Fransje_70 schreef:@Nombrado, een eenvoudige vraag, waarvoor dient het rijden op de volte?
Waarom is het rijden van een perfecte volte juist zo moeilijk? Omdat het paard niet gelijkmatig bespierd en soepel is.
o.a. door het juist trainen op de volte aan beide zijdes krijg je uiteindelijk een recht paard.
Ik kan mijn paard eindeloos op lange rechte paden naar voren rijden in het bos, maar daar worden haar beide zijden niet gelijkmatig van ontwikkeld.
Maar ach, ik laat me verleiden tot het schrijven van zulke algemene kennis dat ik me eigenlijk afvraag waarom ik dit opschrijf.
Ik geef mijn geld heel graag uit aan een algemene APK van mijn paard, door een masseur, of een osteo als dat nodig mocht zijn. Paarden maken ook nog wel eens een rare schuiver in de wei of krijgen een klap, en het kan zeker geen kwaad dat zo af en toe te laten checken.
En goed les natuurlijk, waar ik hele goede dingen leer zoals het rijden van lengtebuiging, gelijkmatige takt en impuls, het verbeteren van balans.
(en mijn handgemaakte zadel wordt elk half jaar geïnspecteerd en aangepast aan mijn jonge paard, omdat een jong paard nu eenmaal niet recht en gelijkmatig bespierd is. Het wordt niet 'scheef' bijgevuld, maar aangepast aan haar bouw en ontwikkeling op dat moment. Ik ben heel blij dat ik geen confectie zadel heb juist om die reden).
als je je paard op de juiste manier (en het ook weet te voelen als ruiter) recht rijd , draaft en galoppeert op een bospad in het bos? Kan je dit paard prima een mooie ronde volte rijden , omdat het dier al gelijkmatig bespierd is door het recht bewegen.
Wederom, komt het daarin neer op de ruiter, of die voelt of een paard recht of niet helemaal recht beweegt, en ook niet te vergeten zichzelf.
Vanuit die rechtheid ga je werken naar de kracht in de achterhand (draagkracht)
een volte , wending heeft puur te maken met het juist aangeven van de ruiter op zit en het voelen of je paard recht is. Verder is het niet zo ingewikkeld. Het heeft alles met bewust zijn van de zit te maken van de ruiter.
Het paard kan van nature prima deze oefeningen los in vrijheid.
wb confectiezadels? niets mis mee, mits passend en zelf goed de kussens op rechtheid controleren. En dat is vaak waar het mis gaat met scheve paarden en zadels. Ruiters zien niet dat het kussen scheef wordt door een scheef paard of scheve ruiter. Vandaar dat de zadelmakers geen garantie geven op de kussens.
Confectiezadels is overigens niets mis mee. De hele top rijd er mee...(of wordt er door gesponsord.)
Wist je trouwens, dat je een paard, aan de longe, aan een halstertje prima zichzelf kan laten rechtwerken? Een skelet/spieren willen namelijk altijd recht worden (gelijkmatig gebruikt worden)
is ook van belang dat je als longeerder dit goed kan signaleren.
Dan heb ik het gewoon over aan de longe , rondjes bewegen op beide handen, met 7 meter van het middelpunt af ongeveer. Plus, ze maken niet zo gauw meer een schuiver omdat ze zich bewust worden van hun bewegingen.