[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

4_LIFE

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:17

Ja uh! Wat is de bedoeling daarvan?... elout.. Haha!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:36

Ik heb eigenlijk ook wel een soort van probleem.. Mijn paard is echt perfect in de hand met draven, lekker los en op 2 teugels naar beneden, galop idem dito. Maar stap lukt gewoon niet Boos! Net alsof mevrouw denk stap is om uit te rusten. Als ik in stap wat van dr vraag, gaat ze alleen maar heel hard en steekt ze dr hoofd vooruit.. Weet echt ff niet meer waar t probleem zit.. Na de overgang loopt ze nog wel een paar passen laag maar verder.. nop!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 12:08

LisetCharlot schreef:
Ik heb eigenlijk ook wel een soort van probleem.. Mijn paard is echt perfect in de hand met draven, lekker los en op 2 teugels naar beneden, galop idem dito. Maar stap lukt gewoon niet Boos! Net alsof mevrouw denk stap is om uit te rusten. Als ik in stap wat van dr vraag, gaat ze alleen maar heel hard en steekt ze dr hoofd vooruit.. Weet echt ff niet meer waar t probleem zit.. Na de overgang loopt ze nog wel een paar passen laag maar verder.. nop!

veel schijnovergangen maken in de stap naar de draf en andersom.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:53

Eerst voorwaarts houden in stap en in stap ook allerlei oefeningen doen. Dan leert je paard eerst dat stap niet is om uit te rusten, en dan kan je daarna weer van d'r gaan vragen.

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:07

Dit zegt anky over het aan de teugel gaan. Zelf heb ik het volgens deze manier van anky geleerd en met een paardrijinstructrise erbij.

Bij het aan de teugel gaan loopt het paard goed los door de rug, dat houdt in dat de stuwkracht vanaf de achterhand komt, hij loopt dus met zijn achterhand goed dragend onder zijn lichaamsgewicht.
Bij het doorzitten merk je ook dat het paard lekkerder zit, hij stuitert minder, als het goed is, doordat hij zijn rug niet wegdrukt.
Hij moet dus goed ontspannen zijn. Maar hoe krijg je een paard nou aan de teugel?
Dit doe je dus absoluut NIET door te zagen!
Zagen is dat je steeds aan de linker en dan aan de rechter teugel trekt, en dit is echt NIET de bedoeling, je doet het paard er alleen maar pijn mee. Doordat het zeer doet zal hij zijn hals wel afbuigen, dus lijkt hij misschien aan de teugel te lopen, maar hij is absoluut niet ontspannen, en durchlässig!

Je kan nog beter een paard niet aan de teugel rijden, dan doen alsof je hem aan de teugel rijd, maar het dus niet op de goede manier doen, dus door te zagen.
Maar hoe doe je het dan wel zul je je afvragen. Nou, dat is niet zo makkelijk om via een tekst uit te leggen, omdat ieder paard anders reageert, en niet ieder paard zul je dus via de standaardmanier kunnen rijden, maar die manier moet wel het uitgangspunt zijn.
Het belangrijkste is het voorwaarts gaan, dus laat het paard lekker doordraven, natuurlijk moet hij ook niet overhaast gaan, maar het tempo moet wel vlot zijn. Doe het als volgt: ga in draf en drijf met je binnenbeen goed aan, met je buitenhand houdt je het tempo echter wel onder controle! Ook als je op een paard rijdt dat eerder te snel gaat dan te langzaam moet je niet vergeten te drijven, want door het drijven zorg je dat het paard de achterhand meer onder zich brengt! Vervolgens vraag je met je binnenhand een beetje stelling en speel je ook met je binnenhand. Dit spelen is geen trekken, je kunt het vergelijken met het uitknijpen van een spons. Doet het paard wat je vraagt, dus gaat hij aan de teugel, dan moet je nageven. Dit doe je niet door je armen naar voren te strekken of zo, maar gewoon door op te houden met vragen, dus je hand te ontspannen. Met de buitenteugel blijf je het tempo onderhouden, want je moet wel blijven drijven! Je binnenhand kun je ontspannen, totdat hij omhoog wil komen, en dan bied je weer weerstand.
Dit is dus de standaardmanier, niet ieder paard zal hier helemaal goed op reageren, je zult moeten aanvoelen hoe duidelijk je de hulpen moet geven, want ook dit is bij elk paard anders. Maar nogmaals, forceer niets, je rijdt beter met een paard die niet aan de teugel loopt dan met een paard die de teugel probeert te ontwijken, omdat je hem er pijn in de mond mee doet!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:30

Handige uitleg!
Maar nog vraag ik me wat af...
Frits is nog niet erg goed aan het been (gaat wel steeds beter). Hij reageert soms wat traag, maar reageert wel haha.
Maar hij kan ook nog niet aan de teugel. Dat hoeft van mij ook nog niet, maar toch had ik nog een vraagje. Als ik Frits wat ga vragen, snapt hij de bedoeling wel, maar niet constant. Maar hij is ook nog jong (5) dus van mij hoeft alles nog niet perfect.
Maar als ik steeds moet drijven... Word hij dan niet alleen nog 'doder' voor mijn been?

Als hij zelf op eigen tempo loopt, loopt hij ook alleen wat te 'sukke-len', dus drijven doe ik wel, maar niet elke pas..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 10:45

nog scherper maken CG !!! hij is dus nog niet voldoende aan jouw been. zolang hij geen voorwaartse drang heeft en geen goede aanleuning krijg jij onvoldoende informatie vanuit de achterhand. hij sukkelt dan inderdaad een beetje. zorg dat hij echt voorwaarts is en dat hij dus meer druk in je handen gaat geven, dat vang je op en wanneer je paard nageeft ontspan jij ook direct. Lachen

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 18:01

corinagirl schreef:
Handige uitleg!
Frits is nog niet erg goed aan het been (gaat wel steeds beter). Hij reageert soms wat traag, maar reageert wel haha.
Maar hij kan ook nog niet aan de teugel. Dat hoeft van mij ook nog niet, maar toch had ik nog een vraagje. Als ik Frits wat ga vragen, snapt hij de bedoeling wel, maar niet constant. Maar hij is ook nog jong (5) dus van mij hoeft alles nog niet perfect.
Maar als ik steeds moet drijven... Word hij dan niet alleen nog 'doder' voor mijn been?

Als hij zelf op eigen tempo loopt, loopt hij ook alleen wat te 'sukke-len', dus drijven doe ik wel, maar niet elke pas..

Idd je moet niet elke pas gaan drijven. Als je bijv. in draf wil, een keer kuit aandrukken geen reactie nog een keer, nog geen reaktie schop! Ik zou hem idd ook eerst goed aan het been laten lopen en dan pas met aan de teugel gaan oefenen!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 22:01

Hebben jullie misschien ook tips voor het actief maken/houden?

Ik heb vandaag weer sinds een tijd weer in de bak gereden (meestal buitenritten) alleen dan is Frits altijd zo sloom. En terwijl hij op buitenrit nog wel sterk en snel kan zijn.
In de bak heb ik dan ook erg veel moeite om hem actief te laten lopen. Overgangen doe ik ook veel, maar dat word nu ook alleen maar met wat geslof en me been negeren. Hierdoor kan ik ook nog helemaal niet bezig met het nageven, want dan neemt hij zijn achterhand helemaal niet mee.

Hij krijgt wel voldoende voer, want hij kan op buitenrit wel snel zijn. Het is alleen het bak gebeuren..
Als ik samen met me vriendin ga rijden in de bak is hij dus erg sloom (zoals vandaag), maar als ik alleen naar de bak ga, dan is hij wel weer drukker. Maar ik kan niet helemaal alleen naar de bak, want daarvoor moet ik de weg over enzo, dus dat gaat niet.

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:54

mistylove schreef:
corinagirl schreef:
Handige uitleg!

Idd je moet niet elke pas gaan drijven. Als je bijv. in draf wil, een keer kuit aandrukken geen reactie nog een keer, nog geen reaktie schop! Ik zou hem idd ook eerst goed aan het been laten lopen en dan pas met aan de teugel gaan oefenen!

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:55

corinagirl schreef:
Hebben jullie misschien ook tips voor het actief maken/houden?

Ik heb vandaag weer sinds een tijd weer in de bak gereden (meestal buitenritten) alleen dan is Frits altijd zo sloom. En terwijl hij op buitenrit nog wel sterk en snel kan zijn.
In de bak heb ik dan ook erg veel moeite om hem actief te laten lopen. Overgangen doe ik ook veel, maar dat word nu ook alleen maar met wat geslof en me been negeren. Hierdoor kan ik ook nog helemaal niet bezig met het nageven, want dan neemt hij zijn achterhand helemaal niet mee.

Hij krijgt wel voldoende voer, want hij kan op buitenrit wel snel zijn. Het is alleen het bak gebeuren..
Als ik samen met me vriendin ga rijden in de bak is hij dus erg sloom (zoals vandaag), maar als ik alleen naar de bak ga, dan is hij wel weer drukker. Maar ik kan niet helemaal alleen naar de bak, want daarvoor moet ik de weg over enzo, dus dat gaat niet.

Rijd je met zweep of sporen Verward

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 11:56

Ik zou je pony dan ook eerst goed aan het been laten lopen, voordat je hem aan de teugel gaat rijden! Haha!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:09

Ja, dat weet ik ook wel Knipoog . Dat vind ik ook erg belangrijk.
Zo loopt hij in de bak:
viewtopic.php?f=10&t=690784&hilit=
Op de foto's is hij lekker actief, maar toch was hij erg sloom.
Ik rijd met een zweep en kleine knopspoortjes voor 'erbij'. Die gebruik ik ook echt voor als het nodig is, verder niet.
Het aan de teugel gebeuren hoeft van mij nog helemaal niet, maar ik wil er wel voor zorgen dat we wel vooruit gaan, zodat we wel vooruitgang boeken Lachen

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:16

Ik vind het er niet 'sloom' uitzien! Knipoog Ja dat zou ik ook vooral doen.. Fijn dat jullie al voorruit gaan, maar hoe oud is hij dan?.. Lachen

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:17

corinagirl schreef:
Ja, dat weet ik ook wel Knipoog . Dat vind ik ook erg belangrijk.
Zo loopt hij in de bak:
viewtopic.php?f=10&t=690784&hilit=
Op de foto's is hij lekker actief, maar toch was hij erg sloom.
Ik rijd met een zweep en kleine knopspoortjes voor 'erbij'. Die gebruik ik ook echt voor als het nodig is, verder niet.
Het aan de teugel gebeuren hoeft van mij nog helemaal niet, maar ik wil er wel voor zorgen dat we wel vooruit gaan, zodat we wel vooruitgang boeken Lachen

Maar geeft hij wel reactie als je een tikje geeft met de zweep?.. Whoosh!

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 17:19

Hij is 5. En hij geeft wel reactie, maar dat is maar even... Het is niet zo dat wanneer ik een tik met de zweep geef dat hij ineens erg snel en wakker is. Daarom heb ik de spoortjes er ook bij.

x_lubbet_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:01

mijn verzorgpony loopt alleen maar aan de teugel als i kzonder zadel rijd, en dan meestal ook alleen maar als ie dat zelf wilt..wat kan i khier aan doen dat ie ook met zadel aan de teugel loopt?

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 19:59

Past het zadel wel goed, x_lubbet_x? Rugproblemen?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-06 15:30

het balangrijkste blijft een goed combinatie paard/ruiter en idd een zadel wat goed past. paard waar op rijdt was op het begin ook heel erg loperig, nu rijdt ik hem met kleine spoortjes en loopt hij lekker ontspannen over zn rug. je kunt niet zeggen van zo moet je het doen, daar gaat heel lange training in zitten. je moet goed kunnen voelen. ik zeg niet dat je aan advies niets hebt, maar het grootste deel moet je zelf doen

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 22:38

Aan de teugel leren rijden leer je pas als iemand eht je voordoet en je eht zelf ook ziet. Je kan het neit leren van een site of ene boekje. Mara zeg wel ff dat er handige info in staat:D

fransie

Woonplaats: Selfkant Wehr (net over de grens bij Sittard in Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:38

heej

Ik krijg mijn manege paard niet aan de teugel en dan zegt mijn lerares dat ik steeds druk op de buitenteugel moet houden en met de binnenteugel moet vragen. Maar anderom leuk het veel beter.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 21:16

zoals degene die je les gaf zei is het goed!
je moet je buitenteugel er goed aanhouden en met je binnenteugel spelen, dus kneepjes geven
zo leer ik het namelijk ook Knipoog

fransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:14

heej

Als ik hem aan de teugel heb dan geeft ik minder druk maar toch hang hij dan nog een beetje.Wat kan ik er aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:30

Met je handen meegaan met de beweging van de mond van het paard, dus geen kneepjes etc geven.. en het belangrijkste, vreemd dat je dat helaas niet hebt geleerd, been eraan! Een paard dat niet goed aan je been is kan nooit nageeflijk lopen, en kan dus gaan hangen. Veel drijven en niet proberen een paard nageeflijk te rijden met kneepjes en spelen.. gewoon een stille / neutrale hand die meegaand is met de mond en verder niet tegenwerkt oid (kneepjes/spelen = tegenwerken en geen rustige hand) en bovenal werken aan de impuls!

fransie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:20

ok,ik zal het proberen.