Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dickie schreef:Snel is niks mis mee, zolang het niet te snel word (logisch natuurlijk). Draait allemaal om rijtechnische vaardigheden en horsemanship van de ruiter/amazone. Dat geldt net zo goed voor "klassiek" als LDR. Dus wederom vraag ik mij dan af, waarom steeds gesuggereerd wordt dat de twee elkaar bijten? Elk paard moet weer anders gereden als de vorige, elk paard vergt zijn eigen unieke oplossing. De ene keer zal dat meer richting LDR zijn en de andere keer neigt het naar klassiek. Daar blijft het toch steeds op neerkomen, hoe lang of kort men er ook over discussieert.
jessy schreef:Mag ik trouwens ook nog even benadrukken dat ik géén voorstander van LDR ben??? Ik lever hier slechts theorie!
Lovely schreef:Er zijn geen shortcuts in het traject van het africhten, scholen van een paard.
Aimee schreef:. Een verschil wat ik wel heel opvallend vind is dat juist bij de klassieke toptrainers al op 4-/ 5-jarige leeftijd met piaffe wordt begonnen, bij LDR-ruiters is daar op die leeftijd doorgaans nog lang geen sprake van.
Heeft zeker met trainingsefficiëntie te maken dat de LDR-paarden alsnog op de zelfde leeftijd de GP-oefeningen beheersen, terwijl ze voornamelijk basistraining voorgeschoteld kregen toen de klassieke paarden bijv. al piaffe als trainingskost kregen.... imo.....
Sjuimpje schreef:Wat een keloel,
das echt alles en iedereen over 1 kam scheren.
Neem als voorbeeld Juud, On Top piaffeerde vanaf de 2e keer dat hij het voorgeschoteld kreeg al perfect en dat was pas vorig jaar...
Neem van mij aan dat daar geen stokjes bij zijn komen kijken.
Aimee schreef:
Ook veel klassieke toptrainers werken met de bamboestok. Hinnemann bijvoorbeeld toont het zelfs in zijn clinics.
Pipo schreef:Dames open jullie ogen, en haal die naieve blik weg! Je wil helemaal niet weten hoe die toptrainers de paarden trainen.
Jippie schreef:
Top trainers zullen hun tijd dus niet verdoen aan het over- en af-tuigen van paarden dmv geweld. Het leidt nl nergens toe.
top.
Sjuimpje schreef:Vers als in "Niet onder een laagje stof als de zwepen'
En verder weet ik dondersgoed wat zich in trainingen kan afspelen, maar ik zie de relatie niet tot LDR. Volgens mij komt dat overal voor terwijl hier gesugereerd wordt dat dat juist bij de LDR paarden wordt toegepast.
Lovely"]slaat dus ook helemaal nergens op. Sven gaat over een aantal weken op concours. Hij moet dan een heel stil beeld geven in een hoge(re) aanleuning, met de neus er net iets uit. Daar kun je ook weer naartoe trainen in de voorbereiding naar de wedstrijd toe. Je krijgt hem daar echter niet als hij blijft blokkeren in de rug en zijn achterhand onvoldoende onder de massa wil plaatsen. Deze training op dit moment bij dit specifieke paard is dus gericht op het oplossen van met name die problemen.
Q, ik denk dat de LRD getrainde paarden de neus achter de loodlijn brengen omdat ze daar 'braaf' zijn. Het achter de loodlijn rijden is toch vaak ook om het paard te ontspannen of om verzet op te heffen en een bekend punt voor het paard waar 'het goed is'. Misschien dat ze daarom achter de loodlijn kruipen???
[/quote]
Daar is het dus juist
niet goed. Zo'n paard rijd je dus of helemaal diep, of helemaal hoog, maar niet die tussenweg die hij zelf opzoekt. Een paard zoekt altijd de makkelijkste weg namelijk. (en dat is meestal niet de weg waar hij zijn lijf het meest optimaal gebruikt. Vergelijk maar met jezelf, de meeste mensen zitten ook liever een beetje onderuitgezakt op een stoel, ipv echt rechtop te zitten) Een gevaar als je dit bij zo'n paard heel hoog ingesteld probeert op te lossen is dat ze makkelijker vast kunnen blijven houden op bepaalde punten in de rug (mn bij de schoft en net achter het zadel, de lendenpartij) Daar vind ik dus dat LDR een voordeel heeft ten opzichte van 'klassiek'. In elk geval is dat de reden dat ik Sven nu dus zo diep rijdt. Ik ben namelijk niet handig genoeg om dat te voorkomen als ik hem hoog ingesteld laat lopen.
Als je diep rijdt, moet je ook echt diep gaan, en daar zit m nou net de kneep. De meeste mensen blijven ahw halverwege hangen en dan heb je dus een paard dat kort wordt in de hals en achter blokkeert. Als ik mijn paard ronder maak op de voorwaartse impuls die is opgewekt, heeft hij ook een beetje de neiging om dat punt op te zoeken. Hij moet dan dus nog meer vanuit de schoft omlaag zakken en de bovenlijn echt volledig opbollen. Ook als hij zo diep gaat moet hij altijd achter ronder blijven dan voor, anders krijg je nl het effect dat hij achter alleen maar wijder en hoger wordt. Zonder voldoende lengte in de hals zal hij altijd op een zeker punt blokkeren, op dat punt moet dus je eerst de neus er meer uit rijden voor je daar kunt doorvragen. Dat is het tweede struikelblok waar de meesten blijven hangen: die gaan daar alleen maar meer kracht uitoefenen ipv die lengte op te zoeken.
Vervolgens, als je die hals zo diep hebt, ben je er niet. Punt 3 waarop veel mensen de fout in gaan. Het gaat nl niet om de voorkant, maar om de achterkant. Je moet in dat hele diepe, met de hals op lengte, kunnen blijven verzamelen, zonder dat hij dus korter wordt in de hals. Ik rijd dus heel erg veel tempowisselingen en hele korte overgangen: draf - 1 pas stap - actief wegdraven. Hetzelfde van galop naar stap. In die overgangen moet hij bijna automatisch ondertreden en actief blijven.
Dat ging niet vanzelf. Op zich was het niet zo moeilijk om hem zo diep te krijgen, daar kwam -voor wie dit soms denkt- ook geen spierkracht bij kijken (zie bovenstaande uitleg over lengte in de hals) De moeilijkheid is om die diepte en lengte te bewaren in de overgangen. Ik heb op dit moment meer moeite met de overgangen terug dan met de overgangen voorwaarts. Een paar dagen geleden was zijn eerste reactie als ik met been inkwam en verruiming wilde, om te blokkeren in de rug en zijn hoofd omhoog te trekken. Nu kan ik hem veel swingender laten doordraven, heb meer verbinding van achter naar voor gekregen: als ik nu inkom met been, voel ik het voorwaarts neerwaarts terug in mijn hand.
Conclusie: het is helemaal niet zo moeilijk om die hals zo rond en diep te krijgen. Maar dat is dus niet het doel op zich. Als je alleen maar daarop fixeert ben je alleen maar de hals aan het fixen, maar als de rug en achterhand niet anders worden blijf je tegen dezelfde problemen aanlopen. Het doel is niet om de hals zo diep te kunnen krijgen, het doel is om het hele lijf zo los te maken, dat je hem zonder problemen op alle gewenste halslengtes/houdingen kunt krijgen.
De eerste 2 dagen ging dat dus allemaal echt niet vanzelf. Eerst wil hij zich teveel opdrukken, als hij doorheeft dat dat niet werkt probeert hij juist naar beneden te trekken, etc. Maar vandaag kon ik bij het losstappen al merken dat hij losser in zijn lijf aanvoelde en ging alles zoveel makkelijker dan aan het begin van de week. Hij loopt meer op eigen benen, zoekt niet meer zoveel steun op mijn hand en beenhulpen als hij een poosje terug deed.
Ik heb natuurlijk mazzel dat er bij mij dagelijks iemand naast zit die mijn fouten onmiddellijk corrigeert. Ik voel ook nog niet altijd aan wanneer ik meer moet doorvragen en wanneer ik meer lengte op moet zoeken. Hij komt bij mij ook wel eens 'te diep' in die zin dat hij achter hoger en wijder wordt ipv meer onder te treden.
Dan even heel eerlijk: ik gebruik bij dit werk een slof, en de eerste dagen had ik die echt nodig. Niet zozeer om hem ronder te maken, als meer als begrenzing voor als hij zich weer wil opdrukken en de rug weg wil drukken en blokkeren. Sven is sterk en trok de eerste dag de teugels een aantal keer uit mijn handen. Mensen als aqua en Q zullen dit waarschijnlijk al als overmatige dwang ervaren. Het is inderdaad protest van mijn paard. Die heeft zijn spieren echt wel gevoeld de eerste paar dagen. Maar als je dit soort grenzen nooit opzoekt kom je imo nooit een stap verder. De blokkades zijn er nu wel grotendeels uit nl! (en ik kom vast enorm in de problemen op het moment dat we weer een stapje verder gaan, maar zo gaan we dus stap voor stap verder)
Sven liep tot op heden niet slecht, maar hij kan veel beter. Deze manier van werken is dus een middel om dat doel te bereiken. Een opmerking als Q hier maakt [quote="QQQQ schreef:Verwacht jij dat ooit de LDR houding wordt toegevoegt aan bepaalde onderdelen van een dressuurproef?