Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 14:43

mandymonica, dan ga ik dat inderdaad niet meer doen. Beter voor mezelf denk ik haha.
Ik let echt op hem wat ik doe enzovoort. Wat grappig dat je dat zegt! Dat heb ik echt nog nooit gehoord haha. Maar ik vind het wel echt heel grappig.
bruintje, er zit 3 minuten tussen. Ik typ wat sneller, maar ik wist natuurlijk niet dat je met mobiel typte. Mijn excuses daarvoor.
marleen, nee hoor. Ik heb het nu uit mijn planning geschrapt. Ik ga met dit warme weer vooral nog wandelen in het bos en mijn verzorgster had een idee voor een behendigheidsparcours. Dat dus ook nog. En de week erna ga ik op ponykamp en dan kan ik hem tussendoor doen. Dat wordt dan vrijheidsdressuur, wandelen en wat longeren.
Ilora, ik moet echt stappen van de dierenarts. Dit vanwege de infectie in zijn been. En ik kan hem toch ook niet een dag lang in zijn warme stalletje laten staan? In het bos is het tenminste nog wat koeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 14:47

Als je zo graag wilt rijden, kun je beter gewoon dit paard in laten slapen en een ander rijpaard weer kopen.. (Dat is mijn mening)
Echt niet meer op dit paard gaan zitten voordat ie beter is en veel meer is aangekomen. :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:05

Met dit weer moet je helemaal niks gaan doen met hem! echt niks.
Volgende week is het veel minder warm,en JA dan kan je best stappen met hem int bos.Ook al is hij nog onbespierd,stapritjes is goed voor hem,maar echt geen drafje erbij.

Maar nu? echt helemaal niks met hem doen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:21

Kimmie25501 schreef:
.. een idee voor een behendigheidsparcours .. vrijheidsdressuur, wandelen en wat longeren.

Even wat geknipt, maar in mijn ogen is dit ook nog aardig wat.
Ik snap dat hij vanwege zijn dik been wat moet stappen, maar saai of niet, voor hem is het nu het beste dat hij gewoon onbelast wat rustig stapwerk doet, en ik denk liefst over gelijke harde bodem.
Dus eigenlijk alleen wandelen, en dan liever 3x 10 minuten dan 1x een half uur.

Ik snap dat het vakantietijd is, dat je het liefst van alles met je paard wilt doen, maar dit paard heeft echt zijn tijd nodig voor herstel, tenminste als je wilt dat hij herstelt.

Het spijt me dat ik het zeg, maar af en toen krijg ik het idee dat je liefst nog de laatste weken die je hem gunt (want na de zomer is het over voor hem zei je ergens) zoveel mogelijk leuks met hem wilt doen? Wie doe je daar een plezier mee? Niet je paard.
Maar waarom ga je niet proberen hem de kans te geven om zoveel mogelijk te herstellen? Kans is groot dat je dan langer dan tot na deze zomer van hem kunt genieten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:22

Nee sorry dat Kon jij ook niet weten dat deze oude taart niet sneller typt. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:23

bruintje123 schreef:

maar die oude taarten hebben vaak een berg aan kennis in huis :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:27

geerke schreef:
bruintje123 schreef:

maar die oude taarten hebben vaak een berg aan kennis in huis :j

:j _/-\o_

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 15:45

Het is een paard, geen hond. Bepaalde hondenrassen hebben door hun energie niveau een vorm van entertainment en beweging nodig en daar kan je dan kunstjes mee doen, parcourtjes voor uitzetten enzovoort.
Bij wat ik hier lees, denk ik vaak, laat dat beest toch gewoon gerust. Als je moet stappen voor zijn been, stap dan zoals hieronder beschreven. Mijn oude merrie heeft enkele jaren geleden ook zo'n Einschuss gehad, bij haar was het door mok en was het in het begin van de winter. Zelfs met stappen is dat been maandenlang wat dikker gebleven en het is pas weg gegaan toen ze dag en nacht de weide op ging...

Ook nu had ze in de winter iets dikkere benen, sinds begin mei staan ze dag en nacht buiten, als ik nu een foto zou maken van haar benen zou ze model kunnen staan voor hard en droog beenwerk ;) (ze is 28 jaar).

De brok die je noemt heb ik recent opgezocht. Maïs is laag in eiwitten en laag in vitamines en mineralen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:38

Ik snap ook eigenlijk niet waarom jij met deze hitte nog met hem gaat wandelen... Zelfs een gezond paard is met dit weer zo oververhit. Laat staan Oreo die van alles mankeerd. Je hoeft niet altijd wat met je paard te doen. Laat hem gewoon even paard zijn...

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 16:57

TS , ik heb het 2 dagen niet meer gevolgd omdat ik nu in Ierland zit , ik heb vakantie. En dacht ik ga maar eens op bokt kijken. En natuurlijk dit topic een weer lezen.Kijken wat er nu weer te lezen valt en tot mijn stomme verbazing lees ik dat je nu weer aan het rijden bent op Oreo ? ( al heb ik het met een schijn oog en vlug gelezen )

Een berichtje van mij terug schreef ik al dat ik je niet meer kan volgen , ik vind het steeds gekker worden. Een paar dagen terug is je paard erg ziek en valt na voren. Toen mocht je alleen maar wandelen met hem en nu weer gaan rijden. En in NL is het erg heet.

Dan reageer jij op mijn berichtje dat jij niet alles hier weer op zet maar dat doe je wel. En zet je er toch weer op dat je Oreo wil gaan rijden. Wat krijgen we morgen en de komende dagen nog te lezen ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:08

Rivjenn schreef:
Ik snap ook eigenlijk niet waarom jij met deze hitte nog met hem gaat wandelen... Zelfs een gezond paard is met dit weer zo oververhit. Laat staan Oreo die van alles mankeerd. Je hoeft niet altijd wat met je paard te doen. Laat hem gewoon even paard zijn...

Ze gaat toch met hem in het bos. Daar is het koel genoeg.
en ik heb inmiddels ook getemt. De ene na de andere aanval hier waarvan ik het merendeel zwaar overtrokken vind.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:12

Believe, ik ga ook niet meer rijden. Maar ik ga hem inderdaad in laten slapen en een nieuw paard kopen. Maar eerst nog even laten genieten op de wei. Hij is trouwens weer wat aangekomen! Dat zag ik toen ik foto's zat te kijken. Zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding
Het is natuurlijk nog niet wat het moet zijn, maar je ziet zijn ribben al ietsje minder.
gohya, ik moet echt even met hem stappen. Dat moet voor zijn been. In het bos is het gelukkig iets koeler, dus dat doe ik dan maar. Mijn dierenarts heeft tegen me gezegd dat dat echt moet.
Isapaardje, wandelen en vrijheidsdressuur is niet zwaar hoor. Misschien denk jij bij vrijheidsdressuur aan steigeren enzo, maar ik doe alleen wat hoofdkunstjes met hem. En dat vindt hij echt superleuk!
bruintje, ik wist niet dat je ouder was haha. Mijn moeder typt inderdaad ook niet zo snel, daar had ik aan moeten denken haha.
geerke, ik zeg ook zeker niet dat jullie niks weten hoor! Aan jullie tips heb ik al heel wat gehad :j
Balte, kunstjes vind hij gewoon erg leuk om te doen. Dat is ook goed voor zijn koppie, die afwisseling. Dat zijn gewoon simpele dingen als shake en kusje. Echt geen dingen als liggen ofzo.
Rivjenn, omdat hij zich in zijn stal helemaal kapot zweet. En omdat hij moet stappen voor zijn been.
jansje73, ik heb nog helemaal niet gereden. Ik was het alleen van plan. Maar na deze reacties te hebben gelezen, heb ik dit plan maar weer laten varen. Ik zei dat ik niet meer alles erop ga zetten wat ik ga doen. Maar ik reageer nog wel op iedereen apart die reageert, want dat vindt ik wel zo netjes.
ellepel, dankjewel dat je voor me opkomt! Dat vindt ik heel lief van je!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:13

TS, als dit paard zijn huidige bestaan 'saai' vindt en dus ongelukkig is, maar ook niet in staat is om iets te doen waar hij nog wel gelukkig van wordt, waarom laat je hem dan nog zo lijden...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:14

Omdat hij niet alles saai vindt. Hij vindt op de wei staan nog leuk, vrijheidsdressuur nog leuk. En wat andere dingen ook. Ik moet gewoon zorgen voor afwisseling. Want een dag wandelen en dan weer wat anders vindt hij wel leuk.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:17

TS , dat is een hele moeilijk beslissing van je om Oreo te laten in slapen. Alvast heel veel sterkte.

Vroeger had ik ook een hele oude sport pony die ik niet meer wilde verkopen. Zij was 32 jaar oud geworden en moest toen ook beslissen om haar te laten in slapen, dat was niet gemakkelijk . Zij was zo oud en ook helemaal op en je kon haar heel veel voer geven maar zed bleef erg dun en het lopen ging ook steeds slechter en op een dag zei ik het is zo goed dit wil ik haar niet meer aan doen en de DA gebeld. Ik wilde haar niet meer zien lijden .
Laatst bijgewerkt door jansje73 op 25-08-16 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:18

Zet hem dan op de wei en stap met hem, maar ga er niet meer op... Helemaal met dit weer...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 17:41

jansje73, bedankt. Zo wil ik het ook inderdaad. Eerst hem nog even de tijd geven op de wei (en mezelf ook de tijd geven om aan het idee te wennen) en daarna afscheid nemen.
Danique, dat doe ik ook. Ik ga er zeker met dit weer (zoals je zei) niet meer op.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:48

Wel als het koeler is?

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 17:51

Meelezer hier. Ik volg dit Topic al vanaf het begin.

Kan je hem aub gewoon in de wei zetten? Ik heb een 3,3 jarige rond lopen, die eigenlijk klaar gestoomd zou moeten worden voor zadel mak maken. Daar doe ik nu al ongeveer 2 weken niets mee. Het is te warm of te nat. Beest heeft de tijd van zijn leven en houd zichzelf soepel.

Als mijn dierenarts adviseert om met deze hitte te gaan wandelen wijs ik dat eerlijk gezegd af. Anders doe het in de vroege ochtend, of laat op de avond. Is het niet slimmer om zijn benen lekker allemaal af te spuiten. Goed afdrogen en daarna weer netjes op de wei zet. Heel de dag in de stal ben ik zeker geen voorstander van, maar aub, laat dat beestje met deze hitte met rust.

Gister avond rond 8 uur was het hier nog steeds 31 graden. Je valt zelf al bijna om van de hitte. wat denk je van zo'n dier? Ik weet niet of je dit gaat lezen, ik weet niet of je ander mans zijn adviezen gaat opvolgen. Maar de meerderheid zegt toch dat je hem eventjes zijn rust moet gunnen.

Nee het is niet leuk, maar dit is de verantwoording die momenteel in jou handen ligt. Haal hem uit de wei, poets hem weer netjes. Voer hem wat lekkers terwijl je zijn benen afspuit en als er een mogelijkheid is zet je hem weer terug op de wei. Is die er niet, dan zet hem lekker terug op de stal.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:03

In de wei met dit weer is ook niet leuk; onze paarden komen momenteel zelf rond 9 uur de wei uit, gaan dan rondgangen bij de schuilstallen (daar is ook hooi) en gaan rond 19u weer terug naar de wei. Daar staan ze de hele nacht; de volgende dag herhaalt het riedeltje zich weer.

Voor dit paard is volgens mij onbelast bewegen (en bij voorkeur ook vrije beweging, dus in een bak, paddock of wei) het beste, maar het moet qua omstandigheden wel kunnen (schaduw, schuilstal).

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:14

llora schreef:
Mijn merrie heeft ook een slechter hart en een lekkende hardklep. Ik heb volledig rood licht gekregen om er nog ooit op te stappen. Zij is nu wel enkele jaren ouder. Maar met dit weer mag ik zelfs van mijn da niets met haar doen. Zelfs niet gaan wandelen. Het is hier 30 graden en als ik er nu mee ga wandelen,heb ik gegarandeerd problemen. Dus gewoon laten doen en zorgen dat ze schaduw hebben. Er zit nu door de warmte te weinig zuurstof in de lucht en met hart problemen is dit niet goed om ook maar te gaan wandelen.

Dat dus...
Ik heb zelf een lekkende hartklep en moet nu echt niks doen of ze kunnen de ambulance bellen. Ga gewoon neer dan.

Je wilt niet weten hoe rot hartpatiënten het nu hebben TS... En wij kunnen dan nog praten, wij hebben geen eigenaar die denkt "en nu wil ik dit en dat doen"... Die arme paarden, die sowieso al niet tegen warmte kunnen, hebven het nog eens zo zwaar!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:15

Quote:gohya, ik moet echt even met hem stappen. Dat moet voor zijn been. In het bos is het gelukkig iets koeler, dus dat doe ik dan maar. Mijn dierenarts heeft tegen me gezegd dat dat echt moet.

Ja ik zeg ook dat je wel kan stappen met hem,alleen niet met deze hitte.Met deze warmte moet je een paard,zelfs een gezond paard,zoveel mogelijk met rust laten.
Volgende week kan je gerust gaan stappen,dan is het veel minder warm.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 18:47

marleen, dan misschien een rustig bosritje. Maar meer ook niet.
Shamanqueen, 's ochtends staat hij ook op de wei. Maar in de middag en avond is het gewoon niet te doen. Er is geen schaduw in de wei, dus is het daar echt veel te warm. Ik wandel inderdaad alleen vroeg in de ochtend. Verder kom ik een paar keer per dag naar stal om het af te spoelen en laat ik hem verder met rust. Zijn benen spuit ik inderdaad ook allemaal af. Daarna haal ik het zweetmes er goed overheen, zodat het water niet in zijn vacht op kan gaan warmen. In de ochtend zet ik hem terug op de wei, maar in de middag en avond doe ik hem dat echt niet aan. Ik neem echt wel ieders advies aan hoor! Maar ik doe er op mijn eigen manier wat mee. Poetsen doe ik liever niet met deze hitte, of is dat eigenlijk beter?
gohya, oke bedankt voor je tip! Dan ga ik volgende week lekker met hem stappen!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:13

met dit weer kan je paarden beter 's nachts op de wei zetten en overdag in de stal (als het daar koeler is)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:26

Helaas mag dat niet op elke stal.