Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
6164 schreef:dit klopt wij zijn redelijk fanatiek, en ik als moeder zeker
wil altijd dat mijn dochter zo goed mogelijk rijd en dat ze de prijzen is, maar dit begint eigenlijk vanaf nu een beetje te lukken, de vorige jaren niet,omdat pony nog te jong en onervaren was.
maar nu is het wel, de pony is 1 week naar onze 1ste lesgeefster geweest,omdat de lesgeefster de pony beter wou maken en iets gemakkelijker om te rijden voor mijn dochter. zij kan heel goed dressuur rijden,dus ik dacht dat komt hier zeker in orde
vorige week zat belde ze me om te zeggen kom de pony maar terughalen want vanaf het ogenblik dat ik iets nieuw vraag gaat hij in verzet en wil hij het dus niet doen. heb het dan vnl over wijken, schouderbinnenwaarts. hij zit ergens vast waardoor de pony het gewoon niet kan.
daarom dat zij ook had aangeraden om naar Londerzeel te gaan.
de lesgeefster rijdt altijd heel ontspannen,dus eerst voorwaarts neerwaarts en als de pony ontspannen is begint ze pas te vragen.
zij rijdt met een zeer zachte hand dus zeker niet met een harde hand.
normaal gezien had onze pony daar een volledige maand gestaan, ze had er dan alle dagen mee gereden, en dat had mijn dochter een zeer goede pony teruggekregen. dit heeft dus niet mogen zijn, eigenlijk is het wel tof van haar om dit te zeggen, want ze had gewoon er een heel maand kunnen blijven mee rijden en het had ons veel geld gekost en allemaal voor niets. dus hopelijk weten we maandag meer wat er aan de hand is, en dat het ook kan opgelost worden.
superwoman schreef:melizz13 schreef:dat snap ik
ik heb nou ook geen ervaring met een de teugel leren hoor dus je hebt gelijk!
hij moet ook nog gecontroleert worden
maar ik weet niet wanneer hij voor het laatst is geweest en ik heb hem nog maar vanaf oktober
Wij doen het altijd met de enting, maar veel paarden worden nooit gedaan tot ze last krijgen...
Je zou de vorige eigenaar kunnen bellen?
Fijn dat je het verder begrijpt. Er is veel te vinden op bokt en in boeken over aan de teugel rijden en over longeren. Kijk goed naar de foto's op haw en durf vragen te stellenover het waarom.
Ook op stallen zou je veel info kunnen halen door simpelweg je stoute schoenen aan te doen en veel te vragen.
Veel mensen willen best helpen, wanneer ze het gevoel krijgen dat iemand van ze wil leren.
Boukelover schreef:EN: nageeflijkheid moet een paard wel leren. Dat weet ik 100% zeker. Als je een paard inrijdt, dan loopt hij toch ook niet DIRECT nageeflijk? Dat moet hij leren. Bij de ene gaat dat soepeler dan bij de ander. Dat is dus wat ik al zei: Nageeflijk lopen moet je zien als een sleutel en het paard als het slot. Elk slot heeft een andere sleutel nodig, je kunt dus ook niet per definitie zeggen hoe je bij een paard nageeflijkheid kunt verkrijgen.
AMEN!
tobilover schreef:Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop)
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!