[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:40

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 17:43

jeltsje24 schreef:
wat zouden jullie doen mijn paard houd steeds aan 1 teugel vast nu moet ik bijna een uur rijden voordat ze loslaat en ontspannen op haar bit kouwt...

Een paard houd NOOIT vast aan een teugel. De ruiter houd dan vast! Ten eerste een paard kan gewoon geen teugel vast houden, hij heeft een bit in.. ( :D )

Ten tweede een paard zal nooit aan een kant vast houden, want dan heeft hij last van het bit! Ik zou werken aan zijn rechtheid en op je eigen handen letten. Jij bent dan stugger aan 1 kant, of houd een kant langer, sterker vast ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 10:40

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 20:54

Juangi schreef:
jeltsje24 schreef:
wat zouden jullie doen mijn paard houd steeds aan 1 teugel vast nu moet ik bijna een uur rijden voordat ze loslaat en ontspannen op haar bit kouwt...

Een paard houd NOOIT vast aan een teugel. De ruiter houd dan vast! Ten eerste een paard kan gewoon geen teugel vast houden, hij heeft een bit in.. ( :D )

Ten tweede een paard zal nooit aan een kant vast houden, want dan heeft hij last van het bit! Ik zou werken aan zijn rechtheid en op je eigen handen letten. Jij bent dan stugger aan 1 kant, of houd een kant langer, sterker vast ;)

Hier ben ik het mee eens. Ik dacht ook altijd dat mijn paard aan één kant vast hield. Wat bleek? Ik had gewoon een te sterke linkerhand! En nu dit opgelost is loopt mijn paard zonder problemen. Lekker nageeflijk, minder spanning. Altijd eerst naar jezelf kijken! :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:03

Zoiets was bij mij ook het geval. Buiten stress waardoor ik erg onhebbelijk was naar mijn paard toe heb ik ook een slecht rechter been wat ik ging compenseren door mijn rechter hand harder in te werken. Stom natuurlijk maar daar kom je altijd achter als het te laat is.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 16:38

hoe maak je een paard eigenlijk nageeflijk voor de wagen? Hoor hier termen als spelen buiging eisen. Door laten lopen en als paard dan ertussen uit wil mag je zagen. Ik ben lichtelijk verward nu. Rij het paard wel eens onder zadel en heb weinig moeite met de dingen die hij allemaal moet en ook al kan verwerken in zijn lijf, maar ook de rijlessen van andere instructeur gaan moeizaam en piept hij er steeds tussen uit.

xx_femke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:57

veel oefenen en een goed einstructeur nemen :P

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:31

en dan? ik heb geen les met hem en oefen alleen als dat zo uitkomt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:23

lailapri schreef:
hoe maak je een paard eigenlijk nageeflijk voor de wagen? Hoor hier termen als spelen buiging eisen. Door laten lopen en als paard dan ertussen uit wil mag je zagen. Ik ben lichtelijk verward nu. Rij het paard wel eens onder zadel en heb weinig moeite met de dingen die hij allemaal moet en ook al kan verwerken in zijn lijf, maar ook de rijlessen van andere instructeur gaan moeizaam en piept hij er steeds tussen uit.

Ik heb geen ervaring met mennen, dus raad je aan om dat te vragen op het aangespannen-gedeelte van bokt.
"Onder het zadel piept hij er steeds tussen uit" dat bedoel je letterlijk dat hij de benen neemt?
Als dat het geval is, dan kan ik er niks anders van maken dat je steeds iets te laat bent met begrenzen en denk dat het vertrouwen niet optimaal is of wás (vluchtgedrag) Sommige zijn heel snel en is het ook heel moeilijk om dat aan te voelen, maar het zij wel goede leerpaardjes om je gevoel daarin verder te ontwikkelen. Ik zou iig relatief diep en rond instellen en buiging houden in het lichaam omdat ze zich over het algemeen eerst rechter gaan maken voor ze de benen nemen.
Hoop dat je er wat aan hebt?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:06

tis een trekpaard die sommige dingen nog niet snapt (soms ook niet wil snappen) en dan zijn gewicht in de strijd gooit en snel andere kant op gaat. Dit gebeurd als hij veel dingen tegelijk moet doen. Probeert het bij mij ook wel alleen ik houdt hem dan tussen mijn benen en geef aan de voorkant. Soms loopt hij letterlijk het hek met me in om te proberen of hij dan toch de andere kant op mag maar maak dit vanuit mijn bekken onmogelijk voor hem. Mennen weet ik dus zelf ook niet zoveel van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:00

Dan loopt hij dus voornamelijk door de hulpen heen :P
Lastig, wanneer ze dat door hebben. Denk dat sommige zoals deze gewoon meer tijd nodig hebben om het te kunnen én willen snappen. Ik heb ook niks met trekpaarden trouwens := In omgang zijn ze imo toch heel anders dan de gemiddelde rijpaard-kwpn-er.
succes iig!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:32

hij is geweldig hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:14

Ambrasoft schreef:
Juangi schreef:

Hier ben ik het mee eens. Ik dacht ook altijd dat mijn paard aan één kant vast hield. Wat bleek? Ik had gewoon een te sterke linkerhand! En nu dit opgelost is loopt mijn paard zonder problemen. Lekker nageeflijk, minder spanning. Altijd eerst naar jezelf kijken! :)

Hier ben ik het niet mee eens. Een scheef paard buigt moeilijker in daar waar de stijve spieren opgerekt moeten worden. Daardoor kan het paard zich aan de ene kant minder hol maken als aan de andere kant en dat is te voelen in de druk die het paard neemt op de teugels. Dat hoeft echt niet altijd aan de ruiter te liggen (maar kan wel).

Mijn paard deed dit ook. Zij kon geen last hebben van het bit want daar rijd ik niet mee ;) Nu zij rechter wordt neemt zij ook steeds meer gelijke druk op de teugels.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:28

ik rij een zeer scheve pony maar kan haar met mijn zit rechter krijgen maar op mijn handen niet. Rij de pony bitloos en het komt uit een kaakprobleem.

Kisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:30

Hallo,

Ik heb een bijrijdpony die nu net 6 is geworden. Ze is ingereden toen ze 4 was en toen nooit aan de teugel gereden, nu doet ze dat nog steeds niet. Ze heeft ook een hele korte nek, de eigenaar zegt dat ze daardoor niet goed aan de teugel gaat. Klopt dat?
Maar ik zou haar gewoon zo graag lekker ontspannen willen laten lopen. Hebben jullie daar tips voor?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:39

Wellicht zal ze iets voor de loodlijn blijven maar ze kan best nageven. En dat is natuurlijk anders als een opgekropt krulletje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:59

lailapri schreef:
hij is geweldig hoor

Oh, dat geloof ik ook. Vind ze wel leuk, maar (voor mij) niet om mee te werken ;)
Hou wat meer van "hetere" paarden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:30

hierbij heb ik ook een vraag :+

ik rijd een gelderstuigpaard x welsh en heeft veel moeite met het regelmatige conact houden tussen
mond en hand.
in stap gaat het wel redelijk tot altijd goed, omdat ze een sterke punt voor de stap heeft..marr in de draf word
het al gauw minder en kan ik geen punt leggen op hoe ik contact kan houden.
Waardoor het nageven dus ook minder word omdat de kracht van de achterhand niet naar voren vloeid..
heeft iemand tips voor mij? :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:33

klinkt heel banketstaaf maar hij heeft perongeluk zijn baasje het ziekenhuis in gewerkt. Ze is nu weer thuis en ik ma hem werken. Week of 6 de tijd om hem rustig de dingen bij te brengen :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:24

_Bitje_ schreef:
hierbij heb ik ook een vraag :+

ik rijd een gelderstuigpaard x welsh en heeft veel moeite met het regelmatige conact houden tussen
mond en hand.
in stap gaat het wel redelijk tot altijd goed, omdat ze een sterke punt voor de stap heeft..marr in de draf word
het al gauw minder en kan ik geen punt leggen op hoe ik contact kan houden.
Waardoor het nageven dus ook minder word omdat de kracht van de achterhand niet naar voren vloeid..
heeft iemand tips voor mij? :)

Ik denk dat jij het probleem verkeerd ziet...
Jij hebt dus moeite met het contact. De elastische verbinding moet jij behouden en niet het paard.
Eerst natuurlijk de lichamelijke dingen uitsluiten (tanden,rug,tuig wat kan zorgen voor lichamelijke problemen)
En dan vooral veel les. Je moet namelijk op alles letten (goed aan het been houden, afwisseling, ontspanning van jezelf en die elastische verbinding), waardoor je snel terug valt in spanning in je lichaam én heel snel ook teveel aan de voorkant bezig bent. Vandaar dat les de snelste en makkelijkste oplossing is om dit te doorbreken.

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:51

Iedereen zegt het al; Je kan het niet zo van een boekje leren,
Waarom dan toch nog doorvragen? :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:31

runasays schreef:
Iedereen zegt het al; Je kan het niet zo van een boekje leren,
Waarom dan toch nog doorvragen? :+

Omdat er naast "gevoel" ook een theorie achter ligt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:46

en dat door veel instructeurs vergeten wordt en niet iedereen kritisch naar zijn instructeur is. Op deze manier komen vele erachter dat wat ze leren niet (geheel) correct is.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 20:44

over mijn verhaal, op mijn andere paard (4 jarige haflinger) wil het wel :D

Lauraa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 23:42

Ik vind het natuurlijk erg goed dit topic er is, en begrijp dat sommige mensen hier hun vragen stellen. Maar ik vraag me af.... waarom die mensen dat hier stellen en niet aan een instructeur of iemand die bij je op stal staat of kennis heeft van paarden en het les geven en die je iets kan uitleggen als je er ook op zit. Trouwens over dat vast houden op 1 kant dat dat aan de ruiter ligt ben ik het ook mee eens, Mijn pony was heeeeeeel vast op rechts. Uiteindelijk is mijn poown niet vast op rechts maar ik die vast hield op rechts.