Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:01

Fransje_70 schreef:
@Nombrado, een eenvoudige vraag, waarvoor dient het rijden op de volte?
Waarom is het rijden van een perfecte volte juist zo moeilijk? Omdat het paard niet gelijkmatig bespierd en soepel is.
o.a. door het juist trainen op de volte aan beide zijdes krijg je uiteindelijk een recht paard.
Ik kan mijn paard eindeloos op lange rechte paden naar voren rijden in het bos, maar daar worden haar beide zijden niet gelijkmatig van ontwikkeld.
Maar ach, ik laat me verleiden tot het schrijven van zulke algemene kennis dat ik me eigenlijk afvraag waarom ik dit opschrijf.

Ik geef mijn geld heel graag uit aan een algemene APK van mijn paard, door een masseur, of een osteo als dat nodig mocht zijn. Paarden maken ook nog wel eens een rare schuiver in de wei of krijgen een klap, en het kan zeker geen kwaad dat zo af en toe te laten checken.
En goed les natuurlijk, waar ik hele goede dingen leer zoals het rijden van lengtebuiging, gelijkmatige takt en impuls, het verbeteren van balans.

(en mijn handgemaakte zadel wordt elk half jaar geïnspecteerd en aangepast aan mijn jonge paard, omdat een jong paard nu eenmaal niet recht en gelijkmatig bespierd is. Het wordt niet 'scheef' bijgevuld, maar aangepast aan haar bouw en ontwikkeling op dat moment. Ik ben heel blij dat ik geen confectie zadel heb juist om die reden).

als je je paard op de juiste manier (en het ook weet te voelen als ruiter) recht rijd , draaft en galoppeert op een bospad in het bos? Kan je dit paard prima een mooie ronde volte rijden , omdat het dier al gelijkmatig bespierd is door het recht bewegen.
Wederom, komt het daarin neer op de ruiter, of die voelt of een paard recht of niet helemaal recht beweegt, en ook niet te vergeten zichzelf.
Vanuit die rechtheid ga je werken naar de kracht in de achterhand (draagkracht)
een volte , wending heeft puur te maken met het juist aangeven van de ruiter op zit en het voelen of je paard recht is. Verder is het niet zo ingewikkeld. Het heeft alles met bewust zijn van de zit te maken van de ruiter.
Het paard kan van nature prima deze oefeningen los in vrijheid.

wb confectiezadels? niets mis mee, mits passend en zelf goed de kussens op rechtheid controleren. En dat is vaak waar het mis gaat met scheve paarden en zadels. Ruiters zien niet dat het kussen scheef wordt door een scheef paard of scheve ruiter. Vandaar dat de zadelmakers geen garantie geven op de kussens.
Confectiezadels is overigens niets mis mee. De hele top rijd er mee...(of wordt er door gesponsord.)

Wist je trouwens, dat je een paard, aan de longe, aan een halstertje prima zichzelf kan laten rechtwerken? Een skelet/spieren willen namelijk altijd recht worden (gelijkmatig gebruikt worden)
is ook van belang dat je als longeerder dit goed kan signaleren.
Dan heb ik het gewoon over aan de longe , rondjes bewegen op beide handen, met 7 meter van het middelpunt af ongeveer. Plus, ze maken niet zo gauw meer een schuiver omdat ze zich bewust worden van hun bewegingen. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:02

hwn schreef:
@Fransje, ik heb juist begrepen op een zadelpas-clinic dat je juist meer moet opvullen aan de meest ontwikkelde kant, maar ik kan me de reden niet meer indenken, al leek het toendertijd wel logisch.

Ben zelf ook geen voorstander van asymmetrisch opvullen als het om bespiering gaat. Heeft het paard twee verschillende schouderbladen, dan mag je trainen tot je een ons weegt, daar verandert niets aan, dus in dat geval wel asymmetrisch aanpassen.

@Lante, ik herken wel hetgeen je zegt over die Spaanse paarden. En met zo'n korte rugjes is het natuurlijk heel moeilijk om te zien of ze die hol maken of niet.

waarom moet die rug bol gemaakt worden?
dan doe je zelf met je lichaam toch ook niet in de beweging?
dan trek je juist je skelet uit balans.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:25

nombrado schreef:
Simpelman schreef:
Wanneer het paard dan door het voorwaarts te rijden ook de buikspieren aanspant en de voorrug loslaat in de beweging maakt dat dat met de aanwezige flexibiliteit van de wervelkolom de rug en de schoft iets omhoog komen.
Dit is de uitgangshouding voor een correct Klassiek gereden paard.

Hoe kan dat nou. :+
Een buikspier hoort toch altijd in de beweging zowel aan te spannen als te ontspannen?
Dat geld voor elk dier/mens in de beweging.
Rug en buikspieren spannen en ontspannen tijdens bewegen (en nog meer spiergroepen)
anders zou het dier/mens namelijk niet kunnen bewegen.
Een wervelkolom is van nature al flexibel. Dat hoef je toch niet te trainen?

Paarden kunnen heel goed bewegen zonder de buikspieren, uiteraard in de beweging, aan te spannen.
Denk aan een merrie met een hangbuik die al 6 veulens heeft gehad.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 18:45

dan vraag je je toch af, waarom paarden buikspieren hebben hahahahaha
als ze ze toch niet gebruiken?
voor mij? ik kijk wel uit om met aangespannen buikspieren te gaan hardlopen.
Is een beetje belastend voor het lichaam.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:00

hwn schreef:
@Fransje, ik heb juist begrepen op een zadelpas-clinic dat je juist meer moet opvullen aan de meest ontwikkelde kant, maar ik kan me de reden niet meer indenken, al leek het toendertijd wel logisch.

Ben zelf ook geen voorstander van asymmetrisch opvullen als het om bespiering gaat. Heeft het paard twee verschillende schouderbladen, dan mag je trainen tot je een ons weegt, daar verandert niets aan, dus in dat geval wel asymmetrisch aanpassen.

@Lante, ik herken wel hetgeen je zegt over die Spaanse paarden. En met zo'n korte rugjes is het natuurlijk heel moeilijk om te zien of ze die hol maken of niet.

Ik heb een zeer goede zadelmaker/passer aan wie ik dit zeer wel toevertrouw, als ik ook maar iets merk of zie wat me niet bevalt komt ze langs voor een consult en past ze het aan. Het zadel is niet asymmetrisch opgevuld, het was aan een kant teveel opgevuld waardoor haar schouderspier ietwat in de verdrukking kwam. Ik heb het woord asymmetrisch niet gebruikt dat is jouw invulling.

Maar goed dit is teveel off topic, het was alleen maar ter illustratie voor Nombrado om aan te geven dat jonge paarden (want we hebben het hier over een 4-jarige) al van nature een ongelijke bespiering hebben (ik ben pas sinds een paar maanden wat serieuzere oefeningen aan het doen, ze wordt 5 in mei).

Ik krijg net het boek van Stefan Radke binnen via de BOL
Ik citeer een stukje:
Werken op de grote volte heeft veel voordelen voor de verdere arbeid met het paard:
-Het veroorzaakt eerder losgelatenheid bij de paarden
-het verbetert de zijwaartse buiging
-Door de zijwaartse buiging brengt het paard de binnenheup omlaag en neemt de binnenachterhand meer gewicht op zich
-Het verbetert de souplesse
etc.

Maar ik ga denk ik alleen nog maar rechtdoor op het ruiterpad galopperen, en dan komt die souplesse en rechtgerichtheid vanzelf!!! Wow! Wat is iedereen dan toch voor idioots aan het doen in die rijbak?? Beter met zijn allen buitenrijden dan kunnen we daarna GP starten. (O nee, want ik beschik waarschijnlijk niet over een uitmuntend ruitergevoel, waardoor ik op dat ruiterpad in het bos het paard toch niet goed recht kan richten, vermoed ik ).

Paarden kunnen van alles in vrijheid, maar als er een ruiter op de rug zit is het heel wat anders.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:07

Fransje_70 schreef:
Paarden kunnen van alles in vrijheid, maar als er een ruiter op de rug zit is het heel wat anders.

en aan wie ligt dat dan?
aan het paard? of aan de ruiter?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:11

nombrado schreef:
Fransje_70 schreef:

en aan wie ligt dat dan?
aan het paard? of aan de ruiter?

Het ligt aan niemand. Het is een feit. Het is onnatuurlijk een mens op de rug van het paard. Hij is er niet voor geboren.
Daarom wordt het paard getraind, om de mens goed te kunnen dragen.
Jij rijdt daarom altijd rechtdoor, ik rij graag o.a. op de volte :+

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:28

Fransje_70 schreef:
Maar ik ga denk ik alleen nog maar rechtdoor op het ruiterpad galopperen, en dan komt die souplesse en rechtgerichtheid vanzelf!!! Wow! Wat is iedereen dan toch voor idioots aan het doen in die rijbak?? Beter met zijn allen buitenrijden dan kunnen we daarna GP starten. (O nee, want ik beschik waarschijnlijk niet over een uitmuntend ruitergevoel, waardoor ik op dat ruiterpad in het bos het paard toch niet goed recht kan richten, vermoed ik ).

Wat probeer je te zeggen Fransje_70?

Een JONG/onbeleerd paard heeft minstens een jaar nodig om zich lichamelijk en geestelijk aan te passen aan de aanwezigheid van een ruiter op zijn rug.
Ver uit de beste manier om dat op een voor het paard "logische" en natuurlijke manier te doen is er tochten mee te maken door alle mogelijke omstandigheden.
Paarden zijn loopdieren, lopen door een onbekende, schijnbaar gevaarlijke omgeving is natuurlijk voor ze.
Ze leren van hun kuddegenoten en leidmerrie hoe zich te gedragen onder deze omstandigheden.
Het werken in een rijbaan is voor een jong, onbeleerd paard volstrekt niet "logisch", het wordt daar gevangen genomen tussen drijvende benen en bit en moet dan dingen doen die geen enkele "zin of betekenis" voor hem hebben.
Dit veroorzaakt stress die alleen maar te beheersen is door het paard te onderwerpen.

Een heel groot deel van de gewenste "losgelatenheid" ontstaat inderdaad buiten, het is namelijk voornamelijk een geestelijke staat.
De ongelijke lichamelijke ontwikkeling laat zich later relatief gemakkelijk en snel wegwerken in de rijbaan wanneer er eenmaal vertrouwen en ZELFvertrouwen bevestigd zijn.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 19:56

Babootje schreef:
nombrado schreef:
wat bedoel je precies met lengtebuiging Fransje?

Dat staat er toch Nombrado.

Ze kan van zichzelf al prima verzamelen, het gaat bij haar juist meer om het rekken en langer maken van de spieren. Als je het even abstract zegt: ik ben meer bezig met het horizontale werk dan het verticale werk.

Waarom moeten spieren rekken en langer gemaakt worden?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:49

waarom komt de hartslag dan meetbaar naar beneden bij een zijgang?

maar ik denk toch nog steeds dat we van een ander uitgangspunt uit gaan. ook een paard groeit zowiezo en bouwt spieren op. Als je een paard bijvoorbeeld aan de hand echt aan het werk zet kan ie iig wel spieropbouw hebben die hem dan helpt als ie eenmaal zijn balans moet vinden. Dat vinden van balans is ook makkelijker goed te krijgen als het paard al meer spieren heeft. anders loopt ie zichzelf snel moe en zoekt andere oplossingen en leert dus veel verkeerd aan.

Ik blijf een voorbeeld in mijn hoofd hebben van een kleine knabstrupper die al een hele berg kon aan de hand (piaffe, bijv) en al betrekkelijk oud (8?) was, en echt geen grote problemen had met de ruiter uiteindelijk.

misschien helpt het dat het een hengst was (is). (spieropbouw-technisch)

campangerijden is zeker nuttig, een heuvel op stappen is echt wel een goeie bijvoorbeeld.

Ik blijf veel mensen zien die rechtuit rijden en waarvan ik altijd het gevoel heb dat ze haast aan het wachten zijn tot het paard ervoor klaar is... doe dat dan ook: wacht gewoon.

en het idee van rechtuitrijden is betrekkelijk nieuw.
Campanerijden is best wel een ouder concept... maar die paarden werden al lang in zijgangen gereden, echter nog niet haute ecole. ook dit komt weer mooi samen met de omslag naar spectaculair springen. vroege 20e eeuw. die correlatie is toch wel heel interessant, want de eeuwen daarvoor waren paarden eigenlijk alleen maar veel belangrijker.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:07

nombrado schreef:
hwn schreef:

Nou, toen ik rugklachten kreeg, was het eerste werkpunt van de fysio toch wel mijn holle rug wegkrijgen hoor. En dat geldt bij paarden evengoed: als ze de rug hol maken, gaan de doornuitsteeksels dichter tegen elkaar aan, soms gaan ze elkaar raken, en dan krijg je kissing spines. In het omgekeerde geval komt er meer ruimte tussen die wervels en dus minder kans op blokkades, pijn...

Maar dit vind ik een ietwat absurde discussie, ik denk dat iedereen (zowel klassiek, modern als academisch) het er toch over eens is dat een holle paardenrug niet geschikt is om een ruiter te dragen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:13

arie53 schreef:

Paarden moeten spieren hebben als een atleet, niet als een bodybuilder. Ze moeten lange, soepele spieren hebben, en geen korte, sterke spieren, om zo de nodige souplesse te hebben om te doen wat we van hen vragen. Lijkt me logisch dat een ongetraind paard soms onvoldoende spierlengte en -soepelheid zal hebben voor bepaalde oefeningen.

In dit specifiek voorbeeld ga je bij een linksgebogen paard de spieren aan de linkerkant gaan stretchen zodat die even lang en soepel worden als die aan de rechterkant (de bolle kant), zodat het paard gelijk bespierd wordt.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 01:19

Simpelman schreef:
Fransje_70 schreef:

Wat probeer je te zeggen Fransje_70?

Een JONG/onbeleerd paard heeft minstens een jaar nodig om zich lichamelijk en geestelijk aan te passen aan de aanwezigheid van een ruiter op zijn rug.
Ver uit de beste manier om dat op een voor het paard "logische" en natuurlijke manier te doen is er tochten mee te maken door alle mogelijke omstandigheden.
Paarden zijn loopdieren, lopen door een onbekende, schijnbaar gevaarlijke omgeving is natuurlijk voor ze.
Ze leren van hun kuddegenoten en leidmerrie hoe zich te gedragen onder deze omstandigheden.
Het werken in een rijbaan is voor een jong, onbeleerd paard volstrekt niet "logisch", het wordt daar gevangen genomen tussen drijvende benen en bit en moet dan dingen doen die geen enkele "zin of betekenis" voor hem hebben.
Dit veroorzaakt stress die alleen maar te beheersen is door het paard te onderwerpen.

Een heel groot deel van de gewenste "losgelatenheid" ontstaat inderdaad buiten, het is namelijk voornamelijk een geestelijke staat.
De ongelijke lichamelijke ontwikkeling laat zich later relatief gemakkelijk en snel wegwerken in de rijbaan wanneer er eenmaal vertrouwen en ZELFvertrouwen bevestigd zijn.

Ik bedoel helemaal niets te zeggen over het jonge paard en buitenrijden en hoe goed dat voor een jong paard is, maar ik reageer op Nombrado die beweert dat het rechtrijden alleen gebeurd van achter naar voren op rechte lijnen. En dat je een paard gelijkmatig bespierd en recht krijgt door rechtuit te rijden in het bos. Nou dat lukt mij niet hoor, daarvoor heb ik toch ook het (laterale) buigwerk voor nodig. Ik krijg dat niet voor elkaar in het bos op mulle ruiterpaden.

Dat buitenrijden een goede basis vormt voor het werken met een (jong) paard mede om vertrouwen op te bouwen ontken ik toch nergens? Daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik dacht dat het duidelijk was dat dit een specifieke reactie op Nombrado's post is, maar blijkbaar niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:10

Fransje_70 schreef:
Ik bedoel helemaal niets te zeggen over het jonge paard en buitenrijden en hoe goed dat voor een jong paard is, maar ik reageer op Nombrado die beweert dat het rechtrijden alleen gebeurd van achter naar voren op rechte lijnen.
En dat je een paard gelijkmatig bespierd en recht krijgt door rechtuit te rijden in het bos.
Nou dat lukt mij niet hoor, daarvoor heb ik toch ook het (laterale) buigwerk voor nodig.
Ik krijg dat niet voor elkaar in het bos op mulle ruiterpaden.

Recht richten doe je inderdaad op gebogen lijnen en die zijn er wat minder op mulle ruiterpaden.
Toch kun je inventief gebruik maken van de zich aanbiedende omstandigheden, stelling vragen, buiging vragen, wijken voor het been, overgangen rijden, lekker door galopperen.
In het bos ontwikkelt een paard daarbij een basisbespiering waarmee het het ruitergewicht kan dragen, "het hervindt hier zelfstandig zijn horizontaal evenwicht".
In de rijbaan wordt dit bij een jong paard alleen maar verstoord door de "dressurende" ruiters. ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:18

hwn schreef:
arie53 schreef:

Paarden moeten spieren hebben als een atleet, niet als een bodybuilder. Ze moeten lange, soepele spieren hebben, en geen korte, sterke spieren, om zo de nodige souplesse te hebben om te doen wat we van hen vragen. Lijkt me logisch dat een ongetraind paard soms onvoldoende spierlengte en -soepelheid zal hebben voor bepaalde oefeningen.

In dit specifiek voorbeeld ga je bij een linksgebogen paard de spieren aan de linkerkant gaan stretchen zodat die even lang en soepel worden als die aan de rechterkant (de bolle kant), zodat het paard gelijk bespierd wordt.

Paarden zijn van nature al atleten. Spieren zijn lang en lenig en ze kunnen goed bewegen
met een ruiter erop zullen ze in de achterhand meer kracht moeten krijgen die er bij te dragen.
Ik heb hier een 5 jarige staan, die is zo lenig, en de spieren zo lang, die moet je wel naar meer kracht werken. Recht werken (natuurlijke scheefheid rechtmaken) begin ik altijd mee aan de longe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:21

Fransje_70 schreef:
Ik bedoel helemaal niets te zeggen over het jonge paard en buitenrijden en hoe goed dat voor een jong paard is, maar ik reageer op Nombrado die beweert dat het rechtrijden alleen gebeurd van achter naar voren op rechte lijnen. En dat je een paard gelijkmatig bespierd en recht krijgt door rechtuit te rijden in het bos. Nou dat lukt mij niet hoor, daarvoor heb ik toch ook het (laterale) buigwerk voor nodig. Ik krijg dat niet voor elkaar in het bos op mulle ruiterpaden.

Dat buitenrijden een goede basis vormt voor het werken met een (jong) paard mede om vertrouwen op te bouwen ontken ik toch nergens? Daar gaat het hier helemaal niet om.
Ik dacht dat het duidelijk was dat dit een specifieke reactie op Nombrado's post is, maar blijkbaar niet.

Van laterale werk wordt je echt niet recht van
dat kan nog steeds met een iets scheef bekken. Je zal dan alleen maar juist een buitenschouder extra belasten. (die volgens jou zeggen al extra ontwikkeld is)
en dat is juist het gevaar met het aan de hand werken, het begrenzen van de schouder wordt wel eens vergeten bij deze oefeningen. Dan kan een (slim) paard heel goed nog steeds het zwakkere ene achterbeen minder ontwikkelen dan de ander ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:06

@Nombrado, ben het niet eens met je laatste post: mits goed uitgevoerd worden ze er wel degelijk rechter van, je moet natuurlijk idd zien dat je niet in de typische "valkuilen" trapt, maar dat geldt voor alles.

En niet ieder paard is even lenig uit zichzelf, probeer maar bijv. es een arabiertje correct dressuurmatig te rijden. De meeste paarden hebben wel ergens een zwak punt waar wat extra moet aan gewerkt worden. En zeker paarden die 23/7 op stal staan, kan ik niet geloven dat die uit zichzelf de juiste spieren hebben, hoe zouden we zelf zijn als we de hele dag op onze stoel hangen?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:29

Dat je met goede oefeningen verkeerd uitvoeren niets bereikt lijkt me duidelijk Nombrado. Maar als ik mijn zwakkere linkerhand bij pianospelen beter wil maken zijn gerichte oefeningen ook handiger dan zomaar wat "rechtuit" spelen. Verder zijn niet alle paarden hetzelfde. Net als bij mensen heb je variatie in zowel skelet als spieropbouw.

Even tussendoor hebben jullie de kür van Gal van gisteren al bekeken.
http://nos.nl/artikel/626740-gal-boekt- ... bosch.html

Na alle kritiek op deze ruiter hier eerder in het topic wil ik wel even zeggen dat Edward enorm veel vooruitgang heeft geboekt met dit paard en hier een prachtige kür rijdt. En gezien het feit dat het elke keer weer beter wordt verheug ik me op de toekomst met zoveel prachtige combinaties in de wereldtop. Wil je mooie dressuur zien dan is er genoeg te bewonderen op dit moment. En eerlijk gezegd zie ik niet waar het verschil zit in het rijden van bv Gal of een klassieke amazone als Helen Langehanenberg. Fouten zoeken in deze kür hoeft niet, Edward heeft zelf al vertelt wat er nog beter moet. ;)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:42

Citaat:
Paarden kunnen heel goed bewegen zonder de buikspieren, uiteraard in de beweging, aan te spannen.
Denk aan een merrie met een hangbuik die al 6 veulens heeft gehad.

De buikspieren heeft een paard altijd nodig. Ook de merrie met hangbuik van 6 veulens. De buikspieren helpen het paard, net bij ons, om het geheven been in stand te houden. Overigens moet je je wel afvragen wat er mis is met een merrie die na zes veulens een hangbuik krijgt.

De bovenste rugspieren hebben echter geen enkele functie in het bewegingsproces. Bij een mager paard zijn die totaal verdwenen en toch kan het paard gewoon bewegen!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:44

nombrado schreef:
hwn schreef:

Citaat:

Nou, toen ik rugklachten kreeg, was het eerste werkpunt van de fysio toch wel mijn holle rug wegkrijgen hoor. En dat geldt bij paarden evengoed: als ze de rug hol maken, gaan de doornuitsteeksels dichter tegen elkaar aan, soms gaan ze elkaar raken, en dan krijg je kissing spines. In het omgekeerde geval komt er meer ruimte tussen die wervels en dus minder kans op blokkades, pijn...

Maar dit vind ik een ietwat absurde discussie, ik denk dat iedereen (zowel klassiek, modern als academisch) het er toch over eens is dat een holle paardenrug niet geschikt is om een ruiter te dragen.

De rug wordt ook niet hol maar recht gemaakt en dat zorgt er juist voor de dat de doornuitsteekels elkaar niet raken. Bij een zogenaamde bolle rug zouden de wervels elkaar aan de onderkant immers raken en dat zou niet best zijn.

Derhalve hebben paarden met rechte ruggen ook vaak rugproblemen omdat bij het stabiel maken van de romp de wervels via de lange rugspier aan de onderzijde worden aangetrokken en raken ze ze elkaar aan de bovenzijde.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 13:14

Mijn merrie met 8 veulens had echt geen hangbuik. Ja de eerste 3 maanden toen het laatste veulen werd geboren. Maar daarna van normaal lopen in de wei en aan de fiets echt niet meer. Zou ook niet handig zijn, dan wordt hun natuurlijke wens om te bewegen wel erg ingeperkt.

Overigens moet een paard ook wel degelijk sterke spieren hebben. Ken zat jonge paarden die enorm lenig zijn, maar zo slap in hun lichaam dat ze niks anders doen dan beetje stuwen en hun hoofd laten hangen achter de loodlijn. Stevigheid van de spieren is echt wel gewenst.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:26

In deze link voor het ook nog eens visueel goed uitgelegd en gaat men hopelijk iets meer van het biomechanische werking van het skelet begrijpen. Want die is, op een enkele na, soms meer dan bedroevend.

http://www.happy-horse-training.com/pso ... bject_map={%22795964433765321%22%3A10150705094280412}&action_type_map={%22795964433765321%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[]

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:47

arie53 schreef:
In deze link voor het ook nog eens visueel goed uitgelegd en gaat men hopelijk iets meer van het biomechanische werking van het skelet begrijpen. Want die is, op een enkele na, soms meer dan bedroevend.

http://www.happy-horse-training.com/pso ... bject_map={%22795964433765321%22%3A10150705094280412}&action_type_map={%22795964433765321%22%3A%22og.likes%22}&action_ref_map=[]

Ook zeer bedroevend dat jij na na voor de 1001ste keer uitgelegd te krijgen nog steeds niet begrijpt wat met het bol dan wel hol voelen van de rug wordt bedoeld. Dat heeft duidelijk te maken met jouw gebrek aan rijtechnische kennis.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:54

Babootje schreef:
Ook zeer bedroevend dat jij na na voor de 1001ste keer uitgelegd te krijgen nog steeds niet begrijpt wat met het bol dan wel hol voelen van de rug wordt bedoeld. Dat heeft duidelijk te maken met jouw gebrek aan rijtechnische kennis.

Dat heeft niet zo zeer te maken met rijkennis, maar wel met beweging van lichamen, spieren en trainen.
En dat is nu net, waar de gemiddelde ruiter geen kaas van gegeten heeft helaas.
Ik ben zelf (ex) sporter, Arie in zijn verleden ook, voor ons is het dan ook meer dan logisch. (en daarbij denken we dat dat voor andere ook zo is)
Een paard, en mens hoort in de beweging de rug recht te houden.
niet hol, en niet bol.
Maar recht, zoals het hoort te functioneren.
Het is veelal door onbewuste ruiters dat een paard zijn rug "wegdrukt" om onder teveel druk uit te komen.
Ruiters die lichtrijden en met een klap in het zadel terug komen bv.
Zonder enig onbewust ruiter, zal een paard echt zijn rug niet wegdrukken , maar gewoon recht houden in de beweging.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:17

nombrado schreef:
Babootje schreef:

Dat heeft niet zo zeer te maken met rijkennis, maar wel met beweging van lichamen, spieren en trainen.
En dat is nu net, waar de gemiddelde ruiter geen kaas van gegeten heeft helaas.
Ik ben zelf (ex) sporter, Arie in zijn verleden ook, voor ons is het dan ook meer dan logisch. (en daarbij denken we dat dat voor andere ook zo is)
Een paard, en mens hoort in de beweging de rug recht te houden.
niet hol, en niet bol.
Maar recht, zoals het hoort te functioneren.
Het is veelal door onbewuste ruiters dat een paard zijn rug "wegdrukt" om onder teveel druk uit te komen.
Ruiters die lichtrijden en met een klap in het zadel terug komen bv.
Zonder enig onbewust ruiter, zal een paard echt zijn rug niet wegdrukken , maar gewoon recht houden in de beweging.

Een tuigpaard loopt met een stijve romp, het heeft dit nodig om met 4 wisselende benen tegen het borsttuig te kunnen duwen, schenkelganger.
Een rijpaard loopt met een swingende romp, het heeft dit nodig om de de voorhand te te kunnen ontlasten, rugganger.
Het elementaire verschil tussen rij en tuigpaard.

Kijk maar eens hoeveel tijd en energie je kwijt bent om een tuigpaard om te vormen naar het basis niveau van een rijpaard.
Het moet leren om de romp te laten swingen, =loslaten, =alleen aanspannen in de beweging.

Het lopen op twee benen is op geen manier te vergelijken met het lopen op 4, het is een totaal ander bewegingsproces.