Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:45

nombrado schreef:
Simpelman schreef:

Onderste 2 plaatjes van jou post, is géén paard met een holle rug!!!! (juist een mooie welving zoals het hoort)
Wat er gebeurd als het dier zijn hoofd naar voren strekt is niet de rug BOL maken.

Wil je nou werkelijk beweren dat die vos geen holle rug heeft? :wow:

Het onderste plaatje is duidelijk een paard in 'vrijheid', waar de wervels normaal staan. Daarboven hoe het is wanneer het paard de bovenlijn langer maakt.

Ik kan niet bedenken waarom het zo moeilijk is te snappen dat wervels kunnen 'uitwaaieren' (ik vind het zelf een zeer duidelijk woord er voor). Of je moet ook willen beweren dat kissing spines niet bestaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:47

Geryon schreef:
Ik vraag het juist aan jou, omdat jij van mening bent dat de wervels niet kunnen 'uitwaaien' Hoe kan het dan zijn dat een paard uberhaupt kissing spines krijgt door verkeerd rijden? En paarden met kissing spines, hoe kunnen die pijnvrij leven als die wervels niet kunnen uitwaaien en dus altijd langs elkaar schuiven?

Dus in vrijheid schuiven wervels altijd langs elkaar heen?
Dat snap ik niet.
Een paard wordt geboren met een skelet en oa ruggewervels, om te kunnen grazen, rennen, draven , spelen, ravotten.
Als het paard rond de 4 1/2 , 5 jaar is, gaan wij ruiters erop rijden. Allereerst van belang een dier eerst aan de longe sterker in de (draag)spieren te maken om beter het ruitergewicht erbij te kunnen dragen.
Dan pas kunnen wij erop als ruiter.
Doe je het goed? als ruiter? dan zal je niet te maken krijgen met kissing spine.
Met goed bedoel ik: Aanvoelen wat een paard aankan. Geen extreem handgebruik of hangwerk, Paard goed over 4 benen te laten draven. En goed de achterhandspieren in de gaten houden (motor,kracht)
Dus niet op de voorhand, maar over 4 benen
Niet teveel tegenwerken met hand! (want dat resulteert in het wegdrukken van het rug, onderhals erop, lendenen vastzetten)
Verder hoor je je als ruiter bewust te zijn van je zit.
Dat houd in! Met lichtrijden NIET STAAN ZIT PLOF vlakbij de lendenen. Maar boven het middelpunt lichtrijden. Lichtrijden is bedoeld om de rug van het paard te ontzien, niet de rug te belasten.
Verder zijn er natuurlijk nog veel meer oorzaken die kunnen lijden tot deze aandoening.
Slecht passende zadels.
Hoeven niet goed in balans voor het paard. (Het zou me niets verbazen als de natuurlijk bekap methode hier ook een aandeel in zou kunnen hebben)
En natuurlijk een trauma (val, vastliggen e.d.)
Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, en je traint je paard goed recht en krachtig/lenig in de spieren. Kan er weinig fout gaan!
Goed rijden is een serieus verantwoorde bezigheid. Je bent als ruiter/begeleider verantwoordelijk voor een levend wezen.

Het is niet zo moeilijk een paard kapot te rijden hoor! :(
Zelfs in de top, komt het regelmatig voorbij!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:49

Air schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wil je nou werkelijk beweren dat die vos geen holle rug heeft? :wow:

Het onderste plaatje is duidelijk een paard in 'vrijheid', waar de wervels normaal staan. Daarboven hoe het is wanneer het paard de bovenlijn langer maakt.

Ik kan niet bedenken waarom het zo moeilijk is te snappen dat wervels kunnen 'uitwaaieren' (ik vind het zelf een zeer duidelijk woord er voor). Of je moet ook willen beweren dat kissing spines niet bestaat.

Ik bedoelde alleen het onderste plaatje
die daarboven heeft volgens mij een uitgezakte buik van alle veulens. of is drachtig!
En dan zijn aangespannen buikspieren niet wenselijk voor een aankomende bevalling!
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:50

Nu heb je een heel verhaal getypt maar geen antwoord gegeven op de vraag. :+
Ik ben nu ook zeer benieuwd of je wel weet wat kissing spines is..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:50

Air schreef:
Nu heb je een heel verhaal getypt maar geen antwoord gegeven op de vraag. :+
Ik ben nu ook zeer benieuwd of je wel weet wat kissing spines is..

ja :D

Air

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:51

Waarom blijkt dat dan niet uit je ontwijkingen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:51

Nou bij zo bar weinig kennis van het skelet en de bijbehorende bewegingsdynamiek van een paardenlijf, als de starre (!) opvattingen daaromtrent van Nombrado, valt er ook niets uit te leggen, of te verduidelijken.

All wisdom is spilt on the ones who think they invented it.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:53

terpentijn schreef:
Nou bij zo bar weinig kennis van het skelet en de bijbehorende bewegingsdynamiek van een paardenlijf, als de starre (!) opvattingen daaromtrent van Nombrado, valt er ook niets uit te leggen, of te verduidelijken.

All wisdom is spilt on the ones who think they invented it.

een skelet is niet uit te rekken
misschien op een rekbank ;) , maar of je daar daadwerkelijk langer door wordt betwijfel ik :+
schoft Wervels kunnen niet waaieren!
die zitten vast aan de romp
(en blijft geduldig uitleggen :') )

https://www.google.nl/search?q=kissing+ ... 988%3B1142

vraagt zich toch stevig af, wat er dan met de onderliggende ribben die daaraan vast zitten gebeurd. 8-)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:56

Hoe is dat eigenlijk, de hele dag als een rechte plank rond te moeten lopen?
Hoe stap jij op je paarden? :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:56

Je kan wel geuldig willen uitleggen hoor, maar je kan nog beter vertellen dat Sinterklaas bestaat want daar zit nog meer waarheid in :')

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:57

Air schreef:

ik heb het niet over een plank gehad
ik stap op mijn paarden met de kracht vanuit mijn bovenbeen en houd mijn romp zo recht mogelijk!
(romp is waar je ribben zitten ;) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:59

Air schreef:
Je kan wel geuldig willen uitleggen hoor, maar je kan nog beter vertellen dat Sinterklaas bestaat want daar zit nog meer waarheid in :')

Ik weet niet wat jullie aan je ogen mankeren....want op de geposte plaatjes staan toch echt de schoftwervels vast aan de ribben????

Vraag: wat gebeurd er met de ribben, als de schoft "uitwaaierd? "

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:01

nombrado schreef:
Air schreef:

ik heb het niet over een plank gehad
ik stap op mijn paarden met de kracht vanuit mijn bovenbeen en houd mijn romp zo recht mogelijk!
(romp is waar je ribben zitten ;) )

Waarom zou je je romp zo recht mogelijk moeten houden :? Die is toch al recht volgens jou.... die kan niet uitwaaieren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:03

De rug hoort zo recht mogelijk gebruikt te worden, voor de langste levensduur
Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:05

Maar hoezo zo recht mogelijk, als niet recht niet mogelijk is? (volgens jou)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:07

Het is opmerkelijk hoe de meeste essentiele zaken uit posts aan Nombrado door haar voorbijgegaan, of simpelweg genegeerd worden. Of wellicht gewoon helemaal niet opgepikt/begrepen worden.
Van geen enkele post van wie dan ook wordt de essentie opgehaald.
Er wordt steeds maar omheen gedramd, op het eigen kleine stukje"kennis".
Dit is iemand die duidelijk niet openstaat voor wat voor soort inzicht dan ook.

Maar wel schermt met kennis over de biomechanische werking van het lichaam van het paard.

Als ik die nu hoor beweren dat die schoftwervels e.d. helemaal niet kunnen bewegen/beweeglijk zijn. dan weet ik genoeg over die :"kennis".

Die is er dan dus niet.
Laatst bijgewerkt door Apple op 19-07-14 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: echte naam van iemand verwijderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:10

Terpentijn, Als ik Nombrado hoor dan hoor ik Karel de Lange. (degene die zijn eigen paarden wilden vermoorden omdat zijn stamboek destijds niet werd erkend)
Hij heeft een handjevol aanhangers en die zijn door hem aardig gehersenspoeld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:11

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:13

Zullen we het even theoretisch houden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:14

nombrado schreef:
Geryon schreef:
Ik vraag het juist aan jou, omdat jij van mening bent dat de wervels niet kunnen 'uitwaaien' Hoe kan het dan zijn dat een paard uberhaupt kissing spines krijgt door verkeerd rijden? En paarden met kissing spines, hoe kunnen die pijnvrij leven als die wervels niet kunnen uitwaaien en dus altijd langs elkaar schuiven?

Dus in vrijheid schuiven wervels altijd langs elkaar heen?
Dat snap ik niet.
Een paard wordt geboren met een skelet en oa ruggewervels, om te kunnen grazen, rennen, draven , spelen, ravotten.
Als het paard rond de 4 1/2 , 5 jaar is, gaan wij ruiters erop rijden. Allereerst van belang een dier eerst aan de longe sterker in de (draag)spieren te maken om beter het ruitergewicht erbij te kunnen dragen.
Dan pas kunnen wij erop als ruiter.
Doe je het goed? als ruiter? dan zal je niet te maken krijgen met kissing spine.
Met goed bedoel ik: Aanvoelen wat een paard aankan. Geen extreem handgebruik of hangwerk, Paard goed over 4 benen te laten draven. En goed de achterhandspieren in de gaten houden (motor,kracht)
Dus niet op de voorhand, maar over 4 benen
Niet teveel tegenwerken met hand! (want dat resulteert in het wegdrukken van het rug, onderhals erop, lendenen vastzetten)
Verder hoor je je als ruiter bewust te zijn van je zit.
Dat houd in! Met lichtrijden NIET STAAN ZIT PLOF vlakbij de lendenen. Maar boven het middelpunt lichtrijden. Lichtrijden is bedoeld om de rug van het paard te ontzien, niet de rug te belasten.
Verder zijn er natuurlijk nog veel meer oorzaken die kunnen lijden tot deze aandoening.
Slecht passende zadels.
Hoeven niet goed in balans voor het paard. (Het zou me niets verbazen als de natuurlijk bekap methode hier ook een aandeel in zou kunnen hebben)
En natuurlijk een trauma (val, vastliggen e.d.)
Als je aan de bovenstaande voorwaarden voldoet, en je traint je paard goed recht en krachtig/lenig in de spieren. Kan er weinig fout gaan!
Goed rijden is een serieus verantwoorde bezigheid. Je bent als ruiter/begeleider verantwoordelijk voor een levend wezen.

Het is niet zo moeilijk een paard kapot te rijden hoor! :(
Zelfs in de top, komt het regelmatig voorbij!

Met onderstaande ben ik het helemaal mee eens. Maar je geeft niet echt antwoord op mijn vraag? Kissing spines:
http://www.atletischerijkunst.nl/images/KS1.jpg

Jij gaf zelf aan dat dit een gevolg kan zijn door verkeerd rijden. Dus van plaatje links naar plaatje rechts. Hoe kan dit als de wervels niet kunnen uitwaaieren (of 'in'-)? Volgens jou mening leeft een paard met kising spines (voor) altijd met pijn, omdat de wervels niet kunnen uitwaaieren en dus elkaar altijd 'kussen'?

nombrado schreef:
De rug hoort zo recht mogelijk gebruikt te worden, voor de langste levensduur
[ Afbeelding ]

Als er een mens op een paard gaat zitten is de rug hol vanwege het gewicht. Als het paard dan onder de man zijn rug recht moet gebruiken, moet hij de rug wat opbollen, wat 'omhoog' doen. Hoe kan het anders?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:15

terpentijn schreef:
Maar wel schermt met kennis over de biomechanische werking van het lichaam van het paard.

Als ik die nu hoor beweren dat die schoftwervels e.d. helemaal niet kunnen bewegen/beweeglijk zijn. dan weet ik genoeg over die :"kennis".

Die is er dan dus niet.

wat gebeurd er dan met de onderliggende ribben die eraanvastzitten? als de schoftwervels gaan waaieren?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:20

Geryon schreef:
Als er een mens op een paard gaat zitten is de rug hol vanwege het gewicht. Als het paard dan onder de man zijn rug recht moet gebruiken, moet hij de rug wat opbollen, wat 'omhoog' doen. Hoe kan het anders?

geen idee :o
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-07-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:22

ZUCHT... heb ik enkele posts terug al beantwoord... maar alleen diegenen met een blok voor hun hoofd zien en lezen alleen dat wat hun hun eigen bekrompen straatje te pas komt.

Je hebt gelijk Nombrado: wij kunnen je NIETS meer leren.....

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:22

nombrado schreef:
terpentijn schreef:

Die is er dan dus niet.

wat gebeurd er dan met de onderliggende ribben die eraanvastzitten? als de schoftwervels gaan waaieren?

Als je deze foto even bekijkt:
http://claudiawolters.nl/wp-content/upl ... nes004.jpg

In je hoofd neem je beide zijkanten en buigt ze, waardoor het midden wat omhoog komt. Hierdoor gaan de wervels wat uit elkaar. In mijn hoofd gebeurt er dan niet zoveel met die ribben. Ze zitten niet direct aan het gedeelte wat het meest beweegt, en ook niet meteen in de buurt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 16:24

nombrado schreef:
Geryon schreef:

romp stabiel maken (net als wij doen als we krachtinspanning leveren)
Voor een paard is dat niet anders.
een paard van 600 kilo, dat door een bewust ruiter van 70 kilo bitloos gereden wordt (of zadelloos) zal geen kissing spine krijgen.
Het "door PIJN" wegdrukken van een rug (om onder die pijn weg te komen) is géén natuurlijke houding, maar afgedwongen ! Als ik 1 uur per dag op jou rug zit te hotsen en klotsen, en in je mond trek met een bit ,druk je ook je rug weg. ( en uiteindelijk kissing spines)
Om dit te voorkomen, zal je dus niet je paard moeten leren zijn rug bol te maken als ie onder je beweegt, maar recht (zoals ie gevormd is) en de draagkracht trainen (spieren)
Verder probeer je je lichaam zo functioneel mogelijk te gebruiken....in je eigen fundament. Met een rechte rug en spieren aan en ontspannend.

Je hebt gelijk, maar dit weten we al en heeft niet veel te maken met mijn post.

edit: nog een reactie op de dikgedrukte zin. Als dit nou de rug van het paard is als je erop zit: v ( :') :'))

En je wilt naar een rechte rug: --

Wat gebeurt er dan met die rug? Die wordt boller. De punt van de v komt omhoog, waardoor de rug opbolt en dus recht(er) wordt.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 19-07-14 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt