Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:30

Ga zo door meiden! *\o/*

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 23:02

Wat gaat het goed bij iedereen *\o/* Heerlijk als er positieve stappen genomen worden, dat geeft een goed gevoel. Ik heb gisteren voor het eerst sinds een hele tijd weer in de buitenbak gereden. Niet lang, maar het ging goed en paard was behoorlijk ontspannen. Dat geeft me weer vertrouwen om zo verder te gaan :)

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 23:43

debravanesch schreef:
Ook dat brokje zal nog wel verdwijnen hoor. Ik had dat ook. Het is misschien onbewust dat je nog wat aan je angst denkt, maar ook dat gaat voorbij. Ik spreek uit ervaring

Oh gelukkig maar! Was stiekem toch best bang dat het nooit over zou gaan.
Gelukkig is dat gevoel na de eerste galopsprong ook gelijk weer weg, ook zo raar.

Hoe gaat het inmiddels met je paard?

marleeentje

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 09:38

:wave: hoi! Ik kom ook weer even een keertje om een hoekje kijken hier. Goed om alle positieve verhalen te blijven lezen. Ik denk dat dat elkaar ook kan helpen, door te lezen dat het bij een ander goed gaat. En ook om te horen hoe diegene de angsten overwonnen heeft.
Met mij gaat het heel goed, ik heb nog steeds geen angst meer. Het opstappen gaat ook nog steeds heel goed. Volgens mij heb ik nog wel verteld dat ik eind november van mn paard was gevallen tijdens de springles. Ik kwam niet helemaal goed uit, paard op de noodrem en ik gelanceerd. Pijn in mijn toch al zwakke schouder aan overgehouden. Inmiddels weer helemaal hersteld en sinds eind december zit ik weer op mn paard. Afgelopen zaterdag heb ik ook weer mee gedaan met een wedstrijd, het kringkampioenschap dressuur (1 proefje). Daarbij ben ik tweede geworden in de B en heb ik ook weer een winstpunt gehaald. En als klap op de vuurpijl heb ik me daardoor geselecteerd voor de Zuid Hollandse kampioenschappen. *\o/* Dus ik ben helemaal trots. Een mooi begin van het nieuwe jaar. In maart staan de kampioenschappen gepland, tot die tijd oefenen we lekker verder.

xCandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 16:55

Heyyy !

Ik meld me ook,
In Mei rij ik 3 jaar, ik rij met veel passie en plezier maar in maart 2011 heb ik mijn eerste geval gehad, en mijn schouder gebroken. De tijden erna waren verschrikkelijk want ik kon zelf helemaal niets maar heb het uiteindelijk weer opgepakt. Als ik nu op een wat moeilijker paard rij een paard wat tegenstrijdig is ben ik weer bang dat het gebeurd, ik ben gevallen in de overgang van draf naar galop. Ik gaf hem een tik met de zweep en daar lag ik. Ik ben nu ook bang om de zweep te gebruiken. Maar ik merk als ik gewoon iedere week rij en meestal op hezelfde paard dan wordt de angst minder!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 19:15

marleeentje schreef:
:wave: hoi! Ik kom ook weer even een keertje om een hoekje kijken hier. Goed om alle positieve verhalen te blijven lezen. Ik denk dat dat elkaar ook kan helpen, door te lezen dat het bij een ander goed gaat. En ook om te horen hoe diegene de angsten overwonnen heeft.
Met mij gaat het heel goed, ik heb nog steeds geen angst meer. Het opstappen gaat ook nog steeds heel goed. Volgens mij heb ik nog wel verteld dat ik eind november van mn paard was gevallen tijdens de springles. Ik kwam niet helemaal goed uit, paard op de noodrem en ik gelanceerd. Pijn in mijn toch al zwakke schouder aan overgehouden. Inmiddels weer helemaal hersteld en sinds eind december zit ik weer op mn paard. Afgelopen zaterdag heb ik ook weer mee gedaan met een wedstrijd, het kringkampioenschap dressuur (1 proefje). Daarbij ben ik tweede geworden in de B en heb ik ook weer een winstpunt gehaald. En als klap op de vuurpijl heb ik me daardoor geselecteerd voor de Zuid Hollandse kampioenschappen. *\o/* Dus ik ben helemaal trots. Een mooi begin van het nieuwe jaar. In maart staan de kampioenschappen gepland, tot die tijd oefenen we lekker verder.

Wat fijn dat het, ondanks de tussenstop, zo goed gaat met je. En gefeliciteerd met het geselecteerd zijn voor de zh kampioenschappen! Hou ons op de hoogte :)

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 09:28

Wow wat gaan jullie allemaal goed zeg! Fijn om te lezen dat iedereen zo langzaam aan toch een beetje vooruit gaan.

Lezen jullie toevallig ook de h.oefslag? In het aanstaande nummer komt een artikel over Angst met Buitenrijden. Hiervoor ben ik geinterviewd naar aanleiding van mijn Angst & Paard website. Super stoer he! De foto dat ik met mijn Paard over het strand rij wordt ervoor gebruikt en verder komen er praktische tips e.d. van een sportpsychologe bij en mijn persoonlijke ervaring. Wie had dat gedacht toen ik met mijn blogje begon een jaar geleden.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 13:07

Hoi, ik was op zoek naar tips en trucs om van mijn angst af te komen in het rijden en kwam dit topic tegen.

Ik rijd al jaren, maar ben sinds een jaar of 2 doodsbang voor mijn eigen jonge merrie. Hiervoor een ander paard gehad en heel veel paarden voor anderen gereden. Zadelmak gemaakt, hengsten gereden, handelspaarden die net uit Engeland kwamen, het kon me niet gek genoeg zijn.

Mijn jonge merrie (ach, inmiddels is ze ook alweer 6...) is erg sensibel en doordat ze een aantal keer gek heeft gedaan (ben er een keer na een rodeo afgevallen, daarna ging het eerst wel, tot ze het ook op de grond, aan de longe ging doen) ben ik echt bang geworden. Op de grond gaat het inmiddels wel weer, ik was op een gegeven moment zo 'ver heen' dat ik haar niet eens aan het halster mee durfde te nemen := Longeren gaat ook weer goed, maar in het zadel kan ik heel moeilijk ontspannen. Heb nu 2x pw les en dat gaat steeds beter. Maar die angst blijft. Ze kan enorm bokken, maar heeft dat (muv die ene keer dat ik er af gestuiterd ben) nooit onder het zadel gedaan, wel met zadel aan de longe.
Ik verkramp, ga teveel aan de voorkant zitten en dan hoeft er bijna niks te gebeuren eer mevrouw omhoog komt. Heel logisch allemaal hoor, zodra ik gewoon blijf zitten, been er aan houd en de hand er af, loopt ze zo verder. Stomme is dat ik ivm tempocontrole nu weer paar keer aan de longe heb gezeten en dat dus 10x enger vindt dan gewoon los door de bak te sjokken. Ik haal me van alles in m'n hoofd en kan mijn gedachten dan gewoon niet meer stoppen. Wil het ook allemaal te goed en te mooi doen, maar moet accepteren dat ik eerst zelf moet ontspannen. Maar door die gedachte slaat alles ook weer op hol.
Vermoeiend!!!! Stomme is dat ik op andere paarden nergens last van heb :')
Ga het topic in ieder geval in de komende dagen even doorlezen en hoop op tips :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:21

lies1994 schreef:
debravanesch schreef:
Ook dat brokje zal nog wel verdwijnen hoor. Ik had dat ook. Het is misschien onbewust dat je nog wat aan je angst denkt, maar ook dat gaat voorbij. Ik spreek uit ervaring

Oh gelukkig maar! Was stiekem toch best bang dat het nooit over zou gaan.
Gelukkig is dat gevoel na de eerste galopsprong ook gelijk weer weg, ook zo raar.

Hoe gaat het inmiddels met je paard?

Minder geirriteerd bij het rijden, maar haar vertrouwen in mij is nog niet 100%

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:39

Wauw, een nieuw topic alweer!! Sorry dat ik jullie zo verwaarloosd heb dames! Ik ga straks/morgen alles bijlezen en proberen weer actief te reageren, want ook ik ben nog steeds een "angstige ruiter" :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:21

Haha ik heb net alles bijgelezen en tot de ontdekking gekomen dat ik in het begin van dit topic ook gewoon al gereageerd had!

Welkom alle nieuwe mensen!! Ik hoop dat 2013 bet naar wordt om angsten te overwinnen!

Zoals een aantal van jullie misschien nog weten heb ik 5 maanden geleden mijn eerste eigen paardje gekocht, een haflinger van toen 2,5 en inmiddels dus bijna 3. De eerste 3 weken was ik flink angstig en heb ik mezelf meermaals afgevraagd waarom ik in Godsnaam een jong paard gekocht heb. Gelukkig bleek ik sneller onder de indruk van allerlei dingen dan Amando, en zo zijn we samen al best een eindje gekomen. Ik heb inmiddels een aantal x met hem gewandeld buiten, en dat vind ik echt vreselijk spannend. Amando heeft vlak voor hij bij mij kan een nare ervaring met een auto gehad waar hij erg van geschrokken is, met als gevolg dat ik elke keer als er een auto aankomt verstijf, waardoor ik hem weer een reden geef om bang te zijn. Heb besloten voorlopig maar niet meer te gaan wandelen, maar langzaam aan wat bakwerk op te gaan pakken. Amando is echt een schat van een beest maar ik ben no steeds erg onzeker. Soms gaat alles goed, en soms twijfel ik ontzettend of ik wel het juiste baasje voor hem ben.
Ik heb helaas niet structureel hulp en moet dus het meeste in mijn eentje doen. Uiteraard wil ik wel instructie bij het in en doorrijden, maar dat gaat niet makkelijk worden hier in het noorden des lands ben ik bang :( hoe zijn jullie aan je instructrice gekomen?

Ik wil vanaf nu graag weer actief meepraten, en hoop dat ik aan bet eind van het jaar vol zelfvertrouwen rondrijden op mijn paard!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 20:49

Wat fijn om weer eens wat van je te horen! Wat jammer van de negatieve ervaring met auto's. Maar als het vertrouwen er in de bak volledig is, komt het buiten ook wel goed met jullie hoor. Het is veel geduld hebben en het kost je bloed, zweet en tranen af en toe. Maar als je mee maak wat je er dan voor terug krijgt, is het je allemaal waard. Daar ben ik zeker van.
oh,hoe ik aan mijn instructrice ben gekomen? Ik kwam bij de kapper die toevallig dezelfde naam had en ook van paarden hield. Toen had ik net dat ongeluk gehad en toen begon zij over 'een kleinschalige stal met veel persoonlijke aandacht'. Toen heb ik er info over gevraagd en zo ben ik er gelijk terecht gekomen. Dus ook in de onverwachte hoek kan je er achter komen.

Wat ik mee maakte vandaag voor brutaliteit (over auto's gesproken). Ik verzorg af en toe even een pre van iemand op de manege om de hoek. Vandaag voor het eerst even gereden in de bak, was voor mij een hele nieuwe leuke ervaring. Ik kan daar nog veel van leren (lag er wel al bijna af.haha). Maar na het rijden gingen we uitstappen op het fietspad naast een auto weg. Komen er een stel jongeren in een auto voorbij en gingen ze expres keihard toeteren. Ik schold ze verrot. Je paard zou er maar van schrikken. Gelukkig reageerd dit paard er totaaal niet op. Maar het zal je maar overkomen dat je paard in paniek schiet door zo'n stel losers. Ben je dan blij?als iemand in het ziekenhuis beland door jouw slechte 'grap'.
Ik kan daar echt boos om worden.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 20:58

In der daad Lies, heel vervelend!

Super Lies, wat voor iemand zoek je en waar in het noorden van het land?

Ik heb vandaag een mega stap gezet! Na alle grondwerk en trailerlaad sessies (wat overigens super gaat), heb ik vandaag de stoute schoenen aan getrokken. Eerst heerlijk vanaf de grond gewerkt, toen opgezadeld en daarna weer net zo lang grondwerken tot Ginger voor mij gevoel "rijdbaar" was. Toen met behulp van m'n lieve paps opgestapt, even m'n spanning er uit gehuild en gaan rijden. Eerst nogal onzeker, maar deze keer heb ik alles alleen gedaan. Het instappen, stappen, draven en zelfs "hindernissen" nemen, in de vorm van drassige stukken bak. Ben echt zo trots op mezelf :j en zo blij met m'n lieve paardje <3

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 21:23

Wat fijn dat het zo goed ging!!
Geeft je toch weer een soort van zekerheid. Ga zo door!

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 22:53

Wat goed Cynthiaaapje! You go girl! *\o/*

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:49

Ben ook super blij en trots :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 12:36

Lies1994; wat een aso's zeg!! Veel mensen snappen echt niet hoe gevaarlijk dat soort dingen zijn! Wel top dat het zon leuke ervaring was om die pre te rijden!!

Cynthiaaapje wat goed zeg!! Stapje voor stapje kom je er wel!

Ik ben op zoek naar een instructrice die goed met angst om kan gaan, die me kan helpen met het goed aanrijden van mijn jonkie :) het moet iemand zijn die me ook het hoe en waarom kan uitleggen, en kwa rijstijl neig ik naar de klassieke dressuur :) verder ben ik absoluut geen wedstrijdruiter en vind ik de manier waarop veel hoger lopende wedstrijdpaarden gereden worden er vaak niet prettig uitzien. Voor mij is het welzijn van mijn paard het belangrijkst, dus ik wil leren hoe ik hem kan helpen zijn spieren zo optimaal mogelijk te gebruiken om mij te kunnen dragen :)

Ik woon in Vierhuizen en mijn paard staat in Zuurdijk, allemaal in het noordwesten van de provincie groningen. Ben niet per direct op zoek, want momenteel is de buitenbak te slecht om fatsoenlijk te kunnen rijden, maar ben wel vast aan het rondkijken omdat instructrices nogal dun bezaaid zijn in mijn buurt!

ikkuhh90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:09

Ik ben af en toe ook een angstige ruiter.
Ik heb een leuk verzorgpaard. In het begin reed ik vooral in de bak en soms ging ik samen met een ander paard naar buiten. Dit ging allemaal goed en ik was heel ontspannen. Maar één keer is het mis gegaan, heeft mijn paard met galopperen een ander paard ingehaald en konden we de bocht niet meer halen en zijn we onderuit gegaan. Ik stond toen heel even te trillen op mijn benen, maar ben er toen weer opgegaan en we zijn terug gereden (want mijn been deed een beetje zeer, 's avonds bleek dat mijn halve bovenbeen behoorlijk blauw was).
Sindsdien ben ik soms toch wel wat angstiger geworden, ook al zijn we er toen goed van af gekomen en is er niks ernstigs gebeurd.
Als ik nu samen met iemand buiten rijd, denk ik toch wat als ik haar niet kan houden. Ook al zegt mijn verstand wel dat ik dat kan, want het is bijna altijd goed gegaan.
In mijn eentje naar buiten vind ik ook niet super fijn, want ik merk dat ik dan ook gespannen ben en er niet super van kan genieten.
Ik ben 'blij' dat ik lees dat ik niet de enige ben en dat het toch wel 'normaal' is.
Heel soms denk ik waarom rijd ik nog paard. Maar als het dan weer een keertje echt lekker ging, geniet ik er erg van.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 19:15

SuperLiesje schreef:
Lies1994; wat een aso's zeg!! Veel mensen snappen echt niet hoe gevaarlijk dat soort dingen zijn! Wel top dat het zon leuke ervaring was om die pre te rijden!!

Ja, echt bezopen. Kan er met mijn verstand niet bij.
Maar over de instructeurs vraag: helaas heb ik geen ervaring met instructeurs in die omgeving. Ik hoop dat je snel iemand vind. Wel zo fijn voor jullie. Hou ons op de hoogte :D

Vandaag hebben zijn baasje en ik met hem gewandeld naar mijn huis. Was heel gezellig. Ook nog even door het park gestapt nadat hij met zijn eigenaresse een wedstrijd hadden gehad.
Dit wordt nog een goede leerschool voor mij want hij reageerd heel anders op mijn hulpen dan dat ik gewend ben bij Rochelle en Emma. Daarom lag ik gister al bijna in de bosjes naast de bak. Gewoon miscommunicatie.
Maar hij galoppeerd echt zalig. Ik hoop dat er ooit nog meer ritjes komen.
Voorlopig verzorg ik hem als het nodig is.

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:12

Ik wil me ook graag melden.

Ik rijd nu 5 jaar echt serieus (daarvoor alleen rond gehobbeld op de shetten enz). En dus ook al 5 jaar op mn zelfde pony. Maar hij word wat ouder en ik ben aan de grote kant dus moet ik langzaam aan wat meer op paarden gaan rijden en uiteindelijk helemaal overstappen. Zeker omdat ik ookal 17 ben en ik toch wel wat lichte wedstrijdambities heb. Nu mag ik dus met de wedstrijd paarden op stal aan de gang. Stap en draf is het probleem niet, ik kan ze hier netjes nagevelijk rond gestuurd krijgen zolang ik maar blijf licht rijden. Alleen de galop. Die is zo ENG. Ik raak helemaal gespannen kan niet meer rustig blijven zitten. Ik verkramp helemaal. Iemand tips hoe ik dit kan over winnen?!? Ik ben in april van een paard afgevallen (en me flink bezeerd) en sinds dien niet meer op een echt paard gezetten. Ik wil heel graag weer rustig kunnen zitten en kunnen laten zien aan dat ik ook met de paarden aan de gang kan.

p.s. Ik krijg wel hulp, maar ik kan alle tips gebruiken

cstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:54

Ik wil ook wel graag bij jullie aansluiten. Ik verzorg sinds ongeveer een maandje een superlieve en brave jonge ruin (5 jaar). Zijn eigenaar kijkt niet naar hem om. Heeft hem wel ingereden, maar daar is het ook bij gebleven. Gelukkig is wel alles goed blijven hangen bij paardlief. Natuurlijk had ik van te voren moeten nadenken voor ik me over het beestje ontfermde, maar ja, daar is het nu te laat voor. De situatie is dus dat ik een redelijk beginnende ruiter ben (rij nu net iets meer dan een jaar) met een paardje van 5 jaar wat nog heel veel moet leren.

Gelukkig heb ik een hele lieve vriendin die ook instructeur is. Vandaag heeft ze me meegenomen aan de longeerlijn en hebben we een paar rondjes gestapt en gedraafd. Ik merk dat het zo heel erg anders is dan rijden op een manegepaard! Na een kwartier liepen de tranen over mijn gezicht omdat ik het zo spannend vond! Paardje daarentegen was harstikke braaf en vroeg zich volgens mij vooral af wat ik allemaal aan het doen was daarbovenop hem.

Mijn vriendin helpt in de loop van deze week wel weer, en dan gaan we natuurlijk weer verder. Maar er is nog wel erg veel werk aan de winkel hoor....

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 15:02

gisteren tijdens de groepsles had mijn paard weer haar keuren. Dit heeft ze voorheen nooit gehad. Ze bokte sprong opzij, ik kon maar net blijven zitten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:57

Winter sprongetjes /3 :):) :j

Ik lag er maandag ook bijna 2 keer af... ondanks m'n voornemens in 2013 niet zand te gaan happen voorafgaand door vliegles.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:56

Dit zijn geen winterkuren hoor.
Tijdens het longeren bokte ze in mijn richting. Ze heeft nooit iemand wille pijn doen. Ze is dominant, maar wou niet raken. Dit was nu wel even anders.
Ze verstopt zich achter andere paarden, echt vreemd gedrag voor mijn meisje

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:36

Dat is inderdaad vreemd debra!! Kan het niet zijn dat haar iets dwars zit?