Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Janneke2 schreef:Maar wat mij betreft is er wel een verschil tussen "wij doen dressuur, omdat wij dat graag willen"
(...dat klinkt toch in de richting van en mooie krul willen, moeilijke oefeningen en punten van de jury)
en "ik doe dressuur, omdat ik mijn paard gezond wil houden terwijl ik er op zit: oefeningen om hem/ haar soepel en sterk te maken".
.
Yamcha schreef:Ik denk dat dansen met je paard en een symbiose vormen en wedstrijden prima samen kunnen gaan, het is maar hoe je ermee omgaat.
Natuurlijk rijd ik paard voor mezelf, ik heb er lol in, ben toen ooit opnieuw leren rijden omdat ik er geen lol meer in had hoe het ging. De dressuur is gewoon voor mezelf. Daarom vind ik wel dat je het niet moeilijker hoeft te maken dan het is, logische hulpen geven bijvoorbeeld, duidelijk en consequent naar je paard zijn, maakt het voor je paard iig een stuk makkelijker, en truth be told, dat is dan weer in mijn belang, want minder irritatie, minder conflict = meer lol.
En hoe leuker mijn paard het vindt, hoe leuker het voor mij wordt, dus ben ik duidelijk waardoor paard niet onzeker is, en beloon ik haar veel, wordt paardlief werkwillig van, doe mijn best om haar zo te rijden dat ze mij goed dragen kan, blijft ze langer heel van = langer lol. En ik heb meer lol van een blij paard.
Overigens heb ik een andere instructeur nu, rijd nog altijd wel volgens een klassieke basis, maar met een moderne twist eraan, mijn Anglo-Arabier is immers geen PRE en heeft gewoon een ander lijf, en dan kan soms ff wat ronder rijden best wat voordelen hebben en zijn soms andere oefeningen net ff fijn om je paard los en soepel te krijgen.
En ja, ik doe wat NH, en dat is geen geaai en getrut, want er moet gewoon geluisterd worden, en schijt aan je baasje hebben is niet aan de orde. Mijn paard is zeer zeker mijn vriendin, ik ben stapeldol op haar, en ik houd zeker rekening met haar, ga niet fanatiek rijden als ze 2 dagen ervoor ook al hard gewerkt heeft, maar met dat alles heb ik haar wel uitgelegd dat ik degene ben die de lakens uitdeelt, aangezien zij 500 kg weegt en ik niet levensmoe ben. Dus er wordt gewoon netjes achter mij aangelopen, niet geschopt, niet gebeten, niet in mijn ruimte als ik je daar niet in wil hebben en komen als ik je roep. Da's niet heel zweverig, maar 't maakt de omgang met je paard wel een heel stuk makkelijker en prettiger.
@ Jannek 2: bedankt voor de nuancering
Ansie schreef:. Dus met het zinnetje wordt precies op dat verschil gedoeld, niet dat een paard bezig gehouden moet worden met dressuur omdat het anders ongelukkig wordt in de wei. Zo wordt het nu wel gebracht in de column.
Ansie schreef:Electra als je niks zinnigs te schrijven hebt, schrijf dan niks. Heel gek, maar dat denk ik heel vaak als jij iets schrijftEr werd gevraagd wat 'wij' er van vonden, jij hebt antwoord gegeven en ik doe dat evengoed. Ik weet dat jij het een geweldige column vindt. Ohhh er mag natuurlijk geen kritische noot op komen?? We mogen alleen maar halleluja roepen omdat het zo geweldig geschreven is
Weer wat geleerd
Ansie schreef:Nou nee, Bent komt op mij over als een persoon die rust uitstraalt.. kan ik van de baron niet zeggen![]()
Maar ik kijk dan ook weer verder dan alleen de kaft. En ik houd zeker van humor hoor maar niet over iemand z'n uiterlijk B-)
Citaat:Ik heb me een tijdlang in de AR verdiept. Ik was eerst echt onder de indruk. Maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is en je hebt de meester zelf een paar keer meegemaakt en je stelt wat kritische vragen ipv overal in mee te gaan, dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Jasmijn weet de vinger op de zere plek te leggen
Abacab schreef:Verder ben ik ook afgeknapt op de sfeer. Zo lang je 'ja en amen' blijft roepen is alles gezellig. Ik stelde vragen over het overmatig en agressieve zweep gebruik van 'de meester' en een deelnemer met een overduidelijk kreupele bejaarde Tinkermerrie. En het antwoord over het kreupele paard: dat paard moest zich leren concentreren het lichaam goed te gebruiken en dan zou ze niet meer kreupel zijn, de merrie was nu al heel veel opgeknapt dus de combi ging de goede kant op.
Abacab schreef:Ondervinding is de beste leermeester zou ik zeggen. Ervaar het gewoon een keer.