Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DynamiteS

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:32

Het paard waar ik over sprak is 9 en natuurlijk lang en breed zadelmak. Maar heeft niet hard hoeven werken qua dressuur en nu dus wel bij mij. Ik wil haar liever eerst aan het been zetten dmv overgangen rijden en veel schakelen ipv meteen een zweep erover en sporen erin zoals mij "aangeraden" werd :)
-niet dat ik veel jonge paarden zadelmak gemaakt heb dus misschien sorry voor de vraag :o - maar met jonge/net zadelmakke dieren die (nog) niet aan het been zijn, zetten jullie die in het begin aan het been dmv overgangen en een beetje schakelen of gaat er vrij snel een spoortje bij ter ondersteuning?
Ik heb het nu steeds gedaan dmv schakelen, eerst vooral mbv stemhulpen omdat ze dat al kenden, en dat in combinatie met beenhulpen :)

anoniem2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 23:54

uhm 60 x in een les alleen maar roepen: meer stelling!!letterlijk bij elke bocht:P en verder niet vertellen hoe of wat (lang geleden)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:32

Ik kan me herinneren dat een instructrice in een manegeles tijdens de galop heel geïrriteerd tegen mij riep: " hij is scheef!"
Ik dacht wat bedoelt ze nou? Zit ik scheef? Loopt mijn paard scheef, en hoezo kan ík daar wat aan doen??
Na de galop gevraagd wat ze nou bedoelde, waarna ze aangaf dat idd het paard scheef was "en ja, jij zit ook als een krant"
Doorgevraagd, maar kreeg geen uitleg wat dat scheefzijn van het (manege) paard inhield en wat ik daar dan aan zou moeten doen. Ook geen nadere uitleg hoe mijn houding te verbeteren. Ik was geen ponymeisje waaraan je dat misschien nog niet kan uitleggen, maar volwassen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:33

anoniem2015 schreef:
uhm 60 x in een les alleen maar roepen: meer stelling!!letterlijk bij elke bocht:P en verder niet vertellen hoe of wat (lang geleden)

Ik hoorde ook altijd de hele les door "ja, goed!"
Tegen wie dat bedoeld was en wat er goed ging weet nog niemand :D

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:46

Ik rij een pony van 3 jaar (net zadelmak, en managepony (lease)) en de instructrice zegt dat ik met elastieken moet rijden om hem naar beneden te krijgen _-:( ( paardje loopt zonder prima) doet die instructrice die elastieken gwn zo strak, dat ie met zn kin zowat op zn borst loopt, en ik zo: " dit is echt helemaal onnodig".
Volgende keer dat dit gebeurd, stap ik direct af!! -:(-

Hannezvulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:05

Zoals veel... sturen met de teugels.... remmen met de teugels.. te snel de zweep gebruiken. Gebruik ik nu daardoor helemaal niet meer. Met goede samenwerking is dat namelijk niet nodig.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:08

Helemaal mee eens!!

leahburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:17

Toen mijn pony ging bokken, dat ik moest staan in de beugels en hard aan de teugels moest trekken.
Ik deed wat mij gezegd werd maar viel er vervolgens af. Ik wist ook wel beter maar de pony toen was voor mij nieuw dus zijn manier van gedragen ook. Nu 3 jaar verder bokt hij haast niet meer en hebben we een super goede band.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:27

leahburen schreef:
Toen mijn pony ging bokken, dat ik moest staan in de beugels en hard aan de teugels moest trekken.
Ik deed wat mij gezegd werd maar viel er vervolgens af. Ik wist ook wel beter maar de pony toen was voor mij nieuw dus zijn manier van gedragen ook. Nu 3 jaar verder bokt hij haast niet meer en hebben we een super goede band.

Kan een goede tip zijn:
Voor veel ruiters die geen lijm aan hun kont hebben is het beter uit te zitten door te gaan staan en dan onder je door te laten bokken en trekken aan de teugels om het hoofd omhoog te houden (krijgen) zodat ze minder hard bokken.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:43

Urielle schreef:
leahburen schreef:

Kan een goede tip zijn:
Voor veel ruiters die geen lijm aan hun kont hebben is het beter uit te zitten door te gaan staan en dan onder je door te laten bokken en trekken aan de teugels om het hoofd omhoog te houden (krijgen) zodat ze minder hard bokken.

ja idd
ik ken een aantal pony's die alleen uit te zitten zijn als je gaat staan. Maar hangt er ook wel vanaf wat je gewend bent

Fokje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 17:58

Instructeur die doodleuk roept: 'doe ze maar in de krul!', zonder verdere instructies. De oplossing was in het geval van dit paard, zei hij: net zo lang het paard daar vasthouden waar je hem met zijn hoofd hebben wilt, tot hij het opgeeft. Geen beenhulpen, gewoon trekken en handen muurvast zetten. Paardje gaf het uiteindelijk wel op en bleef in de krul lopen, maar deze manegeruiter had blaren in de handen en heeft op die manege niks geleerd.

Met alle lesklanten achter elkaar en de voorste moest dan galopperen tot hij weer achteraan kwam. Dat aanspringen hoefde je dus niets voor te doen, je paard vloog er vanzelf wel vandoor. Om vervolgens met een klap achterop het achterste paard te knallen. Veel klanten uit die tijd waren daardoor lange tijd doodsbang om te galopperen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:41

Fokje_M schreef:
Met alle lesklanten achter elkaar en de voorste moest dan galopperen tot hij weer achteraan kwam. Dat aanspringen hoefde je dus niets voor te doen, je paard vloog er vanzelf wel vandoor. Om vervolgens met een klap achterop het achterste paard te knallen. Veel klanten uit die tijd waren daardoor lange tijd doodsbang om te galopperen.

Ik vond dat altijd juist een hele leuke oefening. Het is natuurlijk de bedoeling dat je onafhankelijk van de rest leert rijden, en dat lijkt mij alleen maar zinvol.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 21:28

Dat deden wij ook. Heb dat ook niet als negatief ervaren.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 22:15

Nikass schreef:
Fokje_M schreef:

Ik vond dat altijd juist een hele leuke oefening. Het is natuurlijk de bedoeling dat je onafhankelijk van de rest leert rijden, en dat lijkt mij alleen maar zinvol.

Wij ook... bij ons werd het echt een spelletje...
We deden dat zelfs in het bos. De een galoppeert weg van de groep rijd een rondje en sluit achteraan aan.
Je leert juist je paard te besturen op die manier en het is goed voor vertrouwen van de combi. Paard en ruiter leren elkaar te vertrouwen. Zo goed zelfs dat het dier zijn groep in de steek laat onder begeleiding van de ruiter.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:07

Nikass schreef:
Fokje_M schreef:

Ik vond het ook altijd leuk ja, maar in onze groep (gevorderden) weet je ook dat mensen hun overblije pony's onder controle kunnen houden. Ik denk dat ik het als beginner niet leuk had gevonden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:18

Waar ik reed begon je verplicht met priveles aan de longe tot je al een beetje goed stap draf galop kon uitzitten en ook op je zit deze overgangen kon maken. Vervolgens werd de longe eens los geklikt en eens je wat alleen kon stappen en draven ging je de groepsles in. Dat reden we nooit achter elkaar tenzij je erg bang was. De ene had 5van die privelessen nodig en de andere 20 maar ik vind dit wel een zeer goede aanpak. Dat galopperen met aansluiten vond ik ook dood eng. Je pony vliegt er gewoon zelf vandoor niks eigen controle. Op buitenrit galoppeerden wij ook zeer gecontroleerd aan: de laatste sprong eerst aan en dan zo verder Tot de eerste en dan pas wat meer tempo maken.

Verder mijn slechtste instructie ooit:"galopperen moet pijn doen want je schouderbladen moeten over elkaar heen schuiven"

Eh? :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:21

poes schreef:
Waar ik reed begon je verplicht met priveles aan de longe tot je al een beetje goed stap draf galop kon uitzitten en ook op je zit deze overgangen kon maken. Vervolgens werd de longe eens los geklikt en eens je wat alleen kon stappen en draven ging je de groepsles in. Dat reden we nooit achter elkaar tenzij je erg bang was. De ene had 5van die privelessen nodig en de andere 20 maar ik vind dit wel een zeer goede aanpak. Dat galopperen met aansluiten vond ik ook dood eng. Je pony vliegt er gewoon zelf vandoor niks eigen controle. Op buitenrit galoppeerden wij ook zeer gecontroleerd aan: de laatste sprong eerst aan en dan zo verder Tot de eerste en dan pas wat meer tempo maken.

Verder mijn slechtste instructie ooit:"galopperen moet pijn doen want je schouderbladen moeten over elkaar heen schuiven"

Eh? :')

ik vind dat aangalopperen wat jullie op buitenrit doen wel echt superslim. Hier galoppeert de voorste aan en de rest stormt er zelf achteraan (haha niet dat ik dat zo erg vind, het is wel lekker makkelijk :D) maar jongere kinderen vinden dit wel eng vaak

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:25

Ja als we een goed groepje hadden werden we ook wat losser maar het is echteen super manier voor minder ervaren mensen. Paard leerde ook zo dat ze ook buiten rustig konden aanspringen en dat het tempo ook wel kwam :)

Fokje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:30

Bij ons werd het altijd een chaos in ieder geval. De tweede pony werd al druk, de derde begon te dribbelen als de tweede vertrok enzovoort. Je mocht ook geen voltes rijden of iets dergelijks, gewoon over de hoefslag scheuren, hopen dat je bleef zitten en vervolgens op het achterste paard remmen.
Springen was ook geen succes. Zweepje erbij als het paardje niet wilde, dat werd voor de meeste kinderen dus een kwestie van goed vasthouden, het beste ervan hopen en pony over de hindernis meppen. Ik heb dat in ieder geval ook niet als erg leerzaam ervaren. Ik kneep hem al een week voordat we springles hadden. Springen hoeft van mij nog steeds niet.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:12

Of elke pas aansporen dan word je paard dood voor het been en hij moet op eigen benen lopen dus dan hoeft het niet

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:27

Handen vastzetten op je bovenbenen, dan gaat je pony mooi lopen *\o/*

Ik weet eigenlijk niet of dit letterlijk is gezegd, maar het is wel wat wij vervolgens deden zonder er commentaar op te krijgen := Als ik die foto's terug zie... Gelukkig na die periode nooit meer gezien of gehoord in een les, en maar goed ook!

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:29

Handen op kniebreedte en trekken maar, want paardlief moest en zou 'aan de teugel' lopen en het tempo, dat kwam daarna wel. Dat je paard vervolgens liep als een natte krant maakte niet uit, hij liep immers wel mooi aan de teugel. En dan altijd de opmerking van de instructrice: 'ja op wedstrijd moet je je handen gewoon normaal houden, maar nu ben je aan het oefenen dus het maakt toch niet uit.' Ja doei :')

Had na elke les van deze instructrice spierpijn in m'n armen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:34

Schoppen als hij niet luistert (kracht verzamelen, benen optillen zodat je in de split staat en dan met een harde klap op de buik van het paard laten komen. 'Juist, goedzo, dan loopt ie wat mer door'!!

Okee..... :-/ ...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:11

Nog zo eentje:
Ik heb een lastig temperamentvolle pony die onwijs veel streken heeft (geen 1 trukendoos, maar een karavaan vol met trukendozen die allemaal een Chinezen handleiding hebben :') )
Nagevenlijk lopen had hij erg veel moeite mee...
Op stage zei mijn stagebegeleider op eens: ik ga je helpen want ik kan dit niet aanzien...
Oke...

Haar instructie: hand vast en voor je zadel houden... en vast houden en vast houden... en benen, benen, benen...
Meer been hij stopt bijna... en geef hem geen ruimte van voren...
Dit werd mij allemaal in korte tijd toegeschreeuwd...

Nodeloos te zeggen dat het paard zwaar in de staak ging en loodrecht op zijn achterbenen ging staan...

Spontaan moest ik mijn hand naar voren steken, teugels los laten en het paard naar voren schoppen...

En vervolgens begon de hele riedel op nieuw... :+.

Sinds die dag heeft de pony een nieuwe trukendoos in zijn karavaan vrachtwagens liggen...: als het te lastig is, of je ziet geen uitweg meer, kom dan omhoog... dan krijg je vanzelf een uitweg :')

Overigens was dit een instructrice die zelf van de grootste namen Lea kreeg en die dus een methode hanteerde van iemand die een bewezen ruiter op het hoogste niveau is...

En verder vond ik het heel logisch dat de pony omhoog kwam (hij kreeg totaal geen uitweg de enige uitweg was omhoog ) en heb ik nooit meer zo gereden...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:06

Anniek22 schreef:
Schoppen als hij niet luistert (kracht verzamelen, benen optillen zodat je in de split staat en dan met een harde klap op de buik van het paard laten komen. 'Juist, goedzo, dan loopt ie wat mer door'!!

Okee..... :-/ ...

Ohja, die heb ik ook vaker gehoord! " Geef hem eens een rotschop!" En ik snapte maar niet dat mensen die konden, want hoe hard ik het ook probeerde, het lukte niet.. En als ik dan eens iemand anders haar/zijn paard een schop zag geven, werd bijna de lucht eruit geperst...

Achteraf dus alleen maar blij dat het niet lukte...