[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:36

steviee schreef:
alle paarden zijn anders
maar tips kunnen altijd helpen!
want je moet het gevoel zien te krijgen, en als anderen je dat vertellen zit er vast ooit wel eens 1 goeie tussen
*D
het is (bijna) nooit de paard zijn schuld, zeggen veel tegen mij.
en ik ben er achter gekomen dat dat ook zo is :o

Oke.
Wat heeft dat te maken met dit topic?

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:40

Hallo,
Ik heb een probleem, mijn pony wil niet nageeflijk lopen.
Ze heeft dit gewoon nog niet geleerd, omdat ze sinds augustus onder het zadel is, en ik krijg het maar niet voor elkaar.
Het probleem is niet het omlaag gaan, maar meer die houding aanhouden. Ze loopt dan 3/4 passen nageeflijk en komt dan weer omhoog.
Verder is ze wel heel braaf en ze wordt ook steeds actiever in de achterhand.
Volgens mijn instructrice gaat ze steeds meer passen maken en loopt ze dan uiteindelijk gewoon de hele tijd nageeflijk, maar we gaan al maanden niet meer vooruit en ik heb nu tijdelijk even geen les.
Iemand tips?

edit; zadel, rug, gebit, enz is allemaal gecheckt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:48

ILoveEvelien schreef:
Hallo,
Ze heeft dit gewoon nog niet geleerd, omdat ze sinds augustus onder het zadel is, en ik krijg het maar niet voor elkaar.
Het probleem is niet het omlaag gaan, maar meer die houding aanhouden. Ze loopt dan 3/4 passen nageeflijk en komt dan weer omhoog.
Volgens mij instructrice gaat ze steeds meer passen maken en loopt ze dan uiteindelijk gewoon de hele tijd nageeflijk, maar we gaan al maanden niet meer vooruit en ik heb nu tijdelijk even geen les.
Iemand tips?

Tip is om meer te gaan lezen (bijv in dit topic) voor vragen te stellen...

Nageeflijkheid hoeft niet geleerd te worden aan het paard of de pony, dat is een resultaat.
Jij moet het leren!

Wanneer je pony je hand volgt is deze nageeflijk, dus niet alleen wanneer ze in de krul loopt.

Door het paard van achter goed actief te maken, zodat ze haar achterbenen ver onder de buik zet wordt haar rug boller - dat wil je graag, want dan kan ze je beter dragen (denk aan je eigen rug wanneer je op handen en knieen zou lopen met iemand op je rug)
Wanneer haar rug bol is, komt vanzelf de bolling in de hals wanneer je een goede aanleuning hebt.
Een goede aanleuning is een lichte maar voor constant contact met de mond. Dat is heel moeilijk want je pony beweegt door het lopen en jij beweegt ook.
Zo lang dit nog niet goed is, zal je pony niet aan de teugel lopen.

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:12

superwoman schreef:
ILoveEvelien schreef:
Hallo,
Volgens mij instructrice gaat ze steeds meer passen maken en loopt ze dan uiteindelijk gewoon de hele tijd nageeflijk, maar we gaan al maanden niet meer vooruit en ik heb nu tijdelijk even geen les.
Iemand tips?

Tip is om meer te gaan lezen (bijv in dit topic) voor vragen te stellen...

Nageeflijkheid hoeft niet geleerd te worden aan het paard of de pony, dat is een resultaat.
Jij moet het leren!

Wanneer je pony je hand volgt is deze nageeflijk, dus niet alleen wanneer ze in de krul loopt.

Door het paard van achter goed actief te maken, zodat ze haar achterbenen ver onder de buik zet wordt haar rug boller - dat wil je graag, want dan kan ze je beter dragen (denk aan je eigen rug wanneer je op handen en knieen zou lopen met iemand op je rug)
Wanneer haar rug bol is, komt vanzelf de bolling in de hals wanneer je een goede aanleuning hebt.
Een goede aanleuning is een lichte maar voor constant contact met de mond. Dat is heel moeilijk want je pony beweegt door het lopen en jij beweegt ook.
Zo lang dit nog niet goed is, zal je pony niet aan de teugel lopen.

Ik weet het verschil tussen in de krul en nageeflijk, vandaar dat ik nadrukkelijk nageeflijk heb geschreven.
En zoals je ook ziet in de tekst weet ik dat het bij mij ligt, maar lukt het me niet.
Met "Ze heeft dit gewoon nog niet geleerd" bedoelde ik ook niet te zeggen dat de fout bij mijn pony ligt, meer dat ze nog nooit (lang) nageeflijk heeft gelopen en ik de knoppen niet kan vinden om haar te laten ontspannen.
Met de achterhand ben ik al bezig, maar ondanks dat die steeds actiever wordt, gebeurt er van voren niks
Ik zal het wel te onduidelijk hebben opgeschreven

Dus ik zal inderdaad het topic nog doorlezen, misschien staat daar iets waar ik wat meer aan heb

lillytjuh

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:15

Is je paardje goed voorwaarts aan je been? En lukte het je bij andere paarden voorheen wel?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:44

Ben 't heeeelemaal vergeten om 't te laten filmen.
Maar 't ging al wat beter ze knarst al minder alleen als ik in de spiegel kijk heeft ze wel haar mond open niet wijd open maar je ziet iig dat ze haar mond een stukje open heeft.
Wat wil dit zeggen dan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:09

ILoveEvelien schreef:
Met de achterhand ben ik al bezig, maar ondanks dat die steeds actiever wordt, gebeurt er van voren niks

Het draait ook niet alleen om de achterhand.
Een constante aanleuning in net zo belangrijk en ontzettend moeilijk.
(maar een actieve achterhand is ook moeilijk om te voelen hoor, daar gaat het meestal al fout :j )

Succes iig :j

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:50

Een open mond kan van alles zijn! Wat voor bit heb je er in, wanneer is je paard voor het laatst bij de tandarts geweest etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:29

lillytjuh schreef:
Een open mond kan van alles zijn! Wat voor bit heb je er in, wanneer is je paard voor het laatst bij de tandarts geweest etc.

idd, kan pijn zijn, verzet of zelfs een gewoonte

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:49

Bij ons staat een paard op stal dat het ook continu doet, ik kan er geen vinger opleggen waar het aan komt. Ik begin zelfs te denken dat hij gewoon scheve kaken heeft ofzo! Maar goed dat is voor de eigenaar, ik heb van alles geprobeerd en het is wel iets verbeterd met een happymouth en andere neusriem. Maar verder komt het nu bij hem echt op het medische aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:00

misschien eens kijken op de site van daan staller, heeft mijn merrie met scheve kaak goed geholpen.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:13

die link had ik inderdaad al opgeslagen! Ik heb de eigenaren van het paard ook al naar mijn tandarts doorverwezen maar ik denk dat ze er niet echt aan willen geloven...... je hebt mensen en mensen he! Wel jammer voor het beest want het was best een leuk paardje, erg groen maar wel goed op zijn benen en een goed karakter!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 00:20

tja zelf weten dan hè, jij hebt je best gedaan maar het is hun eigen beslissing, accepteer dat. Wat je nog zou kunnen doen is dat je de meeste tandartsen gewoon kan mailen voor advies of bellen. Ze zullen wel altijd zeggen dat ze langs willen komen maar dan blijft de keuze bij de eigenaar en worden ze misschien wel wat wijzer.

Prinssieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:35

Die van mij loopt wel aan de teugel. maar soms trek ze in eens haar hoofd omhoog.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen. want terug trekken klinkt namelijk niet echt als een oplossing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 19:10

Prinssieboy schreef:
Die van mij loopt wel aan de teugel. maar soms trek ze in eens haar hoofd omhoog.

Weet iemand wat ik hier aan kan doen. want terug trekken klinkt namelijk niet echt als een oplossing.

Graag wat meer info bijv:
Hoe vraag je haar aan de teugel?
Hoe vaak doet ze dat?
Wat zegt je instructeur ervan?
Weer je zeker dat ze correct aan de teugel loopt en niet achter de teugel of in een valse knik?

Prinssieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:17

superwoman schreef:
Prinssieboy schreef:

Graag wat meer info bijv:
Hoe vraag je haar aan de teugel?
Hoe vaak doet ze dat?
Wat zegt je instructeur ervan?
Weer je zeker dat ze correct aan de teugel loopt en niet achter de teugel of in een valse knik?

Ik vraag haar aan de teugel door een lichte druk te houden en zodra ze netjes loopt de druk van de teugel af te halen maar dan trek ze meteen terug.
Ik krijg momenteel geen les.
ze loopt wel iets achter de teugel

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:25

Als je haar iets meer aan je benen probeert te houden? Gaat het dan beter?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:40

Prinssieboy schreef:

Achter de loodlijn (LL) bedoel je?
(aangezien je niet "iets" (achter de teugel kan lopen)).

Misschien is ze niet actief genoeg waardoor ze in de krul gaat ipv aan de teugel - gevoel is niet heel veel anders namelijk. Dat voel je voornamelijk met je zit, maar dan moet je wel weten hoe dat voelt natuurlijk ;)

Ik raad aan om haar scherp aan je been te maken (dus wel nette gelijkmatige overgangen, maar je voelt wel dat ze direct reageerd op je hulp bij het aanspannen van je kuit)
Verder zou ik haar neusje voor de LL houden of iig proberen om veel lengte in de hals te krijgen dmv bijv lang en laag

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:35

Mijn paard heeft hele grote moeite met aanspringen in de galop..
En als ik haar in galop heb gaat ze heel erg hangen ipv aan de teugel lopen en ze gaat haar hoofd ook heel erg scheef houden..
Iemand een idee?

Prinssieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:50

superwoman schreef:
Prinssieboy schreef:

Achter de loodlijn (LL) bedoel je?
(aangezien je niet "iets" (achter de teugel kan lopen)).

Misschien is ze niet actief genoeg waardoor ze in de krul gaat ipv aan de teugel - gevoel is niet heel veel anders namelijk. Dat voel je voornamelijk met je zit, maar dan moet je wel weten hoe dat voelt natuurlijk ;)

Ik raad aan om haar scherp aan je been te maken (dus wel nette gelijkmatige overgangen, maar je voelt wel dat ze direct reageerd op je hulp bij het aanspannen van je kuit)
Verder zou ik haar neusje voor de LL houden of iig proberen om veel lengte in de hals te krijgen dmv bijv lang en laag

Oke dankje:)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:12

Lornaaa schreef:
En als ik haar in galop heb gaat ze heel erg hangen ipv aan de teugel lopen en ze gaat haar hoofd ook heel erg scheef houden..
Iemand een idee?

Om wat voor paard gaat het en hoe oud is het paard? Wat heeft het paard al gedaan en is er tijdens het lessen aandacht aan besteed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:32

scheef houden van het hoofd is geen goed teken.
Kan vanalles zijn.
pijn en scheefheid zijn de meest voorkomende. Echter is pijn natuurljk moeilijk te vinden.kan goed door het zadel komen of de tanden, maar kan ook in de rug zitten of in de hals.

Huppelkut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 16:40

het helpt ook als je het paard recht voor je houd, hierdoor zet je geen onnodige druk op een kant wat hebmeer laat ontspannen.

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:51

bij mij is het meestal het probleem dat ik niet consequent met mijn handen ben, vragen en geven, maar dat geven is bij mij meer dat ik teveel teugel geef, ook trekt ze vaak ongemerkt de teugels uit mijn handen, ze volgt wel mijn hand maar wat kan ik doen om mijn teugels op maat te houden en consequent te blijven? Het is natuurlijk wel zo dat als ik nooit consequent word ze ook nooit na gaat geven..

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 21:57

Lornaaa schreef:
Iemand een idee?

Gewoon normaal contactje en VOORWAARTS-VOORWAARTS-VOORWAARTS, eventueel in verlichte zit. Gaat ze te hard dan op de volte, en verder trainen op balans en tempo. Als dat in orde is, komt de nageeflijkheid vanzelf.