[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:59

caroline94 schreef:
bij mij is het meestal het probleem dat ik niet consequent met mijn handen ben, vragen en geven, maar dat geven is bij mij meer dat ik teveel teugel geef, ook trekt ze vaak ongemerkt de teugels uit mijn handen, ze volgt wel mijn hand maar wat kan ik doen om mijn teugels op maat te houden en consequent te blijven? Het is natuurlijk wel zo dat als ik nooit consequent word ze ook nooit na gaat geven..

Ik denk dat je een goede instructeur nodig hebt..

Je handen doen niets. Laat je handen gewoon (wel elastisch zijn) staan, rij voorwaarts en houd contact. Dan moet je paard vanzelf komen. Stap alsjeblieft van het consequent zijn/zagen/plukken/vlooien-idee af want zo ga je de hele verkeerde kant op.

Je kan een paard niet aan de teugel rijden, een paard GAAT aan de teugel als jij hem hiervoor de ruimte en ondersteuning biedt.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:22

Hee allemaal!

Ik heb nu een nieuwe pony,
een new-forest pony,
al wat jaartjes ouder, 20 jaar maar, daar gaat het natuurlijk niet om!

Hij is best voorwaarts, en gewoon een lekkere springpony. Maar, hij is gewoon te lui om na te geven nou, heb ik vandaag een hele goed les geleerd namelijk :

- als je paard niet actief, dus niet snel, is dan gaat het nageven helemaal niet lukken [best logisch toch ?]
- en dan t nageven, je buitenhand [hangt van de hand waar je op rijd] daar geef je kneepjes in, en zet je lichte druk op. Met je binnenhand moet je allemaal maar de mond voelen, helemaal geen druk uitoefenen, alleen maar de teugel strak hebben, en vast houden. Als hij dan nageeft, dus naar beneden gaat met zn hoofd, dan moet je ontspannen met je hand. Zo probeer je dat in de draf, galop, op een volte, al weikend enz.

zo werkt het bij mijn paard het beste, maar andere zullen misschien anders zijn natuurlijk :+

xx :* *\o/*

superwoman

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 12:55

cassandravh : actief = niet hetzelfde als snel.
actief is wanneer het paard zijn achterbenen goed onder de massa zet en scherp aan het been is. Snelle paarden zijn zeker niet altijd actief.
Het woord vasthouden wordt vaak letterlijk genomen wat niet de bedoeling is. Men moet wel mee blijven gaan met de beweging anders trekken ze het paard in de krul.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 17:05

ik zei ook : als je paar NIET actief is, dus niet snel.
dus, ik bedoel dus ook dat actief niet hetzelfde is al snel ;)
& dat van de teugel klopt ind,
maar dat is eigenlijk wel logisch : *D

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 18:45

Rijd eerst actie in je paard, laat hem eerst lopen en ga dan pas kijken of je hem nagefelijk kan rijden. Ik heb een hekel aan mensen die opstappen en meteen in die bek gaan trekken terwijl ze niet eens weten wat voorwaarts neerwaarts betekend

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:41

cassandravh schreef:
ik zei ook : als je paar NIET actief is, dus niet snel.
dus, ik bedoel dus ook dat actief niet hetzelfde is al snel ;)
& dat van de teugel klopt ind,
maar dat is eigenlijk wel logisch : *D

oh ja, haha sorry :o

Alles is vaak logisch wanneer je ernaast staat,maar wanneer je erop zit is dat toch vaak heel anders :=

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:37

whaha, ja ind.
dat meisje waarvan ik les kreeg, werd beetje boos dat het niet lukte, om te weiken, want we waren al best lang bezig. en toen ging zei erop zitten en toen lukte t haar ook niet.
maar uiteindelijk is het me gelukt :)

meestal, met instappen doe ik nog niks met nagevelijk, draf beetje, galop beetje. en dan ga ik pas rijden. ik rij 1.5 uur, half uur inrijden. uur normaal

(l)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:14

Tja als je les krijgt van iemand die boos wordt als het niet lukt is dat ook niet motiverend! Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt gelukkig. En mijn paard deed het ook allemaal niet zonder slag of stoot hoor!

1,5 uur rijden in de bak vind ik wel lang trouwens, hoe oud is je paardje?

0727miep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:21

Ik vind het al frustrerend als het mij niet lukt, laat staan als mijn instructeur ook nog eens boos wordt...
Bijzetten aan de longeerlijn vind ik een heel goede training. Vooral als een paard niet gewend is aan de teugel te lopen en een behoorlijk onderhals heeft ontwikkeld.
Ik heb geleerd bij de Academy mijn handen te gebruiken als een soort bijzet. De handen langs het zadel naar beneden laten glijden als je lang en laag wilt en juist boven de schoft maar dan wel het bokriempje vasthouden als je het paard meer opgericht wilt laten lopen. Consequent zijn is wel het keyword. Je kunt beter een keertje te veel loslaten dan te lang vasthouden als je paard nageeft.
Ik heb Tineke horen roepen tijdens een clinic 'als je paard nageeft, moet jij ook nageven', dat vind ik zo'n geweldige opmerking

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 23:38

Dat is inderdaad zo miep! Zo heb ik het ook geleerd en zo leer ik het anderen ook. Laat die handen maar 100x helemaal los als het paard na geeft, op een gegeven moment leer je dan voelen wat je fout doet en zul je zelf merken wanneer je hoeveel hand mee moet geven. Ik heb dit ook jaren lang verkeerd aangeleerd en het is heel moeilijk af te leren maar dit is wel echt een goede manier. Ik ga liever 10x op mijn bekkie omdat ik zelf te snel hand mee geef als dat ik mijn paard vast blijf trekken!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:25

cassandravh schreef:
whaha, ja ind.
dat meisje waarvan ik les kreeg, werd beetje boos dat het niet lukte, om te weiken, want we waren al best lang bezig. en toen ging zei erop zitten en toen lukte t haar ook niet.
maar uiteindelijk is het me gelukt :)

meestal, met instappen doe ik nog niks met nagevelijk, draf beetje, galop beetje. en dan ga ik pas rijden. ik rij 1.5 uur, half uur inrijden. uur normaal

(l)

vreemd!
1)dat ze een beetje boos werd
2) dat het bij haar niet lukte
3) dat je 1 oefening lang blijft proberen..
4) vind 1.5 uur ook veel :o

Ik vraag me af welk niveau en leeftijd van het meisje dat les gaf en waarom je bij haar lest aangezien ze niet kan wijken met jouw paardje?

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:30

1) jullie moeten dat 'boos worden' niet zo letterlijk nemen..
ik weet dat ik het zeg, maar ze werd niet gewoon boos, met schreeuwen ofz. [doe je zowieso niet bij een paard..]
2) hij was heel erg vervelend, maar uiteindelijk is t wijken toch gelukt (: nagevelijk lukte wel!
3) als iets niet lukt, dan blijf ik gewoon door proberen, vandaar de lange tijd..
4) hoelang rijden jullie dan meestal ?
ik stap altijd heel lang in en uit, dus met echt rijden erbij valt het altijd wel mee : D
5) nu kunnen we wel weer over iemand anders praten.

ik les niet vast bij dat meisje,
maar ik vroeg of ze een keer les wilde geven,
en dat wilde ze wel vandaar <3

xx

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 18:59

Als iets niet lukt dan kun je dat beter via een andere oefening gaan doen en tijdens het oefenen ook steeds weer een poosje een andere oefening doen. Het paard weet het namelijk wel, maar de ruiter moet het leren. Door als ruiter steeds hetzelfde te blijven doen is niet eerlijk tegenover het paard en zal het paard eerder een trucje gaan uitvoeren dan dat de ruiter de juiste hulpen geeft voor en correcte oefening. Paard zal namelijk de bedoeling wel begrijpen wanneer de ruiter blijft volhouden ondanks de verkeerde hulpen.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:20

Ik krijg wel mijn pony rustig en met haar hoofd naar beneden.
Maar het krommen van de hals komt maar niet...

Ik drijf haar wat meer en ik zet iets meer druk op mijn teugels
en als ik kan voel dat ze nageeft geef ik mee na.

cassandravh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:47

superwoman schreef:
Als iets niet lukt dan kun je dat beter via een andere oefening gaan doen en tijdens het oefenen ook steeds weer een poosje een andere oefening doen. Het paard weet het namelijk wel, maar de ruiter moet het leren. Door als ruiter steeds hetzelfde te blijven doen is niet eerlijk tegenover het paard en zal het paard eerder een trucje gaan uitvoeren dan dat de ruiter de juiste hulpen geeft voor en correcte oefening. Paard zal namelijk de bedoeling wel begrijpen wanneer de ruiter blijft volhouden ondanks de verkeerde hulpen.

bedankt voor je tips!
ik zal het [proberen] toe te passen,
en eraan denken

echt goed gezget :D

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 17:52

Als je je paard zacht rijdt en goed vooruit voor je been, komt die vanzelf aan de teugel :)
Als je paard knikt moet je natuurlijk wel nageeflijk rijden, anders weet je paard ook niet wat de bedoeling is ntrlk...

Probeer je paard ajb gewoon niet aan de teugel te 'trekken of zagen', verschrikkelijk gewoon!
Dan loopt je paard wel mooi in een krul, maar daarom niet goed op eigen benen :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:53

Als de andere verzorgster van mijn verzorgpaard rijdt
loopt ie wel mooi in de krul,maar krijgt ze 'm amper voorwaarts,
is toch ook niet goed?
Op wedstrijden lukt het haar zo bijna niet om netjes te rijden.
Ik rijdt dan (nog) geen wedstrijden met hem,maar heb meer aandacht op voorwaarts zijn.
In stap is hij vaak in pozes nageeflijk,in draf en galop weer niet zo.

Caressaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:08

Wat ik vaak doe en wat voor mij erg helpt is je handen laag houden en een beetje in je teugels kneden. Dus steeds ietsjes strakker en dan weer los. En bij mijn pony moet je door een 'breekpunt' heen dus in het begin gaat ze door en werkt ze erg tegen en na een poosje dan gaat ze op dr bit kauwen (wat een goed teken is! Waarom weet ik niet.. ) En daarna zakt ze super mooi en loopt ze fantastisch in de krul en als je dr goed vast houd -dus geen waslijnen!- dan blijft ze de hele tijd zo mooi lopen.
Ik hoop dat dit iemand helpt..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:28

Je handen laag houden? En als je paard dan zakt in de hals? Meezakken?
Handen dragen voor het zadel geeft de ruiter een veel beter gevoel van wat er voor gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:31

Caressaaa schreef:
Wat ik vaak doe en wat voor mij erg helpt is je handen laag houden en een beetje in je teugels kneden. Dus steeds ietsjes strakker en dan weer los. En bij mijn pony moet je door een 'breekpunt' heen dus in het begin gaat ze door en werkt ze erg tegen en na een poosje dan gaat ze op dr bit kauwen (wat een goed teken is! Waarom weet ik niet.. ) En daarna zakt ze super mooi en loopt ze fantastisch in de krul en als je dr goed vast houd -dus geen waslijnen!- dan blijft ze de hele tijd zo mooi lopen.
Ik hoop dat dit iemand helpt..

:=

Dat heet 'IN DE KRUL'.

Dat is slecht

Neem aub les :=
Oef hier kan ik boos om worden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 21:39

Ik ben het ook niet helemaal eens met wat caressaaa zegt. loopt in de krul en goed vasthouden aaiii daar krijg ik ook een minder fijn idee bij. Maar goed er is geen beeldmatriaal dus ik weet niet hoe letterlijk ik het moet nemen.

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:06

Een paard moet op je been zakken niet door je handen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:15

Zo loopt hij aan de longe
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 11:10

FireAndIce schreef:
Als de andere verzorgster van mijn verzorgpaard rijdt
loopt ie wel mooi in de krul,maar krijgt ze 'm amper voorwaarts,
is toch ook niet goed?
Op wedstrijden lukt het haar zo bijna niet om netjes te rijden.
Ik rijdt dan (nog) geen wedstrijden met hem,maar heb meer aandacht op voorwaarts zijn.
In stap is hij vaak in pozes nageeflijk,in draf en galop weer niet zo.

Aan de teugel krijg je juist wanneer de achterhand actief is, anders loopt hij in de krul.
Dat ze hem niet voorwaarts krijgt geeft dus aan dat hij (van achter) niet actief is en ze hem wsl ook op de handrem rijdt.

Belangrijk is om hem éérst héél scherp aan je been te zetten 9dus gelijk reactie wanneer jij je kuit spant (dus niet je hak gebruiken) Hij hoeft niet weg te spuiten, (want dat is o.a geen mooie overgang) maar je moet een verschil voelen.
Daarna moet je een "elastische" verbinding hebben met de paardenmond en dat is ook heel lastig.
Maar dat is het ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:09

Dan is het dus veel oeffenen,lekker veel overgangen/schijnovergangen rijden. *D