Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille1970

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:27

friemel schreef:
Ik zou zeggen, ga zelf eens een dag je zicht beperken tot een vlekje tussen je hakken en vertel ons hoe veel blijer je ervan bent geworden? (Vertel dan meteen ook even hoe je nek aanvoelt )
Of zet je paard een tijdje in een afgesloten donkere stal en kijk hoe hij daar van opknapt?
Of vraag aan mensen die een blind paard rijden of ze hem zijn zicht terug zouden willen geven?
Genoeg mogelijkheden om je eigen mening vast te stellen over deze vraag lijkt mij.

Hallo........ ze hebben meer gezichtsveld dan een oogklep....

Zoals eerder gezegd, de vierkante cm's gezichtsveld worden niet beperkt!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:27

Oogkleppen zijn niet om het zicht te beperken, maar om het paard beter recht te kunnen houden voor de wagen. Lees de instructieboeken voor menners er maar op na.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:28

Ik denk dat we met het onderwerp beperkt blikveld eigenlijk een nieuwe (sub) discussie openen en daarmee dus ook het oorspronkelijke onderwerp uit het oog verliezen
Dus waar gaat het heen met deze discussie moet weer gaan over waar gaat het heen met de dressuur, zoals de TS begon

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:28

QQQQ schreef:
pol013 schreef:
en weer wordt er over het vermeede dieronvriendelijke van 'minder zicht' heen gepraat.

Mijn vraag: is minder zicht perse dieronvriendelijk en is het ene systeem hier dan diervriendelijker in dan het andere?

Zowel in vrije beweging als aan de teugel heeft het paard zicht naar voren (alleen het paard van Mireille niet...). Het kan dus zien waar het loopt en zo voorkomen dat het zichzelf in gevaar brengt (ziet slootjes, hekken, kuilen etc). Dit is essentieel, want het is van levensbelang voor het paard om z'n benen heel te houden.

Ontneem je nu het paard van de mogelijkheid om te kijken waar ie heen loopt, hetzij door blinderen of door extreme LDR instelling, dan heeft ie 2 keuzes: Niet bewegen of volledig overgeven aan degene die hem begeleidt. 3e uitweg is exploderen en als kip zonder kop rondrennen.
Paarden die "echt" LDR worden gereden zijn voor keuze 2 gegaan. Dit geeft de ruiter een grote mate van controle, vandaar dat het graag wordt toegepast op vrij heftige, lastig te controleren paarden.
Hier is de controle dus super, maar de harmonie ver te zoeken: Het is éénrichtingsverkeer.

Check eerst even mijn profiel met foto's (ehm gezichtsveld onbeperkter dan die van jouw paarden??)

Ik val jou niet aan dus val mij ook niet aan !

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:28

kjoedie schreef:
Andere functie?? Het resultaat zou ook zijn: beperkt zicht.

Klopt, maar dit is meer het rustig houden door de hoeveelheid inkomende prikkels te beperken (of beter: voorkomen dat ie ziet dat ie door de koets wordt achtervolgd!).
Dit paard ziet nog altijd waar ie heen gaat.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:31

Ik weet waarom oogkleppen gebruikt worden, maar reken maar dat het zicht door het aan de zijkant plaatsen van oogkleppen waar het grootste gedeelte van het zichtbereik (180graden) afgesloten is. Paard blijft mooi recht omdat die in een soort koker voor zich uit kan kijken. .. is dat heel diervriendelijk?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:32

Mireille1970 schreef:
Check eerst even mijn profiel met foto's (ehm gezichtsveld onbeperkter dan die van jouw paarden??)

Nee, valt mee, excuus dus.
Zelfs op foto's die direct van voren zijn genomen zijn beide ogen te zien. En jij denkt serieus dat een paard geen gebruik zal maken van dit blikveld?
Verdiep je eerst eens wat meer in deze materie voor je allerlei zaken gaat lopen beweren.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:34

Het gaat toch over "nieuwe" dressuurmethoden en niet over zicht bij paarden of vergis ik me?
En oogkleppen vind ik helemaal niet dieronvriendelijk, je kan die dingen zo smal of zo wijd zetten als je wilt. Je doet het voorkomen alsof ze door een kartonnen kokertje kijken.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:36

Ja hier ben ik het mee eens anders even een nieuwe topic over het gezichts vermogen starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:37

Interessant artikel. Ik vind het eigenlijk niet zo heel erg aanvallend op Anky&lotgenoten, aangezien ook Duitsers (Satchmo! Weltalls! Toevallig de top 2 van wat er nu aan dressuurpaarden in Dld rondloopt) en ruiters van andere nationaliteiten erop aangesproken worden, dus het is in mijn ogen zeker niet anti-nederland. Het zet ook niet zozeer een vraagteken bij het laag-diep rond rijden (er worden twee dierenartsen met verschillende meningen hierover aan het woord gelaten), maar eerder bij het verschil aan rij'kunst' tussen wat in de inrijbaan en de ring wordt vertoond en de extreme geheimzinnigheid die topruiters daaromheen willen laten hangen door video's en afbeeldingen daarvan te verbieden. En dat vind ik erg interessant.

Een paar zaken die mij de afgelopen jaren zijn opgevallen rond wedstrijdterreinen en dressuurruiters:
- Als er iets gewoon niet meer getoond wordt, dan is het een tweetakt draf. Ideaal schijnt te zijn dat het achterbeen eerder landt dan het voorbeen in de draf. Mensen vergeten dat het achterbeen om dat te kunnen ook eerder af moet zetten dan dat voorbeen. De draf wordt zo viertakt waardoor de afzonderlijke benen twee keer zo zwaar belast worden (dragen nu namelijk niet slechts met z'n tween tegelijk, maar ook alleen het hele paardengewicht). Dat is niet alleen in strijd met het boekje, maar ook lichamelijk belastender voor het paard dan een goede tweetakt draf.
- piaffes met duidelijke fouten (schuin naar achteren staand standbeen, onregelmatige takt bij achterbenen) worden ongeacht de nationaliteit van de ruiters zeer positief beoordeeld, zolang de voorbenen maar een minimaal horizontaal opgetild bovenbeen laten zien.
- Niemand scoort vanaf de PsG nog onvoldoendes voor paarden die slechts een halve seconde en niet vierkant stilstaan.
- Anatomische kennis lijkt bij verschillende topruiters en -trainers inderdaad te ontbreken. Zo kan ik me herinneren dat een trainer en ruiter op een gegeven moment voorstelden om het FEI boekje te veranderen op het punt waarop de houding die 'aan de teugel' heet omschreven wordt. Volgens hen was het voor paarden fysiek onmogelijk om de nek (schedelbasis-atlas/draaier en eerste halswervel) als hoogste punt onder het rijden te hebben. Iets wat paarden in het wild, op foto's van 100 jaar geleden en gewoon bij klassieke ruiters en zelfs bij hun eigen paarden op zeldzame momenten in hun proeven toch duidelijk getoond wordt.
- Wat op inrijterreinen gebeurt is tot daar aan toe. Veel evenementen hebben echter een afgeschermde slurf tussen ring en inrijterrein. Op Indoor Brabant heb ik dit jaar eens bij een opening waar een stand was weggevallen gestaan, en zag daar heel interessante dingen voorbij komen op de heen- en zelfs terugweg van de ring, die noch in de ring, noch in de inrijbak voor veel glimlachjes hadden gezorgd. De reacties van mensen die dat hoorden vielen uiteen in 'zoiets doen topruiters helemaal niet, anders zouden hun paarden toch niet zo licht en vrij lopen in de ring?!' en 'Maar je kunt ook gewoon geen Pennymeisje zijn als je die prestaties wilt bereiken, daar moet je gewoon af en toe hard voor zijn maar oneerlijk wordt het nooit.'

Persoonlijk vind ik het niet eens schokkend hoe paarden extreem laag-rond-diep worden ingesteld met als doel ze de oefeningen zo extreem moeilijk te maken, dat ze ze op de wedstrijden op hun sloffen lopen (citaat bekende ruiter). De huidige sportpaarden zijn in praktijk de nieuwe generatie werkpaarden. Net als boeren 100 jaar geleden worden ze goed gevoerd en verzorgd omdat ze een kostbaar bezit zijn, maar als puntje bij paaltje komt, moet dat voer gewoon verdiend worden door prestaties, of het nu het ploegen van het veld of het lopen van een spring/dressuurproef is. 200 jaar geleden waren de ploegpaarden de werkpaarden en de dressuurpaarden de recreatie/luxepaarden. Nu zijn de sportpaarden de werkpaarden en de recreatiepaarden de luxebeesten. Daar kan ik prima mee leven.

Wat ik wel echt heel vervelend vind, is dat dit nergens eerlijk erkend wordt en dat men koste wat kost die roze wolk in stand wil houden waarin toppaarden alles alleen kunnen doen omdat ze in volledige harmonie samenleven met hun ruiter en trainer. Dat is niet zo. Paarden bewijzen dag in dag uit dat ze topprestaties kunnen halen zonder harmonie of paardgerechte leefomstandigheden. Maar dat is iets wat 99% van de mensheid om de een of andere reden niet wil erkennen. Ik wil die reden wel eens weten.

Tenslotte ben ik het volledig met topruiters eens die het FEI dressuurboekje willen herschrijven en aanpassen aan de moderne rijderij, waarin paardenneuzen achter de loodlijn staan, 3e nekwervel het hoogste punt hoort te zijn, draf niet taktrein hoeft te zijn als hij maar expressief is en de graad van verzameling in de piaffe wordt afgelezen aan de mate waarin het voorbeen opgetild wordt, niet aan het al dan niet trianguleren van het staande voorbeen. Op dit moment worden proeven namelijk in theorie beoordeeld aan de hand van het originele boekje, maar in praktijk volgens de eisen die de dressuurruiters aan de rechters stellen wat betreft de uitvoering van de oefeningen. Dat betekent dat op dit moment volgens het boekje een neus achter de loodlijn een onvoldoende moet krijgen, maar in praktijk voor aanleuning cijfers tot een 10 kan scoren. Die discrepantie is wat er op de Amerikaanse video zichtbaar wordt, en dat is waar de hele rel eigenlijk om draait, niet zozeer om wie er precies op rondhuppelt. Door deze discrepantie is er op geen enkele manier objectief (want: toetsbaar en dus volgens het boekje) te jureren.

Het is denk ik naief om te zeggen dat we vanaf morgen het boekje daarom wel tot op de letter gaan volgen. Onze Anky's en Isabells die alles behalve dit boekje rijden kunnen nu eenmaal nooit meer in de laagste regionen van de wedstrijduitslagen belanden, daar zijn gewoon veel te veel belangen en een hele rijcultuur aan verbonden. Daarom ben ook ik er voorstander van dat het boekje herschreven wordt en aangepast aan de rijderij zoals die op dit moment is. Zo is het 100 jaar geleden ook ontstaan. Alleen zo kan er weer objectief (maar dan naar nieuwe eisen) beoordeeld worden en zijn wedstrijduitslagen ook echt te controleren en na te gaan. Alleen zo kunnen juryleden achter hun flutredenen zoals 'maar de expressiviteit van de oefening is zo goed dat hij technisch ook wel goed moet zijn en die 9 dus echt verdiend, ook al zouden we hem volgens het boekje een 2 moeten geven'. En alleen zo wordt de dressuursport weer een doorzichtig geheel waarin juryleden datgene kunnen doen wat precies hun taak is: het getoonde beoordelen aan de hand van de regels die voor de sport zijn opgesteld. De afgelopen 10 jaar is gebleken dat het oude boekje niet meer voldoet, maar men is te behoudend om daar dan ook naar te handelen. Het resultaat is dat de juryleden de gebeten hond zijn, omdat zij gevraagd worden om de proeven te beoordelen, maar dan zonder het regelboek te mogen volgen. En dan doe je het altijd en voor iedereen fout.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:37

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Nee, valt mee, excuus dus.
Zelfs op foto's die direct van voren zijn genomen zijn beide ogen te zien. En jij denkt serieus dat een paard geen gebruik zal maken van dit blikveld?
Verdiep je eerst eens wat meer in deze materie voor je allerlei zaken gaat lopen beweren.

Excuses aanvaard. (maar val me niet meer aan alsjeblieft, ik blijf ook altijd correct denk ik toch?)...

Ik heb me er ooit in verdiept omdat een veulen een oog verloor de 2e levensdag toen de merrie een bok gaf en het veulen er tegenaan liep...
Volgens professoren in Utrecht die hem opereerden zou er een éénzijdig zichtprobleem zijn, meer niet, omdat paarden al nagenoeg geen bewezen diepte inschatting hebben (kijk naar paarden die keihard de wei inrennen, op het allerlaatste moment zien ze met geluk het hek of de sloot, maar heel vaak ook niet)... en niet kaarsrecht vooruit zien. Alles boven neusbeen wordt niet gezien. Alles in een driehoek naast zich wel (zeg maar van 2 meter voor ze in een halve cirkel om het oog naar jouw laars). Dus die cirkel verplaatst zich wel als ze hoger of dieper lopen, maar maakt ze nooit blind.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:40

kjoedie schreef:
Ik weet waarom oogkleppen gebruikt worden, maar reken maar dat het zicht door het aan de zijkant plaatsen van oogkleppen waar het grootste gedeelte van het zichtbereik (180graden) afgesloten is. Paard blijft mooi recht omdat die in een soort koker voor zich uit kan kijken. .. is dat heel diervriendelijk?

Lijkt mij op zich geen probleem. De paarden zien/schrikken niet van dingen die buiten hun blikveld anders dan naar voren gebeuren. En oogkleppen worden toch alleen gebruikt bij paarden die voor koetsen ed in het verkeer lopen? Dan dacht ik dat het toch niet zo'n probleem was om oogkleppen te gebruiken, ivm met minder dingen waar de paarden van schrikken, met als gevolg veel minder ongelukken waarbij de paarden meestal het slachtoffer zijn.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:41

Er zijn volgens mij geen paarden te vinden die in volledige harmonie met hun ruiter samenwerken.
Als je een paard paard wil laten zijn moet je hem 24 uur per dag zijn hele leven lang in een kudde laten lopen.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:43

Als dat geen probleem is moeten we er ook geen probleem van maken dat paarden als ze diep lopen, mogelijk (want dat betwijfel) minder zouden zien. Bovendien lopen paarden voor een koets langdurig in dezelfde houding, terwijl diep en rond ook wel afgewisseld wordt met andere houding. Trouwens als de paarden in de proef weer alles zien, moet dat proefje toch een doodenge belevenis zijn?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:48

@xyzutu2

Ben onder de indruk van je verhaal... En het met grote lijnen met je eens...

Ik heb al meermaals geroepen dat het topsport is en dat welke topsport dan ook vraagt om over een grens te gaan van maximale inspanning van beide partijen en dat dat niet alleen maar met "alsjeblieft please" kan.
Daar zijn de mensen het ook wel over eens.

Wat er vervolgens over het FEIboekje gezegd worden vind ik te cynisch. Immers tuurlijk gaat alles met de tijd mee behalve dat boekje, maar die 2en en 3en worden echt wel gegeven... en tuurlijk zal een bekende naam sneller een 7 dan een 6 krijgen als iets goed gaat, maar dat moet je verdienen en het dus jarenlang erg goed doen.

Ik vind wel dat als je meerdere naties noemt en vervolgens van dezelfde persoon de foto's plaatst wat suggestief overkomen. Doe het dan goed en informatief. (het is een VAKblad toch?)

De meeste ruiters die werden genoemd en in ieder geval in NL aan de top rijden kennen wel degelijk de anatomie (via de Masterclass en Mr en Mrs. Murphy e.d.) en zijn toch wel erg gebaat bij een gezond paard en een gezonde paardvriendelijke leefomstandigheid. Daarbij is een band ook erg belangrijk...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:51

Voor de koets lopen paarden niet langdurig in dezelfde houding. Ook hier wordt LDR afgewisseld met hoog ingesteld, halsstrekken e.d.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:16

Mireille1970 schreef:
@xyzutu2

Ik vind wel dat als je meerdere naties noemt en vervolgens van dezelfde persoon de foto's plaatst wat suggestief overkomen. Doe het dan goed en informatief. (het is een VAKblad toch?)

Er zijn foto´s geplaatst van mensen die de dingen tonen die in het artikel staan (en bovendien achter hun methode staan). Dat is illustratief, niet suggestief.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 14:28

Lusitana schreef:
Mireille1970 schreef:
@xyzutu2

Er zijn foto´s geplaatst van mensen die de dingen tonen die in het artikel staan (en bovendien achter hun methode staan). Dat is illustratief, niet suggestief.

Niet als je 4 mensen noemt en daar dan selectief van plaatst zonder een copyright te respecteren (op hoog plaats-niveau altijd te respecteren right) of een reactie te vragen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 15:11

Mireille1970 schreef:
[Niet als je 4 mensen noemt en daar dan selectief van plaatst zonder een copyright te respecteren (op hoog plaats-niveau altijd te respecteren right).
[/quote]

Copyright? Dat is van de fotograaf, toch? En die heeft ze tijdens een openbaar optreden gemaakt. Bezwaar was op zich ook niet het plaatsen van de foto's, maar de context: de combinatie met het onderschrift.
Zou wel kunnen dat ze geen vergelijkbare foto's van andere ruiters voor handen hadden waar ze het copyright voor hadden.

Maakt voor de discussie hier verder niet veel uit: wij discusseren over het verhaal zonder de foto's.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 15:35

Daar heb je ook wel weer gelijk in QQQQ

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:16

En gaan we nu weer on-topic?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 16:19

Ga je gang!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 16:20

Ja Betteke, na u....

(ik ben een beetje typ-moe en geest-leeg)

GertJan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 17:13

xyzutu2 schreef:
- Als er iets gewoon niet meer getoond wordt, dan is het een tweetakt draf. Ideaal schijnt te zijn dat het achterbeen eerder landt dan het voorbeen in de draf. Mensen vergeten dat het achterbeen om dat te kunnen ook eerder af moet zetten dan dat voorbeen. De draf wordt zo viertakt waardoor de afzonderlijke benen twee keer zo zwaar belast worden (dragen nu namelijk niet slechts met z'n tween tegelijk, maar ook alleen het hele paardengewicht). Dat is niet alleen in strijd met het boekje, maar ook lichamelijk belastender voor het paard dan een goede tweetakt draf.

Daar wil ik wel even op reageren. (favoriete onderwerp )

In de vrije, natuurlijke beweging landt een correct dravend paard altijd met het achterbeen eerst. Dit heeft niets te doen met speciale training of een manier van rijden. Om met het achterbeen eerst te landen is het zeker niet noodzakelijk dat het paard met datzelfde achterbeen eerder afzet. Dit is een typisch voorbeeld van quasi-logica. Op het moment dat het achterbeen geland is, beweegt het naar achteren t.o.v. het lichaam. Wat men vergeet is dat het voorbeen ook naar achteren beweegt op hetzelfde moment (zelfs al vóór dat moment), met het verschil dat het voorbeen nog los van de grond is. Zo is het mogelijk dat, wanneer het voorbeen ook geland is, het voorbeen en het achterbeen precies evenwijdig staan en verder bewegen. Dientengevolge kan het achterbeen praktisch gelijktijdig met het voorbeen afzetten.

Dat de benen door de veel geziene viertact op bepaalde momenten (landing en afzet) 2 keer zo zwaar belast worden getuigt ook van beperkt nadenken. Alleen als het achterbeen eerst landt is een vloeiende bewegingsafloop mogelijk. Het voorbeen kan op veel minder plaatsen buigen dan het achterbeen. Daarom kan het voorbeen minder veren, en is dus niet geschikt om de grootste klap van de landing op te vangen (dit is het geval wanneer het voorbeen eerder dan of gelijktijdig met het achterbeen landt). Tijdens de afzet beweegt de romp (zwaartepunt) naar boven. Als het voorbeen later afzet dan het achterbeen beweegt de romp dus ook in verticale richting naar boven (tot midden in het zweefmoment), waardoor het voorbeen niet meer dan zijn normale portie aan belasting hoeft te verdragen.

Hoewel het voor de belasting van de benen niet zo veel uit zal maken is het afzetten met het voorbeen als laatst geen gewenste beweging. Het is zelfs wenselijk dat het achterbeen iets later afzet dan het voorbeen. Zo zie je of het paard werkelijk op de achterhand loopt. Deze manier van bewegen is alleen mogelijk als de nek het hoogste punt is en het hoofd zeker niet achter de loodlijn (liever zelfs iets ervoor). Vandaar dat een paard in LDR positie altijd eerder afzet met het achterbeen dan het diagonale voorbeen.

Verder is een tweetact draf, als men het zoals xyzutu2 definiëert, een illusie. Evenzo geldt dit voor een drietact galop.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 20:47

Citaat:

Dat lijkt me een bijzonder goed advies, als 4Q dat dan ook gedaan had, dan had hij kunnen weten dat paarden zowel voor als achter een blinde vlek hebben. Sla er een willekeurig paarden op na en daar wordt dat in verteld.