Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:16

Niet Simpelman maar:
F.E.I. DEFINITIONS OF PACES AND MOVEMENTS

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:48

Ik denk overigens dat in het algemeen de ruiters zich aan de regels houden wanneer dit hen ten gunste komt van hun wedstrijdresultaat.
Opportunisme.

De jury houdt zich echter wél zoveel mogelijk aan de regels, maar de winnaar is die geen die de hoogste som der delen heeft behaald.
Hier zit het probleem, dat kan mogelijk wel in humane sport maar werkt niet optimaal wanneer er KD wordt uitgevoerd.
dit is wat ingewikkelder dan
Slimme ruiters blijken in staat een oefening voor het paard zodanig in stukjes op te delen en in te trainen dat ze zo zo optimaal mogelijk dat tonen wat in het reglement staat voor dat specifieke onderdeel.

Een geoefend ruiter ziet binnen één seconde of een paard "goed gaat" of niet, of een oefening in totaal juist uitgevoerd wordt, maar dit is in werkelijkheid een uiterst gecompliceerd totaalbeeld dat manipuleerbaar is wanneer je moet werken met de som der delen.

Zie in bovenstaand reglement, de n°135, de Piaffe:
Wanneer de oefening op alle omschreven onderdelen zo dicht mogelijk benaderd wordt behalve op het vetgedrukte:
The horse’s back is supple and elastic.
haunches with active hocks are well engaged, (met als gevolg) giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand
dan kun je daar heel hoog mee scoren en toch aan de essentie van de Piaffe voorbijgaan

De keuze is verleidelijk voor een ruiter om om de essentie heen te gaan.
De essentie is spieropbouw binnen ontspanning, vertrouwen en losgelatenheid, het trainen van een correcte Piaffe duurt vele jaren en begint met een langdurige basis.

Wat we tegenwoordig hoofdzakelijk zien in de wedstrijdsport zijn paarden die in de Piaffe hun acterbenen actief optillen i.p.v. afdrukken wat de werkelijke bedoeling is.
Een paard leert deze truc redelijk snel aan met een zweep achter de hakken.
In de Piaffe "loopt" het paard op de achterbenen, vandaar die "lichtheid" van de voorhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:18

Heb jij de proef van Totilas in Aken gezien Simpelman?
Ik vond hem echt goed lopen daar maar eigenlijk vraag ik mij tegelijkertijd af of die beweging van het voorbeen getruct is
Ik ben bang van wel.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 21:48

Ik kijk niet meer naar GP, het maakt me verdrietig.
;)

De voorbenen komen omhoog wanneer het voorste deel van de rug permanent aanspant en dit gebeurt wanneer de hals van voor naar achteren "over de rug getild wordt".

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 22:59

Gast5428, daar ben ik ook een beetje bang voor te zien. Volgens mij loopt ie ook niet helemaal tact zuiver.... Vooral in de draf lijk ik dat te zien, het ene voorbeen lijkt hoger opgetrokken te worden dan het andere. Maar goed, wie ben ik..

Maar Simpelman, als het paard vanuit achteren over de rug en los door het lijf loopt zal de voorhand vanzelf 'omhooog' komen. De hoeveelheid en de mate waarin het voorbeen de vrijheid krijgt is dan toch altijd afhankelijk van de kracht die het paard in de achterhand heeft? Uiteraard i.c.m. de bouw van het paard etc.

Dat een voorbeen 'getruct' word is dan met de reden om het OPTISCH te laten lijken dat het paard voldoende draagt vanuit de achterhand. Wat dan eigenlijk dus helemaal niet zo is...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 07:16

De voorhand is het voorste deel van het paard.

Om de voorhand "op te tillen" moet het paard zich in de beweging aanspannen, dat lukt alleen maar wanneer de spieren niet permanent aangespannen zijn.
Daarvoor hebben we dus de "losgelatenheid" uit het Scala nodig.

Wanneer je je rug hol trekt tussen je schouderbladen met je bovenarmen even stijf dan kun je zien, dan komen je voorarmen omhoog (=naar voren)
Wanner je je op je knieën zet en je wilt je "voorhand" optillen (handen van de grond) dan moet je je rug bol maken met een holle rug val je op je neus.

Experimenteer maar, je leert er veel van.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:39

Simpelman schreef:
De voorhand is het voorste deel van het paard.

Om de voorhand "op te tillen" moet het paard zich in de beweging aanspannen, dat lukt alleen maar wanneer de spieren niet permanent aangespannen zijn.
Daarvoor hebben we dus de "losgelatenheid" uit het Scala nodig.

Wanneer je je rug hol trekt tussen je schouderbladen met je bovenarmen even stijf dan kun je zien, dan komen je voorarmen omhoog (=naar voren)
Wanner je je op je knieën zet en je wilt je "voorhand" optillen (handen van de grond) dan moet je je rug bol maken met een holle rug val je op je neus.

Experimenteer maar, je leert er veel van.

ik hoop niet dat je dit met een paard van plan bent
rug bol maken om de voorhand te liften..
en bij jezelf eens training te doen in bekken en bovenbenen....die zorgen namelijk voor de lifting, niet de rug. Die hoort altijd (zoals je zelf zegt) "losgelassen" te zijn. ;)
rugspier is een bewegingsspier...net als de buikspier. De rug blijft dus in de beweging zo recht mogelijk.
Het heeft dus alles te maken met meer gewicht /kracht te nemen op de achterhand om de voorhand te liften.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 08:51

We hadden deze discussie al eerder Nombrado.
Het eerste dat ik ontwikkel in mijn paarden is de totale Losgelatenheid vanuit rust, zelfvertrouwen en vertrouwen in de ruiter.
Het tweede is het aanspannen van de buikspieren op een kuithulp en het daarmee licht (relatief, weet je nog wel) bol maken van de rug.
Wanneer dit voor elkaar is volgt de rest succesieflijk zonder enig probleem.

Paarden gaan als rubberen balletjes, soepel, rustig en kalm, tevreden maar energiek.
Ze gebruiken hun energie optimaal.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:23

Simpelman schreef:
We hadden deze discussie al eerder Nombrado.
Het eerste dat ik ontwikkel in mijn paarden is de totale Losgelatenheid vanuit rust, zelfvertrouwen en vertrouwen in de ruiter.
Het tweede is het aanspannen van de buikspieren op een kuithulp en het daarmee licht (relatief, weet je nog wel) bol maken van de rug.
Wanneer dit voor elkaar is volgt de rest succesieflijk zonder enig probleem.

Paarden gaan als rubberen balletjes, soepel, rustig en kalm, tevreden maar energiek.
Ze gebruiken hun energie optimaal.

In de beweging hoort de rug van een paard niet bol gemaakt te worden. Dat is slecht voor zijn lichaam! Als je dat dus eist als ruiter, trek je het paard zwaar uit balans.
Net als dat jij niet met een bolle rug gaat balletten of dansen!
Het lijkt me verstandig , dat je je gaat verdiepen in de beweging van spieren en een skelet van een paard, alvorens dit soort uitspraken te doen.
Zo komen namelijk de misverstanden in de wereld.
Een paard /dier/mens in beweging met de rug zo recht mogelijk, heeft de langste levensduur.
Gebeurd dit niet? wordt het lijf te extreem belast en krijgt men blessures.
Zelfs een paard weet dat (instinctief)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:37

Maar toch.....

"Paarden gaan als rubberen balletjes, soepel, rustig en kalm, tevreden maar energiek.
Ze gebruiken hun energie optimaal."

22 Jaar onder het zadel.....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:38

Nombrado, ik lees hier al even mee maar post eigenlijk nooit door gebrek aan kennis. Wat me een beetje irriteert soms is dat je blijft verzanden in dezelfde discussie met dezelfde mensen en dezelfde argumenten.

Wat mij wel opvalt is dat de rug van een paard deint, ook als het dier vrij beweegt. En als je de buikspieren van een paard aanspant bolt de rug ook. Als ik een paar sprongetjes met mijn paard maak bolt hij de rug ook mooi en is hij daarna super ontspannend en lekker door het lijf.

Het spreekt mi voor zich dat een continue bolle rug niet goed is, dat kan ook niet. En dat is ook niet wat ik terug lees in de uitspraken van Simpelman.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:38

Dit topic weer nieuw leven ingeblazen...nou ja nieuw...meer terug bij af, de hol bol discussie.
Voor sommige is geloof ik het woord relatief abacadabra... :?
Volgens mij is het toch zo simpel en logisch...een mens gaat op een paard zitten. Als een paard niets doen, zal door het ruitergewicht de rug van een paard hol trekken. Als jij als ruiter dus niet werkt aan de houding van je paard, loopt ie met een holle weggedrukte rug. Daarom willen we dat een paard gaat dragen, zijn achterhand er meer onder zet, buikspieren aantrekt en het bekken kantelt. Met een losse soepele rug zal het paard dan relatief bollen ten opzichte van de uitgangshouding...voor het oog zal het vnl een rechte rug zijn...maar wel door bolling ten opzichte van de uitgangshouding onder ruitergewicht.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:40

Juist Oji, goed verwoord. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 10:14

oji schreef:
Dit topic weer nieuw leven ingeblazen...nou ja nieuw...meer terug bij af, de hol bol discussie.
Voor sommige is geloof ik het woord relatief abacadabra... :?
Volgens mij is het toch zo simpel en logisch...een mens gaat op een paard zitten. Als een paard niets doen, zal door het ruitergewicht de rug van een paard hol trekken. Als jij als ruiter dus niet werkt aan de houding van je paard, loopt ie met een holle weggedrukte rug. Daarom willen we dat een paard gaat dragen, zijn achterhand er meer onder zet, buikspieren aantrekt en het bekken kantelt. Met een losse soepele rug zal het paard dan relatief bollen ten opzichte van de uitgangshouding...voor het oog zal het vnl een rechte rug zijn...maar wel door bolling ten opzichte van de uitgangshouding onder ruitergewicht.

70 kilo, gaat zitten op 600 kilo
dat is vergelijkbaar met dat je met een rugzakje oploopt van 12 kilo.
en das te doen (daar hoef je je rug niet bol voor te maken)
Wel je romp iets stabiel....maar niet rug bollen.

wb de betekenis relatief?
http://www.ensie.nl/definitie/Relatief
maak relatief je rug bol?
Ik weet niet of jullie ooit op een paard (en dan het liefst zonder zadel) hebben gezeten die een piaffe of een verzameling uitvoert?
Ik wel. (meer dan eens) En ik kan je vertellen de rug wordt niet bol! (ook niet relatief :+ )de rug blijft recht, de achterhand zakt, (meer gewicht genomen achter) waardoor de voorhand omhoog voelt komen.
De rug/wervels blijven gewoon recht en meeveren in de beweging. Afwisselend aan en ontspannend.
Dat is losgelatenheid!
Een paard die met aangespannen buikspieren zijn rug bolt? kan niet losgelaten bewegen!

Ik blijf dit herhalen, om verwarring te voorkomen.
meer gewicht achterhand, draagkracht achterbeen, romp stabiel, rug recht

Afbeelding
gewicht achterhand, romp stabiel, rug recht
Afbeelding
Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:05

Nope..Nombrado...voor iemand die altijd met biomechanica schermt heb je er toch bar weinig van begrepen.
1. Je kunt gewicht dragen door een mens absoluut niet vergelijken met gewicht dragen door een paard. 2 voeters tov 4 voeters. Ga je op handen en knieen (niet voeten want dan is je rug sowieso aangespannen en bol) zitten en leg je 12 kilo op iemands rug is het al vergelijkbaarder, maar nog niet helemaal omdat we anatomisch zo verschillend zijn. Omdat wij mensen rechtop lopen hebben wij sterk ontwikkelde houdingsspieren in de torso, welke al voor een groot deel de impact van het gewicht zullen opvangen, omdat ons hele lijf er primair op is ingesteld de rug recht te houden. Maar als je op handen en knieën gaat en je volledig ontspant en 12 kilo erop legt, zul je wel degelijk hol trekken als gevolg van het gewicht. Daarnaast zijn daar gewoon wetenschappelijke metingen van geweest, in een eerder in dit topic genoemd proefschrift, dat een paard in ontspanning doorzakt onder ruitergewicht.
2. De rug recht MAKEN door het biomechanische proces van relatief bollen te gebruiken heeft een ander effect dan de rug recht HOUDEN door direct te compenseren voor de impact. Bij het mechanische proces relatieve bolling, compenseer je de holling door op een andere plaats dan de impact, een bolling te veroorzaken...het resultaat is relatief recht. De impact zit midden op de rug, de compensatie wordt bewerkstelligd door op de locatie van de impact geen tegendruk te realiseren, maar op een andere locatie de boel aan te spannen zodat door die spanningsboog, relatieve bolling, de holling wordt opgeheven. Dit is dus met een losse rug. Dit geeft dat majesteuze gevoel van een enorme power onder je kont, maar toch ontspannen lekker meedeinen.
HOUDT een paard de rug recht, dan doet ie dat door te compenseren op de plaats van de impact, dus spant de rug aan. Rug aanspanning zonder buikaanspanning leidt tot een weggedrukte rug, rug aanspanning in combinatie met buikaanspanning leidt tot een rechte rug, een plank. Geen deining en tactfouten.

Plaatjes van een paard zonder ruitergewicht zeggen helemaal niets over de krachten die spelen bij een paard onder de ruiter. Bij de spaanse paarden zal door de compacte en massieve bouw het effect holling bolling minder goed te voelen zijn, maar het basis principe blijft hetzelfde.

Daarnaast word ik een beetje moe van altijd alles maar naar de piaff en passage terug te leiden. Volgens mij gaat er een hele wereld aan rijkunst aan vooraf voordat die aan de orde komen. Alle basis principes die leiden tot een goed gaand paard moeten in een gewone stap draf en galop al voelbaar zijn. De achtertuin piaffes en passages zeggen mij werkelijk helemaal niets over of de rijkunst die er aan vooraf is gegaan op orde is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:19

Oji. Dit soort excuses hoor je altijd.
allereerst moet je oefeningen doen net als het paard als mens om te voelen
en vervolgens kan je het niet vergelijken.
De rugspier is een bewegingsspier....net als de buikspier.....die ontspannen en spannen aan, onafhankelijk van elkaar. Dat gebeurd zowel als mens als dier (4 voeter)
Met rug recht, bedoel ik dus de spieren zoals bedoeld on en aanspannen in de beweging (net als buikspier)
zou je je paard met aangespannen buikspier laten bewegen met de rug bol? dan trek je zijn hele skelet uit balans! En balans is nu net waar het om gaat.

wb de pa en pia??? verste mate van verzameling voel je namelijk precies als ruiter wat er onder je gebeurd....en dan wordt de rug écht niet bol.
Weggedrukte ruggen bij paarden, komen vaak door verkeerd zittende/rijdende ruiters.

Je kan er moe van worden, je kan ook eens op je paard stappen zonder zadel en voelen wat er onder je gebeurd. (Wel of geen spaanse paarden maakt niet uit ;-) , het skeletmechaniek is bij elk paard gelijk.)

Het voorbeeld plaatje (zonder ruiter) kan je goed de rug zien. Je zou er zo een ruiter op kunnen fotoshoppen, maar dan kan je de rechte rug niet meer zien. 8-)
Het plaatje blijft echter gelijk. (mits het paard genoeg kracht heeft in zijn achterhand ;-) )

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:37

Wat heeft mijn moe worden van piaff en passage te maken met of ik al dan niet zonder zadel rij??? Waar het mij om gaat is dat het me veel zinvoller lijkt de piaff en passage buiten beschouwing te laten, aangezien die voor 95% van de ruiters hier gewoon niet aan de orde zijn (voor mij ook niet, want het kunstje vind ik niet interessant, ik vind het alleen interessant als het rijkunstig correct is en daar ben ik als ruiter nog heel ver van verwijderd). Is ook absoluut niet het enige criteria waar je kunt voelen of een paard goed of slecht gaat, dus laten we de discussie houden bij een niveau dat voor iedereen te voelen/beleven is.
Zonder zadel rijden, ach ik zie liever dat mensen hun balans oefenen zonder een paard daarmee te belasten. Krijg altijd jeuk van stuiterende mensen op blote paardenruggen en strak knijpende bovenbenen om er maar op te blijven. Mijn insteek is meer om pas zonder zadel te gaan rijden als gevoel en balans op orde is ipv dat op orde zien te krijgen op een paard. Daarnaast leent niet elk paard zich daarvoor. En ja hoor, ik heb in het verleden ook heus zonder zadel gereden, in mijn huidige situatie lijkt mij dat niet wenselijk voor nog mijzelf, nog mijn paard.

Maar Nombrado, jij begrijpt duidelijk helemaal niets van mijn post. Biomechanica. Het is niet voor niets dat zowel biologie als mechanica beta vakken zijn...het gaat om begrip...niet om kijken naar plaatjes, maar snappen wat er gebeurt om dat plaatje te bewerkstelligen, welke principes daaraan ten grondslag liggen. Simpeler dan hierboven kan ik het niet maken...dus ik geef het op om het duidelijk te maken. Jij en ik leven duidelijk in een andere belevingswereld...maar die conclusie hadden we geloof ik al eerder getrokken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 12:16

in dat geval vind ik de beredenering dat een paard zijn rug bol moet maken in de beweging een heel verontrust gegeven. (en houd mijn hart vast)
Check alle sporten maar eens....rug bol maken in beweging is niet wenselijk en zal uiteindelijk het lichaam verwoesten. (maar daar varen alle osteo's fisio's en dierenartsen wel bij) :-(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:17

Nombrado ben hoogst verbaasd om weer de discussie bol - hol tegen te komen. Volgens mij heb je gelijk dat het paard zijn rug niet echt bolt. MAAR zo heb ik toen geschreven i ndertijd het LIJKT wel alsof de rug bolt. HEt voorbeeld waar ik mee kwam was het rijden in de wei. Als het gras zoals nu te hoog staat en bij gebrek aan beter "we het moeten doen met wat we hebben", gebeurd het wel eens dat paardje struikelt. Onmiddellijk voelt het als of "je echt weg zakt en het paard in twee delen uit elkaar valt". Even gerust stellen, handje erbij en zeggen "braaf maar meiske, niets aan de hand" en middels de halve ophouding herstellen we weer het gaan en dan LIJKT het alsof de rug wat bolt. Is gelijk weer verend, swingend en dan gaan we verder.
Sluit me ook aan bij Oji dat die hele passage en piaff voor ons ook niet geldt en dat ik daar ook niet mee bezig ben. MAAR ook voor buiten te rijden is gymnastiek voor paardje nodig en ik herken me wat dat betreft heel erg in de tekst van Simpel man dat het allemaal "Paarden gaan als rubberen balletjes, soepel, rustig en kalm, tevreden maar energiek.Ze gebruiken hun energie optimaal." Wellicht gaan mijn rubberen balletjes wat simpeler met minder moeilijke oefeningen maar het is fijn en gezellig en buitengewoon relaxed (en dat voor een paardje dat op de race baan 5 jaar geleden niet misstaan had).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:43

Begrijpend lezen lijkt een probleem voor Nombrado.

We zijn het helemaal eens Nombrado, een paard spant zijn rug en buikspieren wisselend aan in de beweging, dus niet permanent.
Dit wisselend, in de beweging aanspannen tesamen met het "laten reiken" naar het bit (1cm?) laat het paard de schoft naar voren "strekken".
Het gevoel is dan dat de rug bol wordt, dat wordt hij ook écht maar, maar een heel klein beetje, het is nauwelijks zichtbaar in de beweging maar heel goed voelbaar.

Wonderwel maakt dit een wereld van verschil in het gaan van het paard.
Het verschil tussen goed en verkeerd is 1 à 2cm dat de schoft naar voren komt en de rug onder het zadel misschien 1 à 2cm omhoog, dit is afhankelijk van de bouw van het paard.

Tuigpaarden en Moderne Dressuurpaarden lopen met een "stabiele" romp, dat wil zeggen met rug én buik spieren aangespannen.
Jonge en slecht gereden paarden lopen met de rugspieren permanent aangespannen en de buikspieren los.

O.m. Iberische paarden hebben een stugge vaak korte rug en we zullen het bovenstaande bij hen, als ze het aanbieden, in eerste instantie minder duidelijk kunnen voelen, we kunnen er gemakkelijk aan voorbijgaan.
Dit is ook de handicap van dit soort paarden, ze moeten in de basis langer lang en laag voorwaarts gereden worden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:50

Volgens mij is het onderwerp van het topic Academisch/klassieke rijkunst.
Het einddoel is complete verzameling...dus ook passage piaffe,
Als het gaat welke graad van africhting men hier in dit topic nu heeft? Is het dan niet handiger daar een nieuw onderwerp over te beginnen?
Klassiek rijden, zie ik niet een paard wat struikelt en hierdoor even zijn rug ander moet gebruiken om niet op de snufferd te gaan.
Klassiek rijden is gymnastiseren van je paard naar (einddoel) complete verzameling en hoge schoolsprongen. Je zal daarbij de basis maar ook het einddoel technisch moeten kunnen onderbouwen, anders zal je het nooit goed kunnen uitbouwen.
Als je niet weet hoe een paard beweegt? Is een buitenritje prima om erop mee te liften.
Maar wil je jezelf erin onderrichten? Zal je dieper op de materie moeten ingaan.
De beginnerslesjes op mijn paarden zijn ook basis, maar er word al duidelijk uitgelegd hoe een paard beweegt , stuurt en het verschil gevoeld in het verzameld rijden en bv teveel uit elkaar rijden.
Bij de rijschool in Jerez, wordt er met deze theorie al begonnen, alvorens je ooit op een paard gezeten hebt. Opleiding van 6 jaar...Prive instructeur. Je leert rijden op een geschoold paard, maar ook leid je een paard op van de basis naar hoge school (onder begeleiding van de prive instructeur) Bovendien begin je met zitlessen aan de longe....Zonder beugels.
Rug wordt in extreme verzameling ( of andere gangen) niet bol gemaakt, bekken wordt wel gekanteld en romp stabiel
https://www.youtube.com/watch?v=PdBkHEqatzA

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:52

Simpelman schreef:
Begrijpend lezen lijkt een probleem voor Nombrado.

We zijn het helemaal eens Nombrado, een paard spant zijn rug en buikspieren wisselend aan in de beweging, dus niet permanent.
Dit wisselend, in de beweging aanspannen tesamen met het "laten reiken" naar het bit (1cm?) laat het paard de schoft naar voren "strekken".
Het gevoel is dan dat de rug bol wordt, dat wordt hij ook écht maar, maar een heel klein beetje, het is nauwelijks zichtbaar in de beweging maar heel goed voelbaar.

Wonderwel maakt dit een wereld van verschil in het gaan van het paard.
Het verschil tussen goed en verkeerd is 1 à 2cm dat de schoft naar voren komt en de rug onder het zadel misschien 1 à 2cm omhoog, dit is afhankelijk van de bouw van het paard.

Tuigpaarden en Moderne Dressuurpaarden lopen met een "stabiele" romp, dat wil zeggen met rug én buik spieren aangespannen.
Jonge en slecht gereden paarden lopen met de rugspieren permanent aangespannen en de buikspieren los.

O.m. Iberische paarden hebben een stugge vaak korte rug en we zullen het bovenstaande bij hen, als ze het aanbieden, in eerste instantie minder duidelijk kunnen voelen, we kunnen er gemakkelijk aan voorbijgaan.
Dit is ook de handicap van dit soort paarden, ze moeten in de basis langer lang en laag voorwaarts gereden worden.

:D
schoft naar voren? gaat het skelet dan uit elkaar?
De barokke paarden hebben over het algemeen een evenwichtsmodel. Soepele lenige gewrichten en rug.
Die mening die jij hebt over deze paarden deel ik dan ook niet.
https://www.youtube.com/watch?v=XZ8d9ByD5L4
Krachtig lenig, sterk, wendbaar, super te verzamelen
Overigens is dit ook een klassieke dressuur ruiter en springruiter in portugal.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:06

nombrado schreef:

Het tegenovergestelde heet kissing spines, het één en het ander moet iets met elkaar te maken hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:11

Simpelman schreef:
nombrado schreef:

Het tegenovergestelde heet kissing spines, het één en het ander moet iets met elkaar te maken hebben.

:?
met een rechte verende rug ( zoals die ontworpen *D is )heb je daar géén last van

begrijp ik goed dat je bedoeld dat je de wervels uit elkaar werkt als ruiter? zodat de schoft naar voren komt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:17

nombrado schreef:
.
Klassiek rijden, zie ik niet een paard wat struikelt en hierdoor even zijn rug ander moet gebruiken om niet op de snufferd te gaan.
Klassiek rijden is gymnastiseren van je paard naar (einddoel) complete verzameling en hoge schoolsprongen. Je zal daarbij de basis maar ook het einddoel technisch moeten kunnen onderbouwen, anders zal je het nooit goed kunnen uitbouwen.
Als je niet weet hoe een paard beweegt? Is een buitenritje prima om erop mee te liften.
Maar wil je jezelf erin onderrichten? Zal je dieper op de materie moeten ingaan.

Een woord is hier op zijn plaats en dat is FOEI!

Klassiek rijden heeft met manier van rijden te maken en niet met het streven naar Hoge school sprongen. Het paard is daar waar het is.

Jouw zinnetje "Als je niet weet hoe een paard beweegt? Is een buitenritje prima om erop mee te liften.
Maar wil je jezelf erin onderrichten? Zal je dieper op de materie moeten ingaan", is dermate denigrerend en dat van een mede posters die heus wel weet hoe serieus hier gesport en gereden wordt en dat hier geld nog moeite was en is gespaard om goed te leren rijden en te gaan met het paard, waarbij echte diepgang aanwezig was en is ook als het gaat om theorie. Dus "scoren" ten koste van een ander had ik niet van jou verwacht NOmbrado en vind het te gemakkelijk.