[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 08:03

Ik heb een instucteurscursus gevolgt. Er wordt in het boek niets gezegt over spelen of vragen maar werd in de lessen veel gebruikt, sterker nog degene die de leiding had, heeft mijn konik na afloop in de krul lopen trekken. Met een stukje langere teugels gaat hij zel zoeken maar moestvanuitcontact. Paard kan dat door rugproblemen in het verleden nog helemaal niet kwijt in zijn lijf dus heb ook alle instucties die ze daarover gaf genegeerd. Toen zij hem aan de teugel hadgeholpen/getrokken moest ik even goed voelen hoe dat voelde want dan wist ik waar ik naartoe moest werken. Zij heeft nit gevoelt dat hij vanuit een lateraal gaande stap in een krul is gaan lopen en kort en stokkerig liep. Ik was zo met stomheid geslagen toen.

Hoe wil je als instructeur de dingen goed uitleggen als je dit soort dingen ziet en mag roepen dat je ruiter moet spelen??? Hoe kun je dan ooit later een ruiter op de juiste manier helpen? Deze loopt of vast of ziet het probleem niet. Als ze vastlopen komen ze hier. Zijn eerst verward door de antwoorden die geheel tegengesteld zijn van wat ze geleerd hebben, en doen er dan wat mee, of niet natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 10:14

Lauraa__ schreef:
Ik vind het natuurlijk erg goed dit topic er is, en begrijp dat sommige mensen hier hun vragen stellen. Maar ik vraag me af.... waarom die mensen dat hier stellen en niet aan een instructeur of iemand die bij je op stal staat of kennis heeft van paarden en het les geven en die je iets kan uitleggen als je er ook op zit.>knip.

Als ik zie hoe er bijv op de gemiddelde manege wordt lesgegeven.....kan ik me voorstellen dat ze "vastlopen" en het hier gaan vragen.

lovepalomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:09

Ik rijd een welsh C pony, maar het probleem is: nageeflijk. Als ik probeer in te werken gaat ze zich soms verzetten en gooit ze haar hoofd omhoog. Het is wel een eigenwijze pony, verder is ze helemaal goed gekeurd en is ze 100 % gezond! Ze heeft nou niet echt een hele zachte mond, ze heeft trouwens een dubbel gebroken gouden watertrens met plat stukje. Rustig spelen met mijn handen helpt niet. Natuurlijk wil ik geen bijzet teugels en dergelijke er aan zetten. Maar hoe leer je je pony nou goed braaf aan de teugel te rijden? Ik krijg soms les op ook andere pony's en dan gaat het wel gewoon helemaal goed en makkelijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:23

Ik denk dat je je eerst goed moet realiseren dat voor aan de teugel geen teugels nodig zijn, sterker nog, geen bit. Het is een houding die voort komt uit een logisch gevolg van ondertreden van de achterbenen en opbollen van de rug. Uiteraard zjn er nog meer dingen beangrijk maar niet het inwerken of spelen van de ruiterhand.

kimvanlier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:23

mijn instructrice zegt altijd. Ooit zal het kwartje vallen.
maar vooral niet opgeven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:06

lovepalomina schreef:
Ik rijd een welsh C pony, maar het probleem is: nageeflijk. Als ik probeer in te werken gaat ze zich soms verzetten en gooit ze haar hoofd omhoog. Het is wel een eigenwijze pony, verder is ze helemaal goed gekeurd en is ze 100 % gezond! Ze heeft nou niet echt een hele zachte mond, ze heeft trouwens een dubbel gebroken gouden watertrens met plat stukje. Rustig spelen met mijn handen helpt niet. Natuurlijk wil ik geen bijzet teugels en dergelijke er aan zetten. Maar hoe leer je je pony nou goed braaf aan de teugel te rijden? Ik krijg soms les op ook andere pony's en dan gaat het wel gewoon helemaal goed en makkelijk.

aanvulling op lailapri.
Door met de teugels te spelen, werk je van voor naar achter, terwijl je van achter naar voren moet werken.
Wanneer je het paard van achter goed activeerd (dus niet snel/hard rijden) zet het paard zijn achterbenen goed onder de massa. Hierdoor wordt zijn rug boller en dáárdoor kan zijn hoofd "zakken" mits de aanleuning correct is (die aanleuning is óók zeker niet makkelijk)
Door aan de voorkant te klooien, is de kans groot dat hij alsnog zijn rug wegdrukt, waardoor je slechts een krul kan krijgen ipv nageeflijkheid.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:13

Even een vraagje... ik heb ooit een super stuk gelezen hier op bokt over het rijden van "de juiste gegevelijkheid... is helemaal niet zo moeilijk"

Het was echt een leuk en boeiend stuk om te lezen en ik wil het aan vriendinnen van mij laten lezen. Maar ik kan het topic niet meer vinden! Ik heb de zoekfunctie al op 20 manieren ingevuld maar het desbetreffende topic kan ik niet meer vinden.

Hoopdat dat ik het hier in centraal kon vinden maar helaas... ben hem nog niet tegen gekomen!

wie ow wie heeft hem voor mij?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 10:30

6164

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:52

goedemiddag
ik ben van vandaag af een nieuwe gebruiker van BOKT.
Ben zelf woonachtig in Belgie en heb 4 kinderen.
Maar wat ik wou vragen aan jullie, mijn dochter van 15 heeft een eigen pony, een D pony.
Wij hebben hem gekocht op zijn 3.5 jaar en hij was juist zadelmak.
haar lesgever was toen op die moment zwanger en mijn dochter heeft het bijna allemaal alleen moeten doen, voor de pony verder op te leren.
dit was geen probleem, maar door allerlei omstandigheden, te lang om het allemaal uit te leggen, zit zij nu terug met een rijprobleem.
in die zin de pony loopt wel aan teugel, maar elke keer als je hem iets nieuw wil aanleren, zoals wijken, schouderbinnenwaarts, achteruitgaan, begint hij zo te protesteren dat je er eigenlijk niks nieuws kan aan aanleren.
hij is een week naar een dressuurruitster geweest (kennissen van ons) normaal gezien was hij daar een maand naartoe geweest om al deze nieuwe zaken aan te leren, maar ze belde om te zeggen kom hem maar terug halen, want er is geen beginnen aan om hem iets nieuws bij te leren.
de pony is nu 6 jaar en mijn dochter rijdt bij LRV, ze mag nog 2 jaar rijden bij LRV en dan moet ze over naar de paarden.
Daarom ook dat ze graag zo hoog mogelijk zou willen geraken in dressuur,springen doet ze ook wel, maar het is eerder een dressuurruiter.
wij hebben nu maandag een afspraak bij dierenarts, heb vorig jaar enkele keren paardenkinesist laten komen en de dressuurruiter denkt dat het ergens in zijn rug zit. want bij het begin van het rijden durft hij ook te bokken, maar dit doet hij niet elke maal dat er met hem gereden wordt.
wat denken jullie dat het probleem zou kunnen zijn?
we gaan natuurlijk maandag naar dierenarts en dan zullen we het hoogstwaarschijnlijk wel weten hoop ik.
alle tips en hulp is welkom
groetjes
inge

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:28

Een d.a laten komen heeft meestal weinig zin hij kan immers ook niet door de huid heen kijken. Ik zou dan eerder naar de kliniek toe gaan.
Verder vertel je weinig over het rijtechnische gedeelte, wanneer zijn de problemen begonnen? Hoe zit het met les? Is de pony niet overvraagd (geweest)? Past het zadel nog wel, aangezien de pony spieren ontwikkeld zal hebben? etc etc

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:57

ik heb ook een probleem met aan de teugel:
mijn paard loopt bij het rijden nog niet aan de teugel
maar bij het longeren ook niet vanzelf
maar als ik zijn teugels door zijn singel doe zodat hij wel moet (weet niet prezies hoe je dat moet uitleggen :+ )
dan loopt hij heel moeilijk bijna stapje voor stapje
in de sstap loopt hij wel gewoon net als normaal
maar dan moet ik wel naast hem lopen, rondjes om mij heen lukt hem niet
dan gaat hij gewoon stil staan
en dat doet hij niet als ik hem 'gewoon' longeer dan draaft hij ook gewoon braaf

is dat een balansprobleem?
daar zat ik namelijk zelf aan te denken

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:00

Ik denk dat je 'm zo op de rem zet melizz13
Hij snapt waarschijnlijk niet wat jij wil.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:06

ja daar zat ik eigenlijk ook net aan te denken
hoe kan ik dat beter doen?
met zijn 2en en dan 1 erop misschien?
hij hoeft het niet 1 2 3 te kunnen maar gewoon rustig aan beginnen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 21:52

ik moest meteen denken aan pijn, gebit misschien?

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:07

lovepalomina schreef:

is het een manegepony?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 22:35

melizz13 schreef:
ja daar zat ik eigenlijk ook net aan te denken
hoe kan ik dat beter doen?
met zijn 2en en dan 1 erop misschien?
hij hoeft het niet 1 2 3 te kunnen maar gewoon rustig aan beginnen

Je kan het beter doen doormiddel van les. Sorry maar als je hem vast zet om aan de teugel te laten lopen en hem dan op de rem zet, dan geloof ik dat je nog ontzettend veel moet leren.
Leren is goed, dat moet iedereen doen en gebeurd op élk niveau, maar doe het wel onder begeleiding :j

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:31

@ superwoman ik ben ook op zoek naar les ;)
ik doe het zeker onder begeleiding
ik doe er nu ook nog niks mee
alleen bij longeren maar dat heeft hij bij zijn vorige eigennaar ook aan de teugel gedaan

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:32

lailapri schreef:
ik moest meteen denken aan pijn, gebit misschien?

zou kunnen want tegenwoordig gaat hij aan zijn halster en hoofdstel bijten als ik die aan wil doen...
dat deed hij eerst niet

6164

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:39

bedankt voor jullie tips, maar maandag gaan we naar de dierenarts, in Londerzeel(Belgie)
deze dierenarts is gelijk een dierenkliniek, die kan platen nemen, bloed trekken, die doet ook accupunctuur en die kan zelfs opereren.
deze dierenarts is heel bekend in Belgie,zelfs in het buitenland,want die gaat ook paarden behandelen in buitenlandse stoeterijen,zoals Engeland, Duitsland enz.
als hij niet weet wat het probleem is bij onze pony, dan denk ik dat niemand het weet.
onze pony hebben we jong gekocht op 3.5 jaar, juist zadelmak, mijn dochter was toen 12 jaar en de lesgeefster was zwanger.
dus wel les gekregen, maar de lesgeefster kon er niet op rijden wegens zwanger,en mijn dochter heeft het dus allemaal alleen moeten doen.
jullie weten zelf een jonge pony opleren is voor een meisje van 12 jaar niet zo evident.
dan haar lesgeefster is toen gestopt met lesgeven na zwangerschap 2de kindje omdat ze geen tijd meer had, op zoek naar een andere lesgeefster,dan één gevonden die grand prix reed, en die wou onze pony steeds opgericht laten lopen waar het beestje eigenlijk nog niet klaar voor was.
hebben we daar nu iets geforceerd, ik zou het echt niet weten. dan naar een andere lesgeefster gezocht,één gevonden van de ponyclub zelf die bij de paarden rijdt, volgens mij wel een goede, het enige probleem is bij haar dat ze zelf nooit op onze pony rijdt om hem aan te voelen. als mijn dochter zegt hij zit vast langs links of rechts dan loopt ze naast de pony en dan begint ze het samen met mijn dochter te doen dus aan de teugels en de pony laten plooien,en dan komt de pony wel los. mijn dochter moet dit doen met kleine knijpjes in haar teugels,om de pony aan de teugel te rijden maar zo heeft ze dit bij haar 1ste lesgeefster nooit geleerd. ik heb zelfs gehoord dat die knijpjes in de teugel een verdoken vorm zijn van het zagen of het melken,weet niet of jullie deze term kennen? dit bedoelt dat pony steeds heen en weer schudt met zijn hoofd en dat de ruiters hun handen niet stilhouden. bij onze ponyclub rijden er vele ruiters zo. had gedacht om nog eens een andere lesgever te zoeken maar dan iemand die echt kennis van dressuur heeft en die het op de juiste manier doet. maar de prijzen varieren hier al snel van 25 tot 50 euro per uur, en normaal krijgt mijn dochter toch een 2 keer dressuurles per week, en dan wordt het een heel dure zaak. hoop echt dat dierenarts iets vindt en dat we volgende week terug kunnen beginnen fatsoenlijk te rijden
grt
inge

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:40

melizz13 schreef:
alleen bij longeren maar dat heeft hij bij zijn vorige eigennaar ook aan de teugel gedaan

Maar blijkbaar moet je daar ook nog in begeleid worden, want aan de teugel zetten of op de rem zetten is nogal een verschil ;)
Longeren wordt zo vaak vreselijk onderschat :j

Bij last van de tanden gaan ze meestal achter de teugel lopen en niet op de rem, maar natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn.De tanden zouden elk jaar even nagekeken moeten worden :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:41

achter maar ook tegen de hand en sommige gaan door pijn ook staken van dit kan ik echt niet. Uiteraard kan het ook ergens anders aan liggen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:49

@6164: daar ben ik ook geweest met mijn paard. Super kliniek! Ik woon dicht bij de grens en mijn dierenarts heeft mijn hun aangeraden. Mijn paardje is door omstandigheden niet op een fijne manier ter wereld gekomen en heeft dus wat kleine foutjes in haar skelet. Toen ze ging kreupelen hebben hun haar onderzocht. Super nette behandeling gehad daar! En het probleem is uitgebreid onderzocht.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:57

superwoman schreef:
melizz13 schreef:

Maar blijkbaar moet je daar ook nog in begeleid worden, want aan de teugel zetten of op de rem zetten is nogal een verschil ;)
Longeren wordt zo vaak vreselijk onderschat :j

Bij last van de tanden gaan ze meestal achter de teugel lopen en niet op de rem, maar natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn.De tanden zouden elk jaar even nagekeken moeten worden :j

dat snap ik
ik heb nou ook geen ervaring met een de teugel leren hoor dus je hebt gelijk!

hij moet ook nog gecontroleert worden
maar ik weet niet wanneer hij voor het laatst is geweest en ik heb hem nog maar vanaf oktober

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:58

6164 schreef:
bedankt voor jullie tips, maar maandag gaan we naar de dierenarts, in Londerzeel(Belgie)
deze dierenarts is gelijk een dierenkliniek, die kan platen nemen, bloed trekken, die doet ook accupunctuur en die kan zelfs opereren.
deze dierenarts is heel bekend in Belgie,zelfs in het buitenland,want die gaat ook paarden behandelen in buitenlandse stoeterijen,zoals Engeland, Duitsland enz.
als hij niet weet wat het probleem is bij onze pony, dan denk ik dat niemand het weet.
onze pony hebben we jong gekocht op 3.5 jaar, juist zadelmak, mijn dochter was toen 12 jaar en de lesgeefster was zwanger.
dus wel les gekregen, maar de lesgeefster kon er niet op rijden wegens zwanger,en mijn dochter heeft het dus allemaal alleen moeten doen.
jullie weten zelf een jonge pony opleren is voor een meisje van 12 jaar niet zo evident.
dan haar lesgeefster is toen gestopt met lesgeven na zwangerschap 2de kindje omdat ze geen tijd meer had, op zoek naar een andere lesgeefster,dan één gevonden die grand prix reed, en die wou onze pony steeds opgericht laten lopen waar het beestje eigenlijk nog niet klaar voor was.
hebben we daar nu iets geforceerd, ik zou het echt niet weten. dan naar een andere lesgeefster gezocht,één gevonden van de ponyclub zelf die bij de paarden rijdt, volgens mij wel een goede, het enige probleem is bij haar dat ze zelf nooit op onze pony rijdt om hem aan te voelen. als mijn dochter zegt hij zit vast langs links of rechts dan loopt ze naast de pony en dan begint ze het samen met mijn dochter te doen dus aan de teugels en de pony laten plooien,en dan komt de pony wel los. mijn dochter moet dit doen met kleine knijpjes in haar teugels,om de pony aan de teugel te rijden maar zo heeft ze dit bij haar 1ste lesgeefster nooit geleerd. ik heb zelfs gehoord dat die knijpjes in de teugel een verdoken vorm zijn van het zagen of het melken,weet niet of jullie deze term kennen? dit bedoelt dat pony steeds heen en weer schudt met zijn hoofd en dat de ruiters hun handen niet stilhouden. bij onze ponyclub rijden er vele ruiters zo. had gedacht om nog eens een andere lesgever te zoeken maar dan iemand die echt kennis van dressuur heeft en die het op de juiste manier doet. maar de prijzen varieren hier al snel van 25 tot 50 euro per uur, en normaal krijgt mijn dochter toch een 2 keer dressuurles per week, en dan wordt het een heel dure zaak. hoop echt dat dierenarts iets vindt en dat we volgende week terug kunnen beginnen fatsoenlijk te rijden
grt
inge

Je gevoel over de huidige/laatste lesgeefster is correct, daar zou ik mee stoppen :j
Het vastzitten aan 1 kant komt in de meeste gevallen door de ruiterhand die vastgezet wordt, dáár moet dus de oplossing liggenen niet bij de pony.
Het kan dus idd dat de pony wat overvraagd is (geweest) en ook omdat zoals ik begrijp jullie erg fanatiek zijn..
Wat ik vaker heb gezien, weet niet of dat bij jullie zo is, dat wanneer er erg fanatiek wordt gereden de paarden/pony's het geestelijk en zelfs lichamelijk (vastrijden door een beetje onkunde en doorgaan) niet meer aan kunnen en uiteindelijk in verzet gaan. Het is belangrijk om de training ook te richten op de gezondheid tussen de oortjes dmv regelmatig alleen op ontspanning rijden.
Ik heb een periode ook 2 x pw les gehad maar wel van 2 verschillende mensen. De 1 richte zich op de wedstrijden en de ander op ontspanning, zodat ik een goede balans kon houden. Ook ik kan erg fanatiek worden en mijn doelstellingen willen halen, terwijl wat meer tijd ervoor nemen meestal veel beter werkt en alles dus veel makkelijker gaat in de proef. (oefeningen bevestigd ;) )
Ik hoop dat er wat uit komt op de kliniek, succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:02

melizz13 schreef:
dat snap ik
ik heb nou ook geen ervaring met een de teugel leren hoor dus je hebt gelijk!

hij moet ook nog gecontroleert worden
maar ik weet niet wanneer hij voor het laatst is geweest en ik heb hem nog maar vanaf oktober

Wij doen het altijd met de enting, maar veel paarden worden nooit gedaan tot ze last krijgen...
Je zou de vorige eigenaar kunnen bellen?

Fijn dat je het verder begrijpt. Er is veel te vinden op bokt en in boeken over aan de teugel rijden en over longeren. Kijk goed naar de foto's op haw en durf vragen te stellenover het waarom.
Ook op stallen zou je veel info kunnen halen door simpelweg je stoute schoenen aan te doen en veel te vragen.
Veel mensen willen best helpen, wanneer ze het gevoel krijgen dat iemand van ze wil leren. :j