Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 16:19

ik had het eigenlijk inderdaad ook uit Radtke.

in stand heb ik het overigens pertinent niet over een 'schoolhalt' ik heb het over een ondertreden van het achterbeen in een soort... afwachting van de eerste stap in stap.

als een tangodanser die tussen tee passen in een soort grondspanning vertraagd om vervolgens verder te gaan...

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:23

Die zgn. "schoolhalt" heb ik onlangs voor het eerst gezien, zag me er wel een goede oefening uit, maar lukt me niet goed om dit aan te leren (aan de hand), iemand tips?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 19:28

hwn schreef:
Die zgn. "schoolhalt" heb ik onlangs voor het eerst gezien, zag me er wel een goede oefening uit, maar lukt me niet goed om dit aan te leren (aan de hand), iemand tips?

Dit gebeurt vanuit de piaffe, zoals ik het tenminste ken. Maar je moet dit echt met een trainer doen, omdat er een voortraject met oefeningen aan vooraf gaat.

Over de halve ophouding, dit train ik momenteel met mijn 4 jarige, en het is inderdaad een samenspel zowel fysiek als mentaal. Wat ik uit ervaring met mijn 4-jarige kan zeggen, is het voor het paard op die leeftijd vooral een mentale oefening. Ze moet namelijk leren zich aan de ruiter over te leveren, die exact bepaalt welk tempo ze zich voortbeweegt. Dit is soms best een mentale strijd. Ze vindt het ook niet leuk af en toe. De halve ophouding moet je daarom afwisselen met ook 'los' voorwaarts gaan, het even niet 'bepalen', om daarna weer de halve ophouding te oefenen. Stap voor stap gaat ze meer naar mijn zit toekomen, maar ik heb hiervoor echt minstens een half jaar voor uitgetrokken. Om haar de tijd te geven het te accepteren. Als ze eenmaal dit heeft geaccepteerd kunnen we rustig uit gaan breiden om het ook echt rijtechnisch in te gaan zetten (richting verzamelen etc.). Het verzamelen gebeurt soms al wel spontaan maar het is nu nog niet doel. Momenteel zie ik het oefenen met de halve ophouding nog als een uitnodiging naar haar. Niet als een moeten.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:21

schoolhalt: vanuit de piaffe is, naar wat ik zo om me heen gezien heb, het beste, maar pas als je piaffe goed bevestigd is, anders krijg je paarden die om onder de piaffe uit te komen schoolhalt aanbieden enzo.

Dat gezeur zie je ook wel als je paarden te vroeg levades laat doen.

zijn wel valkuilen bij de schoolhalt. Ik ben iig nog niet zo ver dat ik blij genoeg ben met mijn piaffe dat ik eraan begin.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:23

Ah, oeps, piaffe zijn we nog lang niet, kan het ook niet omgekeerd, schoolhalt als voorbereiding voor piaffe? Ze hoeft voor mij niet zo nodig kunnen piafferen (heeft ze ook niet de ideale bouw voor), ik wil haar gewicht meer naar de achterhand proberen te verplaatsen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 22:27

Alleen gewicht verplaatsen is nog niet voldoende bij de schoolhalt. Het gaat er ook juist om dat het paard kan buigen in de gewrichten, anders gaat het in de achterhand 'hangen'. Als het paard eerst voorbereid is middels piaffe, zal het eerder de neiging hebben te buigen en niet te hangen. Maar idd ik zie ook wel dat het andersom getraind wordt. Dan is het dus opletten dat men geen genoegen neemt met enkel gewichtsverplaatsing.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 10:58

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 21:40

Ik heb er geen verstand van maar ik vind het lijken alsof ze bijna geen contact heeft met haar teugels, waarom is dat? (Dit was toch klassieke dressuur).

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:38

Zij stuurt en verzamelt haar paard (gaaf beestje trouwens) met haar zit en benen. Dit is de ultieme rijkunst, hier zijn die teugels nagenoeg niet meer nodig, alleen voor het laatste beetje oprichting in de piaffe. Zo te kunnen rijden, daar droom ik van.. (en probeer het hard te leren)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:01

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:04

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:24

Wat een verademing om naar te kijken, neusje er uit en dus ruimte voor actie van achter.
Proef misschien niet perfect, maar wel een paard wat de ruimte krijgt :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:54

LBLGypsyCobs schreef:
Wat een verademing om naar te kijken, neusje er uit en dus ruimte voor actie van achter.
Proef misschien niet perfect, maar wel een paard wat de ruimte krijgt :)

Heb je haar handen gezien, met name haar rechterhand? En kijk eens goed naar zijn mond, ik dacht eerst zelfs dat zijn tong eruit kwam. Daarbij prikt zij voortdurend met haar sporen.
Als ik dan ook nog naar het zwiepen van de staart kijk, wat door velen toch vaak wordt gezien als een gevolg van het moderne rijden, dan weet ik dat nog niet zo zeker.
Maar zijn neusje komt er inderdaad uit. :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:58

Daarom zeg ik ook, niet perfect, maar niet opgekropt, voor actie, maar ook achter.

Weet je, perfect is best moeilijk :D
Maar ik heb wel erger gezien dan dit en dat is een understatement.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 05:53

Nou ik zie toch 100 keer liever dit:
https://www.youtube.com/watch?v=d8-kfGJvusw
Los in het lijf, achterhand eronder ipv erachter.

Paard uit het eerdere filmpje heeft dan misschien wel het neusje verder eruit, maar verder vind ik hem loperig, geen lossigheid maar strak, achterhand erachter ipv eronder en geen gekanteld bekken.

Ja perfect is moeilijk en nog nooit iemand gelukt, mijzelf al zeker niet, maar er zijn voor mij wel voorbeelden te vinden die beter in de buurt komen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:15

Ook hier zie ik dingen die ik graag anders zou zien, maar ook zeker wel eens erger heb gezien.

Ik zou mezelf eens moeten filmen en vertraagd afspelen, denk dat ik spontaan alles op MP zet en ga schaken ofzo.
Hoewel ik die paarden op het schaakbord ook vaak gespannen vind ogen :(:)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:44

Het lijkt mij dat we toch nog wel een eindje weg zijn van dit:

FEI Artikel 401: Doel en algemene principes van de dressuur.

De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel. Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 08:08

Ik ben al blij dat die van mij steeds meer gaat uitschuiven ipv opkrullen en heb nu een paar keer mogen voelen hoe het is als de verbinding goed is en je de beweging echt onder je door voelt golven.

Na jaren verkeerd rijden met ook nog eens een verkeerd zadel, gaan we weer de goede kant op. We zijn er nog niet, maar het geeft wel moed :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:42

oji schreef:
Nou ik zie toch 100 keer liever dit:
https://www.youtube.com/watch?v=d8-kfGJvusw
Los in het lijf, achterhand eronder ipv erachter.

Paard uit het eerdere filmpje heeft dan misschien wel het neusje verder eruit, maar verder vind ik hem loperig, geen lossigheid maar strak, achterhand erachter ipv eronder en geen gekanteld bekken.

Ja perfect is moeilijk en nog nooit iemand gelukt, mijzelf al zeker niet, maar er zijn voor mij wel voorbeelden te vinden die beter in de buurt komen.

Als je dit filmpje bekijkt, is er eigenlijk geen sprake van verbinding vanachter naar voor.
De bewegingen zijn schokkerig, dat zie je vooral in piaffe met een duwend hoofd (zie je Totilas ook zo doen) In de beweging hoort een bekken niet gekanteld te zijn. De rug hoort recht te zijn en verend. De gangen in het andere filmpje zijn vloeiend en niet schokkerig..uitgestrekte draf is in een zuivere 2 takt
als je er een still van zou maken, zou je zien dat er draf altijd 2 benen aan de grond zijn, voor of na het zweefmoment. En niet 1 voorbeen, in het door jou geposte filmpje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:06

kheb even stills gemaakt van beide filmpjes.
moment van uitgestrekte draf
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:09

piaffe
Afbeelding
Afbeelding

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:04

nombrado schreef:
ik kwam ook nog een oud filmpje tegen van vroeguh
https://www.youtube.com/watch?v=mjakLY36Xck

wat een enorm verschil met wat je nu ziet!

Zeker een heel verschil. Los angeles '84. Al weer 30 jaar geleden.

Begrijp ik nu dat jij dit wel een voorbeeld vind van correct en met verbinding gereden?
Dat de beenzetting van dit paard wel correct is?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:41

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 23:10

http://www.youtube.com/watch?v=D-m_y4O9HeM

Een oud(1991) filmpje wat ik dan wel leuk vind. Neem aan ook Klassiek gereden?

Heel mooi de piaffe pirouette die overgaan in galop pirouettes. En de zigzag lijnen tijdens de wissels om de pas. Vind ik toch best uit de kunst

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 06:11

Ik vind het knap en vooral als je dan de score voor zoiets vergelijkt met de proeven die nu hoger scoren ;(