[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:43

haha sara ik zat het te lezen e de schrijfstijl kwam me bekend voor en ja hoor het is van iemand die ik ken.

Ik denk warm rijden lekker laag, als het goed is kent het paard dat vanuit het western. Dan ga je langzaam aan wat meer vragen (ik bedoel dan dingen als tempowisselingen en overgangen) en dan pak je het paard rustig iets op. Hou er rekening mee dat als het een western paard is de bouw heel anders kan zijn.
Als dat zonder al teveel spanning gaat (en aan de teugel hoeft dan echt niet, dat komt wel) dan wat stelling binnen/buiten vragen en langzaam door naar buiging. Bij alles is het belangrijk dat het paard van achter onder de ruiter door naar voor kan bewegen dus de ruiter moet in ieder geval in het bekken gebied daar de mogelijkheid toe bieden.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:57

Bedankt voor tip =)! Maar is het dan normaal bij westren paarden dat ze die bovenste spier in nek zo super dik hebben?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:32

bedoel je de kap erop?

Kan ook gedeeltelijk aanleg zijn of vet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 23:08

Ik vind de "smoes" dat een paard lang verkeerd gereden is altijd zo'n dooddoener :o :D
Tuurlijk kost het tijd om gewoontes er uit te rijden, maar het kost ook tijd om een echte combinatie te vormen wanneer het paard wel goed gereden is...
Het belangrijkste zijn daarin imo toch hoe handig de ruiter daarin is. Deze moet duidelijk zijn en zorgen voor leiderschap met het daarbij horende vertrouwen (geven en krijgen).
Mensen vergeten vaak dat een combinatie tijd nodig heeft, weten wat je aan elkaar hebt.
Het corrigeren heeft imo echt met handigheid te maken en een combinatie met tijd. Die balans moet je in het begin nog zoeken, dus neem daar de tijd en lessen voor.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:43

Ik kreeg vandaag echt een gevalletje van "ik durf niet meer te kijken" voorgeschoteld!

Longeren met longeertuigje en alles er aan, met een halster!!! en maar schelden op het paard dat ie niet met zijn hoofd naar beneden ging. Hij draaide zijn hoofd gewoon naar buiten ipv naar binnen, alles van het longeertuigje ging helemaal slap, de achterkant precies waar hij niet moest hangen. En maar boos zijn omdat het paard het niet doet........... ohohoh wat was ik boos! Helaas vinden die mensen dat het paard stom en fout is en zoeken ze de fout overal behalve bij zichzelf. Doodzonde van het paard dat toch al niet al te zeker van zichzelf is en niet de kans krijgt op zijn eigen benen te leren staan. Hij drukt nu niet alleen zijn rug weg.... hij zet zelfs uit verzet zijn schouders vast. Ik was zo boos dat ik maar naar huis ben gegaan (was gelukkig zelf al klaar) want als ik nog 1 minuut was blijven staan was ik uit elkaar geklapt van woede! Ik heb al zovaak tips gegeven en hulp aangeboden......... maar ze weten het zelf allemaal wel! Grrrr... arm paard!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:13

Dat paard was gewoon heel erg braaf.

Als een paard met longeren naar buiten kijkt is dat omdat jij als longeur te veel druk zet, je duwt het paard zegmaar weg alleen het kan niet weg door het hek of de lijn dus blijft die op het rondje, maar is de kans er gaan ze van je weg. Hoe kun je op die manier werken? Het paard wat jij aan het werk wil zetten, wil niet bij je zijn, daar helpt geen hulpteugel tegen. Het lijkt me een mooi en eerlijk paard om mee te werken.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:29

Het is echt een schat van een beest...... Ik baal er alleen van dat er zo mee omgegaan wordt en je er vrij weinig aan kan doen. Heb het tegen de staleigenaar gezegt (die heeft helemaal geen verstand van paarden) hopelijk houdt hij het mee in de gaten en als het de spuigaten uit gaat lopen hoop ik dat hij ingrijpt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 20:36

Misschien moet je het oplossen met complimentjes. Vertel ze hoe mooi hun paard is en vooral hun karakter. Ikzelf heb ook zo'n pony op stal. Zal ten aller tijden van zijn baasje houden als zal deze hem mishandelen. Als je het op deze manier zegt is het geen aanval maar een contatering. Jij ziet dat het een lief paard is dat altijd klaar zal staan voor een baasje, maar toch hem je ze een duwtje gegeven om de vergelijking met mishandeling aan te kaarten.
Wie weet kun je zo een beetje inbreken en op die manier af en toe eens een bepaalde opmerking maken door samen al kletsend naar een ander paard met een vergelijkend probleem te kijken. Volgens mij is zijn baasje namelijk nogal gevoel voor een personlijke aanval en moetje het anders spelen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:00

Tja die tactiek heb ik ook al geprobeerd.......

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:02

dan is het verder hun process en moeten ze door schade en schande wijzer worden

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:02

superwoman schreef:
Ik vind de "smoes" dat een paard lang verkeerd gereden is altijd zo'n dooddoener :o :D
Tuurlijk kost het tijd om gewoontes er uit te rijden, maar het kost ook tijd om een echte combinatie te vormen wanneer het paard wel goed gereden is...
Het belangrijkste zijn daarin imo toch hoe handig de ruiter daarin is. Deze moet duidelijk zijn en zorgen voor leiderschap met het daarbij horende vertrouwen (geven en krijgen).
Mensen vergeten vaak dat een combinatie tijd nodig heeft, weten wat je aan elkaar hebt.
Het corrigeren heeft imo echt met handigheid te maken en een combinatie met tijd. Die balans moet je in het begin nog zoeken, dus neem daar de tijd en lessen voor.

Hier heb je ook wel weer gelijk in :P! Ik had het ook al gezegt tegen haar dat het tijd ging kosten maar dat krijg van sommige ijverige ruiters :P

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:03

lailapri schreef:
bedoel je de kap erop?

Kan ook gedeeltelijk aanleg zijn of vet.

Kap?

Ik weet niet precies wat je daarmee bedoelt maar het paard is niet dik ofzo iets en heeft weinig bespiering in achterbenen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:05

ik bedoelde op zijn hals even denken, sandy had dat ook wel van zichzelf, vergeleken met met moonlight had moonlight maar een iel halsje. Timo heeft er ook meer kap op als pumbaa.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:07

nee niet zo je moet denken als je zo een dikke ezel ziet dan heeft die ook zo hele vette nek aan de bovenkant, maar volgens velen is dat gewoon geen vet die daar zit en als je er in probeert te knijpen/voelen is het ook keihard. i.p.v van zacht zo als vet

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:15

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:15

kan wel vet zijn en dan is het zelfs gevaarlijk en is de kans op oa hoefbevangenheid groter.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:17

Bedoel je dan alleen gevaarlijk met hoefbevangheid of ook met rijden enz ?

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:18

Ik zie de aanzet van de hals op de romp niet zo goed helaas. Die van mij heeft ook een behoorlijke nek er op staan, maar dat is voornamelijk toch spier.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:20

heb ook maar 2 fotos van haar, en dit was de ''beste'' tot nu toe die ik kon vinden op de pc maar kan er wel wat meer maken als het wat beter is ?

Wybertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:14

Handig topic, hier heb ik wat aan!

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:37

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:26

dat ze op deze manier ruiters opleiden, ik weet niet wat ik moet zeggen |(

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:51

Hoi.
Ik doe volgensmij echt iets fout maar weet niet wat *even korte uitleg:*
Ik reed laats en ging weer aan de slag met aan de teugel te werken. Maar het ging niet echt goed. Maar als mijn juf mij even komt helpen met het aan de teugels *tegenhouden* zeg maar :+ lukt het wel maar zodra ze weer loslaat kan ik het even volhouden om hem aan de teugel te laten lopen maar daarna is die weer eens zo sterk en ben ik *het* weer kwijt. Ligt het er dan aan dat ik niet sterk genoeg ben om hem zo tehouden of....??

Groetjes Suzan

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:25

Lees het topic eens door zou ik zeggen. Afgelopen 3 pagina's zijn er hele nuttige posts geplaatst. Het aan de teugel gaan van een paard heeft niets te maken met kracht of volhouden in ieder geval!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:04

Als je kracht en volhouden nodig hebt dan gaat het jammer maar helaas nooit lukken! Is je paard wel voorwaarts aan je benen?