Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:46

Babootje schreef:
arie53 schreef:
In deze link voor het ook nog eens visueel goed uitgelegd en gaat men hopelijk iets meer van het biomechanische werking van het skelet begrijpen. Want die is, op een enkele na, soms meer dan bedroevend.

http://www.happy-horse-training.com/pso ... bject_map={%22795964433765321%22%3A10150705094280412}&action_type_map={%22795964433765321%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[]

Ook zeer bedroevend dat jij na na voor de 1001ste keer uitgelegd te krijgen nog steeds niet begrijpt wat met het bol dan wel hol voelen van de rug wordt bedoeld. Dat heeft duidelijk te maken met jouw gebrek aan rijtechnische kennis.

Het bol voelen heb ik uit mijn rijervaring geleerd heeft met het rijzen de romp en niet met het bol worden van de rug van doen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 16:46

nombrado schreef:
hwn schreef:
@Lante, ik herken wel hetgeen je zegt over die Spaanse paarden. En met zo'n korte rugjes is het natuurlijk heel moeilijk om te zien of ze die hol maken of niet.

waarom moet die rug bol gemaakt worden?

Ik zeg niet eens dat de rug moet bol worden, ik zeg alleen dat die niet hol mag zijn, en weer komt (vooral ook van arie uit) die hol-bol discussie naar boven die hier al 2 keer de revue gepasseerd is. Hou het aub wat origineel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 17:16

hwn schreef:
@Lante, ik herken wel hetgeen je zegt over die Spaanse paarden. En met zo'n korte rugjes is het natuurlijk heel moeilijk om te zien of ze die hol maken of niet.

Ik zeg niet eens dat de rug moet bol worden, ik zeg alleen dat die niet hol mag zijn, en weer komt (vooral ook van arie uit) die hol-bol discussie naar boven die hier al 2 keer de revue gepasseerd is. Hou het aub wat origineel.

Oke, dan anders.
Als je weet hoe en waar je moet kijken in de beweging van een paard, kan je heel simpel bij een paard met een kort ruggetje (zoals je het omschrijft) heel eenvoudig zien of ze ze hol maken (maar gauw doen ze dan niet ;) )
Vooral de hengsten imponeren, maar die gaan echt hun eigen lijf niet beschadigen door de rug zo hol te maken dat ze er uiteindelijk schade van ondervinden.
Enige is, als je als ruiter teveel in de waffeltjes trekt (en dat geld voor elk paard) gaan ze dingen vastzetten, als rug, lendenen, schouders. Om van de druk van de hand weg te komen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:23

hwn schreef:
arie53 schreef:
Waarom moeten spieren rekken en langer gemaakt worden?

Paarden moeten spieren hebben als een atleet, niet als een bodybuilder. Ze moeten lange, soepele spieren hebben, en geen korte, sterke spieren, om zo de nodige souplesse te hebben om te doen wat we van hen vragen. Lijkt me logisch dat een ongetraind paard soms onvoldoende spierlengte en -soepelheid zal hebben voor bepaalde oefeningen.

In dit specifiek voorbeeld ga je bij een linksgebogen paard de spieren aan de linkerkant gaan stretchen zodat die even lang en soepel worden als die aan de rechterkant (de bolle kant), zodat het paard gelijk bespierd wordt.

1. Lange spieren is een kwestie van de bouw.

2. Over welke spieren aan de linker- rechterkant heb je dan?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:28

Goed en fout.

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:34

Heb je de onderstaande teksten ook gelezen arie53?.......................... ;)

arie53

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:50

Ja hoor. Aufgewölbt is niet rund (bol).

Overigens laat de afbeelding dit ook duidelijk zien. Bij een goedgebouwd paard is de rug naar onderen gewelfd (niet strak dus zoals bij de moderne paarden) en in de beweging wordt de rug recht (opgewelfd) gemaakt door het aantrekken, via de hals, van de lange rugspier waardoor het bekken naar voren kantelt en er een stabiele verbinding tussen de achterhand, romp en voorhand ontstaat. Dat is het biomechanische proces.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:57

hwn schreef:
Paarden moeten spieren hebben als een atleet, niet als een bodybuilder. Ze moeten lange, soepele spieren hebben, en geen korte, sterke spieren, om zo de nodige souplesse te hebben om te doen wat we van hen vragen. Lijkt me logisch dat een ongetraind paard soms onvoldoende spierlengte en -soepelheid zal hebben voor bepaalde oefeningen.

In dit specifiek voorbeeld ga je bij een linksgebogen paard de spieren aan de linkerkant gaan stretchen zodat die even lang en soepel worden als die aan de rechterkant (de bolle kant), zodat het paard gelijk bespierd wordt.

Spieren kan je toch wel degelijk stretchen. Als ik een tijd niet paardgereden heb, kan ik dit ook niet meer pijnloos omdat het paard te breed is en ik zo veel pijn in mijn benen heb. En dat geldt ook voor een paard dat die spieren door training kunnen veranderen (in zijn voor- of nadeel).

2. Over welke spieren aan de linker- rechterkant heb je dan?[/quote]
Vooral over de rugspieren, die zijn trouwens ook verantwoordelijk voor de lengtebuiging.

Mijn antwoorden: onderlijnd

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:24

'augewölbt' is zeer duidelijk wel in gebruik als 'bol' of 'geheven'

mijn paardenosteopaath (hier in duitschland) net nog een uur over 'college' horen geven. en je ziet echt een centimeters hoog verschil. en ja, hij kan dat ook duidelijk laten zien in stap en draf en zijgangen aan de hand. (voor galop kon ie niet snel genoeg lopen)

overigens in stand gecreerd en in beweging behouden, niet uit beweging gecreeerd.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 23:28

over stretchen:

als je eerst links en dan recht buigt, dan kan je toch ook evenredig stretchen?
om dat tegelijk te proberen in zo'n asymetrisch oefening zie ik niet helemaal voor me en weet ook niet of het zin heeft. ik zie verlengen door zijbuiging als heel nuttig, don't get me wrong.

er is een verschil tussen ontspannen en stretchen. de absolute spierlengte verlengen is niet heel nuttig (ze staan ook te grazen e.d.) maar de grondspanning (verhoogd door het ruitergewicht) los laten laten is wel nuttig.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:48

Airnt schreef:
'augewölbt' is zeer duidelijk wel in gebruik als 'bol' of 'geheven'

mijn paardenosteopaath (hier in duitschland) net nog een uur over 'college' horen geven. en je ziet echt een centimeters hoog verschil. en ja, hij kan dat ook duidelijk laten zien in stap en draf en zijgangen aan de hand. (voor galop kon ie niet snel genoeg lopen)

overigens in stand gecreerd en in beweging behouden, niet uit beweging gecreeerd.

Hét verschil tussen goed of helemaal fout rijden is slechts 2, 3, 4cm....écht, je ziet het als je niet weet waar je naar moet kijken nauwelijks.
Het maakt een totaal verschil in de zin op wélke manier het paard zich draagt.
Het maakt een totaal verschil in hoe je op een paard kunt zitten, in hoe dat voelt, in het gedrag van het paard, in zijn stress niveau.
Het is de sleutel naar de schatkamer.

In de beweging wordt het gecreëerd vanuit de halve ophouding.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 08:59

En waar moet je dan naar kijken? En hoe kun je het zien aan de manier waarop een paard zich draagt?

Die 2 plaatjes hierboven vind ik namelijk wel een heel groot verschil...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:06

_Marinke_ schreef:
En waar moet je dan naar kijken? En hoe kun je het zien aan de manier waarop een paard zich draagt?

Die 2 plaatjes hierboven vind ik namelijk wel een heel groot verschil...

Leg dat maar eens uit in 3 zinnen, het beeld is namelijk totaal afhankelijk van de bouw van het paard.
Het is vooral een staat, gevolgd door een door een rijkunstig opgebouwde houding.
Nou: losgelatenheid, soeplesse en gemak van bewegen, stressloosheid en tevredenheid, ruimte van de passen en duur van het zweefmoment, ruim voor de loodlijn in aanleuning blijven, nek als hoogste punt.

Wie voegt hier aan toe?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 12:05

Nou: losgelatenheid, soeplesse en gemak van bewegen, stressloosheid en tevredenheid, ruimte van de passen en duur van het zweefmoment, ruim voor de loodlijn in aanleuning blijven, nek als hoogste punt.

Wie voegt hier aan toe?

Het bovenstaande kan alleen bereikt bij een

absoluut onafhankelijke zit.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:36

hwn schreef:
hwn schreef:

Spieren kan je toch wel degelijk stretchen. Als ik een tijd niet paardgereden heb, kan ik dit ook niet meer pijnloos omdat het paard te breed is en ik zo veel pijn in mijn benen heb. En dat geldt ook voor een paard dat die spieren door training kunnen veranderen (in zijn voor- of nadeel).

2. Over welke spieren aan de linker- rechterkant heb je dan?

Citaat:
Vooral over de rugspieren, die zijn trouwens ook verantwoordelijk voor de lengtebuiging.

Mijn antwoorden: onderlijnd

De bovenste rugspieren heb geen enkele functie in het bewegingsproces en in de lengte buiging al helemaal niet. De romp is geen harmonica.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 25-03-14 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 21:45

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:21

arie53 schreef:
De bovenste rugspieren heb geen enkele functie in het bewegingsproces en in de lengte buiging al helemaal niet. De romp is geen harmonica.

Nou, dan mag Massage Hippique hun cursussen aanpassen volgens jou, want hebben dit wel degelijk zo geleerd.

Paard is idd geen harmonica, al heeft die wel een S-vorm in zijn lijf bij beweging, en lengtebuiging hebben ze toch nodig om door de bocht te gaan, anders draaien ze vierkant.

@Nombrado, leuk filmpje! Even off-topic: waar vind je zo'n bal? Mijn hengst sloopt mijn gymballen na 5 minuten, maar had wel graag één gekocht die tegen hengstentanden bestand is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:51

hwn schreef:
arie53 schreef:

Nou, dan mag Massage Hippique hun cursussen aanpassen volgens jou, want hebben dit wel degelijk zo geleerd.

Paard is idd geen harmonica, al heeft die wel een S-vorm in zijn lijf bij beweging, en lengtebuiging hebben ze toch nodig om door de bocht te gaan, anders draaien ze vierkant.

@Nombrado, leuk filmpje! Even off-topic: waar vind je zo'n bal? Mijn hengst sloopt mijn gymballen na 5 minuten, maar had wel graag één gekocht die tegen hengstentanden bestand is.

Die buiging zit alleen in de lendenwervels (links en rechts) en hals (links en rechts) maar niet in de romp.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 23:41

@Arie, ik heb het over de spieren, niet over de wervels. En aangezien de lange rugspier doorloopt over de lendenwervels, moet die natuurlijk meebuigen met die wervels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:27

hwn schreef:

dit is een jolly mega bal van 1 meter. :+

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:10

vraagje aan simpelman:

het begrip halve ophouding zie ik vaak gebruikt als beschrijving van een enkele hulp ( als in 'een kleine teugelhulp') maar ik lees ook hele verhandelingen over dat het eigenlijk refereerd aan een oefening... (beetje slecht woord, maar een concept van het complete paard en alle hulpen in combinatie)

Ik neig te denken dat het bovenstaande refereerd aan de tweede zin van de term. klopt dat?

de halve ophouding is in die zin een gigantisch complex gegeven dat een soort basis vormt voor heel veel oefeningen... een subtiele balans van been, zit, gewicht, teugelvoering...alles...
Zeg ik dat goed?

in hoeverre kan je dan dat ook in stilstand hebben? een 'voorwaarts halt' ?
Ik ben er zelf de laatste tijd mee bezig om voor het begin van welke oefening dan ook eerst maar een spanning in het systeem te rijden, met zit, been, en waar nodig hand...(naja, ik gebruik wel degelijk het bit, maar ik probeer het zo subtiel te doen dat het gewicht van de teugel genoeg is) juist om die rug omhoog te krijgen. maar niet alleen in stap of draf of galop, maar ook al in stand. past dat in het halve ophouding concept in klassieke zin of valt dat buiten de definitie?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:41

Airnt schreef:
vraagje aan simpelman:

het begrip halve ophouding zie ik vaak gebruikt als beschrijving van een enkele hulp ( als in 'een kleine teugelhulp') maar ik lees ook hele verhandelingen over dat het eigenlijk refereerd aan een oefening... (beetje slecht woord, maar een concept van het complete paard en alle hulpen in combinatie)

Ik neig te denken dat het bovenstaande refereerd aan de tweede zin van de term. klopt dat?

de halve ophouding is in die zin een gigantisch complex gegeven dat een soort basis vormt voor heel veel oefeningen... een subtiele balans van been, zit, gewicht, teugelvoering...alles...
Zeg ik dat goed?

in hoeverre kan je dan dat ook in stilstand hebben? een 'voorwaarts halt' ?
Ik ben er zelf de laatste tijd mee bezig om voor het begin van welke oefening dan ook eerst maar een spanning in het systeem te rijden, met zit, been, en waar nodig hand...(naja, ik gebruik wel degelijk het bit, maar ik probeer het zo subtiel te doen dat het gewicht van de teugel genoeg is) juist om die rug omhoog te krijgen. maar niet alleen in stap of draf of galop, maar ook al in stand. past dat in het halve ophouding concept in klassieke zin of valt dat buiten de definitie?

In het boek van Stefan Radtke staat een stuk geschreven over de "paradepunten"
Daarin staat omschreven dat het inderdaad OOK een soort "oefening" is, de halve ophouding.

De halve ophouding beïnvloedt de stuw-en draagkracht in het achterbeen, opgeroepen door de ruiter.
Er zal ongetwijfeld in oude literatuur over geschreven zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:51

Een halve ophouding refereert inderdaad aan het tweede concept.
Het is zeker een complex gegeven.
Alles zou er uit voort moeten komen.
Het gaat diep in het lichaam maar ook in de geest van het paard, deze moet zonder weerstand zijn.
Het paard dient zich in totale ontspanning en met vertrouwen edelmoedig over gegeven te hebben om de halve ophouding echt "door" te laten komen, maar het is ook de weg hier naar toe...

Het heeft niets met een"halt" te maken, dat is behaarde motorfiets rijden.
Het is: samen gaan, een uitnodiging te dansen, een verzoek om edelmoedige overgave, je te blijven dragen, een zacht alert, een inleiding naar iets anders.
Het is de KD.

Het vraagt grote concentratie én respect van de ruiter om de zich openende deur niet te beledigen.
Het is een spel tussen kuit, zit en bit.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:56

Simpelman schreef:
Een halve ophouding refereert inderdaad aan het tweede concept.
Het is zeker een complex gegeven.
Alles zou er uit voort moeten komen.
Het gaat diep in het lichaam maar ook in de geest van het paard, deze moet zonder weerstand zijn.
Het paard dient zich in totale ontspanning en met vertrouwen edelmoedig over gegeven te hebben om de halve ophouding echt "door" te laten komen, maar het is ook de weg hier naar toe...

Het heeft niets met een"halt" te maken, dat is behaarde motorfiets rijden.
Het is: samen gaan, een uitnodiging te dansen, een verzoek om edelmoedige overgave, je te blijven dragen, een zacht alert, een inleiding naar iets anders.
Het is de KD.

Het vraagt grote concentratie én respect van de ruiter om de zich openende deur niet te beledigen.
Het is een spel tussen kuit, zit en bit.

Om de halve ophouding "goed" te gebruiken moet het paard ook al een stuk verder in de africhting/opleiding zijn.
Doordat de halve ophouding ook inwerkt op de achterhand, moet de ruiter de achterhand al kunnen beïnvloeden en moet het paard de halve ophouding ook kunnen laten "doorstromen"

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 09:20

De uitvoering van de halve ophouding:
Ontspannen, in evenwicht, recht op zitten.
De knieën horen vast aan het zadel te liggen, de bovenkant van de dijbenen "wijzen" naar binnen, driehoekszit.
Het paard heeft contact met het bit.
Adem rustig en diep in en span buik en bilspieren/kruis aan, klem de kuiten zacht aan.

Het paard zal al naar gelang de graad van africhting hier min of meer op reageren met het aanspannen van zijn buikspieren, het enigszins kantelen/onderbrengen van het bekken, het versterken van de impuls van de achterhand.
Het hoofd komt enigszins omhoog, het komt nu iets duidelijker in de hand en deze regelt verder het gewenste verloop, pas verlengen, meer oprichting, in galop aangaan, halt houden, achterwaarts stappen, enz.
De halve ophouding is de ingang naar alles.

Hij kan bij iedere graad van africhting aangewend worden, ook wanneer een jong paard nog geen correcte aanleuning neemt maar aan een contactteugel gaat.
Het is de ingang naar aanleuning en nageeflijkheid.

De halve ophouding, die de basis is van de Klassieke Dressuur is uitsluitend mogelijk bij een permanent contact met de hand.