraag ik mij tegelijkertijd af of die beweging van het voorbeen getruct is
Ik ben bang van wel.

Ik heb het wel gezien en wat ik opvallend vond is dat Totilas in de drafverruimingen zelfs overstapte en de wissels groot en foutloos sprong. Zou wel willen weten wat er veranderd/verbeterd is in de training dat dit nu zo lukt.

Ik vond het er best goed uitzien, vriendelijk, losgelatenheid enz. Maar wel een abnormaal groot voorbeengebruik. Ik denk echt dat hij 'in de schoenen' wordt getraint.
Rath is trouwens wel beter gaan rijden en neemt de de leiding. Voorheen liet hij Totilas nogal in de steek.

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:18

@Sanne83, bedankt voor je bijdrage. +:)+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:25

Tja, dat voorbeengebruik is extreem, maar inderdaad, hij rijdt hem nu met meer initiatief en dat werkt.
De theorie van de beweeglijkheid van de wervels ed laat ik maar even aan mij voorbij gaan. Ik hou me wél aanbevolen voor een managementsamenvatting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:25

Jammer Nombrado dat je een hoop uit je berichten hebt verwijderd.
Nu kloppen onze reacties daarop ook niet meer. Jammer hoor.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:27

nombrado schreef:

Dit illustreert ook weer waarom je reacties minder fijn zijn om te lezen. De inhoud reageer je niet altijd op, maar zodra je een stok ziet begin je ermee om je heen te slaan en probeer je een reactie uit te lokken door weer iets denigrerends te roepen. Of het nu relevant is of niet. Een leeg profiel heeft niks te maken met een onderbouwde reactie op een onderwerp dat je zelf aangesneden hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:29

vur schreef:
Tja, dat voorbeengebruik is extreem, maar inderdaad, hij rijdt hem nu met meer initiatief en dat werkt.
De theorie van de beweeglijkheid van de wervels ed laat ik maar even aan mij voorbij gaan. Ik hou me wél aanbevolen voor een managementsamenvatting.

Neem eens een les bij Sjef. :D
Nee. zonder gekheid. Rath heeft vast veel op zijn donder gekregen van Sjef. Nu rijdt hij tenmiste en heeft de regie over Toot. Sjef leert Rath wel consequent te zijn en hem (tempo)controle te houden.
Elke pas is nu van de ruiter.
De methode is misschien niet altijd even diervriendelijk maar men krijgt in de ring alleen punten voor het geen je laat zien en niet de weg er naar toe.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 17:51

Anoniem schreef:
vur schreef:

Neem eens een les bij Sjef. :D
Nee. zonder gekheid. Rath heeft vast veel op zijn donder gekregen van Sjef. Nu rijdt hij tenmiste en heeft de regie over Toot. Sjef leert Rath wel consequent te zijn en hem (tempo)controle te houden.
Elke pas is nu van de ruiter.
De methode is misschien niet altijd even diervriendelijk maar men krijgt in de ring alleen punten voor het geen je laat zien en niet de weg er naar toe.

Daar snij je wel een onderwerp aan zeg. Eigenlijk zouden ze de training thuis wel mee moeten nemen in de beoordeling of net zoals de dopingcontroles, onaangekondigde huisbezoekjes brengen tijdens de (besloten) training, maar dat is praktisch onuitvoerbaar. Als ze dan dezelfde maatstaf er langs leggen en bij afwijkingen straffen oid uitdelen, dan zou er denk ik een aardverschuiving plaats vinden.
Maar goed, dat alles is een utopie, dus laat ik me maar beperken tot hetgeen voor ons gewone volk zichtbaar is. Ik vind het best goed wat ie laat zien en als dat het gevolg is van de lessen van Sjef, dan is dat een verdienste van hem. Ik geloof zeker dat Sjef "de zweep" er bij de ruiter ook op legt en dat werkt best goed denk ik. We willen van alles van ons paard, dus mogen we ook wel hoge(re) eisen aan ons als ruiter leggen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 19:32

nombrado schreef:
En dan nu het skelet.
Want ik begreep met uitwaaieren van de schoft, dat je daarmee de wervels bedoeld?

De schoft wordt gevormd door de doornige uitsteeksel op de wervels.
De wervels kunnen natuurlijk niet uitwaaieren.
Wanneer een paard de buikspieren aanspant (wisselend links en rechts in de beweging) na een kuithulp, de kuit ligt op de schuine buikspieren..... én de pol naar voren brengt doordat het naar het bit reikt (=aanleuning) dan waaieren de doornige uitsteeksels (ook wel schoft genoemd....) enigszins uit.

Dit is de essentie van de Klassieke Dressuur.
Alle basisafrichting dient hier op gericht te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:01

sanne83 schreef:
http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... 000.61.399

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... ated=false

http://scholar.google.nl/scholar?q=rhod ... _sdt=0%2C5

De schoftwervels kunnen (net als de rest van de wervels) allemaal bewegen in flexie-extensie. In de laatste link kan je een boek downloaden, staat een mooi staafdiagram in over de beweeglijkheid van de verschillende delen van de wervelkolom.

Veel leesplezier Nombrado :)

Als je meer wilt lezen over biomechanica, zoek eens op: biomechanics and physical training of the horse, Jean-marie Denoix.

Kijk, dit is nu eens een zinvolle bijdrage :D :D :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:04

vur schreef:
Anoniem schreef:
Ik ben bang van wel.

Anoniem schreef:
Ik vond het er best goed uitzien, vriendelijk, losgelatenheid enz. Maar wel een abnormaal groot voorbeengebruik. Ik denk echt dat hij 'in de schoenen' wordt getraint.
Rath is trouwens wel beter gaan rijden en neemt de de leiding. Voorheen liet hij Totilas nogal in de steek.

In de schoenen getraind. Mogelijk. Het gebeurt wel. Alleen wat mij zo bijstaat van Totilas is dat hij altijd wel dat extreme groot bewegende voorbeen heeft gehad.