katia1993 schreef:Hoi,
Ik heb een probleem met de aanleuning van mijn pony. Nu is deze pony wel al 25 jaar oud, maar ik rij hem nog 2/3 x in de week. Het probleem is dat hij helemaal "uit elkaar valt", hij draagt zijn achterhand niet goed maar stuwt meer. Ik rij sinds 2 maand bitloos (daarvoor heeft hij 2 maanden stil gestaan vanwege de winter). Ik rij op een stalhalster en daarvoor reed ik op enkelgebroken bit. Als ik met bit rij, heb ik het probleem dat hij achter de teugel loopt.
Ik weet dat de aanleuning vanuit de achterhand moet komen, maar het lukt niet om die achterhand actief te krijgen. Is het nog de moeite om hier aan te werken met een oud paard? Ik probeer veel overgangen en schijnovergangen te maken. Als ik in draf probeer te verruimen, gaat hij ook versnellen ipv verruimen.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Aan de longeerlijn kun je dat goed oefenen en zie je vaak ook snel waar het knelpunt zit.
Mijn merrie is 27 en heeft er ook wat meer moeite mee dus longeer ik wat vaker tegenwoordig. Je moet alleen wel oppassen dat je je paardje niet vast gaat zetten aan de longe want dat is iets wat ik helaas te vaak zie! Met een longeertuigje of dubbele longe is goed te werken met een oud paard. Ik merk wel verschil als de bak gesleept is en mooi glad is en wanneer hij zwaar is dan vind ze sommige oefeningen gewoon moeilijk. Ik ben van mening dat je op een geven moment er wel in moet gaan rusten dat je paardje wat ouder is en niet alles meer goed kan of niet meer zo lang volhoudt!