-niet dat ik veel jonge paarden zadelmak gemaakt heb dus misschien sorry voor de vraag

Ik heb het nu steeds gedaan dmv schakelen, eerst vooral mbv stemhulpen omdat ze dat al kenden, en dat in combinatie met beenhulpen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
leahburen schreef:Toen mijn pony ging bokken, dat ik moest staan in de beugels en hard aan de teugels moest trekken.
Ik deed wat mij gezegd werd maar viel er vervolgens af. Ik wist ook wel beter maar de pony toen was voor mij nieuw dus zijn manier van gedragen ook. Nu 3 jaar verder bokt hij haast niet meer en hebben we een super goede band.
Urielle schreef:leahburen schreef:Toen mijn pony ging bokken, dat ik moest staan in de beugels en hard aan de teugels moest trekken.
Ik deed wat mij gezegd werd maar viel er vervolgens af. Ik wist ook wel beter maar de pony toen was voor mij nieuw dus zijn manier van gedragen ook. Nu 3 jaar verder bokt hij haast niet meer en hebben we een super goede band.
Kan een goede tip zijn:
Voor veel ruiters die geen lijm aan hun kont hebben is het beter uit te zitten door te gaan staan en dan onder je door te laten bokken en trekken aan de teugels om het hoofd omhoog te houden (krijgen) zodat ze minder hard bokken.
Fokje_M schreef:Met alle lesklanten achter elkaar en de voorste moest dan galopperen tot hij weer achteraan kwam. Dat aanspringen hoefde je dus niets voor te doen, je paard vloog er vanzelf wel vandoor. Om vervolgens met een klap achterop het achterste paard te knallen. Veel klanten uit die tijd waren daardoor lange tijd doodsbang om te galopperen.
Nikass schreef:Fokje_M schreef:Met alle lesklanten achter elkaar en de voorste moest dan galopperen tot hij weer achteraan kwam. Dat aanspringen hoefde je dus niets voor te doen, je paard vloog er vanzelf wel vandoor. Om vervolgens met een klap achterop het achterste paard te knallen. Veel klanten uit die tijd waren daardoor lange tijd doodsbang om te galopperen.
Ik vond dat altijd juist een hele leuke oefening. Het is natuurlijk de bedoeling dat je onafhankelijk van de rest leert rijden, en dat lijkt mij alleen maar zinvol.
Nikass schreef:Fokje_M schreef:Met alle lesklanten achter elkaar en de voorste moest dan galopperen tot hij weer achteraan kwam. Dat aanspringen hoefde je dus niets voor te doen, je paard vloog er vanzelf wel vandoor. Om vervolgens met een klap achterop het achterste paard te knallen. Veel klanten uit die tijd waren daardoor lange tijd doodsbang om te galopperen.
Ik vond dat altijd juist een hele leuke oefening. Het is natuurlijk de bedoeling dat je onafhankelijk van de rest leert rijden, en dat lijkt mij alleen maar zinvol.
poes schreef:Waar ik reed begon je verplicht met priveles aan de longe tot je al een beetje goed stap draf galop kon uitzitten en ook op je zit deze overgangen kon maken. Vervolgens werd de longe eens los geklikt en eens je wat alleen kon stappen en draven ging je de groepsles in. Dat reden we nooit achter elkaar tenzij je erg bang was. De ene had 5van die privelessen nodig en de andere 20 maar ik vind dit wel een zeer goede aanpak. Dat galopperen met aansluiten vond ik ook dood eng. Je pony vliegt er gewoon zelf vandoor niks eigen controle. Op buitenrit galoppeerden wij ook zeer gecontroleerd aan: de laatste sprong eerst aan en dan zo verder Tot de eerste en dan pas wat meer tempo maken.
Verder mijn slechtste instructie ooit:"galopperen moet pijn doen want je schouderbladen moeten over elkaar heen schuiven"
Eh?
Anniek22 schreef:Schoppen als hij niet luistert (kracht verzamelen, benen optillen zodat je in de split staat en dan met een harde klap op de buik van het paard laten komen. 'Juist, goedzo, dan loopt ie wat mer door'!!
Okee..... :-/ ...