waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:57

Nu moet je ophouden met er geen 4 jarigen in de Z lopen. Moet je dan naam en toenaam hebben? Ken je alle paarden? Aan de teugel gaan is geen hoofdhouding maar een HEEL PLAATJE, waarbij het hoofd niet op of achter de loodlijn gehouden mag worden, omdat je dan een paard zwaar van voren maakt terwijl het zich moet verheffen. Zal ik de definitie er maar weer bij halen? die is niet van mij... Jer kunt wel alles roepen om achter de loodlijn te verdedigen, maar je kunt toch niet om de definitie van aan de teugel gaan heen? Die staat vast!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:07

Lustitana, het kan best zijn dat er 4 jarigen Z oefeningen lopen, maar in Nederland is het verboden om Z-wedstrijden te rijden met een 4-jarige (mits georganiseerd door de KNHS).

De KNHS geeft de startkaart af, houdt de standen bij, controleert regelmatig op wedstrijden of de chip klopt. Er verschijnt al een boze brief van de KNHS als je per abuis in een klasse start terwijl je nog niet de benodigde winstpunten hebt.
Ik denk dat de KNHS dus ook wel capabel genoeg is om in de gaten te houden of er 4 jarigen in de Z starten.

(maar inderdaad, de KNHS gaat uit van 1 januari. Dus als je paard in juni is geboren dan kan je al een half jaar Z starten voordat hij 'echt' 5 wordt. Bedoel je dat wellicht Lusitana? Of heb je het over wedstrijden in Portugal?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:09

Lusitana schreef:
Nu moet je ophouden met er geen 4 jarigen in de Z lopen. Moet je dan naam en toenaam hebben? Ken je alle paarden? Aan de teugel gaan is geen hoofdhouding maar een HEEL PLAATJE, waarbij het hoofd niet op of achter de loodlijn gehouden mag worden, omdat je dan een paard zwaar van voren maakt terwijl het zich moet verheffen. Zal ik de definitie er maar weer bij halen? die is niet van mij... Jer kunt wel alles roepen om achter de loodlijn te verdedigen, maar je kunt toch niet om de definitie van aan de teugel gaan heen? Die staat vast!

Sja sorry, maar je zult in Portugal wel andere dingen meemaken als wij hier in Nederland. Ik kan me voorstellen dat je niet alles kan bijhouden vanuit het buitenland Lachen.
Maar soit, ik heb het niet over een loodlijn gehad en heb ook geen uitspraken gedaan omtrent houdingen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:13

Een paard is aan de teugel als
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt
en kalm , gehoorzaam en harmonisch, ONGEDWONGEN
en met een beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht,
de hals is meer of minder opwaarts gebogen,
de nek is het hoogste punt van de hals,
de oren staan even hoog
en de neus is meer of minder VOOR de loodlijn, NOOIT ERACHTER.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder te knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden LICHT en VERHEVEN.

En DAT verdedigig ik, en DAT komt van de Franse school, waar het paard zijn elegantie mag tonen. Bij de Duitse school wordt het paard zwaar en lomp en afgestompt. Nogmaals, kijk naar de OS of elke willekeurige wedstrijd van niveau (die ik hier vandaan niet kan zien maar het zal niet veel anders zijn) en kijk naar de piaffe. En ja, de piaffe is niet de hele proef, maar wel de beste graadmeter om te kijken of de bewegingen licht en verheven zijn. Daar wordt het kaf van de koren gescheiden.
O, en wat dacht je van de uitgestrekte stap?
Ik persoonlijk heb alleen bewondering voor mensen die een fatsoenlijke piaffe kunnen laten zien en die hun paard de hals kunnen laten strekken, want dat is ook een belangrijk controle punt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:14

Verder bemoei ik me er niet mee als ik hier toch maar voor leugenaar wordt uitgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:16

Wat is dan die Franse school? En welke Franse dressuuruiters doen er een beetje leuk mee??
Volgens mij begrijp jij de verschillende scholen niet allemaal zo goed .

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:19

De Franse school is de school die de dressuur vanuit de militaire wereld heeft gehaald en bv in nederland heeft gebracht, weet je wel, manège, changement , appuyement, travers, renvers, blabla

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:21

de betreffende twee 4 jarigen liepen zo´n acht jaar geleden in de Z, wellicht hebben ze nu een manier om leeftijd te controleren, maar toen hadden ze gewoon 5 op de startkaart staan, maar ik kende de paarden van veulen af aan, een heeft bij mij op stal gestaan. dus ik weet ZEKER dat ze 4 waren (geworden in januari dan)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 23:29

Dat is een fraudegevalletje dan, 8 jaar geleden mocht je met een 4 jarige ook geen Z starten.

Oh, dus dat is de Franse school, nou bedankt voor je antwoord, het duurde even.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 06:06

Afbeelding

Niet roepen is al zo vaak aangehaald, dit betreft alleen twee foto´s.
Links Duitse school, rechts Franse school. In de URL staat het andersom, (for the smartasses, die nu beginnen te mekkeren), omdat die op het stuk slaat, niet op de foto´s. Een beetje ruiter herkent ze trouwens in een oogopslag.

Leg die definitie van het aan de teugel gaan er naast.
Oordeel zelf welk paard lichte en verheven bewegingen maakt.

En kijk ook eens waar er impuls vanuit de achterhand is.
En zie ook waarom ik de piaffe als graadmeter neem.

De richtlijnen van de internationale ruitersport federatie (die bewuste FEI), onder welk men dressuurwedstrijden rijdt, zegt dat de Franse school als correct gezien moet worden.

Misschien wordt het tijd dat de definitie van aan de teugel gaan in elke manège komt te hangen... Met een voorbeeldfoto...

Natuurlijk ging het bij die vierjarigen om fraude, ik heb nergens gezegd dat het niet zo was. Ik wilde alleen maar aantonen dat er tegenwoordig geen geduld meer is. De regels zijn er om de paarden te beschermen, maar ze worden omzeild.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 07:16

Ja sorry, maar ik heb ook nooit iets geroepen over ACHTER de loodlijn....Verward
Ik vraag alleen of je iets nader toe wil lichten....Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 07:56

omdat jij 2! 4 jarige hebt gezien in het Z........... is er maar gelijk geen geduld meer ?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:24

Misschien heb jij ze ook wel gezien Kim, alleen wist je dat niet.........Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:28

Natuurlijk zie je 4 jarigen die de oefeningen van het z beheersen Haha! Haha! Haha! maar allemaal ongedwongen hoor

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:32

En dan nog! Ik heb momenteel ook twee paarden op stal staan die met 5 jaar z liepen. Alles boden ze zelf aan, ik heb echter wel gezorgd dat ze "heel" bleven.
Maar goed, daar ging de discussie uiteindelijk niet om.
Verzameling zonder teugels enz. enz.

Vraagje: Lusitana, wat vind jij dan van de houding van het paard wat op de foto op de vorige pagina (ergens...Haha!) getoond wordt??

Anoniem

Citaat:
waarbij het hoofd niet op of achter de loodlijn gehouden mag worden, omdat je dan een paard zwaar van voren maakt terwijl het zich moet verheffen

Afbeelding

Nu ben ik helemaal geen LDR voorstander
Maar de bewering die jij daar maakt klopt niet.
Het klopt wel bij de anky wannabees zonder goede instructie hierover
maar wannabees van een ander systeem zijn ook hun paard in de vernieling in aan het helpen

SuperPepeijn

waarom zien we mensen die getrained zijn in de franse school niet terug op topniveau? het zijn over het algemeen oude plaatjes. als deze werkelijk beter volgens het FEI zouden presteren zou dat toch moeten?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:33

Ik wordt zo moe van dat 'vingertje', omdat je een keer iets meegemaakt heb wat niet door de beugel kan, zijn alle mensen die op een 'klassiek-duitse' manier bezig zijn fout bezig, hebben geen geduld en zijn 'kop-in-de-krul-gefixeerd'?
Ik zie mensen die in alle takken van de paarden-sport(????) vreemd met hun dier omgaan en vaak veelste snel resultaat willen hebben.
Ook de toon van een ander topic van je, over het 'getut' met een paard, zou betekenen dat mensen paarden niet meer in hun waarde laten en ze niet waarderen zoals ze zijn.
Ik vind het meer getuigen van het niet accepteren van mensen, en die in hun waarde laten, omdat ze op een andere manier plezier/waardering hebben van het prachtige dier, het paard.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:35

SuperPepeijn schreef:
waarom zien we mensen die getrained zijn in de franse school niet terug op topniveau? het zijn over het algemeen oude plaatjes. als deze werkelijk beter volgens het FEI zouden presteren zou dat toch moeten?

Juist!
En niet alleen mensen van de Franse school, ook mensen als Antoine de Bodt, Emile Voest, Klaus H. enz. enz.
Allemaal verkondigen ze dat hun leer de juiste is en dat het zo moet!
Maar geen enkel paard op topniveau wat door hen getraind is.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 08:57

ik dacht eigenlijk dat antoine op tamelijk hoog niveau gereden had, maar dat even terzijde.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:08

SuperPepeijn schreef:
ik dacht eigenlijk dat antoine op tamelijk hoog niveau gereden had, maar dat even terzijde.

Ik had het even over het begeleiden......maar misschien was ik daar niet duidelijk in.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 09:55

Overigens zie ik op de plaatjes liever het linker dan het rechter plaatje, dus volgens jou is dat de Duitse manier Lusitana?

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:17

Afbeelding

Sorry maar zie het beide niet graag
Voor mij geen frans of duits Tong uitsteken

* Beide de oren in de nek
* bij de een niet de nek als hoogste punt
* Eentje loopt met zn achterhand de lucht in
* Zie een strakke kaak
* en de ontspanning zie ik er niet vanaf

Vind het er geforceerd uitzien.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:28

en daar sluit ik me geheel bij aan, waarbij ik dan het rechterplaatje wel een overduidelijke valse knik vind laten zien met een vastgehouden hals en een achterbeen dat niet onder de massa is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 10:32

Als ik moet kiezen zie ik het liefst de linkse
daar is de achterhand er nog enigzinds onder

Beide hebben geen prettige rug en alle dingen die al gezegt zijn.