Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:51

Het vehaal van Aimee heb ik ook in PB mogen ontvangen. De vergelijkingen die zij gebruikt, kloppen in mijn ogen niet.

Allereerst wil ik opmerken dat klassiek rijden= super sport rijden. LDR is (in mijn ogen) een ontwikkelde variant om iets voor elkaar te krijgen omdat je dat klassiek niet lukt. Het gevolg is dat het resultaat voor het oog aardig lijkt(voor smmigen) maar in werkelijkheid het hele beeld vertekend. Je streeft met LDR een valse nageeflijkheid na. Heel eenvoudig omdat je simpel werkt aan de voorkant. Met klassiek werk je over het hele paard.
Bij LDR heb je te maken met een paard uit balans. Voor zijn instinct zal hij proberen die balans te compenseren door zich te ontrekken. Het hele uit balans zijn heeft tot gevolg dat een paard sterk wordt, niet mee wil werken maar juist tegen, blessures en problemen in alle variaties.
Bij de oefeningen die wij willen uitvoeren of dat nu springen of dressuur is, hebben we kracht nodig. Die kracht kan je alleen uit het paard halen als het dier met ons op zijn rug in balans is, zodat die kracht niet verloren gaat aan compensatie. Bij LDR hebben we gezien dat het paard juist op de voorhand loopt, dat is dus niet logisch omdat de motor zoals we weten van achteren zit.

Klassiek is in alle opzichten dus beter. Dat neemt niet weg dat sommige mensen die het klassiek(nog) niet voor elkaar kunnen krijgen LDR gebruiken, iets is voor veel mensen immers beter dan niets(sterren kijken)(dat geldt overigens niet voor mij, ik laat ze liever sterren kijken, weet ik meteen wat ik moet doen: oefenen)

Maar in mijn ogen is dat geen garantie voor kwaliteit. Helemaal als wetenschappelijk ook nog eens is aangetoond dat dat slecht is.

Bovendien waarom zou iemand LDR gebruiken als hij het klassiek kan?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 12:06

Aqua8horse schreef:
Bovendien waarom zou iemand LDR gebruiken als hij het klassiek kan?

Dat is wat ik mij ook afvraag bij iemand als Anky, want zoals zij kan rijden, zou ze echt super klassiek kunnen rijden. Zonde eigelijk.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:48

Ja, precies ik vind dat ook zonde: zij zou met haar talent nog veel meer uit haar paarden kunnen halen, daar ben ik van overtuigd, en zo zou ze dus de concurrentie nog verder achter haar laten.

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:31

denk juist met het systeem waarin zij rijd steeds meer uit haar paarden kan halen, dat heeft ze vandaag toch ook maar weer bewezen, trouwens de nr's 2 en 3 hebben t ook maar weer bewezen( de jury s zien nu ook wel in dat deze paarden losser door het lijf bewegen). ze rijden alle drie LDR!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:52

Roxie, dat is een briljant argument hoor OK dan!, echt super bedacht OK dan!. Het is voor jou kennelijk heel erg belangrijk dat het prijzen oplevert?? Maar levert het ook een gezond paard op dat lekker lang meegaat??

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:59

paarden ogen toch heel gezond, gelukkig en zeker ontzettend los in het lijf, zelfs de domme comentator viel het op hoe ontspannen salinero was.
marlies en coby hebben het toch nooit zo ver geschopt met hun klassiek rijden, en dat ziet er in mijn ogen toch echt minder los en onspannen uit. maar dat is mijn mening, en jij hebt jouw mening toch? Of het paard langer meegaat daar is natuurlijk niks over te zeggen, dat weet je toch van geen enkel paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:06

Nou roxie, ik kan wel wat dingetjes opnoemen die nou niet bepaald op ontspanning duidde. Maar goed, in een ander topic vindt jij een vaatje buskruit ook harmonieus omdat je toevallig fan bent van de combinatie, daardoor denk ik dat jij niet erg kritisch bent, maar kijkt met 1 oog.

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:13

punten voor harmonie gelden tijdens de proef, het ontploffen van de schimmel na de proef telt niet meer mee voor harmonie. misschien dat het tijdens de proef er ook niet harmonieus uitzag, maar jij weet net als ik waarom, en dat heb je ook in dat bewuste topic kunnen lezen. dit heeft er niks mee te maken, dit is angst van een paard voor de omgeving waar hij zich in bevind. dit paard is meer geschikt voor wedstrijden in het buitenseizoen. buiten dat ben niet alleen fan van die combinatie hoor, ben fan van veel meer combinaties, maar ze hebben wel allemaal 1 ding gemeen en dat is dat ze allemaal in het zelfde systeem trainenLDR

roxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 00:22

iedereen mag zijn eigen visie/mening hebben over een trainingssysteem, hier is al zo veel over gesproken, mensen die klassiek rijden(niks mis mee) moeten dat vooral blijven doen. mensen die ldr rijden moeten dat ook vooral blijven doen, maar kraak elkaars methode niet altijd zo af. denk dat elk trainingssysteem z n voor en na delen heeft. buiten dat ben ik wel van mening dat zeker niet ieder paard geschikt is voor de ldr methode, en dat leken het niet zomaar na moeten proberen te doen. ik zal jullie verder niet lastigvallen met mijn mening, jullie zaten nl net op 1 lijn.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 08:43

Ik denk ook Roxie dat je teveel naar het resultaat kijkt en dat is zeker niet objectief. Wie zegt namelijk dat klassiek niet meer uit een paard kan halen? Alleen al als je het logisch bekijkt heeft klassiek gewoon al de beste papieren. Dan is er nog eens een wetenschappelijk onderzoek die duidelijk stelt dat er bij klassiek geen schade optreedt bij het paard en bij LDR wel met pijn. Ook kan je gewoon aan die onmogelijke foto die hier geplaatst is zien dat dat pijnlijk, ongemakkelijk, onnatuurlijk, aarts lelijk en enorm veel negatieve spanning uitstraalt. En waar negatieve spanning is, is geen ruimte voor ontspanning. En dat gaat altijd ten koste van de beweging.
Bovendien als dat nou zo geweldig is als jullie denken waarom rijdt dan niemand zo in een proef? Het paard wordt dus in een andere balans getraind dan dat het op wedstrijden wordt gereden?????? Dat is onlogisch. En alles wat niet logisch is, werkt nou eenmaal niet (optimaal)
Roxie, als je kijkt naar de zwaardere oefeningen bij de top, vallen jou dan geen haperende, houterige, lelijke, storende en stijve bewegingen op??? MIsschien moet je daar maar eens extra op gaan letten en die roze bril even tijdelijk afzetten.
Ik ken iemand en die traint zijn paarden met een gewoon trensje en die oefent zonder enige hulp vanaf de grond zonder sporen de piaffe. En dat lukt hem ook, dat vind ik nog eens knap! Dat paard vind het wel erg moeilijk maar doet het toch maar even en is daarbij helemaal ontspannen en zonder stress.

Anky is heel getalenteerd maar ze kan meer uit haar paard halen dan dat ze nu doet met dat LDR gedoe. Dat weet ik heel erg zeker!!! En dat zeg ik natuurlijk niet zomaar, dat zou wel een beetje dom zijn.

Dus bekijk LDR nou eens logisch dan vallen er een heleboel puzzelstukjes daar waar ze horen! Waarom zou LDR niet voor elk paard geschikt kunnen zijn, dat vind ik namelijk geen sterk punt.

Dus klassiek= meer sport training dan LDR

Natuurlijk is iedereen vrij en ik wil ook niemand afkraken. Wel probeer ik om enthousiaste aanhangers van LDR eens wat verder te laten kijken. Niet voor mezelf maar in het belang van de paarden Lovers Ik kan me ook wel voorstellen dat een groot aantal mensen LDR zijn gaan trainen, maar een methode gebruiken omdat iets makkelijker gaat, betekent per definitie niet dat dat dan ook gewelig is voor het paard en het resultaat. Zoiets als "Nood breekt wet"

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:45

Aqua8horse schreef:
Ik denk ook Roxie dat je teveel naar het resultaat kijkt en dat is zeker niet objectief. Wie zegt namelijk dat klassiek niet meer uit een paard kan halen? Alleen al als je het logisch bekijkt heeft klassiek gewoon al de beste papieren.
Verward doe je nu niet hetzelfde?

Citaat:
Ook kan je gewoon aan die onmogelijke foto die hier geplaatst is
dit is een mening en ook niet objectief en daarom geen goed argument.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:04

Aqua8horse schreef:

Dus klassiek= meer sport training dan LDR

Daar kan ik me wel in vinden. Ik heb ook bij Coby gelest voor een aantal jaren. Heb er een hele hoop geleerd, laten we dat voorop stellen. Maar het was soms ook een boot camp, omdat werkelijk ALLES voor elkaar moet zijn: je houding, zit (zonder beugels!!), gehoorzaamheid en flexibiliteit van het paard noem maar op. Dat kostte dus wel de nodige bloed, zweet en tranen. Elk knopje steeds weer opnieuw uittesten, met name proefmatig. Maar het resultaat mocht er dan ook zijn.

Nu les ik á la Anky bij Penny Rockx (zowel zij als haar man lessen bij Anky) en ik kan je zeggen dat ik zeker niet minder leer, maar alles is gebaseerd op fine tuning. Ook hier is het elk knopje checken, maar op een veel subtielere manier. Ik heb de indruk dat door deze methode je jezelf beleerd, want is het ene niet goed (bv je houding), dan merk je zelf wel dat de oefening hierdoor ook niet goed gaat. Je leert dus oa. jezelf corrigeren.

Natuurlijk heb ik het zeker over 2 tegenpolen en je kunt ze eigenlijk niet met elkaar vergelijken (zowel trainers als trainingsmethodes). Ik kan me best vinden in beide methodes, maar momenteel sluit de laatste het beste aan bij het paard wat ik nu rijd.

Wat me overigens wel opviel aan de kür van Anky: bij de piaffe/passage zag je gewoon niets bewegen aan Anky!!! HOE DOET ZE DAT! Tong uitsteken
Petje af hoor!

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:33

hééééééééééééél simpel. bij dat bepaald stukkie muziek weet salinero: aha piaffe, aha, nu is het passage Haha! Haha!

die anky doet nooit iets, die zit zooooooo stil ! Haha! Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:43

Aqua8horse schreef:
Ja, precies ik vind dat ook zonde: zij zou met haar talent nog veel meer uit haar paarden kunnen halen, daar ben ik van overtuigd, en zo zou ze dus de concurrentie nog verder achter haar laten.

Ze heeft altijd klassiek gereden en vindt blijkbaar het resultaat wat ze mede door LDR behaald bevredigender.

Wat resultaten betreft, het is wel opvallend dat alle grote namen van de afgelopen jaren bijvoorbeeld Rusty, Bonfire en Gigolo allemaal volgens LDR getraind worden/werden. Daarbij vind ik de ontspanning van deze paarden altijd bijzonder aangenaam, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ferro.
Dat strookt niet met de argumenten van de anti-ldr-ers die onder andere beweren dat er teveel spanning ontstaat bij schoft en hoofd.
Ik zelf heb in 2000 maandenlang nagenoeg bedrust moeten houden vanwege spanningen onder in mijn rug en in mijn nek en ik kan je verzekeren, dan kan je geen normale stap meer verzetten.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 10:30

Sjuimpje schreef:
Ik zelf heb in 2000 maandenlang nagenoeg bedrust moeten houden vanwege spanningen onder in mijn rug en in mijn nek en ik kan je verzekeren, dan kan je geen normale stap meer verzetten.

Ik ken paarden die met dubbele rotstraal doorlopen alsof er niets aan het handje is.
Denk niet dat je de "kleinzerige mens" (algemeen, niet persoonlijk!) kan vergelijken met een paard, in dit opzicht....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 10:41

Even uit een ander topic:

schaapjuh schreef:
... en dan heb je nog de jury die liever een beblokstaart paard vooraan zet ookal is ie slechter gebouwd dan het paard met staart die veel beter gebouwd is. Smaak van de jury... Maar dat overal zo. In elke tak van de paardensport.

Een hoge classering is niet zaligmakend....

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:57

Onzin Q,
een paard met spanning of pijn kan nooit en te nimmer zo blij presteren als dat Salinero, Lingh en Goliath afgelopen weekeinde deden.

Verder gaat het vergelijk tussen een jury die trekpaarden beoordeeld en een jury die dressuurwedstrijden jureert op het hoogste niveau wat mij betreft niet op Alleen al om het feit dat dit niet de enige jury's zijn waarbij de eerste 2 genoemden de afgelopen tijd meerdere malen positief zijn opgevallen.
Ik vind dat we zowiezo ten alle tijden moeten uitgaan van de kwaliteiten van een jury, om gelijk maar bij alle jury vraagtekens neer te zetten omdat er een aantal hufters het nodig vind om staarten te couperen vind ik kortzichtig.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:01

laag en rond rijden kan alleen voor paarden die er op gebouwd zijn qua front en qua achterbeen. En ze moeten een van nature snel achterbeen hebben. En de ruiter moet het kunnen, het gevoel er voor hebben. Ik raad het de meesten af. Ik ben er zelf ook van af gestapt, ik doe het niet meer.

Mijn paarden zijn er niet geschikt voor: iones is te traag, en paddy heeft een snel achterbeen maar is te veel op de kop gebouwd. En ik vind dat ik zelf onvoldoende gevoel heb.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-04 12:16

Sjuimpje schreef:
Onzin Q,
een paard met spanning of pijn kan nooit en te nimmer zo blij presteren als dat Salinero, Lingh en Goliath afgelopen weekeinde deden.

Verder gaat het vergelijk tussen een jury die trekpaarden beoordeeld en een jury die dressuurwedstrijden jureert op het hoogste niveau wat mij betreft niet op Alleen al om het feit dat dit niet de enige jury's zijn waarbij de eerste 2 genoemden de afgelopen tijd meerdere malen positief zijn opgevallen.
Ik vind dat we zowiezo ten alle tijden moeten uitgaan van de kwaliteiten van een jury, om gelijk maar bij alle jury vraagtekens neer te zetten omdat er een aantal hufters het nodig vind om staarten te couperen vind ik kortzichtig.

Heb het niet over pijn of id. Wil ermee illustreren dat juries hun eigen ideaalbeeld nogal eens mee laten spelen in de beoordeling, zelfs als in de regelementen duidelijk staat waar op gelet moet worden (een gecoupeerde staart is toch echt niet te missen)

Er zijn gewoon een aantal punten in het LDR gereden paard, zoals die in de wedstrijdring wordt voorgesteld, die duidelijk niet stroken met de FEI richtlijnen, maar niet of nauwelijks meespelen in de beoordeling door (veel van de) huidige juries.
Des te meer juryleden uit een "LDR nest" komen, hoe sterker dit effect zal worden.

Welke techneut hier neemt de uitdaging aan om een computer te ontwikkelen die strikt volgens de voorschriften kan beoordelen???

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:24

Je had het anders wel over dubbele rotstraal Q, zo'n paard heeft pijn in zijn poten maar omdat het aan beide kanten is loopt hij gewoon regelmatig. Alleen kan je mij niet wijs maken dat zo'n dier er vrolijk bij staat.

Ik denk dat je het een beetje op een vreemde manier probeert te illustreren, zowiezo omdat jij 1 keuring vergelijkt met bewezen GP combinaties die door tallozen jury's op het ereschavot worden geplaatst. De verhoudingen zijn compleet zoek.

Desiree,
ik ben van mening dat in principe elk paard baat kan hebben bij het LDR instellen, zelf heb ik de afgelopen jaren extreem verschillende paarden onder mijn kont gehad en ik heb ze allemaal in meer of mindere mate LDR gereden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:34

Sjuimpje schreef:

Desiree,
ik ben van mening dat in principe elk paard baat kan hebben bij het LDR instellen, zelf heb ik de afgelopen jaren extreem verschillende paarden onder mijn kont gehad en ik heb ze allemaal in meer of mindere mate LDR gereden.

Ik weet het niet sjuimpje. Zelfs als het met het paard zou KUNNEN, zijn er maar weinig ruiters die het gevoel er voor hebben en voelen waar ze de fout in gaan (en dat kan gemakkelijk bij deze vorm van rijden). En afgaande op de COMBINATIES zullen er weinig geschikte over blijven die hiervoor in aanmerking komen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:36

1 magic word: instructie

Thuis stel ik ze ook wel ronder in, maar niet echt zo LDR als we ze wel eens in de les vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:46

Ik ben het wel met Desiree eens, ook wat betreft the thin line waar je op balanceert met het LRD systeem, het is niet voor niets dat er zo voor gewaarschuwd wordt. Het staat ook als een paal boven water dat lang niet elk paard geschikt is om LRD gereden te worden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:49

Sjuimpje schreef:
1 magic word: instructie

Thuis stel ik ze ook wel ronder in, maar niet echt zo LDR als we ze wel eens in de les vragen.

Met instructie kom je er niet altijd Sjuimpje. Het vereist gewoon net wat meer gevoel dan andere dingen bij het paardrijden. Ik krijg instructie, al lang, en ook goede. Overigens, mijn vorige instructrice vindt mijn paarden beiden niet bijzonder geschikt om zo laag in te stellen. En reken maar dat ze een goede instructrice is.

feit blijft dat veel paarden naar de kl*te gereden worden op deze manier, hoe goed bedoeld ook. Mensen kennen vaak hun eigen beperkingen namelijk niet.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 12:53

Ik heb daar anders vorige week nog even met mijn instr. over gesproken n.a.v. het ldr instellen van Triumph, iets wat ik vorig jaar voor vrijwel onmogelijk zou hebben gehouden. Ik ben nu van mening dat als het toepasbaar is op een Grib, een halve Gelderse, een bloedbeestje en een tuiger het toch wel een multifunctioneel systeem is welke uitgaat van èlk paard.

Desiree,
volgens mij worden er meer paarden naar de klote gereden door geforceerd het klassieke na te streven, dan komt er veel meer spanning op de rug.