[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:38

lillytjuh schreef:
Als je kracht en volhouden nodig hebt dan gaat het jammer maar helaas nooit lukken! Is je paard wel voorwaarts aan je benen?

Jah ,redelijk. Maar ik bedoel zeg maar: Als die dan aan de teugel loopt dan trekt hij me mee uit het zadel 9 van de 10 x... en dan ben ik het weer kwijt en loopt ze niet meer aan de teugel..

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:15

Ik denk dat je beter eerst kan leren zitten zodat je paardje van achter naar voor onder je door kan lopen. Beginnen met je zitbeen knobbels en vanuit daar naar beneden en als je stevig zit maar toch soepel van je bekken omhoog. Dan kun je met kleine veranderingen in je lijf veel van je paard terug krijgen. Denk bijvoorbeeld even kort en klein je borstbeen intrekken. Als je dat doet nodig je je paardje ook uit dat te doen en zal die dus iets reizen in de schoft. Je kunt hem ook door een bocht heen helpen zodat buiging verbeterd en al die dingen hebben uiteindelijk een nagevelijk paard als resulaat, als een soort kers op de taart. MAar je zult eerst een taart moeten bakken voor je er een kers op kunt leggen. Daarbij als je eenmaal goed zit dan hoef je dat niet nogmaals te leren al kun je altijd bijleren.

Trekken betekend spanning in hand, arm, schouder (en zo is de bewegelijkheid uit heel je lijf weg). Je blokkeerd dan ook je paard zijn schouder en de beweging kan niet via dr rug naar voor en dus drukt hij de rug weg. Met een holle rug dragen gaat niet, dus ook niet aan aan de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:11

vosje456 schreef:
lillytjuh schreef:
Als je kracht en volhouden nodig hebt dan gaat het jammer maar helaas nooit lukken! Is je paard wel voorwaarts aan je benen?

Jah ,redelijk. Maar ik bedoel zeg maar: Als die dan aan de teugel loopt dan trekt hij me mee uit het zadel 9 van de 10 x... en dan ben ik het weer kwijt en loopt ze niet meer aan de teugel..

Heeft te maken met je dosering.
Je gebruikt iig veel teveel kracht, anders kan hij je niet het zadel uit trekken en ik geloof dat je ook te laat zal ontspannen, want dat gaat meestal samen. Wanneer hij aan de teugel loopt moet je bij wijze van "niks" in je handen hebben, trekt hij zich er dan uit, zal hij de teugels uit je handen trekken ipv jouw uit het zadel.
(*bij wijze van "niks" omdat bij "totaal niks" het paard wsl achter de teugel zal lopen - kwestie van leren herkennen)

Natalie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:25

eej,,

mijn paard komt wel nageeflijk maar gaat dan gelijk met haar neus over de grond,, ik krijg haar ook niet op een gewone manier dat ze op de loodlijn komt, ze gebruikt haar rug wel heel erg netjes maargoed ze blijft niet beneden als ze er eenmaal is.
en als je teveel van achter erin rijdt krijg je haar van voren niet meer gehoude.. wie heeft raadt ?? :)

greetz

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:33

Ze is niet nageeflijk.
Wanneer het paard ná geeft, kun je als ruiter bepalen waar hij met zijn hoofd loopt. (dus door meer teugel te geven, moet het paard meer teugel nemen én kun je hem daarna ook gewoon weer "oppakken zonder dat hij tegen de hand gaat.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 19:39

mijn verzorgpaard (arabische volbloed) wil ook niet aan de teugel, zonder thiedemann. steekt zn neus naar voren, drukt zn rug ook weg.. en in galop is ie met een thiedemann niet aan de teugel te rijden, valt terug in draf. ook loopt ie op de linkerhand iig soms onregelmatig, en wil soms niet goed galopperen.. hij is naar een homeopathische dierenarts geweest en hij krijgt magnesium door zn voer omdat ie erg stijf loopt maar er veranderd niks. oja het is een manegepaard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:08

Aladinnetje schreef:
mijn verzorgpaard (arabische volbloed) wil ook niet aan de teugel, zonder thiedemann. steekt zn neus naar voren, drukt zn rug ook weg.. en in galop is ie met een thiedemann niet aan de teugel te rijden, valt terug in draf. ook loopt ie op de linkerhand iig soms onregelmatig, en wil soms niet goed galopperen.. hij is naar een homeopathische dierenarts geweest en hij krijgt magnesium door zn voer omdat ie erg stijf loopt maar er veranderd niks. oja het is een manegepaard.

Een thiedeman zorgt er niet voor dat hij zijn rug goed gaat gebruiken. Een thiedenman zorgt er alleen voor een begrenzing van zijn hoofd.
Ik denk dat dit paard lichamelijk wat mankeerd, aangezien hij soms onregelmatig loopt - zo zijn er meer manegepaarden die lichamelijk niet 100% zijn, maar wel goed genoeg zijn om braaf hun rondjes te lopen op de manege.

Aan de teugel rijden krijg je doormiddel van de achterhand activeren en een meegaande hand wanneer het paard na geeft en dus niet tegen de hand is.

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:33

superwoman schreef:
Aladinnetje schreef:

Een thiedeman zorgt er niet voor dat hij zijn rug goed gaat gebruiken. Een thiedenman zorgt er alleen voor een begrenzing van zijn hoofd.
Ik denk dat dit paard lichamelijk wat mankeerd, aangezien hij soms onregelmatig loopt - zo zijn er meer manegepaarden die lichamelijk niet 100% zijn, maar wel goed genoeg zijn om braaf hun rondjes te lopen op de manege.

Aan de teugel rijden krijg je doormiddel van de achterhand activeren en een meegaande hand wanneer het paard na geeft en dus niet tegen de hand is.

ja zou best kunnen. en die onregelmatigheid, kan dat over gaan of heeft een paard dat voor altijd?
en zou t kunnen dat hij niet na wil geven omdat hij ook onregelmatig is?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:58

Aladinnetje schreef:
ja zou best kunnen. en die onregelmatigheid, kan dat over gaan of heeft een paard dat voor altijd?
en zou t kunnen dat hij niet na wil geven omdat hij ook onregelmatig is?

Hangt er vanaf waardoor hij onregelmatig is (of het nog over gaat én of hij daardoor niet nageeflijk wil lopen. Ze gaan immers onregelmatig lopen als er "iets" pijnliijk is)
Ik denk dat de thiedeman zorgt voor symptoombestrijding, maar het kan ook zijn dat hij er juist een beetje baat bij heeft.

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:38

wat zouden jullie doen mijn paard houd steeds aan 1 teugel vast nu moet ik bijna een uur rijden voordat ze loslaat en ontspannen op haar bit kouwt...
tja het is een jong paard en probeert steeds wat anders uit nu dus dit eerst probeerde ze het met versnellen zeg maar , maar nu heb ik dat onder de knie en nu krijgen we dit dus ...
ikzelf ben begonnen eerst met lange teugel rijden dus de ontspanning daarna teugel aannemen en kleine kneepjes aan de kant dat ze vast houd !! maar eigelijk negeert ze het gewoon ... nu begint het zelfs al dat ze als ik aan de teugels wil gaan zitten haar hooft omhoog gooit.
tja wat moet ik hiermee
les heb ik al hoor zijn we hier ook mee bezig maar ik dacht misschien heeft iemand een gouden tip want word er wat onzeker door moet ik stenger aan de teugel worden ?? omdat ik haar te veel zelf aan die teugel laat lopen. iemand een tip

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:44

Als ik het zo hoor laat jou paard je aan 1 kant zakken, je wordt uitgenodigd in een gat te zitten. Stel je bekkengebied is een zak water met 4 punten, links voor, rechtsvoor, links achter en rechts achter. Je paarrd laat je bijvoorbeeld links voor zakken dus daar stroomt dus alle water geen. Probeer dan rechter te gaan zitten door het water naar rechts achter te laten stromen. Dit zonder met je bovenlijf naar achter te gaan hangen oid.
Als je het gat leeg maakt nodig je je paard uit het gat op te vullen en geef je hem de ruimte om rechter te worden

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:59

Hee , wat leuk uitgelegd!!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:41

Hey hey..

Ik heb ook een probleempje met mijn pony. Ik krijg haar goed aan de teugel en ook ontspannen tijdens het losrijden, dus goed nagevelijk. Maar als ik wat moeilijkere oefeningen ga doen met mijn teugels meer op maat dan loopt ze wel aan de teugel, maar er niet helemaal door heen, dus niet erg nagevelijk.
Heeft iemand hier nog een oefening of een oplossing voor.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:10

je moet eerst ontdekken waar ze vast houdt, maakt ze haar rog hol met toch een krul in de hals, kan ze niet meer erdoor omdat ze haar onderkaak niet kan laten afhangen (met teugels op maat komen de klieren ed toch sneller in de knel). Kan ze het lichamelijk nog niet verwerken in die mate van oprichting in haar lijf? Of nog iets heel anders?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:08

Hoe loopt ze als je haar longeerd?
Dan kun je goed naar je paard kijken.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:51

Hoi,
Ik heb een probleem met de aanleuning van mijn pony. Nu is deze pony wel al 25 jaar oud, maar ik rij hem nog 2/3 x in de week. Het probleem is dat hij helemaal "uit elkaar valt", hij draagt zijn achterhand niet goed maar stuwt meer. Ik rij sinds 2 maand bitloos (daarvoor heeft hij 2 maanden stil gestaan vanwege de winter). Ik rij op een stalhalster en daarvoor reed ik op enkelgebroken bit. Als ik met bit rij, heb ik het probleem dat hij achter de teugel loopt.
Ik weet dat de aanleuning vanuit de achterhand moet komen, maar het lukt niet om die achterhand actief te krijgen. Is het nog de moeite om hier aan te werken met een oud paard? Ik probeer veel overgangen en schijnovergangen te maken. Als ik in draf probeer te verruimen, gaat hij ook versnellen ipv verruimen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

jeltsje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:40

@lailapri
hey thanks voor je uitleg ik zal eens kijken of ik er wat meer kan heb morgen les ... dus zal het ook eens even voorleggen.. kwa rechtrichten ben ik bezig op ac lijn oefeningen maar kan merken dat ze het moeilijk vind dus wat jij zegt zou erg goed kunnen !! i

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:50

katia1993 schreef:
Hoi,
Ik heb een probleem met de aanleuning van mijn pony. Nu is deze pony wel al 25 jaar oud, maar ik rij hem nog 2/3 x in de week. Het probleem is dat hij helemaal "uit elkaar valt", hij draagt zijn achterhand niet goed maar stuwt meer. Ik rij sinds 2 maand bitloos (daarvoor heeft hij 2 maanden stil gestaan vanwege de winter). Ik rij op een stalhalster en daarvoor reed ik op enkelgebroken bit. Als ik met bit rij, heb ik het probleem dat hij achter de teugel loopt.
Ik weet dat de aanleuning vanuit de achterhand moet komen, maar het lukt niet om die achterhand actief te krijgen. Is het nog de moeite om hier aan te werken met een oud paard? Ik probeer veel overgangen en schijnovergangen te maken. Als ik in draf probeer te verruimen, gaat hij ook versnellen ipv verruimen.

Aan de longeerlijn kun je dat goed oefenen en zie je vaak ook snel waar het knelpunt zit.
Mijn merrie is 27 en heeft er ook wat meer moeite mee dus longeer ik wat vaker tegenwoordig. Je moet alleen wel oppassen dat je je paardje niet vast gaat zetten aan de longe want dat is iets wat ik helaas te vaak zie! Met een longeertuigje of dubbele longe is goed te werken met een oud paard. Ik merk wel verschil als de bak gesleept is en mooi glad is en wanneer hij zwaar is dan vind ze sommige oefeningen gewoon moeilijk. Ik ben van mening dat je op een geven moment er wel in moet gaan rusten dat je paardje wat ouder is en niet alles meer goed kan of niet meer zo lang volhoudt!

Daissos4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:19

Heb je al bijzetteugels geprobeerd?
Bijv. Een tielemanteugel. Pasoa?
Anders zou ik privéles nemen om je daar goed op te concentreren!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:06

katia1993 schreef:
Hoi,

Het is noodzakelijk dat de achterhand meer onder de massa komt, maar dat wist je al. Ik denk dat het niet mee zal vallen om een pony van 25 nog spierkracht te laten opbouwen en dat is toch echt, wat hier noodzakelijk is. Zeker na de winterstop van 2 maand. In hoeverre dat nog mogelijk is, hangt van de algehele conditie van deze pony af. Ik zou het in ieder geval heel rustig en met beleid doen, niets forceren. Wees heel voorzichtig met zaken als hulpteugels. je forceert gauw.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 13:02

Hulpteugels gebruik ik niet en dat ben ik ook niet van plan ;). Het is niet zo dat hij zo moet lopen van mij, maar het is beter voor hem dat hij meer gewicht op zijn achterhand zet. Nu heb ik zijn achterhand wel proberen trainen en dat lukt aardig.
Het kan misschien ook komen omdat ik met halster rij? Ik ga waarschijnlijk een bitloos hoofdstel aanschaffen en misschien dat hij dan meer ondersteuning krijgt en het beter gaat lukken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:40

katia1993 schreef:
Hulpteugels gebruik ik niet en dat ben ik ook niet van plan ;). Het is niet zo dat hij zo moet lopen van mij, maar het is beter voor hem dat hij meer gewicht op zijn achterhand zet. Nu heb ik zijn achterhand wel proberen trainen en dat lukt aardig.
Het kan misschien ook komen omdat ik met halster rij? Ik ga waarschijnlijk een bitloos hoofdstel aanschaffen en misschien dat hij dan meer ondersteuning krijgt en het beter gaat lukken.

Ik zou me eerder afvragen waarom hij met bit achter de teugel gaat lopen ipv daarom overstappen op bitloos.
Het "uit elkaar lopen" is in de meeste gevallen echt een rijtechnisch probleem trouwens en los je op doormiddel van les.

Denk er goed aan dat je met rijden, jezelf moet trainen ipv het paard. Het paard komt namelijk wel mee (of gaat zelfs sneller dan de ruiter) wanneer je een *net-trainingschema hebt (*regelmaat met een goede warming up en cooling down)
(vb jij gaat je concentreren om je paard goed aan het been te zetten (dus letten op jouw hulpen,timing en je "gevoel" ontwikkelen) en dan train je vanzelf de achterhand)

chllover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:37

je paard aan de teugel rijden is op veel verschillende manieren te doen. mijn maniet is buiten hand binnen been en je binnen teugel is alleen voor de stelling wanneer je die nodig heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:03

Je paard in de krul trekken kan op vele manieren :)

Je paard nageeflijk rijden zijn eigenlijk maar een paar correcte manieren voor :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:47

Haha eigenlijk maar 1, correct rijden :P