Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Petulan schreef:Wanneer je dan een los paard hebt wat goed aan de hulpen staat en je niet teveel in de mond zit kan ik me NIET voorstellen dat een paard op den duur niet nageeflijk wordt.
frgheaven schreef:Petulan schreef:Wanneer je dan een los paard hebt wat goed aan de hulpen staat en je niet teveel in de mond zit kan ik me NIET voorstellen dat een paard op den duur niet nageeflijk wordt.
Daar ben ik het niet mee eens. Sommige paarden willen het gewoon echt niet. Wat voor niveau ruiter je er ook op zet. Dan vraag ik me af. Als dat paard niet in de krul wil lopen waarom zou ik hem dat aandoen? Dit wel nadat je alle opties hebt gedaan om hem nagevelijk te krijgen. Op het moment dat hij echt niet na wil geven kun je wel blijven proberen maar daar wordt hij geen Happy atlete van.
MirandaFuego schreef:Het is denk ik wel zo dat bijna iedereen aan de teugel wil rijden omdat het mooi staat, of het nu verantwoord is of niet.
Als het paard in de krul loopt en met de achterbenen nauwelijks van de grond komt lijkt dat wel minder erg dan een paardje wat lekker voorwaarts is en op 4 benen loopt alleen niet met die nek in de krul....![]()
Een paard kan ook goed lopen zonder dat zijn nek in de krul zit, echt waar!
Dit wordt trouwens wel ook gepromoot op de wedstrijden, wat ik persoonlijk nog het ergst vind, in de B roepen dat je paard niet in de krul zit...![]()
En het is wel zo dat voor het ene paard het buigen veel moeilijker is dan het andere paard.
Lichamelijk lijkt het me niet onmogelijk, maar het zal moeilijker zijn en dan ook geestelijk zwaarder, als een paardje een korte nek heeft waarvan het hoofd nogal naar voren aangezet is zal het zo'n beestje heel veel moeite kosten.
Zo'n paardje is dan zeker voor een niet super ervaren rijder bijna niet aan de teugel te krijgen.
Maar dat hoeft ook niet, ik vind dat we van het beeld afmoeten dat het altijd nodig is!
Wil je echt verder in de dressuur zul je toch wel een paardje moeten hebben dat er lichamelijk voor geschikt is, je mag natuurlijk wel wat vragen maar het moet wel redelijk blijven.(en leuk)
Er wordt echt een te hoge waarde aan gegeven, echt waar, wanneer je wat verder komt met je paard gaat dat aan de teugel rijden vanzelf.
Zolang je maar geen 100 kilo in je handen hebt of je paard onbestuurbaar is zou ik me niet te druk maken over die voorkant, eerst de rest!
Volte openen en sluiten, veel overgangen en schakelen, goed je zit-en beenhulpen gebruiken, zorgen dat je er zelf perfect op zit, das eerste vereiste!
Het algemeen wenselijk plaatje moet veranderd worden, ook vanuit het wedstrijdgebeuren!
Petulan schreef:bizzybijtje, de redenatie die jij geeft klopt ook niet. Jij sugeereert rug/lichamelijke problemen door het niet aan de teugel gaan, maar hoe verklaar jij dan dat verschillende paarden in de hogere springsport als tijgers over het hout komen?? Gezonde dieren zonder beperkingen??
Blijkbaar is de rug dan ook de trainen zonder het zakken van het hoofd in de 'gewenste' houding..