Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:16

Up-date:

Vandaag heb ik dus de 4de buitenrit gedaan en het was geweldig!

Reus stond echt al te trappelen bij het hek toen ik aan kwam, hij liep zonder enig gedoe mee. Ik heb hem toen is ff lekker in de bak laten rennen want zonder iemand op ze rug kan en mag die wel lekker zijn ei kwijt. Waar hij voorheen als die los stond ook een halve dooie was zag je nu echt een opgebloeid paard!
En waar hij eerst echt behoorlijk kopschuw was kun nu iedereen (ook vreemde) hem gewoon wild over ze bolletje aaien!

Na hem even lekker te hebben laten uitrazen heb ik nog wat grond werk gedaan opgezadeld en naar buiten. Voor mij de hack er aan en mijn vriend op de mountainbike er naast met de leadrope aan het touwhalster.

Eerst een stuk over de straat waar hij echt het meest relaxte paard is, ondertussen toch wat training mee gepakt op de rit door steeds even halt te houden en weg te stappen. Vervolgens lekker het bos in tussen de schapen en de koeien door waar die ook niets om geeft. Af en toe maakte hij een vrolijke huppel en continu de oortjes vrolijk voor uit en lekker om zich heen kijken.

De stap was sinds gister weer een zuivere 4 takt dus dat gaat ook helemaal de goede kant op!

Dus ik kan alleen maar concluderen dat deze vakantie super veel voor dit paard heeft betekend en dat ik een totaal ander paard mee naar huis neem dan wat hier kwam. Een met plezier in het rijden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 19:46

Wat een heerlijke update. Hopelijk zet diezelfde enthousiasme voort als jullie weer thuis zijn.

Missie geslaagd :D

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:01

' Zij gelooft in mij!', dat is het liedje wat ik hoor van je paard. *-:)

Twee verschillende onderwerpen om aan te werken, duidelijk, ...'bak' en 'buiten' , helder! +:)+

Helder ook waar de meeste 'frustratie' zit.... :?
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 30-06-13 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:12

Alweer een ervaring die laat zien dat er maar heel weinig probleempaarden bestaan. De meeste probleempaarden hebben maar 1 probleem. De eigenaar. Als die zichzelf verandert of het paard doorverkoopt verdwijnen de problemen als het paard bij iemand komt die er wel goed mee kan werken.

Ik ben heel blij dat jij en het paard er zo veel aan gehad hebben.
Veel succes nog.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:24

jensvl schreef:
Alweer een ervaring die laat zien dat er maar heel weinig probleempaarden bestaan. De meeste probleempaarden hebben maar 1 probleem. De eigenaar. Als die zichzelf verandert of het paard doorverkoopt verdwijnen de problemen als het paard bij iemand komt die er wel goed mee kan werken.

En daar ben ik het nu eens helemaal mee eens.

@ts, zo gaaf om te lezen dat hij zo opgebloeid is. Ik hoop dat je wat vaker de gelegenheid krijgt om met hem even een relaxde buitenrit te maken. Iemand charteren met een auto+trailer? :D

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:46

Fijn dat de afgelopen dagen verder goed zijn gegaan *\o/* en je een ander paard, dat weer plezier in rijden heeft, mee terug neemt :j
Succes weer verder :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 20:46

Super +:)+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:21

Super! Respect voor je geduld! En dit zijn de paarden waar we het meest van leren, heb hier ook zo eentje, al was het niet zo extreem in het rijden (eerder in de omgang).

Heeft je paard springtalent? Mss moet je es eventing overwegen?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 18:54

hwn schreef:
Super! Respect voor je geduld! En dit zijn de paarden waar we het meest van leren, heb hier ook zo eentje, al was het niet zo extreem in het rijden (eerder in de omgang).

Lijkt me een goed plan met een paard waar soms geen rem op zit! Alhoewel je kunt overwegen om een parcours in stap te gaan doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 19:31

Misschien ook wel een goede voor als je weer thuis bent (springen dan). Is toch ook weer wat anders als dressuur en misschien vindt ie dat ook wel heel leuk om te doen!

Zaak nu is denk ik om thuis met rijden zoveel mogelijk nieuwe dingen in de bak te doen die hij als leuk ervaart voor je weer gewoon gaat dressuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 20:02

tteettt schreef:
hwn schreef:

Lijkt me een goed plan met een paard waar soms geen rem op zit! Alhoewel je kunt overwegen om een parcours in stap te gaan doen?

=:) =:) Die adviezen hier op bokt, geweldig.... _O- _O- _O- _O-

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:37

tteettt schreef:
hwn schreef:

Ik bedoel natuurlijk als de rem bevestigd is (al ben je nooit 100% zeker), ik ga ervan uit dat TS wel intelligent genoeg is om door te hebben dat ik dit zo bedoelde. Trouwens, in een crossparcours heb je geen 80 km wegen, dus is in ieder geval veiliger dan de situatie die TS nu voorhad.

Ik ken trouwens ook een verreden (spring)paard dat nu op hoog niveau eventing loopt.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:14

Je zegt als de rem bevestigd is? Maar is dat nou juist niet een beetje het probleem in dit geval?
Bij dit paard is het bekent dat hij vanaf jongs af aan soms van een op andere moment geen rem heeft, dit is ook bekent en dus mag je aan nemen dat men op alle mogelijke manier geprobeerd heeft zijn gedrag te veranderen. Want ongeremd er vandoor gaan is voor een paard in welke discipline dan ook nou niet bepaalt gewenst gedrag. Sterker nog TS heeft aan de lijve ondervonden dat het zelfs levens gevaarlijk kan zijn, ook al wuift ze de gevolgen nu een beetje weg zo van ja het was mijn fout en ik ging draven etc etc.
Maar dat neemt niet weg dat ze het paard haar zelf en haar omgeving willens en wetens in echt groot gevaar heeft gebracht. Uh en dit paard is in mijn ogen niet verreden, ik vermoed dat de eigenaren voor TS ook op alle mogelijke manieren hebben geprobeerd dit paard te laten op houden met zijn, ik ben even niet te stoppen gedrag. Nogmaals er zit een heel groot verschil tussen een aangeboren afwijking en gedrag wat ontstaan is door omgang met mensen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:34

tteettt schreef:
Bij dit paard is het bekent dat hij vanaf jongs af aan soms van een op andere moment geen rem heeft, dit is ook bekent en dus mag je aan nemen dat men op alle mogelijke manier geprobeerd heeft zijn gedrag te veranderen. Sterker nog TS heeft aan de lijve ondervonden dat het zelfs levens gevaarlijk kan zijn, ook al wuift ze de gevolgen nu een beetje weg zo van ja het was mijn fout en ik ging draven etc etc.
Uh en dit paard is in mijn ogen niet verreden, ik vermoed dat de eigenaren voor TS ook op alle mogelijke manieren hebben geprobeerd dit paard te laten op houden met zijn, ik ben even niet te stoppen gedrag. Nogmaals er zit een heel groot verschil tussen een aangeboren afwijking en gedrag wat ontstaan is door omgang met mensen.

Dat jij daar vanuit gaat, betekent niet dat dat zo is. Hoevaak ik van mensen wel niet gehoord heb: ik heb alles al geprobeerd. Terwijl het niet in de methodiek lag. Daar is het bij dit paard denk ik dan ook fout gegaan. En dat het paard verreden is, geloof ik dus wel. (Gezien de littekens in z'n mond, de spanning die hij al opbouwde bij alleen al het zadelen etc.)

Overigens wuift TS nergens weg dat het levensgevaarlijk was (anders was ze wel met paard de autoweg overgegaan). Ze blijft alleen niet in angst hangen en geeft het paard ook geen stempel. Ze leert er van. Daarom heeft ze de rest van de vakantie ook on line buiten gereden. Ze generaliseert alleen niet, iets wat jij nu wel doet. (Het paard deed het toen, het paard doet het nu, dus het is zo en gaat nooit meer weg)
Zij zoekt naar de punten waar het verkeerd ging, en gaat van daaruit werken. Dat ze te snel gegaan is, geeft ze toe. Vandaar ook dat ze zegt: mijn fout.

Rijden leer je aan. Een 'kronkel in de kop' lijkt me dus ook niet het geval. Zou het paard in de wei nou ook rennen en overal dorrheen jassen, inclusief andere paarden, dan zeg ik ja: aangeboren/kronkel in de kop.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:51

Ik ga nergens vanuit ik reageer op wat TS zelf schrijft.
Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.

Ik wil alleen maar zeggen dat het paard dit dus kennelijk al zijn hele leven doet, en niet iets is wat ontstaan is door zijn omgang met mensen / ruiters. Maar uit het verhaal maak ik eerder op dat men juist heeft geprobeerd dit gedrag bij hem aan te passen, en tot nu toe is dit niet gelukt! Ook Ts is het ondanks al haar begrip geduld zich over angst heen zetten niet gelukt! Ik generaliseer niks, maar kom op zeg de beste leermeester voor de toekomst is nog altijd de geschiedenis?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:58

In mijn ervaring wordt vaak geprobeerd om het paard enkel met brute kracht op de rem te zetten, juist op professionele stallen. Sterkere ruiter, scherper bit, a quick and cheap fix. Echter bij dit paard werkt dat dus niet, dat bewijzen de 'schiefels(!) op zijn tandvlees'. Dit paard kun je enkel 'te slim af zijn' want hij is beresterk, en kan door pijn heen breken. Dus de aanname dat 'alles al geprobeerd is' daar kan ik niet in mee gaan tteettt. :)

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:05

wauw. echt respect. lees dit telkens mee maar nog niet de moeite genomen te reageren. Mijn petje af dat je deze reus nog een kans hebt gegeven

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:06

tteettt schreef:
Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.

Ik wil alleen maar zeggen dat het paard dit dus kennelijk al zijn hele leven doet, en niet iets is wat ontstaan is door zijn omgang met mensen / ruiters.

Ik generaliseer niks, maar kom op zeg de beste leermeester voor de toekomst is nog altijd de geschiedenis?

Dat de beste leermeester de geschiedenis is ben ik niet met je eens. Naar mijn idee is dat het heden. Als ik met een paard/hond ga trainen waar de eigenaar een probleem mee heeft, weet ik het liefst zo min mogelijk. Dan kan ik namelijk objectief in het hier en nu observeren en handelen, ipv dat ik 'vanuit de geschiedenis' met bijbehorend beeld ga werken.

Maar nu ben ik inderdaad wel benieuwd wat er bedoelt wordt met: dit zat er van jongs af aan al in. Waar en wanneer zat het er in vraag ik me dan af? In de wei, wandelen aan het halster, met longeren of werd er al zo vroeg gereden? En wat is 'van jongs af aan' en hoe was het paard ervoor?
(Vragen aan jou dus TS ;) )

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:14

De methode van TS heeft tot nu toe dus kennelijk ook niet gewerkt Locanda want paard vertoond
helaas nog steeds zijn ongewenste gedrag.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:17

tteettt schreef:
De methode van TS heeft tot nu toe dus kennelijk ook niet gewerkt Locanda want paard vertoond

De vakantie had als doel dat het paard weer lol kreeg in het rijden, niet om het probleem op te lossen. Daar was namelijk nog lang geen sprake van gezien het paard niet eens wilde rijden. TS heeft haar methode op dit probleem dus nog niet eens toegepast.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:24

Het is ook niet makkelijk om een paard te resetten ;) was er maar een snelle, bekende methode voor.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:26

Sassol schreef:
tteettt schreef:

Ik wil alleen maar zeggen dat het paard dit dus kennelijk al zijn hele leven doet, en niet iets is wat ontstaan is door zijn omgang met mensen / ruiters.

Ik generaliseer niks, maar kom op zeg de beste leermeester voor de toekomst is nog altijd de geschiedenis?

Dat de beste leermeester de geschiedenis is ben ik niet met je eens. Naar mijn idee is dat het heden. Als ik met een paard/hond ga trainen waar de eigenaar een probleem mee heeft, weet ik het liefst zo min mogelijk. Dan kan ik namelijk objectief in het hier en nu observeren en handelen, i.p.v. dat ik 'vanuit de geschiedenis' met bijbehorend beeld ga werken.

Maar nu ben ik inderdaad wel benieuwd wat er bedoelt wordt met: dit zat er van jongs af aan al in. Waar en wanneer zat het er in vraag ik me dan af? In de wei, wandelen aan het halster, met longeren of werd er al zo vroeg gereden? En wat is 'van jongs af aan' en hoe was het paard ervoor?

Hehe iemand die begint te snappen waar ik naar toe wil :D
Nogmaals een kink die aangeboren is verander je niet zomaar, een kink die ontstaat door verkeerde omgang met mensen heeft veel meer kans om inderdaad met de juiste aanpak vertrouwen en geduld weer afgeleerd te worden.
Het gevaar zit er namelijk niet zozeer in dat dit paard er onbestuurbaar vandoor gaat, maar meer in dat TS nooit zeker weet wanneer en waar hij het gaat doen. Immers als ze de verkoper moet geloven doet ie het alleen in de bak, en zo zegt TS dat heeft ze ook ondervonden maar nu doet hij het dus kennelijk ook op buiten rit!
(Vragen aan jou dus TS ;) )

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:26

Sassol schreef:
tteettt schreef:

De vakantie had als doel dat het paard weer lol kreeg in het rijden, niet om het probleem op te lossen. Daar was namelijk nog lang geen sprake van gezien het paard niet eens wilde rijden. TS heeft haar methode op dit probleem dus nog niet eens toegepast.

wat heeft ze dan tot nu toe gedaan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:32

Goh, jij bent lekker bezig tteet. Als je goed leest zie je wat ts allemaal heeft gedaan. Maar jij hebt je oordeel klaar. En niks en niemand kan daar wat tegen in brengen. Heb je soms nog 25 nuttige tips nodig :?

Zo lekker doorgaan, ts. Zo te lezen ben je al een heel eind met je paard gekomen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:33

tteettt schreef:
wat heeft ze dan tot nu toe gedaan?

Heel veel grondwerk. Het paard ontspannen krijgen met opstappen en een beetje rondgestapt. Ze heeft dus nog niet echt gereden in de bak om dit probleem aan te pakken.
Ze was begonnen met One-Rein-Stop, maar nog lang niet bevestigd. Ze had de rem in stap geoefend, maar nog niet in draf of galop.
Ze is dus met heel veel probleemgedrag bezig geweest, maar niet zozeer het onophoudelijk rennen onder het zadel.