artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 14:57

Tja, en tegen degenen die een mentaal steuntje van de slofteugel nodig hebben, zou ik zeggen, doe er een ingebeelde slofteugel aan...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:00

Hahaha, werkt niet Haha! Haha! Haha! Geloof me..........

ach ik voel me niet aangesproken op verkeerd slofgebruik........ vooral omdat als ik een slof gebruik het mij een worst zal wezen waar het paard met zn hoofd loopt......... zolang hij maar onder me blijft Haha! Haha! Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 15:58

Wat is er nou mis met een mentaal steuntje van een slof. Ruiter blij (want denkt; de slof kán werken, als ik 'm nog heb), paard blij (want de slof hangt er los bij én hij heeft een blije en relaxede ruiter op z'n rug). Kan me echt niet indenken wat hier nou mis mee kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 16:03

Daar is imo ook niks mis mee
Maar denk dat sommige dat mentale steuntje pas voelen als de slof strak zit en het paard opgeknoopt op de borst.
Want zoals Kim zegt, van mij mag het hoofd dan best hoog zitten, zullen vele sloffers niet denken, want die schijten 7 kleuren stront in het bos, dus moet hij heel erg goed omlaag zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 17:46

Wat geen garantie is dat je meer controle hebt...

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:03

Lusitana schreef:
Wat geen garantie is dat je meer controle hebt...

Maarja, probeer ze dat dan maar eens duidelijk te maken..

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 18:05

Ik heb het artikel eindelijk gelezen, en ik moet eerlijk zeggen dat ik het slecht vind. Ik kan geen enkele voordelen ontdekken, er wordt alleen over die albert voorn gepraat. 'Als je het goed gebruikt, is het een waardevol hulpmiddel', maar wanneer gebruik je het dan goed? OP het moment dat je paard zn kop in de lucht gooit? Los het op met je benen. Ik kan wel begrijpen dat een slof af en toe makkelijk is als je paard druk is, dan heb je wat meer controle (of dat lijkt zo) maar over dit artikel heb ik geen goed woord over.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 21:08

Ik heb in verschillende topics gevraagd wat nou goed gebruik is...want ik wil dat graag weten. Als je hem goed gebruikt, gebruik je hem niet, beetje paradoxaal.

olie100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:15

ik rij regelmatig paarden met de slof. Ik vind het een goed systeem mits je het goed gebruikt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:37

Wat is dan goed gebruiken, want dat blijft het grote mysterie...voor mij althans..

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 00:46

Lusitana schreef:
Wat is dan goed gebruiken, want dat blijft het grote mysterie...voor mij althans..

Zoals ik het geleerd heb, moet de slof los hangen zolang het paard zijn natuurlijke hoofdhouding heeft. Niks mee "aan de teugel rijden" of dat soort onzin. Gooit ie dus z'n hoofd echt omhoog, dan mag de slof pas onder spanning komen te staan.

Of je dat "goed gebruiken" kan noemen weet ik niet, maar als je 'm op die manier gebruikt, zie ik er ook niet zo veel kwaad in.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 01:45

Maar dan kan hij er dus net zo goed af. Daar hadden we vroeger gewoon de martingaal voor, die dan zorgde dat het bit gewoon op de lagen in bleef werken als het paard het hoofd opwierp.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:34

Lusitana schreef:
Maar dan kan hij er dus net zo goed af.

Je hoort mij ook niet zeggen dat ie er aan moet. Maar de werking is niet veel anders. Met een martingaal die veel te strak staat kan ik ook een paard in de krul trekken Tong uitsteken Maar ik denk alleen niet dat ie daar voor bedoeld is, net zo min als een slof.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 11:58

Lusitana schreef:
Maar dan kan hij er dus net zo goed af. Daar hadden we vroeger gewoon de martingaal voor, die dan zorgde dat het bit gewoon op de lagen in bleef werken als het paard het hoofd opwierp.

Een martignaal is om mee te springen, bij een juiste afstelling heeft je paard zijn hoofd nog steeds omhoog maar kijkt hij náár de hindernis ipv eroverheen. Bij een slof kun je hem dus lager afstellen waardoor je je paard kan vragen over de rug te lopen. Als ie daar loopt laat je de slof weer los.

Kijk, dit begrijp ik nou niet he. Een slof en een martignaal zijn echt 2 zo verschillende hulpteugels met zon verschillend doel. Als je je al niet eens verdiept in wat dat dan precies is? Blijf er dan vanaf! Zo krijg je dus die verhaaltjes in de wereld van ooooh met een slof verpest je je paard!! En dat moet je dan horen van mensen die niet eens weten wat een slof voor je kan doen Verward

Voor mij blijft de slof een ideaal hulpmiddel OK dan!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:02

Starbreeze schreef:
Kijk, dit begrijp ik nou niet he. Een slof en een martignaal zijn echt 2 zo verschillende hulpteugels met zon verschillend doel.

Ik denk dat het doel van de ruiter die de hulpteugel gebruikt, veel meer invloed heeft op de werking van een hulpteugel dan de hulpteugel op zich. Mij is geleerd dat je een paard nooit in een bepaalde houding mag dwingen met een hulpteugel omdat je dan een heel hoog risico op blessures loopt. Ik heb dat later nog eens nagevraagd bij de DA en die bevestigde dat voor 100%.

Er zijn nu eenmaal mensen die daar anders over denken, dat is hun goed recht, maar ik ga met mijn paarden dat risico niet lopen. Een hulpteugel gebruiken is imo geen schande, maar dan is het om ongewenst gedrag te voorkomen of af te leren, niet om gewenst gedrag aan te leren of om spieren te kweken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:04

Ik vraag me dus af, waarom je het niet gewoon met je handen en benen oplost als het paard met zijn hoofd omhoog komt? Dan heb je hetzelfde effect, alleen doe je het vriendelijker. Ik ben het geheel met lusitana eens, jullie zeggen dat een slof correct is, mits hij goed gebruikt wordt en vervolgens kunnen jullie niet uitleggen wat de voordelen ervan zijn.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:05

Starbreeze schreef:
Bij een slof kun je hem dus lager afstellen waardoor je je paard kan vragen over de rug te lopen. Als ie daar loopt laat je de slof weer los.

Je vraagt een paard niet om d.m.v die slof over zijn rug te lopen, je dwingt hem daartoe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 13:58

Starbreeze schreef:
Een martignaal is om mee te springen, bij een juiste afstelling heeft je paard zijn hoofd nog steeds omhoog maar kijkt hij náár de hindernis ipv eroverheen. Bij een slof kun je hem dus lager afstellen waardoor je je paard kan vragen over de rug te lopen. Als ie daar loopt laat je de slof weer los.

Kijk, dit begrijp ik nou niet he. Een slof en een martignaal zijn echt 2 zo verschillende hulpteugels met zon verschillend doel. Als je je al niet eens verdiept in wat dat dan precies is? Blijf er dan vanaf! Zo krijg je dus die verhaaltjes in de wereld van ooooh met een slof verpest je je paard!! En dat moet je dan horen van mensen die niet eens weten wat een slof voor je kan doen Verward

Voor mij blijft de slof een ideaal hulpmiddel OK dan!

Ik vroeg wat goed gebruik was. Kreeg als altwoord, iets van hij hangt gewoon los maar als het hoofd omhoog komt werkt hij in. Toen kwam ik dus met mijn antwoord over d emartingaal. Je moet dingen niet uit de context halen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:03

Tulandro schreef:
Je vraagt een paard niet om d.m.v die slof over zijn rug te lopen, je dwingt hem daartoe.

Helemaal met Tulandro eens.
Alles wat je met slof doet, kun je zonder slof vriendelijker.
Blijft dat sommigen hem als noodrem gebruiken. Daar gebruik ik gewoon een pelham voor. Ik vind met buitenritten een slofteugel gewoon gevaarlijk. Ze kunnen er op trappen, een been in krijgen, vallen omdat ze de hals niet kunnen gebruiken om in balans te blijven bij een misstap, en even goed aan de kletter gaan met de kin op de borst. Met andere woorden genoeg tegen... en niets ten voordele, in mijn ogen.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:19

Lusitana schreef:
Alles wat je met slof doet, kun je zonder slof vriendelijker.

maar ook onvriendelijker.
Mij kun je niet wijs maken dat een ruiter met een onvriendelijke hand minder kwaad aanricht.

Ik krijg er nog altijd het gevoel bij als je zonder slof rijdt dat je dan veeeeeeel beter bent dan de mensen die een slof gebruiken als hulp. correct me if I'm wrong Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:26

Citaat:
Mij kun je niet wijs maken dat een ruiter met een onvriendelijke hand minder kwaad aanricht.

Maar dan geef die ruiter ook nog eens een slof in de hand...

Valadon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:47

Waar de rijkunst ophoudt begint Divoza (of welke andere paardematerialenverkopen ook...)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 14:53

Daar komt men dan steeds mee aan , die slechte ruiters, maar men heeft het wel over correct slof gebruik. Je moet geen twee dingen door elkaar halen. Ik weet nog steeds niet wat correct slofgebruik dan is, maar ik weet wel zeker dat een slechte ruiter het in elk geval niet kan bereiken.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 15:29

een slechte ruiter kan een slof niet goed hanteren, maar dat wil niet per definitie zeggen dat een goede ruiter dat wel kan. En daarnaast, wanneer ben je en wanneer ben je slecht. Aan welke criteria moet je dan voldoen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 17:38

sjakie schreef:
maar ook onvriendelijker.

Ik krijg er nog altijd het gevoel bij als je zonder slof rijdt dat je dan veeeeeeel beter bent dan de mensen die een slof gebruiken als hulp. correct me if I'm wrong Knipoog

Precies Knipoog
Kijk anders ff in mn profiel, daar staat een totaal verknoeit paard *LOL*
Er zijn namelijk ook mensen die wél weten hoe je ermee om kan gaan. Het is niet verkeerd je paard een paar seconden naar beneden te vragen om te leren wat de bedoeling is. Wat Sjakie ook zegt, je krijgt er een stillere hand van omdat je hem niet de hele tijd in de mond zit te frutten.