Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:07

jammer dat het voor mij ver weg is. Maar ik zal de fb link even delen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:50

Leuk dat dit topic weer een beetje leeft!
Ik sla de discussie over kosten voor lessen en clinics graag even over en wil ff terug naar het filmpje van Kyra. Prachtig om te zien - het kan dus wel, een GP-proef rijden met een vriendelijke, open aanleuning en ademende hand, en toch een expressief paard! Bij het zien van verreweg de meeste hedendaagse dressuurproeven op hoog niveau rijst de vraag (bij mij als buitenstaander) waarom al die paarden zo kort in de hals lopen en zo strak gehouden worden. Af en toe krijg ik het blad Dressuur in de bus (hoort kennelijk bij Bit) en daarin staat een rubriek waarbij een GP-ruiter per gereden onderdeel wordt beoordeeld door een jurylid. Dat jurylid vindt dan meestal wel dat het paard (nog) wat kort in de hals is, maar verder is het allemaal heel goed/veelbelovend etc. Kennelijk hoort kort in de hals erbij tegenwoordig. Ik vind het persoonlijk geen mooi beeld opleveren, en het lijkt me ook biomechanisch gezien niet ideaal voor de bewegingen, want het paard moet toch in de halsspieren kunnen deinen en strekken om de bovenlijn goed te kunnen gebruiken? Zijn er eigenlijk nog wel voorbeelden te vinden van ruiters die hoog in de dressuur meedraaien en die nog wel hun paard op halslengte (kunnen) rijden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:54

Kort in de hals hoort er tegenwoordig niet bij hoor. De juryleden maken er nog steeds opmerkingen over en het levert ook gewoon "aftrekpunten" op. Er zijn er wel die met de hals op lengte rondrijden in de topsport. Maar je ziet regelmatig combinaties met te korte halzen. Dat is zo jammer genoeg.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:02

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:09

Dit is toch niet te vergelijken Nombrado. :? Na het groeten en wegdraven ben ik al weer afgehaakt. Geen nageeflijkheid en duidelijke taktfouten. Zo kan ik ook mijn paard op lengte rijden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:27

@Nombrado, dit filmpje kan mij ook totaal niet bekoren: achterbenen maken heel korte passen, paard loopt echt in 2 stukken, in het begin zijn de tactfouten zo extreem dat ie zelfs kreupel lijkt (of is?). Dan zie ik eerlijk gezegd nog liever "moderne" dressuur.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:32

Sorry, maar dat is toch niet bedoeld als een voorbeeld van hoe het moet? Paard is absoluut niet los door het lijf, ik zie geen swung en zoals eerder gezegd lijkt hij bij het wegdraven stokkreupel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:35

Kijk eens naar de piaffe ?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:38

Kun je zeggen op welke tijd die te zien is? Dan hoef ik de rest niet te kijken. :D

Edit, de piaffe toch maar even gekeken. (De eerste twee). Zeer taktmatig, zeer actief, mooi op de plaats, niet nageeflijk genoeg en blijft horizontaal in het frame (zoals veel paard tegenwoordig). Het lijkt mij trouwens ook wel een erg lang paard. Dan is echt gaan zitten wel een stuk lastiger dan voor bijvoorbeeld Barokke paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:23

nombrado schreef:
Kijk eens naar de piaffe ?

kunstje! :D OMG kijk eens naar de rest...plankieplankie, taktfouten, niet nageefelijk
en de oefeningen (als dat als oefeningen bedoeld zijn) zijn om te janken.

Paard wijkt gewoon de laatste 10 meter in een appuyement en breekt totaal af in de beweging...
nee dat kan echt niet de bedoeling zijn van dressuur :n

Ik snap echt niet dat jij dat niet ziet, zelfs de anti moderne dressuur mensen zien dat!
Of heb je echt zo'n roze vroegahhh bril op?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:50

Weten jullie de definitie van de Piaffe volgens de reglementen van de FEI?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:58

nombrado schreef:
Weten jullie de definitie van de Piaffe volgens de reglementen van de FEI?

weet jij wat de definitie van de overige onderdelen is volgens de reglementen van de FEI? Proef heeft 36 onderdelen....

Lijkt wel of ie een stok heeft ingeslikt!
Als je op dat paard zit, voelt dat net als een strijkplank :o dat die geen rugblessures had...
Alhoewel aan de gigantische hoeveelheid taktfouten zie je duidelijk dat het hem zeer doet!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 22:22

listiglistje, ik vraag je over de piaffe. En de reglementen.
Hoe hoort een juist uitgevoerde Piaffe er uit te zien?
verder heb ik nergens enig mening over het filmpje geventileerd. Of een andere vraag gesteld.

Verdere door jou naar mij geuite verpersoonlijking laat ik achterwege. Mocht je dit graag willen? verzoek ik je dit persoonlijk via PB te doen en niet hier met persoonlijke aanvallen het topic vervuilen. Dank je.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:24

Ook is deze FEI regel van toepassing in de hele proef
FEI
>>The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.<<

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:55

135. THE PIAFFE

a) The piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of being on the spot.
The horse’s back is supple and elastic.
The quarters are slightly lowered, the haunches with active hocks are well engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand.
Each diagonal pair of feet is raised and returned to the ground alternately, with an even cadence.
b ) In principle, the height of the toe of the raised foreleg should be level with the middle of the cannon bone of the other foreleg.
The toe of the raised hind leg should reach just above the fetlock joint of the other hind leg.
c) The neck should be raised and arched, the head vertical.
The horse should remain light "on the bit" with a supple poll, maintaining a light soft contact on a taut rein.
The body of the horse should move up and down in a supple, cadenced and harmonious movement.
d) The piaffe must always be animated by a lively impulsion and characterised by a perfect balance.
While giving the impression of being in place there may be a visible inclination to advance, this being displayed by the horse’s eager acceptance to move forward as soon as he is asked.
e) Moving even slightly backwards, irregular steps with the hind legs, crossing either the fore - or hind legs, or swinging either the forehand or the quarters from one side to the other are serious faults.
A movement with hurried and unlevel or irregular steps without cadence, or spring cannot be called a true piaffe.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:12

nombrado schreef:
Ook is deze FEI regel van toepassing in de hele proef
FEI
>>The head should remain in a steady position, as a rule slightly in front of the vertical, with a supple poll as the highest point of the neck, and no resistance should be offered to the rider.<<

Zonder het filmpje gezien te hebben kan ik wel opmerken dat het 1 voor 1 toepassen van regels en omschrijvingen niets brengt. Ik heb een jaar of 2 geleden een deelnemer in de Z-baan gehad die qua aanleuning de hele proef strak op de loodlijn liep. Het paard toonde de gehele proef de bij de gang behorende takt en het paard heeft de hele proef niet 1x verzet getoond. Dan zou je zeggen: super proef +:)+ ! Toch?

Nou, nee, ik heb de deelnemer met 51% naar huis gestuurd -O- . Waarom? De hals was volledig horizontaal zonder enige (opwaartse) welving en de hele bovenlijn zo recht en strak als een bezemsteel. Er was geen impuls, geen verzameling en geen lengtebuiging.

De moraal van dit verhaal: dressuur rijden en beoordelen gaat altijd om het hele plaatje. Zoals VUR hierboven een mooie beoordeling geeft:
Citaat:
Zeer taktmatig, zeer actief, mooi op de plaats, niet nageeflijk genoeg en blijft horizontaal in het frame (zoals veel paard tegenwoordig).
Een opsomming van positieve waarnemingen en punten waar nog verbetering valt te halen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:28

Hier gaat het in principe om:

a) The piaffe is a highly collected, cadenced, elevated diagonal movement giving the impression of being on the spot.
The horse’s back is supple and elastic.
The quarters are slightly lowered, the haunches with active hocks are well engaged, giving great freedom, lightness and mobility to the shoulders and forehand.

En daar mankeert het meestal aan.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:18

In het filmpje zie ik geen soepele, elastische rug. Hoe zou dit dan beoordeeld kunnen worden als een goede piaffe?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:40

Tango1979 schreef:
In het filmpje zie ik geen soepele, elastische rug. Hoe zou dit dan beoordeeld kunnen worden als een goede piaffe?

Niet goed dus....

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:15

Ik lees ook nergens dat het hoofd licht voor de verticale lijn moet zijn. In de beschrijving van Simpelman staat juist: het hoofd moet verticaal zijn. Dus.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:29

F.E.I. DEFINITIONS OF PACES AND MOVEMENTS

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:32

Joh die regels stellen niks voor, hoef je helemaal niet na te leven, doet de FEI ook niet :Y)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:36

Het FEI leeft geen regels na, ze schrijft ze voor.
Ze naleven horen wedstrijdruiters en juryleden te doen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:40

Correctie: de door de FEI aangestelde en opgeleide juryleden en officials en de deelnemende ruiters leven die regels ook niet na.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:15

Ik bedoelde dus te zeggen dat volgens Nombrado de FEI voorschrijft dat de neus voor de loodlijn moet en volgens Simpelman dus aan de loodlijn. Dat laatste lijkt mij waarschijnlijker.