[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:22

jep :j

frgheaven

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:43

Ook als je in de volte rijd iets stelling naar binnen vragen. Als je heel veel voltes rijd (af en toe saai maar werkt wel) been iets verder achter de singen om de achterhand erbij te krijgen komt het hoop ik vanzelf. Je moet het voelen en geluk hebben.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:59

Het lijkt me dat je op een volte altijd stelling vraagt?? En wat is de waarde er van dat je paard na 20 rondjes wat meer buigt (en misschien zakt met het hoofd) als je daarna weer een lange zijde rijdt?? Denk dat veel combinaties die het aan de teugel laten gaan van een paard niet lukt dan gelijk aan de binnenteugel begint te plukken om het paard door middel van stelling te laten zakken.

wanneer je toch zulke oefeningen wilt rijden om te gymnastiseren zou ik willen zeggen dat je beter variatie aan kunt brengen en zo het paard door het hele lijf los te krijgen. Achtjes, slangevoltes, rechte lijnen, binnen/buitenstellingen op rechte lijnen, en overgangen. Wanneer je dan een los paard hebt wat goed aan de hulpen staat en je niet teveel in de mond zit kan ik me NIET voorstellen dat een paard op den duur niet nageeflijk wordt.

Een paard is, mits gezond enzo, altijd nageeflijk te krijgen. Het is aan de ruiter om het beste bij een paard naar boven te halen en het paard de kans te geven om een echte happy athlete te worden!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:26

Ben het met petulan eens!
Ik rij soms de meest vreemde figuren, gewoon lekker bezig zijn. Het paard soepel en op zijn eigen benen laten lopen. Ik heb weleens mensen die het ook niet voor elkaar krijgen. Stap ik op het paard heeft het paard heel weinig balans. Dan moet je dan eerst voor elkaar krijgen voordat je weer een stap verder kunt gaan. Er komt bij goed paardrijden heel veel kijken.

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 23:27

Buitenhand kneepjes, en het belangrijkste binnenhand ontspannen!!
Wanneer je voelt dat ze aanleuning pakt beide handen ontspannen.

Werkt bij mij tenminste!

DaniqueKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 12:41

Ik rij hem altijd goed voorwaarts. En natuurlijk loslopen en het komt vanzelf :)
Als dat niet lukt dan doe ik soms hele kleine kneepjes.
En probeer 'm aan het concentreren te houden. Want als die afgeleid is, ja dan gaat het wat lastiger.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:45

Petulan schreef:
Wanneer je dan een los paard hebt wat goed aan de hulpen staat en je niet teveel in de mond zit kan ik me NIET voorstellen dat een paard op den duur niet nageeflijk wordt.

Daar ben ik het niet mee eens. Sommige paarden willen het gewoon echt niet. Wat voor niveau ruiter je er ook op zet. Dan vraag ik me af. Als dat paard niet in de krul wil lopen waarom zou ik hem dat aandoen? Dit wel nadat je alle opties hebt gedaan om hem nagevelijk te krijgen. Op het moment dat hij echt niet na wil geven kun je wel blijven proberen maar daar wordt hij geen Happy atlete van. :)

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 14:50

frgheaven schreef:
Petulan schreef:
Wanneer je dan een los paard hebt wat goed aan de hulpen staat en je niet teveel in de mond zit kan ik me NIET voorstellen dat een paard op den duur niet nageeflijk wordt.

Daar ben ik het niet mee eens. Sommige paarden willen het gewoon echt niet. Wat voor niveau ruiter je er ook op zet. Dan vraag ik me af. Als dat paard niet in de krul wil lopen waarom zou ik hem dat aandoen? Dit wel nadat je alle opties hebt gedaan om hem nagevelijk te krijgen. Op het moment dat hij echt niet na wil geven kun je wel blijven proberen maar daar wordt hij geen Happy atlete van. :)

nou naar mijn bescheiden mening kan wel degelijk ieder paard aan de teugel lopen
het is maar net wie of er in zijn zadel klimt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 20:31

frgheaven schreef:
Daar ben ik het niet mee eens. Sommige paarden willen het gewoon echt niet.

Ik ben die paarden nog nooit tegengekomen..ook niet in mijn omgeving... vreemd :o
willen en kunnen wegens gezondheid/pijn vind ik natuurlijk wel een verschil.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:28

frgheaven: klopt, merrie van ons is er zo een.. Prima los te werken maar niet het koppie dr bij. Wel nationaal 140 gesprongen haha. Opzich well met t koppie erbij te rijden met een slofteugeltje maar daar deed ik dr geen plezier mee. Maar als er problemen in t lichaam zaten was het soms nodig voor de lossigheid/spieren.

Maar het overgrote deel... ;)

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:15

Wij hebben ook vaak `moeilijke paarden`gehad. Althans de paarden zijn niet moeilijk maar de mensen maken er problemen van.

Ik heb enkele paarden gehad die niet aan de teugel wouden lopen. En dan heb je ook nog het probleem dat sommigen niet aan de teugel lopen maar erachter :) paard loopt van nature ook niet in de krul dus sommige valt het gewoon niet aan te leren en vertikken het. Dat is mijn mening dan.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:29

Klopt, ik herken je verhaal. Mooi voorbeeld is ook Shutterfly van meredith beerbaum. Onmogelijk te rijden maar een tijger op de sprong!! En zolang het dan een happy athelete is, no problemo.

Dan geef ik je indeerdaad gelijk, het paard heeft geen probleem maar de ruiter omdat t algemeen wenselijke plaatje niet klopt :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:34

Het is denk ik wel zo dat bijna iedereen aan de teugel wil rijden omdat het mooi staat, of het nu verantwoord is of niet.
Als het paard in de krul loopt en met de achterbenen nauwelijks van de grond komt lijkt dat wel minder erg dan een paardje wat lekker voorwaarts is en op 4 benen loopt alleen niet met die nek in de krul.... :o
Een paard kan ook goed lopen zonder dat zijn nek in de krul zit, echt waar!
Dit wordt trouwens wel ook gepromoot op de wedstrijden, wat ik persoonlijk nog het ergst vind, in de B roepen dat je paard niet in de krul zit... _-:(
En het is wel zo dat voor het ene paard het buigen veel moeilijker is dan het andere paard.
Lichamelijk lijkt het me niet onmogelijk, maar het zal moeilijker zijn en dan ook geestelijk zwaarder, als een paardje een korte nek heeft waarvan het hoofd nogal naar voren aangezet is zal het zo'n beestje heel veel moeite kosten.
Zo'n paardje is dan zeker voor een niet super ervaren rijder bijna niet aan de teugel te krijgen.
Maar dat hoeft ook niet, ik vind dat we van het beeld afmoeten dat het altijd nodig is!
Wil je echt verder in de dressuur zul je toch wel een paardje moeten hebben dat er lichamelijk voor geschikt is, je mag natuurlijk wel wat vragen maar het moet wel redelijk blijven.(en leuk)
Er wordt echt een te hoge waarde aan gegeven, echt waar, wanneer je wat verder komt met je paard gaat dat aan de teugel rijden vanzelf.
Zolang je maar geen 100 kilo in je handen hebt of je paard onbestuurbaar is zou ik me niet te druk maken over die voorkant, eerst de rest!
Volte openen en sluiten, veel overgangen en schakelen, goed je zit-en beenhulpen gebruiken, zorgen dat je er zelf perfect op zit, das eerste vereiste!
Het algemeen wenselijk plaatje moet veranderd worden, ook vanuit het wedstrijdgebeuren! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 18:21

MirandaFuego schreef:
Het is denk ik wel zo dat bijna iedereen aan de teugel wil rijden omdat het mooi staat, of het nu verantwoord is of niet.
Als het paard in de krul loopt en met de achterbenen nauwelijks van de grond komt lijkt dat wel minder erg dan een paardje wat lekker voorwaarts is en op 4 benen loopt alleen niet met die nek in de krul.... :o
Een paard kan ook goed lopen zonder dat zijn nek in de krul zit, echt waar!
Dit wordt trouwens wel ook gepromoot op de wedstrijden, wat ik persoonlijk nog het ergst vind, in de B roepen dat je paard niet in de krul zit... _-:(
En het is wel zo dat voor het ene paard het buigen veel moeilijker is dan het andere paard.
Lichamelijk lijkt het me niet onmogelijk, maar het zal moeilijker zijn en dan ook geestelijk zwaarder, als een paardje een korte nek heeft waarvan het hoofd nogal naar voren aangezet is zal het zo'n beestje heel veel moeite kosten.
Zo'n paardje is dan zeker voor een niet super ervaren rijder bijna niet aan de teugel te krijgen.
Maar dat hoeft ook niet, ik vind dat we van het beeld afmoeten dat het altijd nodig is!
Wil je echt verder in de dressuur zul je toch wel een paardje moeten hebben dat er lichamelijk voor geschikt is, je mag natuurlijk wel wat vragen maar het moet wel redelijk blijven.(en leuk)
Er wordt echt een te hoge waarde aan gegeven, echt waar, wanneer je wat verder komt met je paard gaat dat aan de teugel rijden vanzelf.
Zolang je maar geen 100 kilo in je handen hebt of je paard onbestuurbaar is zou ik me niet te druk maken over die voorkant, eerst de rest!
Volte openen en sluiten, veel overgangen en schakelen, goed je zit-en beenhulpen gebruiken, zorgen dat je er zelf perfect op zit, das eerste vereiste!
Het algemeen wenselijk plaatje moet veranderd worden, ook vanuit het wedstrijdgebeuren! :j

Duidelijk 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'.
Ten eerste het feit dat je het 'in de krul' noemt.
In de krul lopen is inderdaad heel slecht, het is ook nageven waar het om gaat. Een paard dat nageeft zonder een actief achterbeen loopt dus hoogstwaarschijnlijk in de krul. Een paard dat niet nageeft/wil nageven is ook niet ontspannen, en dús loopt niet goed.
Kan ook zijn dat hij niet nageeft omdat hij niet over de rug loopt. And again, het paard loopt niet goed.

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:20

Ik ben op verscheidene maneges geweest. En als je daar die meiden ziet hoe ze gereden worden dan vraag ik me af wat diervriendelijk is. En ja, dan noem ik het niet meer nageven maar in de krul lopen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:22

Ja,vreselijk wat ik vroeger in de manegelessen moest leren! |(
Als ik toen beter wist had ik zoiets nooit gedaan natuurlijk!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:27

Mijn paardje wordt 27 en die begint er nu ook wat meer moeite mee te krijgen, maar het is bij ons ook geen moeten gelukkig! Zo lang ze in balans loopt en op haar eigen benen loopt vind ik het goed! Daarin tegen probeer ik het met jongere paarden wel altijd.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 23:48

bizzybijtje, de redenatie die jij geeft klopt ook niet. Jij sugeereert rug/lichamelijke problemen door het niet aan de teugel gaan, maar hoe verklaar jij dan dat verschillende paarden in de hogere springsport als tijgers over het hout komen?? Gezonde dieren zonder beperkingen??
Blijkbaar is de rug dan ook de trainen zonder het zakken van het hoofd in de 'gewenste' houding..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:22

Petulan schreef:
bizzybijtje, de redenatie die jij geeft klopt ook niet. Jij sugeereert rug/lichamelijke problemen door het niet aan de teugel gaan, maar hoe verklaar jij dan dat verschillende paarden in de hogere springsport als tijgers over het hout komen?? Gezonde dieren zonder beperkingen??
Blijkbaar is de rug dan ook de trainen zonder het zakken van het hoofd in de 'gewenste' houding..

In de hogere springsport kom je wel vaker gestoorde paarden tegen...
Paarden die thuis zelfs gevaarlijk zijn, die ze niet eens warmspringen voor de wedstrijd. Toch heel succesvol in de ring.... Dat soort paarden vind ik een ander slag waar de gewone "man" beter vanaf kan blijven :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 09:28

ik heb het levende bewijs van 34,5 dat paarden die nooit aan de teugel hebben gelopen toch oud kunnen worden. Sterker nog dat ik haar 7 jaar geleden ging verzorgen heb ik haar moeten leren dat ze met lange teugels haar hals mocht strekken. Pony is alleen op gecrossd en gespeelt. Kan nog altijd niets anders maar zat er afgelopen dinsdag nog even op. Niet dat ze geen slijtage heeft maar ze is ook weer niet stuk gereden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:28

Ik heb een zwartje van 31 dat nogsteeds zonder problemen aan de teugel loopt. Maar ik rij niet echt meer mee. 34,5 jaar ik kan er voorlopig alleen maar van dromen dat ze het in gezonde toestand mag halen! Ik moet er nog niet aan denken haar te moeten missen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:32

ja joh,ik vind het ook onzin...
99.99999% is het gewoon een ruiterfout.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 11:34

ik zal mijn pony wel gaan missen maar kan er ook wel vrede mee hebben. Momenteel ziet ze er weer niet uit, mager enzo dus hoop dat het gras haar weer goed doet.
http://94.100.122.32/753100001-75315000 ... _czC4.jpeg
de voorste pony, stuurloos en paar meter verder dook ze de greppel in omdat ze vond dat dat een snellere weg naar huis was.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 12:06

Het enige probleem met mijn ouwetje is dat ze lastig op gewicht te houden is. Heb laatst haar tanden een keer extra laten doen maar dat maakt weinig verschil. Ze heeft trouwens al haar tanden en kiezen nog, wat redelijk uniek schijnt te zijn op deze leeftijd. Verder is ze erg gezond en actief gelukkig. Wel geef ik af en toe zo'n extra vitamine pasta. Stiekum hoop ik dat ze ooit gewoon 's nachts rustig inslaapt. Maar goed daar denken we nog maar niet aan! Vanmiddag gaan we gewoon lekker een half uurtje stappen in het zonnetje! Ik zat al te kijken of ik een foto online heb staan maar helaas.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:25

Hoi hoi, ik heb dus vandaag is met een verzorgster gepraat op stal waar mijn pony staat. En we hebben nog samen even gereden. Zei wilt dolgraag dat haar verzorgpony aan de teugel loopt, maar haar verzorgpony is al eerder door een ander meisje 4 jaar achter elkaar fout gereden en er is hier bij een foute spier ontwikkeld ( in de krul zonder achterwerkje er bij), nu als ze probeert om haar nagefelijk en voorwaarts te rijden wilt het paard niet gaan, ze heeft al hele tijd geoefend met het paard sinds de winter en er is wat verbetering gekomen, het paard is 16 jaar oud en haar eigenaar rijdt er zelf westren mee.
Heeft iemand nog iedeen hiervoor om het paard wat ''nagefelijker te krijgen''