Geryon schreef:Ik vraag het juist aan jou, omdat jij van mening bent dat de wervels niet kunnen 'uitwaaien' Hoe kan het dan zijn dat een paard uberhaupt kissing spines krijgt door verkeerd rijden? En paarden met kissing spines, hoe kunnen die pijnvrij leven als die wervels niet kunnen uitwaaien en dus altijd langs elkaar schuiven?
Dus in vrijheid schuiven wervels altijd langs elkaar heen?
Dat snap ik niet.
Een paard wordt geboren met een skelet en oa ruggewervels, om te kunnen grazen, rennen, draven , spelen, ravotten.
Als het paard rond de 4 1/2 , 5 jaar is, gaan wij ruiters erop rijden. Allereerst van belang een dier eerst aan de longe sterker in de (draag)spieren te maken om beter het ruitergewicht erbij te kunnen dragen.
Dan pas kunnen wij erop als ruiter.
Doe je het goed? als ruiter? dan zal je niet te maken krijgen met kissing spine.
Met goed bedoel ik: Aanvoelen wat een paard aankan. Geen extreem handgebruik of hangwerk, Paard goed over 4 benen te laten draven. En goed de achterhandspieren in de gaten houden (motor,kracht)
Dus niet op de voorhand, maar over 4 benen
Niet teveel tegenwerken met hand! (want dat resulteert in het wegdrukken van het rug, onderhals erop, lendenen vastzetten)
Verder hoor je je als ruiter bewust te zijn van je zit.
Dat houd in! Met lichtrijden NIET STAAN ZIT PLOF vlakbij de lendenen. Maar boven het middelpunt lichtrijden. Lichtrijden is bedoeld om de rug van het paard te ontzien, niet de rug te belasten.
Verder zijn er natuurlijk nog veel meer oorzaken die kunnen lijden tot deze aandoening.
Slecht passende zadels.
Hoeven niet goed in balans voor het paard. (Het zou me niets verbazen als de natuurlijk bekap methode hier ook een aandeel in zou kunnen hebben)
En natuurlijk een trauma (val, vastliggen e.d.)
Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, en je traint je paard goed recht en krachtig/lenig in de spieren. Kan er weinig fout gaan!
Goed rijden is een serieus verantwoorde bezigheid. Je bent als ruiter/begeleider verantwoordelijk voor een levend wezen.
Het is niet zo moeilijk een paard kapot te rijden hoor!
Zelfs in de top, komt het regelmatig voorbij!