[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

6164

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:58

dit klopt wij zijn redelijk fanatiek, en ik als moeder zeker
wil altijd dat mijn dochter zo goed mogelijk rijd en dat ze de prijzen is, maar dit begint eigenlijk vanaf nu een beetje te lukken, de vorige jaren niet,omdat pony nog te jong en onervaren was.
maar nu is het wel, de pony is 1 week naar onze 1ste lesgeefster geweest,omdat de lesgeefster de pony beter wou maken en iets gemakkelijker om te rijden voor mijn dochter. zij kan heel goed dressuur rijden,dus ik dacht dat komt hier zeker in orde
vorige week zat belde ze me om te zeggen kom de pony maar terughalen want vanaf het ogenblik dat ik iets nieuw vraag gaat hij in verzet en wil hij het dus niet doen. heb het dan vnl over wijken, schouderbinnenwaarts. hij zit ergens vast waardoor de pony het gewoon niet kan.
daarom dat zij ook had aangeraden om naar Londerzeel te gaan.
de lesgeefster rijdt altijd heel ontspannen,dus eerst voorwaarts neerwaarts en als de pony ontspannen is begint ze pas te vragen.
zij rijdt met een zeer zachte hand dus zeker niet met een harde hand.
normaal gezien had onze pony daar een volledige maand gestaan, ze had er dan alle dagen mee gereden, en dat had mijn dochter een zeer goede pony teruggekregen. dit heeft dus niet mogen zijn, eigenlijk is het wel tof van haar om dit te zeggen, want ze had gewoon er een heel maand kunnen blijven mee rijden en het had ons veel geld gekost en allemaal voor niets. dus hopelijk weten we maandag meer wat er aan de hand is, en dat het ook kan opgelost worden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:26

6164 schreef:
dit klopt wij zijn redelijk fanatiek, en ik als moeder zeker
wil altijd dat mijn dochter zo goed mogelijk rijd en dat ze de prijzen is, maar dit begint eigenlijk vanaf nu een beetje te lukken, de vorige jaren niet,omdat pony nog te jong en onervaren was.
maar nu is het wel, de pony is 1 week naar onze 1ste lesgeefster geweest,omdat de lesgeefster de pony beter wou maken en iets gemakkelijker om te rijden voor mijn dochter. zij kan heel goed dressuur rijden,dus ik dacht dat komt hier zeker in orde
vorige week zat belde ze me om te zeggen kom de pony maar terughalen want vanaf het ogenblik dat ik iets nieuw vraag gaat hij in verzet en wil hij het dus niet doen. heb het dan vnl over wijken, schouderbinnenwaarts. hij zit ergens vast waardoor de pony het gewoon niet kan.
daarom dat zij ook had aangeraden om naar Londerzeel te gaan.
de lesgeefster rijdt altijd heel ontspannen,dus eerst voorwaarts neerwaarts en als de pony ontspannen is begint ze pas te vragen.
zij rijdt met een zeer zachte hand dus zeker niet met een harde hand.
normaal gezien had onze pony daar een volledige maand gestaan, ze had er dan alle dagen mee gereden, en dat had mijn dochter een zeer goede pony teruggekregen. dit heeft dus niet mogen zijn, eigenlijk is het wel tof van haar om dit te zeggen, want ze had gewoon er een heel maand kunnen blijven mee rijden en het had ons veel geld gekost en allemaal voor niets. dus hopelijk weten we maandag meer wat er aan de hand is, en dat het ook kan opgelost worden.

Sorry, maar ik denk niet dat je dát in de pony moet zoeken. :o
Tuurlijk vind de 1 het spannender dan de ander, maar het is nog altijd de ruiter die ervoor moet zorgen dat de pony goed loopt. Er lopen onwijs veel jonge paarden in de prijzen waar zo vaak van wordt gezegd dat de paarden zo makkelijk lopen - maar dat is in de meeste gavallen echt niet waar. Ook bij mijn paarden werd dat gezegd, maar ook bij mijn paarden was dat niet het geval. Ze zijn wel braaf, maar je moet ze wel rijden en ook in de voorbereiding :j Mijn verzorgster kon prima rijden op mijn andere paard (ook aan de teugel), maar op mijn jongere paard werd het paard onzeker en begon weg te springen terwijl dit paard bij mij zo goed als altijd in de prijzen liep en we niet eens veel trainden. (zeg maar gerust heel weinig tot de M2 en het paard duidelijk te weinig conditie had := )
Dat je lesgeefster er niks mee kon, zou imo een aanwijzing kunnen zijn dat ze te lang heeft doorgereden. (Ik ben helemaal vóór de manier hoe die lesgeefster rijdt, zo rij ik ook :o )
Ik hoop dat je er wat kan met mijn verhaal?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:55

superwoman schreef:
melizz13 schreef:
dat snap ik
ik heb nou ook geen ervaring met een de teugel leren hoor dus je hebt gelijk!

hij moet ook nog gecontroleert worden
maar ik weet niet wanneer hij voor het laatst is geweest en ik heb hem nog maar vanaf oktober

Wij doen het altijd met de enting, maar veel paarden worden nooit gedaan tot ze last krijgen...
Je zou de vorige eigenaar kunnen bellen?

Fijn dat je het verder begrijpt. Er is veel te vinden op bokt en in boeken over aan de teugel rijden en over longeren. Kijk goed naar de foto's op haw en durf vragen te stellenover het waarom.
Ook op stallen zou je veel info kunnen halen door simpelweg je stoute schoenen aan te doen en veel te vragen.
Veel mensen willen best helpen, wanneer ze het gevoel krijgen dat iemand van ze wil leren. :j

ik zal haar eens een mailtje sturen ;)

ik vraag het ook liever dan ik vanalles ga proberen en niet werkt
staks verpest ik heel mij paard
mijn paard staat thuis dus dat word niks..
maar ben opzoek naar les dus het komt nog wel

xSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:24

Het aan de teugel rijden is op elke paard wel verschillend, door veel te oefenen lukt het iedereen denk ik wel :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:27

xSophie schreef:
Het aan de teugel rijden is op elke paard wel verschillend, door veel te oefenen lukt het iedereen denk ik wel :)

Hoeze verschillend?

Roxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 00:34

Ik heb iets geks. Mijn paard loopt gewoon normaal aan de teugel. Linksom is er niets aan de hand, maar rechtsom krijgt ze opeens een soort van 'tik' met dr hoofd. Ik weet niet precies hoe ik het moet beschrijven. Het voelt alsof ze ontzettend gaat hangen, en ze begint met haar hoofd te schudden. Echt heel gek. En als je dan weer van hand verandert is er niks aan de hand.

Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag, dat ik anders ging zitten en/of mijn handen anders hield, dus hier heb ik op gelet. Ze blijft het echter doen... Weet iemand hoe dit kan en hoe ik ervoor kan zorgen dat ze rechtsom lekkerder loopt?

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 07:59

wat gebeurt er als je op links achter gaat zitten? Dez beweging moet wel uit het bekken komen en niethet bovenlijf, dit vvolgt echter gewoon en bijft rechtop.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:30

Heej, Alst het niet lukt om hem aan de teugel te rijden, moet je het niet uit een boekje proberen te leren want dat lukt niet. Misschien moet je eens goed kijken bij iemand die het erg goed kan en vragen of hij\zij je wil helpen. :P

Roxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:48

@ Lailapri: Ik zal het eens proberen..

@ Majken: Hmm, ik krijg haar wel aan de teugel, alleen rechtsom doet ze gewoon echt zo raar met dr hoofd...

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:40

Nou, opzich is met een GOED boek weinig mis.. Als iedereen verplicht ruiters en rechters, drssuur onder vuur of das gymnasium das pferd zou lezen waren we al een heel eind verder...

nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:09

ik heb wel begrepen dat je met een hulpteugel paarden ook aan de teugel kunt leren rijden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:40

een paard hoeft ht niet te leren, de ruiter moet het leren dus als je de hulpteugel bij jezelf omknoopt voelt wat het met je doet en voelt hoe het ook kan, kun je idd van leren hoe je een paard nageeflijk kan rijden en anders iig hoe het niet moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 20:49

nijmegen schreef:
ik heb wel begrepen dat je met een hulpteugel paarden ook aan de teugel kunt leren rijden

Paard hoeft het niet te leren, en met een hulpteugel leert de ruiter het niet :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:43

Maar het is zeker zo dat het uitmaakt van wie je les krijgt!
Er zijn er zoveel bij die "zagen" in de paardenmond,en dat ook in de les behandelen!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:21

dat is idd waard.

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:50

Nageeflijk lopen moet je zien als een sleutel en het paard als het slot. Elk slot heeft een andere sleutel nodig, je kunt dus ook niet per definitie zeggen hoe je bij een paard nageeflijkheid kunt verkrijgen.

x

Boukelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:58

EN: nageeflijkheid moet een paard wel leren. Dat weet ik 100% zeker. Als je een paard inrijdt, dan loopt hij toch ook niet DIRECT nageeflijk? Dat moet hij leren. Bij de ene gaat dat soepeler dan bij de ander. Dat is dus wat ik al zei: Nageeflijk lopen moet je zien als een sleutel en het paard als het slot. Elk slot heeft een andere sleutel nodig, je kunt dus ook niet per definitie zeggen hoe je bij een paard nageeflijkheid kunt verkrijgen.

AMEN! :D

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:05

Een paard dat ingereden wordt mist nog de balans om na te geven, het paard zal eerst balans moeten krijgen voordat hij na kan geven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:37

Boukelover schreef:
EN: nageeflijkheid moet een paard wel leren. Dat weet ik 100% zeker. Als je een paard inrijdt, dan loopt hij toch ook niet DIRECT nageeflijk? Dat moet hij leren. Bij de ene gaat dat soepeler dan bij de ander. Dat is dus wat ik al zei: Nageeflijk lopen moet je zien als een sleutel en het paard als het slot. Elk slot heeft een andere sleutel nodig, je kunt dus ook niet per definitie zeggen hoe je bij een paard nageeflijkheid kunt verkrijgen.

AMEN! :D

negeeflijkheid is niet verschillend bij een paard. theorie blijft bij allen hetzelfde, net als lichtrijden al heeft de 1 grotere stappen dan de ander. :j

Paard loopt met inrijden bijna gelijk nageeflijk wanneer er tijd is genomen om te groeien en men een goede voorbereiding heeft getroffen. Heeft idd voornamelijk met balans te maken.
Tevens dus ook voor de ruiter, want als het paard zijn balans zoek, is het voor de ruiter ook latig om z'n balans te vinden/houden. Net als fietsen helpt het om snelheid te maken.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:54

paard moet leren te ontspannen onder zadel en de ruiter die nu erop zit ipv ernaast loopt vertrouwen en vanuit daar een nieuwe balans ontwikkelen.

Noodle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 05:00

Aan de teugel rijden is niet alleen dat je paard zijn zijn hals 'mooi' buigt. Want dat is iets wat jonge paarden wel kunnen als je wat met de teugels speelt.
Aan de teugel rijden is veel meer dan dat krulletje in de hals. Heeft inderdaad met balans te maken, voorwaarts zijn en tegelijkertijd steun van je handen krijgen, de achterhand onder het lichaam, etc., etc.
Lijkt mij dat dit dingen zijn die een paard zeker aangeleerd moet krijgen.
Verschillende paarden reageren verschillend op verschillende ruiters die verschillend rijden. :-D De basis kun je zeker uit een boek halen, dit garandeert alleen niet dat je paard en jij het direct op zullen pakken. Paard en ruiten moeten elkaar aanvoelen en samen oefenen!

Palmbierlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 23:12

tobilover schreef:
Ik moest galoperen, en dan bij een letter stoppen, echt stilstaan....haha, na een half rondje stond ik dan met veel moeite stil!
Ik moest mijn zit goed gebruiken, ietsje voorover, holle rug, en dan, als hij door mijn hand heenrende, een flinke ophouding geven en dan weer los!
De eerste keren was het dan ook écht een harde ophouding, maar dat kwam omdat mijn paard zélf zo hard trok, hij negeerde me gewoon en rende lekker verder!
Dus in het begin was dit even aanpakken, want ik vond het maar niks, zo'n ruk en dan weer los....maar het was wel dé oplossing, want ik ging telkens net zo hard terugtrekken als hij aan mij trok en reageerde helemaal niet meer!
Dit hebben we steeds verder opgebouwd, steeds goed op de zit,
holle rug=remmen
bolle rug=wegrijden
Zodra hij luisterde heel goed opletten dat je niet vasthoud, dat is het moeilijkste, om zelf telkens licht contact te houden, elastieken handen, tot daar en niet verder!
Heel moeilijk, ik heb vaak in het begin mijn ogen dicht gedaan om het beter te voelen, maar écht waar, ik heb er een superpaard aan overgehouden!
Hij liep op 2 vingers, en ik reed hem op mijn zit, als ik perongeluk even naar voren ging zitten stond hij gelijk stil (ook vanuit galop :+ )
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!

Dit zijn wel handige tips, ik heb ook echt grote problemen met het terugnemen vanuit de galop en ik ga dit zeker eens proberen.. alleen het probleem is wel dat ik een manege pony rijd, jammer genoeg.. dus ben benieuwd of hij het ooit wilt gaan doen.. hoewel ik het wel voor elkaar heb gekregen om hem vanuit halthouden te laten aangalopperen en hij het nog steeds bij mij doet.. met veel trainen moet dit dan ook lukken..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:48

om te remmen een holle rug? Dus je wilt je paard laten halthouden met een weggedrukte rug?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:00

Ik zit even te visualiseren..... en te denken hoe ik dat doe. Maar volgens de fysio is mijn rug te recht haha
Heb je een filmpje van het stoppen vanuit galop?

Chiron_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:24

Sorry ik heb geen zin om 199 pagina's te lezen.

Maar wat zijn nu echt de basis regels/tips om je paard aan de teugel te laten lopen? :o