Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:32

nombrado schreef:
begrijp ik goed dat je bedoeld dat je de wervels uit elkaar werkt als ruiter? zodat de schoft naar voren komt?

Als een waaier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:17

Simpelman schreef:
nombrado schreef:
begrijp ik goed dat je bedoeld dat je de wervels uit elkaar werkt als ruiter? zodat de schoft naar voren komt?

Als een waaier.

-O-

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:06

Toch is dit de essentie Nombrado.
Hier draait alles om, dat uitwaaieren van de schoft.
Alle geklets over achterhand, bekken, mooie halswelving, verlenging van de bovenlijn heeft zonder dit niets te betekenen want het komt hier uit voort.

Het uitwaaieren van de schoft is: rust >vertrouwen >ontspanning >neerwaarts >voorwaarts >opwaarts >verzameling.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:16

Succes met het uitwaaieren van de schoft van je paard. (arm dier)
Enig idee, wat er waar gebeurd als een paard zijn hals naar voren doet?

Bij mijn paarden zit de kracht en de motor nog altijd in de achterhand...
(en stiekem hoop ik, dat dit niet anders is dan jou paarden?)

Geryon

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:37

Hoe denk jij over kissing spines en de 'behandeling' daarvan Nombrado?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:43

Geryon schreef:

wat moet ik erover denken? behandeling? ik ben geen dierenarts
Paard is wel dan duidelijk verkeerd gereden, als dit aan de hand is.
maar ik begon niet over uitwaaieren en rug bol maken...
Misschien moet je de vraag anders stellen aan Simpleman?
Die is op de hoogte van het "uitwaaieren" van de schoft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:33

Ik denk dat je alles te letterlijk opneemt nombrado,
Het is idd zo als een paard zich vast zet bij de schoft je ook geen mooi ruggebruik kan krijgen, en het bollen van de rug is ook niet zo als jij het opvat, volgens mij weet je echt wel wat simpelman daar mee bedoelt, maar vind je het leuk de boel op te jutte ,
Als je alles zo goed weet dan zou je ook moeten weten hoe kissing spines veroorzaakt word en dat dat ook bij de schoft kan voorkomen, vandaar dat je ook moet zorgen dat die werfels vrij zijn , dus het woord uitwaaieren klinkt eigenlijk heel mooi, net zoals de ruggen werfels uit waaieren en daardoor je een gevoel krijgt dat het paard boller in zijn rug word, als ruiter die de verzameling kent op de juiste manier moet je weten hoe dat voelt, blijkbaar herken jij het gevoel dus niet, want het gevoel is zoals ik het beleef echt dat de rug bolt, dus miss toch eens op een paard stappen wat b.v de piaff technisch goed uitvoert.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:10

nee Midgie, ik heb echt geen idee wat een simpelman bedoeld met uitwaaieren en rug bol maken.
Ik heb namelijk die ervaring nooit zo gehad (en nooit geleerd tijdens opleidingen of les van instructeurs)
Er ontstaan soms gewoon nieuwe kreten en tendensen. En in 1 keer werkt er een schoft als waaier? Omdat er zoveel kissing spine voorkomt tegenwoordig?
Kissing spines zal je onder een goede klassieke ruiter NIET tegenkomen. Die verdiept zich in hoe een lichaam van een paard beweegt (en zijn eigen lichaam)
en nee, ik neem niemand in de maling
maar wordt zelfs boos over dit onbewuste gepraat over een schoft die als een waaier naar voren gaat!
Dat klopt niet/// skelet zit namelijk vast, schoft aan de wervels en de ribben. Die kunnen niet naar voren waaieren! ( waaier is uitklappen, en dat kan gewoon niet...ook niet met de schoft)
Een rug is gewelfd wat het makkelijker maakt de bewegingen te maken voor het paard. Een rechte strakke rug of bolle rug geeft altijd verstoring in de beweging, spieren spannen aan en ontspannen in de rug in de beweging.
Heel simpel....de romp wordt stabiel, meer gewicht op achterhand (die daardoor iets zakt, hankenbiegung) en dat zorgt ervoor dat het gewicht/evenwicht meer op de achterhand komt, waardoor de voorhand meer ruimte heeft (vrijheid) Het lijkt dus alsof de voorhand omhoog komt, maar het is andersom. De achterhand daalt....
Waardoor het lijkt dat de rug omhoog komt....maar dat gevoel is het stabiel maken van de romp (zodat ie makkelijk gelift kan worden door de kracht in de achterhand)in de piaffe .

Net als de kreet: "over de rug gaan" Men begrijpt deze kreet gewoon niet. Of heeft geen idee wat er eigenlijk met deze verzonnen kreet bedoeld wordt.

Met dit soort kreten en verwarringen, raak je niet de juiste snaren bij mensen betreffende de beweging van het dier.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 18-07-14 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:19

nombrado schreef:
Een rug welft , spieren spannen aan en ontspannen in de rug in de beweging.

Oww gelukkig, de rug welft wel... Check de definitie van welven eens http://www.encyclo.nl/begrip/welven

Juist ja, buigen. Bol maken is volgens mij hetzelfde als buigen. Of vertel mij eens hoe je buigt, zonder bol te maken? Neem aan dat je niet hol maken bedoeld en veel andere smaken zijn er niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:22

Nombrado, niet voor het één of ander maar op Fokt hebt je een filmpje van jezelf geplaatst (in slow motion ook) waaruit ik vind blijken dat je er niets van begrepen hebt.
Wat jij daar laat zien is niet hetgeen waar jij voor zegt te staan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:39

Ik doe helaas ook wel onbewust dingen waar ik niet voor sta. De theorie in de praktijk brengen vergt veel lichaamsbeheersing, ruitergevoel en discipline.
Ik vind correct paardrijden erg moeilijk. Ik zie dingen beter als ik er naar kijk, dan dat ik het voel als ik erop zit ook nog een keer. Ik vind het daarom lastig iemand in een discussie over de theorie te pakken op een filmpje van de praktijk. Natuurlijk is het wel de bedoeling dat je de theorie die je aan hangt in de praktijk kan brengen, maar kennis van de theorie zou je toch eerst moeten ontwikkelen voor je de praktijk onder de knie kan krijgen? Is het dan een schande dat dit (nog) niet helemaal op 1 lijn ligt? Dan zou ik nooit weer een filmpje ergens durven plaatsen ...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:54

Denk dat het meer komt omdat Nombrado doet alsof ze het weet en doet alsof ze het kan om nog niet te spreken over het afkraken van ruiters op hoog niveau.
Dan zet je de verwachting wel hoog en kan ze blijkbaar totaal niet waar maken...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 11:41

Ik snap dat uitwaaieren van de schoft ook niet. Onder de schoft zit wel een spier in waaiervorm, de serratus thoracis. Misschien is het eerder deze spier die gaat "uitwaaieren"?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:34

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:44

Dus jij denkt werkelijk Simpelman? dat de schoftwervels gaan uitwaaieren aan de bovenkant?
Als dat zo is? Wat denk je dan wat er aan de onderkant van deze wervels gebeurd??

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:59

Niets, want die komen helemaal niet tegen elkaar. Door voorwaarts-neerwaarts bijv. "trekt" of "rekt" de halsspier-combi de schoftdelen lichtelijk naar voren/uit elkaar("waaiert" zo je wil) met medeneming van de rugspieren (die hierdoor lichtjes omhoog welven).
Dat is gemakkelijk te zien en volgens mij voor mensen die kennis hebben van biomechaniek v/h paard, op talloze foto's tekeningen en filmpjes op Internet, bepaald geen geheime kennis.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-07-14 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:01

Kijk nombrado, en daarvoor dienen nou de enigszins flexibele tussenwervelschijven...zodat je dus aan de onderkant van de wervels idd enige compressie kan hebben, zodat de bovenkant enigszins...noem het maar uitwaaieren. Net zoals andersom...als je een holle rug krijgt en de uitsteeksels elkaar gaan raken, de bovenkant van de flexibele tussenwervelschijf iets wordt ingedrukt. Heel normaal proces, werkt bij de mens idem dito...daarom wordt je strammer naarmate je ouder wordt, dan wordt de flexibiliteit van die schijven minder. Een ruggegraat is over de gehele lengte een flexibel geheel wat alle kanten op kan buigen (en voor je begint te mekkeren, nee we hebben het niet over centimeters, het is subtiel in het schoft en ribben gedeelte).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:11

En dan nu het skelet.
Want ik begreep met uitwaaieren van de schoft, dat je daarmee de wervels bedoeld?
Borstwervels - thoracic vertebrae
Aan de borstwervels zijn de ribben - costae bevestigd. Elke thoracale wervel heeft zowel links als rechts een rib. We tellen er bij het paard achttien (soms 17 of 19) in totaal, van T1 tot T18 dus.
De eerste wervel (T1) vormt de verbinding tussen hals- en borstwervels en is eveneens uniek van vorm. De eerste rib zit vast aan de voorkant van T1.
Elke thoracale wervel heeft 2 kleine gewrichtjes die met de ribben articuleren.

Aan de bovenzijde van het wervellichaam (T1 tot S5) bevindt zich een spinaaluitsteeksel (doornuitsteeksel). Deze spinaaluitsteeksels worden progressief hoger naarmate we verder naar achter opschuiven om hun hoogste punt te bereiken op ongeveer de zesde thoracale wervel. Nadien worden ze opnieuw korter. Het zijn de spinaaluitsteeksels die de schoft gaan vormen en op het hoogste spinaaluitsteeksel wordt de stokmaat gemeten.
De opeenvolgende wervels ter hoogte van de rug articuleren met elkaar, net zoals in de hals, door middel van 2 facetgewrichten en een groot gewricht die de tussenwervelschijf bevat.

Hier allemaal na te lezen:
http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/skelet.html

Bij de wervels bij de schoft, zit het vast aan de ribben...die kunnen dus niet naar voren. :D

De plaatjes die je post, zijn spieren . Die kunnen aangespannen of ontspannen en langer.
Nu denk ik dat je dat bedoeld.
Maar waar de ribben zitten, en de wervels (romp) is er geen buiging mogelijk. (bij geen 1 dier en mens)
Ribben beschermen de organen van een levend wezen. Enige wat de ribben kunnen is uitzetten (inademen) Verder blijft dit coconnetje een beschermende factor voor de belangrijke organen.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:14

oji schreef:
Kijk nombrado, en daarvoor dienen nou de enigszins flexibele tussenwervelschijven...zodat je dus aan de onderkant van de wervels idd enige compressie kan hebben, zodat de bovenkant enigszins...noem het maar uitwaaieren. Net zoals andersom...als je een holle rug krijgt en de uitsteeksels elkaar gaan raken, de bovenkant van de flexibele tussenwervelschijf iets wordt ingedrukt. Heel normaal proces, werkt bij de mens idem dito...daarom wordt je strammer naarmate je ouder wordt, dan wordt de flexibiliteit van die schijven minder. Een ruggegraat is over de gehele lengte een flexibel geheel wat alle kanten op kan buigen (en voor je begint te mekkeren, nee we hebben het niet over centimeters, het is subtiel in het schoft en ribben gedeelte).

wat je zegt..de wervels bij de ribben zijn niet buigzaam . Een paard kan dus niet om je been buigen met zijn ribben. Dat is onmogelijk
Buigen is alleen mogelijk bij de lumbale wervels en de schouders. (dus daar waar geen ribben zitten)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:21

Anoniem schreef:
Nombrado, niet voor het één of ander maar op Fokt hebt je een filmpje van jezelf geplaatst (in slow motion ook) waaruit ik vind blijken dat je er niets van begrepen hebt.
Wat jij daar laat zien is niet hetgeen waar jij voor zegt te staan.

Ja heb ik ook gezien, vond het ook alles behalve fijn om naar te kijken en zie een ruiter die idd meer woorden heeft dan daden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 14:22

Simpelman schreef:

Onderste 2 plaatjes van jou post, is géén paard met een holle rug!!!! (juist een mooie welving zoals het hoort)
Wat er gebeurd als het dier zijn hoofd naar voren strekt is niet de rug BOL maken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:10

Simpelman schreef:

Nu ik dit plaatje zie, kan ik me idd voorstellen dat die wervels wat verder uit elkaar gaan.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:19

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:34

nombrado schreef:
Geryon schreef:

wat moet ik erover denken? behandeling? ik ben geen dierenarts
Paard is wel dan duidelijk verkeerd gereden, als dit aan de hand is.
maar ik begon niet over uitwaaieren en rug bol maken...
Misschien moet je de vraag anders stellen aan Simpleman?
Die is op de hoogte van het "uitwaaieren" van de schoft.

Ik vraag het juist aan jou, omdat jij van mening bent dat de wervels niet kunnen 'uitwaaien' Hoe kan het dan zijn dat een paard uberhaupt kissing spines krijgt door verkeerd rijden? En paarden met kissing spines, hoe kunnen die pijnvrij leven als die wervels niet kunnen uitwaaien en dus altijd langs elkaar schuiven?