Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:32

Alane: dat ben ik niet met je eens! Er is voor mij niets gewaagds aan omdat ik de effecten in de praktijk gezien heb en ken. Alle paarden zijn, tot nu toe, er beter van geworden. Dus er is geen enkele reden tot bezorgdheid in mijn ogen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:32

Betteke schreef:
Niet schijnbaar Karl. Maar absoluut in harmonie.

Ik bedoelde schijnbaar in de FEI zin van het woord "het paard moet eruit zien alsof het alles wat de ruiter van hem vraagt uit vrije wil doet".

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:33

Citaat:
Pas op, dit zijn foto's uit eigen wer

Jij hebt het begrepen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:34

Aqua8horse schreef:
Alane: dat ben ik niet met je eens! Er is voor mij niets gewaagds aan omdat ik de effecten in de praktijk gezien heb en ken. Alle paarden zijn, tot nu toe, er beter van geworden. Dus er is geen enkele reden tot bezorgdheid in mijn ogen.

Daar ken ik toch andere verhalen van maar die ga ik hier niet op een openbaar forum uit zitten diepen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:39

Zowel het paard als de ruiter zijn in evenwicht in dit plaatje. Naar mijn mening is balans geen doel van dressuur. Balans is een voorwaarde (een middel) om het doel van een doorlatend paard mogelijk te kunnen maken. In Duitsland noemt men dat "Durchlaessigkeit".

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:41

Mee eens, de balans is het middel!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:42

maar wat is balans in jullie ogen dan?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:42

annegti schreef:
Aqua8horse schreef:

Daar ken ik toch andere verhalen van maar die ga ik hier niet op een openbaar forum uit zitten diepen.

Verhalen of 1 verhaal? Dan geloof jij die toch gewoon!!!!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:44

Ik kan alleen voor mezelf spreken: in mijn ogen is de balans de harmonie tussen 2 individuele onbewuste evenwichtsmechanismen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:46

Ik geloof alleen in mijzelf en mijn eigen paard. Onderzoek alle dingen en behoudt het goede. Ik moet eerlijk bekennen dat zelfs ik weleens met balkjes longeer. Toch wel wat positiefs gevonden in jouw methode...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:46

Aqua8horse schreef:
Ik kan alleen voor mezelf spreken: in mijn ogen is de balans de harmonie tussen 2 individuele onbewuste evenwichtsmechanismen.

Dus wat ik evenwicht noem

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:50

Hoe noem jij dat wat ik evenwichtmechanisme noem dan?

annegti: Geloven in jezelf is prima! En balkjes longeren ook( als je dat tenminste zonder touwtjes en andere vervelende dwingende atributen doet), maar ik denk dat je verder nog niet genoeg inzicht
hebt in de rest van de methode. Maar als je zo tevreden bent, is dat toch goed?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:52

Aqua8horse schreef:
Hoe noem jij dat wat ik evenwichtmechanisme noem dan?

Dat weet ik niet, aangezien ik niet weet wat jij daar onder verstaat.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:06

Ben nog niet begonnen aan de zweetthese, gaat het al weer over balansen. Wat zijn jullie snel! En al die vragen van GoldStar ook nog

Ik ken het horizontale evenwicht (van op de voorhand naar verzameling), het zijdelingse, en dan is er ook nog zoiets als voetbalans en voedingsbalans, sociaal evenwicht misschien? En vast nog heel veel meer? En als al die evenwichten met elkaar in harmonie zijn, dan is er Aqua's optimale balans, of andersom -ik ben de draad al weer kwijt-. En dat zou dan de holistische paardbalans kunnen zijn?

Ik word echt dizzie van jullie met al die kwesties. Maar wel leuk dit

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:14

friemel schreef:
Ben nog niet begonnen aan de zweetthese, gaat het al weer over balansen. Wat zijn jullie snel! En al die vragen van GoldStar dan?

Ik ken het horizontale evenwicht (van op de voorhand naar verzameling), het zijdelingse, en dan is er ook nog zoiets als voetbalans en voedingsbalans, sociaal evenwicht misschien? En vast nog heel veel meer? En als al die evenwichten met elkaar in balans zijn, dan is er Aqua's optimale harmonie. Dat zou dan de holistische paardbalans kunnen zijn?

Ik word echt dizzie van jullie met al die kwesties. Maar wel leuk dit

Ben dus niet de enige die er last van heeft, ik denk dat ik morgen eerst maar eens alle 20 pagina's terug moet lezen om te kijken wat ik ook allemaal weer gevraagd had .

Maar Goldstar heeft wel gelijk dat het een stuk gemakkelijker discusieren wordt als we dezelfde definities gebruiken.

Aangezien het aqua's methode is, stel ik voor dat zij een definitie geeft van evenwicht, balans en het liefst ook van de draagmethode. Zodat we daar mee verder kunnen gaan.

En dan lees ik dat morgen wel want mijn wekker gaat weer belachelijk vroeg .

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:30

OK, wel te rusten dan. Ik ga ook morgen weer reageren omdat mijn geest niet meer helder is en ik morgen heel speciaal bezoek mag ontvangen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:38

hihihi Anky komt eindelijk trainen

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 07:42

Aqua8horse schreef:
OK, wel te rusten dan. Ik ga ook morgen weer reageren omdat mijn geest niet meer helder is en ik morgen heel speciaal bezoek mag ontvangen

Vertel

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:43

friemel schreef:
Wouter24 schreef:
imo DE koning van de piaff:
Bonfire

Wouter, dit is toch geen correcte piaffe?

Tact, balans, enz enz, hij mag misschien iets meer zitten en op de plek blijven, maar kom op dat is echt mierenn*ukerij.

Aqua8horse schreef:
He, Wouter
tje
: Het lijkt mij dat niet HET vaag is, maar jij dat misschien zelf wel bent.

dat is voor het eerst dat ik zo genoemd word

Ik schaar mij kwa rijden niet onder vaag aangezien ik regelmatig op concours te vinden ben, leerlingen heb die elk weekend weer prijzen in de wacht slepen. En ik niet "bang" ben om in een clinic mee te rijden.

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:00

Nog wat klassieke inspiratie for those who are quiet enough to listen:

"A whole new society is in the process of being born in the fourth dimension of unity consciousness.

We each make choices as to which world we are going to be a part of...the third dimensional world of fear, anger, competition, and war...or the fourth dimensional world of love, joy, cooperation and peace.

The key to making a transition from the third dimension of separation consciousness to the fourth dimension of unity consciousness is simply to relax our minds and to open our hearts so that we no longer identify with our outer mind but instead choose to place our outer mind in the service of our inner being so as to come into alignment with the very source of our being.

Horses do this naturally. Horses live from the inside-out. They are Present. They live In The Moment. May we greet them each day as our Teachers and our Gurus!"

- Dr. Sherry L. Ackerman -

"There is no self-consciousness in the newborn child. Later on, the mind wanders into self-images, and starts to think, 'Should I do this?,
Is this movement right?', and loses the immediacy of the Moment. As self-consciousness develops, the muscles become less supple, more like the world. But the young child is pure fluidity. It isn't aware of any separation, so all its movements are spontaneous and alive and whole and perfect. If an adult body becomes truly supple, though, there's a quality to its movement that the child's doesn't have, a texture of experience, a fourth dimension of time. In a truly supple adult, movement is awesome, because all life is included in it!"

- Emilie Conrad-Daóud -

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:09

lijkt de theorie op die van Bauche"r?

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:31

KiWiKo schreef:
lijkt de theorie op die van Baucher?

Leuke vraag!

Als de methode van Janssen staat voor de theorie van Baucher, dan zou ik gevoeglijk aannemen dat die van Aqua daar niets mee van doen heeft.
Maar dat zou te simpel zijn

Baucher is geen klassieke meester. Hij distantieerde zich zelfs van alle klassieke uitgangspunten. Maar omdat hij veel invloed heeft op de hedendaagse dressuur is hij toch een klassieker geworden, in geheel eigen zin dan.

De enige overeenkomst die ik zie (maar ik ben geen Baucher- noch Aqua-kenner) zit in het voorbewerken in halt. Maar of ze beiden hetzelfde bewerkstellingen in die fase, betwijfel ik.
Baucher begint elke sessie met zijn bolletjerollen waar Aqua eenmalig een paard zijn balans leert ontdekken met haar draagtechniek.

Idee om Abby en Aqua over deze vraag bij elkaar te brengen?
Zou een interessante dialoog opleveren denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:43

ik denk intresanter en leerzamer dan wat ik tot nu toe voorgeschoteld heb gekregen

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:47

Of nog ingewikkelder, dat kan natuurlijk ook!!!!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:49

Citaat:
Tact, balans, enz enz, hij mag misschien iets meer zitten en op de plek blijven, maar kom op dat is echt mierenn*ukerij.

De essentie van de piaffe wordt - in het gegeven voorbeeld - niet getoond. Om het dan als mierenn*ukerij af te doen, is niet juist. Ik heb ook wel eens een "off-day" ook met gemakkelijker werk.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 23-08-05 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt