Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moorcats

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 13:35

Kyra laat hier zien dat totale controle niet geforceerd hoeft te zijn. En oke, helemaal foutloos is het niet, maar de ontspannen manier, neusje eruit, en de speciale lijntjes en overgangen, die anders zijn dan de geijkte manier, maken het een plezier om naar te kijken, het wordt kunst!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:25

Ik vind het toch een bijzonder fijne proef om naar te kijken, zeker ook met dat neusje er uit! Paard is ZO attent op de ruiter dat juist daardoor de foutjes er in sluipen maar dat maakt het alleen maar mooier.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:31

Zeker een mooi filmpje Aser.
Wat andere ook (gelukkig) zien. Neusje eruit, mooi met gevende hand (niet nemend) mooie piaffe (alleen jammer dat ze idd van piaffe naar galop pirouette gaat, waardoor er foutjes insluipen.
Paard kan mooi meekijken met wat er gebeurd.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:32

Beste mensen,

Ik ben bij toeval bij dit topic uitgekomen en heb met grote interesse jullie meningen en ideeën rondom Philippe Karl gelezen. Op sommige vragen heb ik een antwoord aangezien ik zelf meerdere malen persoonlijk les van hem heb gekregen en me binnen de Ecole de Légèreté in Duitsland begeef.
Nu organiseer ik in september de eerste EdL clinic in Nederland met een van PK's beste leerlinge/instructeur en nodig jullie van harte uit om te komen kijken. Vragen stellen is mogelijk tijdens de theorie gedeelten ;-)

Heb je interesse, pb me maar even.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 23:34

Vertel eens wat meer. Wat is het programma? Theorie, praktijk? Komen er combinaties voorrijden? Is het meer basis of juist gevorderd?

Oh en prijs natuurlijk :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 07:08

En waar in Nederland?

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:56

Ik weet niet of ik reclame mag maken binnen dit topic. getraintmaanden geleden heb ik hier wel mee geadverteerd op de juiste plek hier op bokt. De clinic was binnen een maand volgeboekt met deelnemers met paard uit België en Nederland.

Anyway.

8 Combinaties met hun paard, al dan niet al eens of vaker gelest binnen de EdL, krijgen 3 dagen elke dag een les van Sabine Mosen in Maasbree (Limburg, bij Venlo). Het niveau is verschillend maar aangezien de EdL in Nederland nog niet leeft zijn er nog geen mensen die geschoold zijn in de piaffe, passage etc op de wijze zoals Philippe Karl deze traint en uitvoert.

Als toeschouwer krijg je tijdens deze dagen mee hoe er op de EdL wijze getraint wordt en krijg je dus een indruk of deze wijze bij je past. Sabine Mosen legt tijdens de lessen veel uit dus het is erg interessant om dit te beluisteren en bekijken.

Er zijn twee theorie-eenheden voor het stellen van vragen.

Ik zal mijn website noteren, hoop dat dit mag van de moderater?
www.ownahcoaching.nl

Groetjes Marjan

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 13:02

Je kan het reclame noemen, maar hier kunnen ook mensen die niet van de organisatie zijn zoiets melden. Als er kritische vragen gesteld worden hier, dan zou het dit topic wel weer leuk maken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:09

Ik heb even gekeken, maar lieve help wat een commercieel circus Marjans.

Ik geloof niet in grootmeesters of hun leerlingen die voor de hoofdprijs hun kennis verspreiden in het balang van het welzijn van het paard. Dat riekt meer naar "the Madoff-case"

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:35

Vind je dit een hoofdprijs? Ik vind 80 euro voor 3 dagen kennis halen niet zo duur. Ken rustig cursussen die 3x zo duur zijn. Of de knhs die voor 1 avond al 25 euro kost.

Ik weet niet of het een commercieel circus is, ik zou graag nog iets meer weten over de inhoud. Heb Marjans een pb'tje gestuurd. Hoop nog antwoord te krijgen op me vragen. Over het algemeen vind ik theorie altijd een waardevolle aanvulling op zulke clinic dagen. Hoewel ik ze alleen ken in korte blokje na elke 2/3 ruiters.

Overigens zou het best leuk zijn als er meer van dit soort klassiek gerichte clinics zouden zijn in nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:20

Dit heeft weinig met dressuur te maken. Hij valt in de categorie goeroe's. Een goede instructeur is in je omgeving vast te vinden en die hoeven echt niet zo veel te kosten en maken er al helemaal niet zo'n poppenkast(circus) van. Ver van wegblijven. Het is niet meer dan een griezel die interessant doet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:27

Ja ik vind dat veel geld voor wat ze te bieden hebben. Want wat ze kunnen blijft wazig. Het lijkt er vooral op dat ze je een goed gevoel verkopen. Het gevoel dat je op een goede manier bezig bent met rijkunst........ Maar wat dat dan is blijft vaag. Van de video's wordt ik niet vrolijk.

Verder vind ik hun teksten rete-commercieel en van die open deuren. Even wat vet gedrukte stukken van de site:
.......op een paardvriendelijke manier oplossen.....
ik ken geen trainer die stelt dat hij op een paard-onvriendelijke manier werkt. Wel mensen die anderen daar altijd van betichten en zelf een chronisch gebrek aan zelfreflexie hebben.

Ownah is geen voorstander van hulpmiddelen
Tja, wat noem je een hulpmiddel......alle paarden worden gereden met bit en zadel en een zweepje.......
En die bitten zijn veel dressuurstangen.......

Het doet me enorm denken aan die Branderup clinics. Daar gaat het ook vooral om het goede gevoel, van "wij als rijkunstige moraal-Ridders, tegen de rest van de wereld, alleen wijz ijn goed bezig want wij beoefenen rijkunst in het belang van het paard....."

Nou ja, hoe dat ook, het verkoopt goed, genoeg mensen die heel veel geld over hebben voor dat gevoelletje om bij een clubje van uitverkorenen te horen die met iets heel speciaals bezig zijn, die het licht hebben gezien en de paardenwereld gaan redden, en daar hebben ze heel veel geld voor over.

Idd, dit is geen rijkunst maar eerder een nieuw euangelion, de goede/blijde boodschap :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 12:53

Anoniem schreef:
Dit heeft weinig met dressuur te maken. Hij valt in de categorie goeroe's. Een goede instructeur is in je omgeving vast te vinden en die hoeven echt niet zo veel te kosten en maken er al helemaal niet zo'n poppenkast(circus) van. Ver van wegblijven. Het is niet meer dan een griezel die interessant doet.

?? Zoveel PK instructeurs zijn er nou ook weer niet in Nederland. Hij is een klassieke ruiter bij uitstek.

Abacab schreef:
Ja ik vind dat veel geld voor wat ze te bieden hebben. Want wat ze kunnen blijft wazig. Het lijkt er vooral op dat ze je een goed gevoel verkopen. Het gevoel dat je op een goede manier bezig bent met rijkunst........ Maar wat dat dan is blijft vaag. Van de video's wordt ik niet vrolijk.

Het doet me enorm denken aan die Branderup clinics. Daar gaat het ook vooral om het goede gevoel, van "wij als rijkunstige moraal-Ridders, tegen de rest van de wereld, alleen wijz ijn goed bezig want wij beoefenen rijkunst in het belang van het paard....."

Nou ja, hoe dat ook, het verkoopt goed, genoeg mensen die heel veel geld over hebben voor dat gevoelletje om bij een clubje van uitverkorenen te horen die met iets heel speciaals bezig zijn, die het licht hebben gezien en de paardenwereld gaan redden, en daar hebben ze heel veel geld voor over.

Idd, dit is geen rijkunst maar eerder een nieuw euangelion, de goede/blijde boodschap :D

Verwar je nu de site van de organisator met de clinic-gever? Het 1 is niet altijd het zelfde als het ander.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:59

Klopt veulen84, je hebt gelijk. Ik heb even gekeken naar de site van de dame die de clinic komt geven [Sabine]. Daar kom ik soortgelijke uitlatingen tegen:

Do you truly care for the well-being of your horse? Have I aroused your curiosity and are you interested in learning more about the way I work? Please contact me - I am happy to answer your questions.

Prices:

3-days-clinique with your one horse 200,-€/ rider

Course in Germany or Europe : 200,-€ and costs for the journey, lodge and board

Courses overseas countries: 800,-€/day plus cost for the journey, lodge and board

Dus mijn conclusie blijft gelijk.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:36

Het is een mooie manier om snel en makkelijk geld te verdienen.
En altijd zijn er weer mensen die er in trappen. Deze goeroe is zelf nooit in de dressuurring te zien. En hij heeft zelfgemaakte rangen die de leerlingen kunnen verdienen. Tja, mensen denk eens na voordat je hier energie en geld in steekt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:54

Nou 80 euro is ech nie duur...(of het nu wel of niet je stijl is)
Als je les krijgt van een GP goeroe, zit je rond het dubbele voor 45 minuten. (of meer)
Ik weet niet wat jij voor je les betaald Gast5428? maar de klassieke instructeurs waar ik les van krijg en heb gehad waren écht wel een poepie duurder.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:58

Ach ja wat is duur?
Ik had vorige week ook een instructieweek, beetje kennis kost gewoon geld :)

Jo Willems € 80 per uur incl. reiskosten (Privéles)

Tonnie Huberts € 70 per uur incl. reiskosten (Privéles)

zelf vind ik dat niet duur....heb er weer een hoop van opgestoken
en de punten gingen de eerstvolgende wedstrijd weer flink omhoog :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:59

Ik denk dat ik als toeschouwer naar die clinic ga. Heb nog les gehad van een leerlinge van Philippe Karl, en is een hele verrijking en verademing als je vergelijkt met wat we nu vaak te zien krijgen. Ben ervan overtuigd dat het een methode is die me helemaal zal liggen.

Zo duur vind ik het niet: voor een lesdag Centered Riding betaal je ook al gauw 80 à 100 euro.

En zijn Steinbrecht, de Pluvinel, de la Guérinière,... dan geen goeroe's?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:01

80 euro is voor het 3 dagen theorie en kijken. 300 euro is voor 3 dagen. dat is 2 1/4 uur rijden + theorie. Dat vind ik van geen kant duur. Niet voor gewoon normaal rijden en niet voor klassiek ook.

Gast5428 Philippe Karl rijd wel degelijk hoor. Heb meerder filmpjes van hem gezien al rijdend. Waarom noem je hem trouwens steeds een goeroe. Beetje vreemde term bijna alle grote namen die we hier noemen zijn een soort van goeroe's. Steinbrecht bv.

Ik denk er over om de volle 3 dagen te gaan. Mits ik tenminste ergens in de buurt kan slapen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 17:57

Pffjuw, die Tonnie vraagt ook een flink bedrag zeg.
Hoe dan ook, ik vraag me altijd af waarom het zo vriendelijk is als er een hele ijzerwinkel in de monden moet hangen. Zo kan ik ook "vriendelijk" rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:38

Is wel op een andere locatie hè vur ;-) gewoon bij hem thuis vraagt hij 50.

Ik ken er veel met minder nivo en ervaring die veel meer vragen!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:27

Ah, 50 euro klinkt meer in de buurt. Ik ken er namelijk met heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel meer ervaring dan hij, die ook 70 vragen. Vandaar. ;)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:44

*kruipt weer even uit de meeleeshoek

La Pucelle,

Jammer dat je mening over dhr Karl nogal gebaseerd lijkt te zijn op een onderbuik gevoel. Het CV van Philippe Karl zelf is meer dan behoorlijk. Hij verschijnt met regelmaat in de ring echter doet hij dit niet meer competitief. Er is daarnaast meer dan genoeg beeld materiaal van hem en zijn studenten. Daarnaast schuwt hij een discussie niet en kan hij zijn visie meer dan behoorlijk onderbouwen.

Je hoeft het natuurlijk niet eens te zijn met zijn denkwijze maar hem een goeroe noemen is mijn inziens behoorlijk kort door de bocht.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 20:51

Kheb recent een clinic en lessen bijgewoond van Rafael Soto (ook eerder bij gereden)
Hij is én olympisch ruiter (geweest), en werkt bij de School in Jerez. En tegenwoordig bondscoach van het spaans olYmpisch team!
Wat een verademing om hem te zien lesgeven en de juiste klassieke tips te geven.
Veel ruiters kregen te horen...."head not behind the vertical" "Slower." Not the innerhand ;-)
Bij iedereen begint hij hetzelfde en werkt naar een bepaald nivo....men kreeg dus allemaal dezelfde oefeningen. Veel schouder binnen, travers , wending achterhand in stap, appuyement en uiteindelijk (voor diegene die er klaar voor waren) de basis voor de changement en pirouettes en piaffe passage aan het einde. Heerlijk inspirerende man! Streng, doch rechtvaardig....en je MOET van hem regelmatig je paarden belonen.
Dit is echt de manier, die ik het liefste zie en graag zelf ook uitvoer in de training. Het jammere (en dat vond hij ook) is toch wel dat het 1 x 45 minuten is, en je niet de volgende dag weer door kan.
Ik vind de spanjaarden, die de klassieke manier op de school in Jerez eigen gemaakt hebben, toch wel een verademing om te zien werken met paarden.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:03

Rafael Soto had ik heel graag bezig gezien, zo te horen sluit hij wel aan bij hoe ik graag wil rijden.

Voor geïnteresseerden organiseer ik samen met twee vrienden een clinic met Anja Beran in België in september. Hier is de link naar het evenement https://www.facebook.com/events/679159302149835/
Toeschouwers kunnen nog volop inschrijven, de praktijkplaatsen zijn volzet. Anja Beran is een hele inspirerend instructeur met heel veel kunde, ze geeft super efficiënt les en het is als toeschouwer allemaal goed te volgen. Op zaterdagavond is er ook een theorieles en heb je de mogelijkheid om vragen te stellen. Anja Beran werkt volgens de Portugese/Franse school, Nuno Oliveira en Baucher, en maakt vooral gebruik van zijgangen / contrastellingen etc om de paarden los en soepel achter het zadel te krijgen. Ze geeft les aan 6 combinaties die elke dag twee keer een half uur rijden. De combinaties blijven hetzelfde over de twee dagen, wat het ook interessant maakt voor toeschouwers om de evolutie te zien. Iedereen is welkom :)