Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:54

Het artikel van jasmijn opent niet op mijn pjoet.

Maar wat mij betreft is er wel een verschil tussen "wij doen dressuur, omdat wij dat graag willen"
(...dat klinkt toch in de richting van en mooie krul willen, moeilijke oefeningen en punten van de jury)
en "ik doe dressuur, omdat ik mijn paard gezond wil houden terwijl ik er op zit: oefeningen om hem/ haar soepel en sterk te maken".

In die laatste vorm heeft dressuur rijden veel te maken met goed voor je dier zorgen.
Symbiose in beweging, dat is lang niet iedereen gegeven en zomaar samen dansen, ook dat ziet er spontaner uit dan het is (het vergt oefening, oefening en nog eens oefening, en bovendien ook enige kennis en kunde).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:57

Ik denk dat dansen met je paard en een symbiose vormen en wedstrijden prima samen kunnen gaan, het is maar hoe je ermee omgaat.
Natuurlijk rijd ik paard voor mezelf, ik heb er lol in, ben toen ooit opnieuw leren rijden omdat ik er geen lol meer in had hoe het ging. De dressuur is gewoon voor mezelf. Daarom vind ik wel dat je het niet moeilijker hoeft te maken dan het is, logische hulpen geven bijvoorbeeld, duidelijk en consequent naar je paard zijn, maakt het voor je paard iig een stuk makkelijker, en truth be told, dat is dan weer in mijn belang, want minder irritatie, minder conflict = meer lol.
En hoe leuker mijn paard het vindt, hoe leuker het voor mij wordt, dus ben ik duidelijk waardoor paard niet onzeker is, en beloon ik haar veel, wordt paardlief werkwillig van, doe mijn best om haar zo te rijden dat ze mij goed dragen kan, blijft ze langer heel van = langer lol. En ik heb meer lol van een blij paard.
Overigens heb ik een andere instructeur nu, rijd nog altijd wel volgens een klassieke basis, maar met een moderne twist eraan, mijn Anglo-Arabier is immers geen PRE en heeft gewoon een ander lijf, en dan kan soms ff wat ronder rijden best wat voordelen hebben en zijn soms andere oefeningen net ff fijn om je paard los en soepel te krijgen.
En ja, ik doe wat NH, en dat is geen geaai en getrut, want er moet gewoon geluisterd worden, en schijt aan je baasje hebben is niet aan de orde. Mijn paard is zeer zeker mijn vriendin, ik ben stapeldol op haar, en ik houd zeker rekening met haar, ga niet fanatiek rijden als ze 2 dagen ervoor ook al hard gewerkt heeft, maar met dat alles heb ik haar wel uitgelegd dat ik degene ben die de lakens uitdeelt, aangezien zij 500 kg weegt en ik niet levensmoe ben. Dus er wordt gewoon netjes achter mij aangelopen, niet geschopt, niet gebeten, niet in mijn ruimte als ik je daar niet in wil hebben en komen als ik je roep. Da's niet heel zweverig, maar 't maakt de omgang met je paard wel een heel stuk makkelijker en prettiger.

@ Jannek 2: bedankt voor de nuancering

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:58

Haha Ansie wat laat jij je kennen. En wat een vooroordelen over lezers van een glossy. Misschien lezen wij/zij ook wel literatuur? De boog kan niet altijd gespannen zijn. :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:03

En dat is het eigenlijk wel een beetje; ik zeg heel simpel 'Ik rij dressuur, omdat ik dat wil'. Moeilijker maak ik het niet. En met wat voor doel ik dat doe, om mijn paard gezond te houden natuurlijk, daar doe ik niet zo ingewikkeld over.

Tegenwoordig moet alles ingewikkeld gemaakt worden. Vroeger begreep de gemiddelde ruiter gewoon wat aan de teugel betekent. En kon je ook gewoon zeggen dat je je daar mee bezig hield. Tegenwoordig zien mensen dan direct een zagende manege ruiter voor zich, dus als je zegt dat je je paard aan de teugel wil rijden, dan zal het wel niet goed zijn.

Overal moet een mooie roze strik eromheen. Want oh wee als iemand denk dat ik 'moderne' dressuur rij, of nog erger... wedstrijden.

Anoniem

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:11

:D :D :D oei, ja dat is wel zo ongeveer de ergste nachtmerrie van bepaalde mensen ja :D

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:35

Janneke2 schreef:
Maar wat mij betreft is er wel een verschil tussen "wij doen dressuur, omdat wij dat graag willen"
(...dat klinkt toch in de richting van en mooie krul willen, moeilijke oefeningen en punten van de jury)
en "ik doe dressuur, omdat ik mijn paard gezond wil houden terwijl ik er op zit: oefeningen om hem/ haar soepel en sterk te maken".

.

Hiermee geef je al weer een sneer naar de wedstrijdruiters, die hun paard ook graag gezond willen houden, die het paard ook soepel en sterk willen, alleen laten zij zich toetsen door jury's om te kijken of ze wel op het juiste spoor bezig zijn.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:17

Yamcha schreef:
Ik denk dat dansen met je paard en een symbiose vormen en wedstrijden prima samen kunnen gaan, het is maar hoe je ermee omgaat.
Natuurlijk rijd ik paard voor mezelf, ik heb er lol in, ben toen ooit opnieuw leren rijden omdat ik er geen lol meer in had hoe het ging. De dressuur is gewoon voor mezelf. Daarom vind ik wel dat je het niet moeilijker hoeft te maken dan het is, logische hulpen geven bijvoorbeeld, duidelijk en consequent naar je paard zijn, maakt het voor je paard iig een stuk makkelijker, en truth be told, dat is dan weer in mijn belang, want minder irritatie, minder conflict = meer lol.
En hoe leuker mijn paard het vindt, hoe leuker het voor mij wordt, dus ben ik duidelijk waardoor paard niet onzeker is, en beloon ik haar veel, wordt paardlief werkwillig van, doe mijn best om haar zo te rijden dat ze mij goed dragen kan, blijft ze langer heel van = langer lol. En ik heb meer lol van een blij paard.
Overigens heb ik een andere instructeur nu, rijd nog altijd wel volgens een klassieke basis, maar met een moderne twist eraan, mijn Anglo-Arabier is immers geen PRE en heeft gewoon een ander lijf, en dan kan soms ff wat ronder rijden best wat voordelen hebben en zijn soms andere oefeningen net ff fijn om je paard los en soepel te krijgen.
En ja, ik doe wat NH, en dat is geen geaai en getrut, want er moet gewoon geluisterd worden, en schijt aan je baasje hebben is niet aan de orde. Mijn paard is zeer zeker mijn vriendin, ik ben stapeldol op haar, en ik houd zeker rekening met haar, ga niet fanatiek rijden als ze 2 dagen ervoor ook al hard gewerkt heeft, maar met dat alles heb ik haar wel uitgelegd dat ik degene ben die de lakens uitdeelt, aangezien zij 500 kg weegt en ik niet levensmoe ben. Dus er wordt gewoon netjes achter mij aangelopen, niet geschopt, niet gebeten, niet in mijn ruimte als ik je daar niet in wil hebben en komen als ik je roep. Da's niet heel zweverig, maar 't maakt de omgang met je paard wel een heel stuk makkelijker en prettiger.

@ Jannek 2: bedankt voor de nuancering

Ik ben het met je eens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:43

Ansie schreef:
. Dus met het zinnetje wordt precies op dat verschil gedoeld, niet dat een paard bezig gehouden moet worden met dressuur omdat het anders ongelukkig wordt in de wei. Zo wordt het nu wel gebracht in de column.

Zo heb ik het niet gelezen hoor Ansie.
Zo gauw je het horizontaal en verticaal evenwicht weet te bewaren, het paard kan controleren en het paard gelijkmatig traint is dat voldoende om de ruiter te dragen en veilig te rijden. Verder verzamelen hoeft niet om het paard "gezond" te houden noch piaffe of passage. Het kan prima op L niveau. Wedstrijden zijn niet nodig. Dansen met je paard ook niet.
Het paard verder brengen met dressuur is dus iets dat wij zelf willen. Omdat we daar zelf voldoening uit halen.
En dat is volgens mij wat Jasmijn bedoelt en ik kan dat wel onderschrijven.
Verder vind ik ook dat Jasmijn er gelijk in heeft dat AR in het "gat" is gesprongen omdat ORUN tekort schiet. Dat is mijn eigen ervaring ook. Met buigingsarbeid wordt bij ORUN in een later stadium mee begonnen. Ik snap wel wat daar de gedachtengang bij is (risico op verkeerd buigen of verbuigen), maar omdat sommigen nooit aan dat niveau toekomen, zitten ze op een gegeven moment op een paard dat aanvoelt als een plank. En dan kom je ook niet verder (zeker niet in een hoog tempo :D). Het is een "plaatje" dat niet iedere combinatie past, maar dat geldt natuurlijk ook voor AR instructie. Ook daar veel "kaf onder het koren".
Maar als ik naar het totaalbeeld kijk van de AR ruiter dan trekt mij dat niet aan; te terug, te klein en te weinig expressie. En ook het "houdinkje" kom ik vaak tegen inclusief weggedrukte ruggen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:47

Het gaat mij er om dat de zin 'Dressuur is er voor het paard' afgedaan wordt als een geromantiseerd zinnetje. Wat een onzin! Het gaat om het besef er achter, het besef dat heel vaak nog ontbreekt in de paardenwereld. Waarom anders de sneer naar slechte instructie. Die hebben het besef blijkbaar niet hoe een trainingsopbouw er uit ziet. Anders zag het algemene beeld van ruiters op paarden (sport of niet) er wel beter uit. Gelukkig begint het toch steeds meer te komen. Waarom dan zo negatief er over schrijven, het IS nu eenmaal NIET zo dat iedereen beseft wat er gebeurt als je op een paard stapt, en ook nog open deuren intrappen met zinnen als 'het paard weet prima hoe hij zijn lijf moet gebruiken op de wei'. Flauw en in deze context irrelavant vind ik. En Babootje, hiermee doelt de schrijfster wel degelijk op het zaligmakende gevoel wat sommigen zich volgens haar zouden toekennen; "dat een paard de mens nodig heeft om hem zijn lijf te leren gebruiken", zeker niet alleen de zelfvoldoening van het naar hoger niveau brengen. Ik kan me daarom wel in jouw tekst vinden waar je schrijft over dat evenwicht en controle voldoende is en alles daarna op hoger niveau voor zelfvoldoening is, maar niet in de column.

Daarnaast pleit ik er niet voor om van paardrijden altijd een heel serieuze aangelegenheid te maken. Plezier moet bovenaan staan. Maar voor dressuurmatige training is kennis en kunde echt van belang en dat wordt onderschat als ik om me heen kijk terwijl er WEL vanalles van het paard wordt verwacht. En zo'n zin kan mensen laten nadenken wat er nog meer achter steekt en wat er nog allemaal te leren valt en dat hoeft helemaal niet zweverig te zijn. Het is te makkelijk om dit zo de grond in te stampen en te stellen dat men op basis van 'gezond verstand' ook prima een eind weg kan rijden. Als dat echt zo was, dan zag het beeld om me heen en hier op Bokt er wel anders uit. Het lukt de meesten niet eens om in horizontaal evenwicht te komen, vaak omdat het paard al bij de kop gepakt is, al dan niet onder begeleiding van instructie. Een enkele ruiter zal van nature wel het gevoel hebben maar dat zijn er bar weinig, de rest zal zich wat meer moeten verdiepen in het hoe en wat. Via welke weg mensen dat doen zal me een zorg zijn. En geen enkele 'stroming' zal doen overkomen dat het een makkelijke weg is zonder vallen en opstaan en dat alles er altijd even harmonieus uit kan zien. Dat is gewoon niet zo. Voor mij betekent een apenpakje namelijk niet dat het trainen dan ook meteen heel harmonieus en makkelijk uit te voeren is. Dat de theorie in vrij makkelijke hapklare brokken aangeboden wordt lijkt me alleen maar fijn, maar betekent absoluut niet dat de praktijk zonder vallen en opstaan uit te voeren is. Dat weet je alleen als je dat zelf ervaren hebt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:48

Ansie misschien moet jij eens de definitie/begrip/doel van een column opzoeken :z :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:10

Electra als je niks zinnigs te schrijven hebt, schrijf dan niks. Heel gek, maar dat denk ik heel vaak als jij iets schrijft :D Er werd gevraagd wat 'wij' er van vonden, jij hebt antwoord gegeven en ik doe dat evengoed. Ik weet dat jij het een geweldige column vindt. Ohhh er mag natuurlijk geen kritische noot op komen?? We mogen alleen maar halleluja roepen omdat het zo geweldig geschreven is +:)+ Weer wat geleerd :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:31

Ansie schreef:
Electra als je niks zinnigs te schrijven hebt, schrijf dan niks. Heel gek, maar dat denk ik heel vaak als jij iets schrijft :D Er werd gevraagd wat 'wij' er van vonden, jij hebt antwoord gegeven en ik doe dat evengoed. Ik weet dat jij het een geweldige column vindt. Ohhh er mag natuurlijk geen kritische noot op komen?? We mogen alleen maar halleluja roepen omdat het zo geweldig geschreven is +:)+ Weer wat geleerd :+

Thanks :D, ik wist niet dat JIJ bepaalde wat mensen schrijven? Ik vind de column niet geweldig, dat is teveel eer voor een column in een glossy over paarden, het is geen column over misstanden in de wereld. De column is leuk en voldoet aan de "eisen" van een column. Het is een mening van een columnist, je kan er om lachen of je kan er boos om worden en het nodigt uit tot discussie. Ik vind jouw manier van schrijven aanmatigend, beledigend en vol vooroordelen in tegenstelling tot de schrijfster van deze column. De vergelijking met de baron uit Bassie en Adriaan is toch geweldig treffend? Maar misschien als je een gebrek aan humor hebt, dat je dat niet ziet? ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:46

Nou nee, Bent komt op mij over als een persoon die rust uitstraalt.. kan ik van de baron niet zeggen _O-
Maar ik kijk dan ook weer verder dan alleen de kaft. En ik houd zeker van humor hoor maar niet over iemand z'n uiterlijk B-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 21:57

Ansie schreef:
Nou nee, Bent komt op mij over als een persoon die rust uitstraalt.. kan ik van de baron niet zeggen _O-
Maar ik kijk dan ook weer verder dan alleen de kaft. En ik houd zeker van humor hoor maar niet over iemand z'n uiterlijk B-)

Juist van iemand die verder kijkt dan de kaft, dus naar de inhoud, had ik een kritischer blik verwacht naar AR en allerlei commerciële stromingen.
De volgende keer moet je een column misschien iets minder serieus nemen, de vergelijking met de baron maakt het luchtig en minder serieus. Het is tenslotte geen beleidsnota van de KNHS of FEI, maar een luchtig stukje proza. Lees eens een column van Nico Dijkshoorn of Johan Derksen, niet moeilijk te lezen of te begrijpen en dan zal je de column van Jasmijn misschien iets beter kunnen waarderen. :D
Maar goed, ik ben er 2 dagen en avonden niet, dus tot wederschrijven :evaw:

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 05:07

De discussie over Academische en Klassieke rijkunst is zich weer flink aan het verdiepen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:44

Ja, hahaha. Nou ja, alles is wel zo'n beetje gezegd.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:33

Leuke heldere colum van Jasmijn.

Ik heb me een tijdlang in de AR verdiept. Ik was eerst echt onder de indruk. Maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is en je hebt de meester zelf een paar keer meegemaakt en je stelt wat kritische vragen ipv overal in mee te gaan, dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Jasmijn weet de vinger op de zere plek te leggen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 14:21

Ik val om één of andere reden toch altijd terug op het academische, ben nu ook met mijn merrie een stapje terug aan het doen en naar het academische aan het grijpen ipv "normaal" te rijden, en weer met het gewenste effect. Hoewel ik langs alle kanten invloeden oppik (klassieke dressuur, les met spaanse paarden...), krijg ik met niets mijn merrie zo los en soepel als met het academische, en door de beloning bij het werk aan de hand, is ze ook super gemotiveerd.

Al moet ik wel toegeven dat ik van een paar filmpjes van Bent Branderup himself ook niet echt onder de indruk ben. Als je echter de resultaten ziet en commentaren hoort van mensen die bijv. les hadden van Ylvie Fros (ook "gewone" dressuurruiters die haar tips integreren in hun manier van rijden), dan heb ik wel iets van "waauw".

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 15:12

De eerste trede van de africhting in het Scala der Ausbildung en dus de (voortdurende en onvervreemdbare) basis voor alles dat volgt is de losgelatenheid.

Dat is wat de "Academici" aan het doen zijn en daar is in natuurlijk niets "Academisch" aan, maar dat klinkt goed.

Helaas worden de "losgelatenheid", het bouwen van vertrouwen, de belering van het paard en het geduld hebben met door de hedendaagse beoefenaren van de Klassieke Dressuur overgeslagen.
Men gaat op een zadelmak paard zitten en rijdt er op weg tot men vast zit. Lopen met die knol.
De paarden worden genomen en murw gereden, de strijdlustigen weigeren op een gegeven moment werk, de gematigden zetten zich vast en de flegmatischen worden robots.

En zoals John Swaab zei: iedereen begint tegenwoordig bij 84 in plaats van bij 1, maar diegenen die bij 1 beginnen zullen het eerst bij af komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:41

Citaat:
Ik heb me een tijdlang in de AR verdiept. Ik was eerst echt onder de indruk. Maar als je iets verder kijkt dan je neus lang is en je hebt de meester zelf een paar keer meegemaakt en je stelt wat kritische vragen ipv overal in mee te gaan, dan valt alles als een kaartenhuis in elkaar. Jasmijn weet de vinger op de zere plek te leggen

Ik heb het niet zo, op dit soort nietszeggende berichten.
Schijver v/m vindt zichzelf geloof ik een hele Piet, maar ik als lezen kan er niets mee.

Wat ontdekte hij of zij, toen er verder dan die neus werd gekeken...? Welke kritische vragen werden er gesteld, en wat was het flutantwoord dat terugkwam?
Wat mankeerde er aan "de meester"? (...een gewoon mens ;) O:) wellicht? Al dan niet door deze hele Piet v/m eerst zelf op het schild gehesen?)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:05

Ik kan zelf verzinnen wat ik niet goed vind aan AR (op basis van wat ik er zelf van heb gezien).
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw onderbouwing Abcab

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:08

Ondervinding is de beste leermeester zou ik zeggen. Ervaar het gewoon een keer. Er zijn hier genoeg posters die heel goed hebben onderbouwd wat er aan schort en waar 'm de schoen wringt [bijv. niet voorwaarts zijn van de paarden, amper werken aan losheid in het lijf, focus op het verzamelde werk waardoor het spierskelet overbelast raakt en paard heel kort en zonder afdruk gaan bewegen]. Daar gaat Jasmijn ook uitgebreid op in in haar colum. Zodra je die paarden trouwens een pasje ri arbeidstempo stuurt worden ze weer zo krom als een banaan.

Verder ben ik ook afgeknapt op de sfeer. Zo lang je 'ja en amen' blijft roepen is alles gezellig. Ik stelde vragen over het overmatig en agressieve zweep gebruik van 'de meester' en een deelnemer met een overduidelijk kreupele bejaarde Tinkermerrie. En het antwoord over het kreupele paard: dat paard moest zich leren concentreren het lichaam goed te gebruiken en dan zou ze niet meer kreupel zijn, de merrie was nu al heel veel opgeknapt dus de combi ging de goede kant op. Tja........ik vond de paarden ook nog eens heel ongelukkig ogen, doods en afgestompt. Ik wil graag een blij en trots paard zien dat lol heeft in het werk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:36

Abacab schreef:
Verder ben ik ook afgeknapt op de sfeer. Zo lang je 'ja en amen' blijft roepen is alles gezellig. Ik stelde vragen over het overmatig en agressieve zweep gebruik van 'de meester' en een deelnemer met een overduidelijk kreupele bejaarde Tinkermerrie. En het antwoord over het kreupele paard: dat paard moest zich leren concentreren het lichaam goed te gebruiken en dan zou ze niet meer kreupel zijn, de merrie was nu al heel veel opgeknapt dus de combi ging de goede kant op.

Doet me zooo denken aan de Antoine de Both methodisten. :D
Ook blijven rondrijden op een kreupel paard waarbij werd gezegd dat ie "de goede kant" opging.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:18

Abacab schreef:
Ondervinding is de beste leermeester zou ik zeggen. Ervaar het gewoon een keer.

Goed dan, ondervinding is idd uitstekend en bij dit soort types heb ik weinig te zoeken. Of anders gezegd: mijn ervaring is duidelijk een andere dan die van jou of Jasmijn.

Opmerking van een "duitse" instructrice over mijn "spaanse" instructrice: "....wie bij X rijdt, leert alleen maar met paarden dansen. "
Doorgaans werd dat door de leerlingen van X gezien als een groot compliment: beesten die lekker liepen te swingen en aan halflange tot losse teugels schouderbinnenwaarts deden - een oefening die de "duitse" les paarden alleen maar met veel gewring en gedoe (en zonder Swung) konden uitvoeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:45

De algemene fout en de meest voorkomende oorzaak van problemen in de dressuur is dat men de eerste fase van de africhting over slaat.
Tijdsverlies... Punten halen in de B en de L levert veel meer eer op.

Deze eerste fase is de "Losgelassenheit" uit het "Duitse" Scala der Ausbildung.
Losgelatenheid is een synoniem voor losheid, souplesse en ontspanning.
Het bevestigen van de zuivere takt en het streven naar ontspanning (Losgelassenheit) zijn de voornaamste trainingsdoelen van de gewenningsfase, de eerste anderhalf jaar van de scholing.
Als je werkt aan de zuivere takt in het begin, stel je het paard in staat om in balans te gaan onder de ruiter.
Dan kan het paard gaan swingen, voorwaarde voor de Losgelassenheit.
Takt en Losgelassenheit beïnvloeden elkaar wederzijds.
Een paard kan alleen in zuivere takt gaan, als de rug swingt en de spieren van de hals en rug zich zonder dwang aanspannen en ontspannen.
Bij een ontspannen gaand paard, buigen en strekken de gewrichten van het paard zich gelijkmatig en ziet het paard er tevreden uit.

DIT is het fundament onder de "Duitse" dressuur waar (o.m.) Janneke2 het over heeft.
Dit fundament wordt zeker in Duitsland nog in het algemeen gerespecteerd.

Waar (o.m.) Janneke2 het over heeft is "Hollandse" dressuur. In Holland slaat men de eerste en ver uit de belangrijkste fases van het Scala over.
Er wordt daardoor nergens gemiddeld zo slecht serieus dressuur gereden als in Holland.