goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:19

Het klinkt inderdaad allemaal goed Javayo!!
Beterschap voor Volum nog maar eens..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:43

Zijn jullie eigenlijk al eens in een hele nieuwe omgeving met je paard gaan rijden? En dan zit ik vooral te denken aan bijvoorbeeld de eerste strandrit!

Ik ga binnenkort namelijk met Volum de vuurdoop doen Ik ben met mijn buurmeisje een datum aan het prikken waarop we bij het strand gaan afspreken om eens samen een rit te maken. Eigenlijk een dubbele vuurdoop, want de paarden kennen elkaar amper. [zij staat op de andere manege bij ons in de buurt, dus ze kennen elkaar alleen van de keren dat zij bij ons een wedstrijd kwam rijden].

Iemand ervaringen, tips?

@Maaitjuh: is het dan rustig bij jullie op zaterdag? Bij ons op stal gaan er bijna horror-verhalen over privéles op zaterdag... en dan vooral met slecht weer: 10-15 paarden in de 20x60 bak én een gefrustreerde lesser die uit ellende maar halverwege dr les staakt.

Tegenwoordig hebben ze dus maar ingevoerd dat (indien het zo dramatisch druk is) een deel van de bak wordt afgezet voor de lesser.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:45

Fijn dat het beter gaat met Volumia!

Vienna was gisteravond ook eindelijk weer eens een beetje rustig. Nog wel heel erg loperig, maar niet meer zo irritant druk als de afgelopen twee weken.
Wel heeft er sinds twee weken volgens Vien een kabouter zich genesteld op het bankje naast de bak bij C. In het begin probeert ze er steeds weg te springen, als ik wat langer aan het rijden ben gaat dat over in een heel vluchterig drafje.
Iemand nog tips? Nu loopt ze in het begin nogal eens weg te springen, waar ze een schop voor mijn binnenbeen voor krijgt. Na een paar keer durft ze dan niet meer door mijn binnenbeen heen te lopen, maar gaat dan elke keer vluchten. Volgens mij zitten we elkaar nu een beetje gek te maken, maar als ik er dan weer gewoon ontspannen langs wil rijden begint ze weer weg te springen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:04

Als Volum zo rennerig draaft dan moet ik dat oplossen met wat meer binnenbeen, meer buiten teugel om het tempo wat te reguleren, binnenteugel ontspannen, en zonodig rijden alsof ik een overgang wil maken naar de stap.

Dat lukt dat steeds wel (hij reageert steeds beter) maar ik kan dan ook nog niet voorkomen dat hij af en toe weer wat vlugger gaat draven, en dat ik dus weer van voor af aan moet beginnen…

Maar bij Volum heb ik niet zo’n last van wegspringen. Laatst lag er een blauwe vuilniszak in het juryhokje bij C… dat is schrikken natuurlijk Maar als ik hem dan even laat kijken, dan is het na een paar rondjes wel over.

Al had ik met kerst wel wat problemen omdat ze naast de bak (ook bij C, oei misschien favoriet kabouter plekje ) bezig waren met kerstbomen… dat was dan wel weer zo eng dat ik daar écht niet normaal langs kon rijden, hij wou minsten op 5 meter van de bakrand blijven… Toen heb ik me daar maar niet te druk om gemaakt want het is een 20x60 bak. Pas toen hij (na een half uur…) zag dat de andere paarden nog niet opgevreten waren wou hij er bij het uitstappen wel gaan kijken .

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:38

T valt mee. Meestal 2 lessers, maar op mijn tijdstip eentje.
Alleen ik dus. En vaak nog 3/4 paarden in de bak.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:21

Ik heb de draad weer een beetje opgepakt. Gisteren, eerst gelongeerd, oei wat kan dat paard mij bokken en gek doen, vooral erg rond maken. Ik heb er nog wel even opgezeten, maar op de linkerhand vroeg ik iets teveel volgens haar, en sprong ze aan in galop. Maar ze wilde ook bokken, ik begin het geloof ik een beetje te snappen: handen naar voren (en iets naar boven), en voorwaarts rijden/oplossen.
Vandaag weer eerst even gelongeerd, ze heeft niet meer gebokt. Ze was wel snel afgeleid. Maar verder heeft ze toch goed geluisterd. Ook weer gegalopeerd, dan kan ze wat energie kwijt, en op links ook zonder te bokken. Ik moet gewoon goed nadenken, dat ik voorwaarts blijf rijden.
Daarna heeft ze nog even gespeeld in de wei, en nu mag ze weer uitrusten.
Morgen pak ik haar nog lekker even door, dat heeft ze nu wel even nodig, vind ik.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:20

Naar voren rijden is voor dat soort dingen vaak de beste oplossing, maar ik betrap mezelf er ook vaak op dat ik de neiging heb de rem er juist op te trekken als ze een keertje gek wil doen, waardoor ze vaak alleen maar gekker doen.
Ik heb Vien vanochtend ook eens even stevig aangepakt. Ze loopt nu wel heel erg te zeuren over kabouters op het bankje bij C. Met losstappen wilde ze er gewoon niet eens langs. Maar in draf en galop ging het wel goed, en alles bij elkaar heb ik eigenlijk heerlijk gereden.
Ik denk dat het voor haar ook eens tijd wordt om iets meer te gaan doorpakken, want ze begint wel erg veel eigen ideëen te krijgen de laatste tijd.
Ik moet haar van mijn instructrce ook met een gogueteugel gaan longeren, omdat ze nogal moeite heeft met haar neusje naar voren te lopen. Morgen maar even bij mijn instructrice ophalen als ze er is, dan kan ik het eerst eens proberen voordat ik er een koop.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:31

Vladimir @ Priveles vandaag!

Vandaag dus les gehad. We hebben heel erg gewerkt aan lossigheid aan beide kanten, vooral rechts. Het rechtrichten, en dat hij zn neusje meer laat zakken, hij wil nu in zo'n houdinkje lopen. En dat is niet goed.

Aan het eind ging hij heel erg lekker, heb tussendoor wel een paar flinke miscommunicaties gehad omdat hij even niet snapte wat de bedoeling was. Maar al met al heerlijk gereden.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:06

Vla lijkt sprekend op mijn bijrijdpaard Lestaire (v. Ferro). Alleen is die wat meer uitgezwaard, maar dat is logisch, hij is negen jaar ouder. Echt een knap paard en je hebt hem lekker aan het lopen sommige stukken.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:03

Dank je!
Hij ging ook echt lekker op sommige stukjes. Het is zo moeilijk hem uit zn houdinkje te krijgen. Mn instructrice zei van: "Als je de spier bovenin zn hals ziet flubberen, gebruikt hij de goede"
(Samengevat dan)
En af en toe lukte dat wel.
Hij deed iig wel goed zn best, dat merkte ik wel, als het niet lukte vond hij het echt gewoon moeilijk.

Alleen op het eind werd hij een beetje stout. Beetje bokken en zwabberen en achter andere paarden plakken. Maargoed, toen werd het ook drukker in de bak en werd ik zelf zenuwachtiger omdat de eigenaar stond te kijken in de bak.
Dus was ook mn eigen schuld.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:16

ik had dus ook een vraag.....mijn meisje komt eind deze maand eindelijk
ze is 4 jaar.......zadelmak, kent dus alleen de basis...ze KAN nagevelijk lopen......
maarjah ik ken haar nog niet echt....moeten nog aan elkaar wennen....
ze is in april 5 jaar....
wat ik dus dacht rond de 5 keer per week rijden, 1 keer dan van in de week les......gewoon mee in de manegeles..is goed voor haar...
maar dacht dus idd goed de tempo erin....ongelijke balkjes draven las ik hier voor de coordinatie....
tempowisselingen....buitenrit regelmatig.....
is dit een beetje een goed schema, want wil haar niet verpesten en goed inrijden.....goed de achterhand eronder e.d.
zit ook te denken voor onze band samen aan vrijheids dressuur.....
en ojah longeren met de pessoa, dat lijkt mij ook heel goed voor haar
beetje groot verhaal, maar hoop dat jullie me kunnen helpen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:41

Nou Volum's benen zien er weer stuk voor stuk prachtig droog uit een pak van mijn hart.

Maaike: ik heb ff in je andere topic gekeken, maar het ziet er mooi uit hoor! op de foto's zien we niks van dat gezwabber
Donderdag weer les én mijn vader komt filmen en foto's maken. Ik zal dan ook wel een verslagje op bokt zetten.

Gister zijn we 3 uur lang wezen wandelen, en vandaag zijn we bijna even lang op buitenrit geweest. Een heerlijke staprit, en op een stuk ruiterpad dat écht te mooi was om aan ons voorbij te laten gaan, hebben we nog een lekker rustig galopje gemaakt!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:44

@ladylay: Klinkt goed hoor, lekker afwisselende dingen doen: een keertje les, een buitenrit, longeren, vrijheidsdressuur...

Maar wellicht kun je de eerste tijd even rustig aan beginnen met 3 of 4 x per week rijden? Even kijken hoeveel ze kan hebben. 5x per week rijden is al best fors hoor! Vergeet vooral niet ook eens lekker een rustig stapritje buiten te maken, dat is goed voor dr benen en vooral ook voor het koppie! Maar dat was je al van plan las ik, dus dat gaat helemaal goed komen. Laat haar maar lekker veel nieuwe dingen ondekken, daar worden ze stoer van.

Veel plezier met je paard!
Laatst bijgewerkt door Javayo op 08-01-06 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:45

Wat leeftijd betreft zal ze dat wel aankunnen, maar ik zou het wel opbouwen, beginnen met om de dag. En dan zou je afentoe die rustdag inderdaad lekker kunnen longeren. Daarna uitbouwen naar een 4/5 keer rijden in de week. Meteen les nemen is erg verstandig, iets meteen goed aanleren is het slimst. Buitenritjes maken is erg fijn, zou dan wel zorgen voor goede begeleiding en persoonlijk doe ik dat pas als ik zeker weet dat ik een stuur heb, of de omgeving waar je woont moet erg rustig zijn. Balkjes lopen is nooit verkeerd, inderdaad voor de coordinatie, begin met een paar balken en bouw langzaam uit. Goed de achterhand erbij rijden is altijd belangrijk, maar ook dat moet je opbouwen. Tempo er goed in, maar niet proberen te overhaasten zodat ze haar passen niet afmaakt.
Hoop dat je hier wat aan hebt, maar het allerbelangrijkst is gewoon goede begeleiding, zeker als je zelf niet zoveel ervaring hebt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:04

Ik kom even tussendoor het 4jarige topic promoten.. zie mn onderschrift..

*zoeft weer weg*

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:13

Jaja, inmiddels zijn onze V-tjes 4-jarigen *heb me aangemeld in in het 4jarige topic*

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:16

Zag het ja

(Die smilie ook echt de hele tijd )

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:33

Ik ga me ook aanmelden, in het 4 jarigen topic!

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:12

Ik ook! Leuk!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:06

Gezelliiieeejj!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:48

lekker veel overgangen rijden...ennuh voltes enz.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 10:59